Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
Wissel decoder WD8D door Lobomotion69
Vandaag om 02:56:47
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
26 August 2025, 18:53:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven  (gelezen 3983 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #15 Gepost op: 26 August 2020, 16:36:00 »
Nope. Je kunt vervoerders niet dwingen in te schrijven op een aanbesteding.
Vervoer op deze spoorlijn blijft echt wel doorgaan, vraag is hoe het juridisch ligt. Onderhands aanbesteden? Terug naar NS? Geen idee.
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #16 Gepost op: 26 August 2020, 19:19:58 »
Als op dit moment meer aanbestedingen zouden spelen, zou de kans m.i. groot zijn dat je een overeenkomstig scenario zou zien: geen inschrijvingen
Ok, soit: in de regio Waterland is men al bezig de verlengingstermijn in te laten gaan (of die is al ingegaan zelfs, ik ga al jaren amper nog met het OV), van de concessie. Niet omdat het zo goed gaat, maar omdat men de bui voor een nieuwe concessie wel ziet hangen in de huidige situatie.

Dat de regio Zaanstreek en Waterland 1 worden is nog altijd weinig interessant. Volop piekvervoer in de spitsen, daarbuiten weinig interessant. EBS heeft het de eerste keer ook puur gewonnen op het feit dat ze de enige waren (en daar handig gebruik van gemaakt toen het ze allemaal ineens te duur werd, het blijft een smerig spelletje waar de belastingbetaler geen donder mee opschiet)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #17 Gepost op: 26 August 2020, 19:26:17 »
Nee, ook ik heb geen belangstelling voor de consessie ;D
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #18 Gepost op: 26 August 2020, 19:36:55 »
Als blijkt dat vervoerders geen interesse hebben wordt het tijd dat de vervoersregio zelf de risicodrager wordt. Dat zullen de Arriva's van deze wereld niet leuk vinden maar de regio vraagt dan alleen maar om een vervoerder die een trein met machinist levert. Of zelf van die overtollige treinstellen aanschaft en het helemaal in eigen hand houdt.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #19 Gepost op: 27 August 2020, 09:57:38 »
Citaat
...de regio vraagt dan alleen maar om een vervoerder die een trein met machinist levert. Of zelf van die overtollige treinstellen aanschaft en het helemaal in eigen hand houdt.

Voor de Zweed-o-logen hier: Werkt het voorstadsvervoer rond Stockholm niet met een dergelijke drie-eenheid?
Eén entiteit voor de infrastructuur, als tweede een 'materieelbedrijf' waar de concessieverlener een dikke vinger in de pap heeft en ten derde een exploitant die mbv infra en materieel de dienst uitvoert?

Voordeel is wel dat
1) de exploitant niet de lasten van het materieel in z'n nek heeft, wat vaak veel langer meegaat dan één concessieperiode,
2) bij wanprestatie vrij makkelijk de exploitant ingeruild kan worden zonder dat er een jaar gewacht moet worden op vervangend materieel,
3) de concessieverlener niet elke 5 jaar weer een bizar pakket aan nieuwe eisen stelt voor het materieel, want dan schieten ze zichzelf in de voet.

Eén stapje verder is natuurlijk alles weer onderbrengen bij één semi-publieke organisatie...maar dan heet het geen privatisering meer.

Roald
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 10:04:11 door H0eGenaamd »
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2020, 17:19:46 »
Een kijkje over de grens in Duitsland en wel het Bundesland Baden-Württemberg:

"Entscheidet sich ein Eisenbahnverkehrsunternehmen (EVU) im Rahmen des Vergabeverfahrens für ein Finanzierungsmodell des Landes Baden-Württemberg, leitet die SFBW (Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg) die Fahrzeugbeschaffung in die Wege, wird Eigentümerin und Verpächterin der Fahrzeuge und verpachtet diese an das jeweilige EVU."

Vrij vertaald:
Een spoorwegmaatschappij kan gebruik maken van een bepaald financieringsmodel door/van het Bundesland Baden-Württemberg, waarbij deze (via/via) het materieel (ook bussen) aanschaft en eigenaar wordt. Aansluitend verpachter aan de betreffende spoorwegmaatschappij.

Dit alles binnen “bwegt”. Zie ook
bwegt.de
sfbw.info

Partners van “bwegt” zijn ondermeer Abellio Rail Baden-Württemberg GmbH, Go-Ahead Baden-Württemberg GmbH, Agilis Eisenbahngesellschaft, DB-Regio AG.
Alles in de kleuren van “bwegt” wit/geel.


Cor H.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 17:23:05 door CHH »