Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
Wissel decoder WD8D door Lobomotion69
Vandaag om 02:56:47
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
26 August 2025, 18:53:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven  (gelezen 3974 keer)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1391
Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Gepost op: 26 August 2020, 09:32:55 »
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/2085572/ovbedrijven-zien-valleilijn-niet-zitten-toekomst-spoorverbinding-hoogst-onzeker.html

En eerder deze week ook al in de Gelderlander:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2461098/Geen-enkel-bedrijf-wil-de-Valleilijn-gaan-runnen-vanwege-corona

Met daarin de volgende zin: "De Valleilijn is een zeer populaire verbinding tussen Gelderland en de Randstad."
Blijkbaar toch niet populair genoeg?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2020, 11:31:17 »
De verbinding is wel heel populair, alleen is het reizigersaanbod in deze crisistijd enorm gedecimeerd. Net als bij de overige vervoerders trouwens, er zijn afnames van wel 90%, dan is de exploitatie al snel verliesgevend.
RETROBAHN A.G.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2020, 11:44:44 »
Ik herinner me lange tijd op TT751 berichten dat er wegens beperkingen bij de materieelinzet niet volgens dienstregeling kon worden gereden.
Ik neem aan dat er te weinig (reserve) materieel voor de lijn beschikbaar is.
Dat is natuurlijk een probleem bij het exploiteren van een enkele lijn. Een NS had destijds overal in den lande materieel beschikbaar dat ad-hoc kon worden ingezet bij storingen.
Bovendien nog een lijn die een deel rijdt over spoor dat gedeeld wordt met een andere gebruiker, die mogelijk door de spoorbeheerder prioriteit krijgt.

Een en ander houdt in dat een (nieuwe) exploitant meer materieel beschikbaar moet hebben om een exploitatie uit te voeren welke voldoende scoort bij de klanttevredenheidspoll.
Dit impliceert een kostenplaatje die de diverse mogelijke aanbieders niet aandurven.

Nadeel van privatisering.

Ik denk niet dat dit met corona te maken heeft.
In dat geval zouden meer OV-gunningen ongehonoreerd blijven.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 August 2020, 13:01:21 door Reinout van Rees. Reden: quote weggehaald »
Groet,
      Ronald

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2020, 11:54:06 »
Bovendien nog een lijn die een deel rijdt over spoor dat gedeeld wordt met een andere gebruiker, die mogelijk door de spoorbeheerder prioriteit krijgt.
Prorail is daar een onafhankelijke partij in, en zo zijn de procedures daar ook voor opgesteld en vast gelegd in systemen.
Daar valt niet veel aan te bevooroordelen want dat is allemaal openlijk en toegankelijk (voor vervoerders) terug te vinden.

Citaat
Ik denk niet dat dit met corona te maken heeft.
In dat geval zouden meer OV-gunningen ongehonoreerd blijven.

Ronald
Dit is zeker wel een direct gevolg van Corona, want daardoor is het aantal reizigers ontzettend afgenomen, en daarmee ontbreekt ook een groot deel van de inkomsten uit kaartverkoop natuurlijk.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2020, 12:05:41 »
Als op dit moment meer aanbestedingen zouden spelen, zou de kans m.i. groot zijn dat je een overeenkomstig scenario zou zien: geen inschrijvingen (tenzij de overheid op de een of andere wijze garant gaat staan voor een groot deel van de exploitatieverliezen door corona).
Groet, Frank

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2020, 12:07:59 »
Voor de huidige concessie moest de aanbesteding ook opnieuw omdat op de vorige geen enkel bedrijf had ingeschreven.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2020, 12:23:20 »
Even reageren.

Er zal met de kippenlijn dus wel meer aan de hand zijn als de vorige aanbesteding ook over moest zoals Niels schrijft.

Thom heeft formeel gelijk dat Prorail onafhankelijk is, maar het mogelijk tegendeel is zo nu en dan ook op dit forum te lezen en ervaren we zelf als treingebruikers. Dan meldt de conducteur dat we nog even op ProRail moeten wachten op vertrek omdat een goedrentrein eerder door de Willemssppoortunnel mag...
Bijvoorbeeld.

En op zich kan ik me voorstellen dat het not-done is om een intercity naar de Randstad met krappe aansluitingen te laten wachten op de boemel uit Barneveld.* Dan krijg je het sneeuwbaleffect van vertragingen zoals ooit gebruikelijk bij stoomtrambedrijven met meest enkelspoor..

Ronald

* Een intercity die dan wegens dezelfde krappe dienstregeling dan weer vanuit Den Haag, Schiphol of Rotterdam met vertraging terug gaat richting oosten of noorden des lands...

Ronald
Groet,
      Ronald

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #7 Gepost op: 26 August 2020, 12:33:13 »
Nogmaals, voor vertraagde treinen zijn allemaal afhandelingsstrategieën opgesteld en daar is niet zomaar een vrije keuze aan voor de treindienstleider.
Sowieso heeft een treindienstleider uiteindelijk een veel groter overzicht ook en kan daar beter in oordelen.

