Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...  (gelezen 53023 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #270 Gepost op: 14 juni 2021, 09:17:57 »
Ik keur de actie af (al zou ik het zelf ook graag doen :) )...

Logisch dat dit soort acties verboden zijn.

Mensen met deze hobby doen in feite niemand kwaad; ze vernielen niets en ze stelen niets.
Maar het is vaak wel enorm riskant, en als er dan een ongeluk gebeurt zijn de rapen gaar...

Op YouTube gaan zat filmpjes rond van lui die (op veel grotere hoogten) nog gekkere capriolen uithalen.
Die zijn dus echt compleet gestoord.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #271 Gepost op: 14 juni 2021, 13:27:40 »
Ja precies maar dat zijn van die gekken die dan handstandjes en salto's gaan doen op een richel enzo. Vooral russen zijn hier 'goed' in. Wodka geeft moed zeg maar.
Al klimt in dit filmpje ook 1 van die gasten op de hijswielen zelf, zo'n waaghals zou daar dan een handstand op doen, geblinddoekt, met rolschaatsen aan :)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #272 Gepost op: 25 juni 2021, 23:32:04 »
De laatste loodjes... de loopbrug/kabelgoot tussen de torens ontworpen. Heb inmiddels een behoorlijke verzameling bordessen, trappen, hekjes, plateaus, ladders, goten, looppaden etc die ik allemaal in 1x bij shapeways wil gaan bestellen. Moet nu alleen nog de contragewichten tekenen. De radarinstallatie is inmiddels ook verder uitgewerkt en klaar voor de printer :)







jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #273 Gepost op: 26 juni 2021, 09:06:14 »
Op facebook vroeg iemand naar de kosten ;D ik denk dat de hele brug al snel richting de 4-5K gaat, vooral omdat ik alles laat printen bij shapeways. Met een eigen printer ben je dus veel goedkoper uit, ik denk dat je met een nette resin printer van ca. €300 als een elegoo of anycubic hele mooie resultaten neer kan zetten. Als dit een beetje klaar is ga ik zeker zo'n machine kopen en me daar verder in verdiepen. Ik weet dat je daar vergelijkbare resultaten mee kan krijgen, maar daar moet je wel goed de tijd voor nemen (afgezien van de urenlange printsesssies...) om de machine goed af te stellen en het proces te verfijnen. Ik krijg af en toe foto's van mensen die de brug ook bouwen met eigen printers en dat ziet er super uit.

Ik heb wel zo mijn twijfels bij resin als materiaal, samples die ik zie hebben absoluut het detail, en ik zie ook op fora mensen in N schaal loks en materiaal printen wat er super uit ziet, maar het materiaal zelf voelt wat zacht en haast rubberachtig aan, het is enigszins flexibel. Ook ziet het er daardoor vaak wat softer uit, al vermoed ik dat wat UV licht wonderen doet voor het uitharden, en ook de afwerking, verf etc veel doet. Het materiaal van shapeways heeft ook absoluut nadelen, het trekt vaak krom, en het is heel broos... dat is ook niet super. Zou graag eens met een eigen printergaan spelen, maar dat zal voorlopig niet gebeuren. Eerst nog een huis bouwen komend jaar...
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2021, 09:18:26 door jowi »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #274 Gepost op: 26 juni 2021, 16:18:18 »
Geen geprint exemplaar neem ik aan  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #275 Gepost op: 26 juni 2021, 16:21:17 »
Haha nee... ;D heb wel ergens iets gezien van een 3D geprint huis maar dat was echt onzin. Gingen ze letterlijk met laagjes beton een huis printen... als ze nou allerlei kant en klare onderdelen printen ok, maar alle muren in 1x laagje voor laagje met een enorme beton 3D printer... man man man...

johnny

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #276 Gepost op: 05 juli 2021, 21:26:35 »
Hi Jowi,

Door de reacties op station Delft eens wat verder gaan snuffelen en je draadje over de De Hef gevonden en ik ben diep diep diep onder de indruk!!! Dit ga ik volgen, heeeeeel mooi!

Gr. Johnny

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #277 Gepost op: 05 juli 2021, 21:41:27 »
 (y) bekijk ook de website: https://dehef.20ten.nl

Ik heb het even wat druk met andere dingen, heb wel tussendoor heel veel ontworpen maar ik kom er even niet aan toe alles te laten printen. Over een paar weken hoop ik wel eea te hebben en dan zal ik weer eens wat echte foto's laten zien.

johnny

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #278 Gepost op: 05 juli 2021, 21:49:08 »
Hi jowi,

Had ook al op je site rond gekeken  ;D , indrukwekkend hoor! Monnikenwerk hahaha.....

