Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven  (gelezen 4079 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #15 Gepost op: 26 August 2020, 16:36:00 »
Nope. Je kunt vervoerders niet dwingen in te schrijven op een aanbesteding.
Vervoer op deze spoorlijn blijft echt wel doorgaan, vraag is hoe het juridisch ligt. Onderhands aanbesteden? Terug naar NS? Geen idee.
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #16 Gepost op: 26 August 2020, 19:19:58 »
Als op dit moment meer aanbestedingen zouden spelen, zou de kans m.i. groot zijn dat je een overeenkomstig scenario zou zien: geen inschrijvingen
Ok, soit: in de regio Waterland is men al bezig de verlengingstermijn in te laten gaan (of die is al ingegaan zelfs, ik ga al jaren amper nog met het OV), van de concessie. Niet omdat het zo goed gaat, maar omdat men de bui voor een nieuwe concessie wel ziet hangen in de huidige situatie.

Dat de regio Zaanstreek en Waterland 1 worden is nog altijd weinig interessant. Volop piekvervoer in de spitsen, daarbuiten weinig interessant. EBS heeft het de eerste keer ook puur gewonnen op het feit dat ze de enige waren (en daar handig gebruik van gemaakt toen het ze allemaal ineens te duur werd, het blijft een smerig spelletje waar de belastingbetaler geen donder mee opschiet)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #17 Gepost op: 26 August 2020, 19:26:17 »
Nee, ook ik heb geen belangstelling voor de consessie ;D
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #18 Gepost op: 26 August 2020, 19:36:55 »
Als blijkt dat vervoerders geen interesse hebben wordt het tijd dat de vervoersregio zelf de risicodrager wordt. Dat zullen de Arriva's van deze wereld niet leuk vinden maar de regio vraagt dan alleen maar om een vervoerder die een trein met machinist levert. Of zelf van die overtollige treinstellen aanschaft en het helemaal in eigen hand houdt.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #19 Gepost op: 27 August 2020, 09:57:38 »
Citaat
...de regio vraagt dan alleen maar om een vervoerder die een trein met machinist levert. Of zelf van die overtollige treinstellen aanschaft en het helemaal in eigen hand houdt.

Voor de Zweed-o-logen hier: Werkt het voorstadsvervoer rond Stockholm niet met een dergelijke drie-eenheid?
Eén entiteit voor de infrastructuur, als tweede een 'materieelbedrijf' waar de concessieverlener een dikke vinger in de pap heeft en ten derde een exploitant die mbv infra en materieel de dienst uitvoert?

Voordeel is wel dat
1) de exploitant niet de lasten van het materieel in z'n nek heeft, wat vaak veel langer meegaat dan één concessieperiode,
2) bij wanprestatie vrij makkelijk de exploitant ingeruild kan worden zonder dat er een jaar gewacht moet worden op vervangend materieel,
3) de concessieverlener niet elke 5 jaar weer een bizar pakket aan nieuwe eisen stelt voor het materieel, want dan schieten ze zichzelf in de voet.

Eén stapje verder is natuurlijk alles weer onderbrengen bij één semi-publieke organisatie...maar dan heet het geen privatisering meer.

Roald
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 10:04:11 door H0eGenaamd »
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

CHH

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2020, 17:19:46 »
Een kijkje over de grens in Duitsland en wel het Bundesland Baden-Württemberg:

"Entscheidet sich ein Eisenbahnverkehrsunternehmen (EVU) im Rahmen des Vergabeverfahrens für ein Finanzierungsmodell des Landes Baden-Württemberg, leitet die SFBW (Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg) die Fahrzeugbeschaffung in die Wege, wird Eigentümerin und Verpächterin der Fahrzeuge und verpachtet diese an das jeweilige EVU."

Vrij vertaald:
Een spoorwegmaatschappij kan gebruik maken van een bepaald financieringsmodel door/van het Bundesland Baden-Württemberg, waarbij deze (via/via) het materieel (ook bussen) aanschaft en eigenaar wordt. Aansluitend verpachter aan de betreffende spoorwegmaatschappij.

Dit alles binnen “bwegt”. Zie ook
bwegt.de
sfbw.info

Partners van “bwegt” zijn ondermeer Abellio Rail Baden-Württemberg GmbH, Go-Ahead Baden-Württemberg GmbH, Agilis Eisenbahngesellschaft, DB-Regio AG.
Alles in de kleuren van “bwegt” wit/geel.


Cor H.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2020, 17:23:05 door CHH »