Als die goederentrein bijvoorbeeld gewoon op tijd was, en jouw reizigers trein te laat dan is het natuurlijk logisch dat die goederentrein gewoon eerst gaat.

Maar het kan ook goed zijn dat die goederentrein misschien wel iets te laat was waardoor jij erop moet wachten, maar als die goederentrein stilgezet zou worden levert dat vaak aan nog veel meer treinen vertraging op door het langzame afremmen en optrekken.

Aan alleen het feit "we wachten op een goederentrein" kun je niet het oordeel maken dat Prorail niet-onafhankelijk bezig zou zijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2020, 12:36:15 »
Thom heeft formeel gelijk dat Prorail onafhankelijk is, maar het mogelijk tegendeel is zo nu en dan ook op dit forum te lezen en ervaren we zelf als treingebruikers. Dan meldt de conducteur dat we nog even op ProRail moeten wachten op vertrek omdat een goedrentrein eerder door de Willemssppoortunnel mag...
Bijvoorbeeld.
Dat heeft weinig met bevoordelen te maken.
Maar met het feit dat een goederentrein een vrije baan moet hebben om door de tunnel te kunnen komen. Je wilt niet dat zo'n trein in de tunnel blijft steken. Die komt er op eigen kracht niet meer uit.
Gr.
Eric

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2020, 13:05:58 »
Heren,

Let wel, ik citeerde een omroepende conducteur die de schuld van de vertraging bij Prorail poneert.

Volgens mij heb ik hier op de site ook van dergelijke verwijten gelezen geuit door conducteurs van laat ik het duiden als rivaliserende spoorlijnen in de Achterhoek of Twenthe.

Ik geef toe: dit leidt af van het onderwerp van de Valeilijn.

Ronald
Groet,
      Ronald

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2020, 14:21:23 »
Zou die desinteresse niet ook deels kunnen voortkomen uit de doorgaans lange lijst met eisen aan vervoerder en vooral diens materieel?
Het moet altijd (bijna) nieuw, lage vloer, airco, WiFi, fiets-ruimte, WC zo groot als een balzaal....

Sinds die privatiseringsgolf heb ik een beetje het idee dat we ons OV 'kapot bestekken' met allerlei secundaire voorwaarden die het alleen maar ingewikkelder maken om met treintjes, trams of bussen te rijden.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #11 Gepost op: 26 August 2020, 14:29:14 »
Yep, daarom staat half Europa ook vol met best wel goed spoorwegmateriaal wat net buiten de voorwaarden valt.

Kijk op GoogleMaps maar eens bij Mukran, Karsdorf en Hamm (inmiddels verplaatst naar Leipzig-Engelsdorf). En de Lintjes van Syntus hebben volgens mij ook niet allemaal al een nieuwe eigenaar volgens mij.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #12 Gepost op: 26 August 2020, 14:54:50 »
LagevloerWifibalzaalplees..
Allemaal bij-snufjes.
Waar het om gaat is dat je veilig, snel en voordelig* vanA via C naar Beter treint, bust, tramt en of metroot.
Ongeacht welke vervoerder, etc...
En liever zonder tussendoor in een niet-coronarijtje op een perrion uit- en inchecken vanwege NS trein naar NSdochterboemel.
OV shitkaart!

Ronald.
* oud NS motto!
« Laatst bewerkt op: 26 August 2020, 14:58:07 door HRP »
Groet,
      Ronald

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #13 Gepost op: 26 August 2020, 15:24:56 »
Dat er geen vervoerders in willen schrijven heeft puur te maken dat ze geen risico willen nemen in deze tijd. Schijnen nog behoorlijk wat kosten met zich mee te brengen waar nu geen enkele vervoerder op zit te wachten. Als de lopenden concessies al verlieslijdend zijn dan neem je niet het risico om dure treinen over te nemen.


Groet
Kees

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Toekomst Valleilijn, geen interesse van OV-bedrijven
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2020, 16:26:32 »
Tjongejongejonge, als de reizigers van de Valleilijn massaal gaan protesteren, dan zal er wel animo zijn voor vervoerders.

Buslijn 126 is opgeheven, die langs mijn huis rijdt van Emmen tot de Duitse  grens, vanwege te weinig passagiers, en vanwege corona..
60 protesten kreeg Qbuzz en nu gaat die vanaf eind augustus weer wel rijden.
Diverse vervoerders hebben al eerder deze buslijn vanaf Emmen naar de Duitse grens in Nieuw Schoonebeek proberen op te heffen, maar hij rijdt nog steeds. Nu twee weekjes niet. Schoolgaande kinderen zijn afhankelijk van deze buslijn, net als de reizigers afhankelijk zijn van/met de Valleilijn.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er