Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door NS2408
Vandaag om 21:40:25
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15

Poll

rij je 2 rail of 3 rail

ik ben 2 rail rijder
189 (66.1%)
ik ben 3 rail rijder
75 (26.2%)
ik ben 2 én 3 rail rijder
21 (7.3%)
nog geen keuze gemaakt
1 (0.3%)

Totaal aantal stemmen: 272

Poll gesloten: 24 March 2008, 23:27:58

  

Auteur Topic: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers  (gelezen 9432 keer)

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #45 Gepost op: 26 February 2008, 09:20:31 »
@ Laurent. Ik ben overtuigd, wees zuinig op die rails, worden niet meer gemaakt

@ Klaas. Is net voor mijn begin periode geweest.

Maar nu nog een betere naam.

3 rail is geen juiste benaming die is voor rails zoals Tillig deze levert.
Een gezamelijke rails voor HO en HOm of HOe dan heb je 3 rails, waar je ook gezamelijk op kan rijden. ::) ::)
Wie rijdt hiermee en hoe noem je dat? ;D

Noem het maar gewoon wisselstroom en gelijkstroom, dat is tenslotte de basis ondanks digitaal.

Overigens als ik nu zou moeten kiezen zou ik misschien voor wisselstroom gaan, want mijn baanontwerp waar ik mee bezig ben zit ik met ompolen (keerlus) echt te prutsen waar die moet komen of het ontwerp aanpassen en daar heb je bij wisselstroom geen last van.

Markyboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #46 Gepost op: 26 February 2008, 09:42:47 »
Toch opvallend dat er nog een handjevol Trix-drierailers is, aangezien je het eigenlijk alleen nog tweedehands kunt kopen (tenzij Trix nog steeds een paar locs in drierail-uitvoering maakt).

- Peter

Trix maakt helaas geen locs in 3 rail uitvoering meer. Voornamelijk ombouw van andere merken naar Trix 3 rail biedt mogelijkheden. Via de zeer actieve Trix Express club (een beetje reclame mag vast wel) is veel moois nog te bemachtigen.


Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #47 Gepost op: 26 February 2008, 10:21:43 »
3 rail is geen juiste benaming die is voor rails zoals Tillig deze levert.
Een gezamelijke rails voor HO en HOm of HOe dan heb je 3 rails, waar je ook gezamelijk op kan rijden. ::) ::)
Wie rijdt hiermee en hoe noem je dat? ;D
Ik rij er zelf niet op, maar de benaming die het beste uitdrukt waar het om gaat is twee spoorwijdten spoor. In het Engels heet dat dual gauge.

Citaat
Noem het maar gewoon wisselstroom en gelijkstroom, dat is tenslotte de basis ondanks digitaal.......
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik ben al lang bezig om mensen af te helpen van de gewoonte om over wisselstroom en gelijkstroom te praten, want dat is niet het wezenlijke verschil tussen de systemen. Het kenmerkende verschil is de manier waarop de trein stroom afneemt, dus het verschil tussen 2-rail en 3-rail.

Citaat
...want mijn baanontwerp waar ik mee bezig ben zit ik met ompolen (keerlus) echt te prutsen waar die moet komen of het ontwerp aanpassen en daar heb je bij wisselstroom geen last van.
Hier bewijs je zelf mijn bovengenoemde stelling. Als je letterlijk neemt wat je hier zegt, dan zou je bij 2-rail het keerlusprobleem kunnen vermijden door er wisselspanning op te zetten. Maar je weet zelf ook wel dat dat niet zo is.
Keerlussen kun je probleemloos maken bij het 3-rail systeem, en of daar dan wisselspanning of gelijkspanning op staat, dat maakt niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #48 Gepost op: 26 February 2008, 10:23:42 »
Behalve bij het drierail-systeem van Trix Express. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #49 Gepost op: 26 February 2008, 10:56:02 »
Dan moeten we dus nog een onderscheid invoeren: symmetrisch 3-rail en asymmetrisch 3-rail. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #50 Gepost op: 26 February 2008, 11:17:57 »
Klaas,

Citaat
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik ben al lang bezig om mensen af te helpen van de gewoonte om over wisselstroom en gelijkstroom te praten, want dat is niet het wezenlijke verschil tussen de systemen. Het kenmerkende verschil is de manier waarop de trein stroom afneemt, dus het verschil tussen 2-rail en 3-rail.

Noem het dan "middenrailsstroomgeleiding of (toevoer/afname).

Maar dat is zo'n mond vol dat je dat niet wil.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22582
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #51 Gepost op: 26 February 2008, 11:21:50 »
'Driegeleiderrail' is niet alleen een gezellig Germanisme, maar slaat ook de spijker op de kop.
Ik denk overigens dat het begrip drierail nogal onuitroeibaar zal zijn, niet in het minst onder de 3railers zelf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hanzelijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #52 Gepost op: 26 February 2008, 11:22:52 »
als ik het goed begrepen heb, gaat ROCO zich richt op wisselstroom, misschien ook wel met rails en multimaus. Zou mooi zijn zou je roco geoline gelijk en wisselstroom combineren.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #53 Gepost op: 26 February 2008, 11:51:21 »
Bron?!

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22582
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #54 Gepost op: 26 February 2008, 11:58:26 »
Wat dacht je van de Roco nieuwtjesfolder Bart?  :)
Drierail heeft daarin een aparte afdeling gekregen en daar staat zelfs een soort drierail startset in.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
  • Periode III - heden
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #55 Gepost op: 26 February 2008, 12:01:23 »
Die set heeft geen rails en geen multimuis.
Is alleen de loc + rijtuigen!
(staat er ook bij)
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22582
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #56 Gepost op: 26 February 2008, 12:04:09 »
Dat weet ik wel Hans, daarom schreef ik ook 'een soort startset'. In de Nederlandstalige folder wordt de term startset gebruikt, maar eigenlijk is die een beetje misleidend inderdaad.

Desalnietemin maakt de folder duidelijk dat Roco de drierailmarkt nog systematischer dan voorheen wil gaan bedienen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #57 Gepost op: 26 February 2008, 12:06:27 »
Wat dacht je van de Roco nieuwtjesfolder Bart?  :)
Drierail heeft daarin een aparte afdeling gekregen en daar staat zelfs een soort drierail startset in.
Hmmz, helemaal overheen gekeken dan. :) Kijk ook niet in het 3-rail deel van de folder.

Persoonlijk vindt ik dat een goede ontwikkeling, mensen die dan toch graag 3-rail willen rijden zitten dan qua railkeuze niet meer vast aan Maerklin.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22582
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #58 Gepost op: 26 February 2008, 12:12:17 »
Ja, maar er zit dus geen rails bij. De naam startset is een tikkie misleidend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: inventarisatie 3 rail en 2 rail gebruikers
« Reactie #59 Gepost op: 26 February 2008, 12:40:04 »
@jwtreinen

welke 2 railsystemen ga je gebruiken? Marklin & ?
Hallo Hanzelijn,

Ik ga denk ik Roco rails gebruiken. Code 83, dat vind ik mooier dan code 100. Uiteraard rails zonder bedding. Die maak ik dan liever zelf.
Ik ga ruime boogstralen nemen met het oog op dat ik zelfbouwstoomlocs wil gaan bouwen. Die hebben een ruime boogstraal nodig dus vandaar.
Trouwens als je nog wat tips hebt laat maar even weten ;) Ik ga tenslotte een nieuwe weg in dus misschien heb ik er nog wat aan.
Mvgr Jan Wiebrand