Johnny

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #279 Gepost op: 21 juli 2021, 19:35:23 »
Even wat spelen met vray... geen idee hoe dat allemaal werkt maar het geeft al meteen aardige plaatjes :)





Dit zijn dus renders van de sketchup tekeningen in 1:160, dit is ook letterlijk hoe de brug er in N schaal uit ziet qua opbouw detail etc.
De torens missen nog, ben bezig om de hele brug zoals die is ontworpen, compleet in sketchup te bouwen. Heb alle losse onderdelen wel, en een hoop werk- en pas tekeningen, maar nog niet het hele ding, 100% compleet.
Deze complete sketchup ontwerpen komen t.z.t. uiteraard ook op de website terecht, ook superhandig als naslagwerk voor de bouwers, om te zien hoe alles precies in elkaar zit, welk onderdeel waar en hoe. (tip van Twan).

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2021, 19:40:26 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #280 Gepost op: 30 juli 2021, 12:52:12 »
Hallo,

Jowi ik ben begonnen met het aanpassen van de DXF en kwam erachter dat ik niet alle lijnen kan aanpassen naar alleen insnijden. Heel raar. Ik denk dat het een tekortkoming is van Silhouette Studio. Zie voorbeeld hieronder. Ik was van plan dit deel te plotten als test, maar van dit deel kan ik alleen de rood gemarkeerde delen aanpassen, de andere (vergelijkbare) delen krijg dus ik niet voor elkaar.  :-\ Nu kan ik wel de boel gaan overtekenen maar dat kost me te veel tijd en deze vormen zijn lastig te maken in Silhouette Studio.  Leer moment voor mij is om toch maar te gaan verdiepen in een ander tekenprogramma. (suggesties voor zijn welkom!)



Ook ben ik erachter gekomen dat de plotter nog een beperking heeft, namelijk de maximale grootte wat je kan plotten.  Als je vinyl wil plotten is inderdaad de lengte onbeperkt, maar voor andere materialen bepaalt de plakmat (de mat waar je het material op plakt voor het plotten) de grootte. Dus je kan alleen objecten plotten tot maximaal 304 bij 304 mm. 

Zal ik anders een plot maken voor het onderste gedeelte van de afbeelding, dus met de insnede? Laat maar even weten.

Thanks, Jeroen.

PS: Ik stel voor het resultaat verder te bespreken in jouw draadje, lijkt me een betere plek. (dus niet via PM, want ik ben een voorstander van het delen van dit soort dingen en wellicht hebben anderen hier ook iets aan).
Jeroen, als je alles kunt omzetten naar snijden ipv graveren, is dat ook prima. Het gaat mij er om dat ik kan zien hoe een snijplotter deze tekeking snijd, Dat het dan niet compleet is, of half, dat maakt niet uit. Ik ga er niet mee bouwen :)

Als alternatief (technisch) tekenpakket kan ik sketchup aanraden, daar exporteer ik deze dxf mee.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #281 Gepost op: 30 juli 2021, 13:06:21 »
Hoi, ik zal een stukje plotten, maar omzetten naar alles snijden is niet handig want worden sommige spanten (zo heet dat toch?) door worden gesneden.  Maar ik ga het proberen en zal de resultaten hier laten zien.

Sketchup, dat is wel een idee inderdaad. Ik heb daar vroeger al eens mijn huis in getekend. Verder zit ik te kijken naar Nanocad, Inkscape of Librecad. Wel weer een programma om onder de knie te krijgen  ..

Greetz, Jeroen.
 

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #282 Gepost op: 30 juli 2021, 14:12:43 »
Ik zou je ook een testbestandje kunnen geven zonder de graveerlijnen?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #283 Gepost op: 30 juli 2021, 16:43:06 »
Mag ook. 

Stuur maar door.




jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
« Reactie #284 Gepost op: 08 september 2021, 19:36:48 »
Bestandje gaat komen hoor ;D beetje druk geweest. Wel veel ontworpen en ge-reworked. De eerste lading trapjes en bordessen kwam gister weer binnen via Shapeways. Ziet er superstrak uit, past heel goed. Vh weekend de airbrush maar eens afstoffen.














« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 19:40:59 door jowi »