Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

trix vraagje door meesterpaul
Vandaag om 23:14:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
Vandaag om 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
Vandaag om 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 22:32:49
Wissel decoder WD8D door Keessap
Vandaag om 22:32:14
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
Vandaag om 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
Vandaag om 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
Vandaag om 19:14:00
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:53:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 18:45:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
Vandaag om 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:28:09
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 17:17:38
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
Vandaag om 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 13:53:41
  

Auteur Topic: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee  (gelezen 3053 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 17:59:24 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2020, 14:25:33 »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2020, 14:31:19 »
Betreft een 'korte HST' (twee motorwagens en vier rijtuigen) die vanwege een aardverschuiving vast was komen te zitten, terug moest keren en op een nieuwe aardverschuiving te zijn gereden. Ziet er niet goed uit, groostet deel trein ontspoord en motorwagen is in brand gevlogen. Zeer zorgelijk. Sterkte aan allen.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 14:40:21 door Sicco Dierdorp »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2020, 14:47:36 »
Ik vond het raar, slechts 4 rijtuigen - normaal rijden er HST's met een vaste lengte, dacht ik.
Maar ze rijden dus blijkbaar ook met kortere HST's.
Meer hier: https://www.thesun.co.uk/news/12381187/train-aberdeenshire-stonehaven-derailed/
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 14:49:33 door VictorPM »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2020, 15:13:06 »
Korte samenstelling is de vaste nieuwe lengte, Speciaal voor Schotland nog weer met gerenoveerde Mk3's en nieuwe beschildering.
No dress rehearsel, this is our life.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2020, 15:53:49 »
Is blijkbaar van NS-dochter Albellio. Roger van Boxtel heeft al gereageerd volgens Teletekst.
Groet, Frank

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #6 Gepost op: 12 August 2020, 17:41:43 »
3 jaar terug nog daar met een VTEC 125 HST set "Northern Lights"* meegereden om in Aberdeen de Northlink Shetland Ferry te nemen (9 rijtuigen: London <> Aberdeen rechtstreekse trein in 7u.). Gelukkig hadden we een overnachting geboekt te Aberdeen. De trein had nogal wat vertraging en we gingen de aansluiting wellicht gemist hebben.
Vorig weekend nog de heruitzending bekeken van de RailAway aflevering over de lijn (was opgenomen).
www.uitzendinggemist.net/aflevering/525057/Rail_Away.html

www.youtube.com/watch?v=VKABQKOVAjQ

Bij een volgende Shetland trip zouden we te Stonehaven willen overnachten (= laatste stop voor Aberdeen):
www.sixdnorth.co.uk/stonehaven (Schotse Brouwer, met verschillende Tap overs ism Belgische "karakter" brouwers)
Hebben we de vorige keer tijdens de stop te Aberdeen hun pub daar ontdekt. (op amper 100m van de Brewdog Bar)

Gr,
Jan(tje)

(*) Er zijn maar een paar treinen met benaming overgebleven op het Britse net.
Met een uur verschil rijden ook in beide richtingen de "Highland Chieftain". Nu door de LNER 9-Car Hybride HST's. Vanuit Edingburgh verder gereden naar Iverness ipv Aberdeen...
« Laatst bewerkt op: 12 August 2020, 17:44:33 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10770
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #7 Gepost op: 12 August 2020, 20:27:31 »
De BBC heeft ook beelden. De rijtuigen liggen boven op elkaar, moet een flinke klap geweest zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #8 Gepost op: 12 August 2020, 21:53:15 »
Ik heb het net ook op het Duitse forum gezegd: voor mijn gevoel zit er altijd dit gevaar in treinen met loc voor en loc achter.
Vooraan gebeurt iets, voorste lok remt de trein - en achteraan wordt er eerst nog eventjes doorgeduwd.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #9 Gepost op: 12 August 2020, 22:40:26 »
Kom je nou mee, dat ding is al sinds 1976 op de rail. Wel sympathiek dat je de Duitsers hebt gewaarschuwd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2020, 22:47:19 »
Ik heb het net ook op het Duitse forum gezegd: voor mijn gevoel zit er altijd dit gevaar in treinen met loc voor en loc achter.
Vooraan gebeurt iets, voorste lok remt de trein - en achteraan wordt er eerst nog eventjes doorgeduwd.
Dat valt wel mee, een ingezette remming zorgt via de treinleiding over de gehele trein voor een remming.
Daarnaast zit er doorgaans ook een drukcontact op de treinleiding dat als die daalt, bij een (ongeplande) remming, dat automatisch de tractie afgeschakeld word.

En daar nogeens bovenop, de dodeman is doorgaans ook een tractie voorwaarde. Het niet meer bedienen daarvan veroorzaakt ook een remming en het afvallen van de tractie.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2020, 23:03:52 »
Ik heb het niet over een normale remming, ik heb het over een ontsporing zoals hier. De voorste loc naast de rails, dan staat ie echt veel sneller stil dan dat de rest van de trein kan bijhouden.
Met remmen en tractie uitschakelen is de loc achteraan altijd te laat - ook al duwt hij niet meer actief, hij heeft altijd nog zijn grote massa die nog in beweging is.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2020, 23:08:53 »
De locmassa is wel veel zwaarder als van normaal rijtuig.
Maar met een langere stam van rijtuigen erachter heb je dezelfde massa. Dus dan zou er geen verschil moeten zijn.
Alleen reageert dat mogelijk wel anders bij een incident dan 1 massieve loc. De specialist mag het zeggen.
In dit geval betreft het een Class 43, die is niet zo zwaar, ongeveer 70 ton, dacht ik. Dus dat staat gelijk aan 2 rijtuigen ongeveer.

Maar ik snap het gevoel van Victor wel. Als ik in Duitsland in een IC zit, ga ik niet in het stuurstandrijtuig zitten als deze voorop loopt.
Ik heb inmiddels wel genoeg voorbeelden van incidenten gezien, waarbij een stevig gebouwd loc toch beter de klap opvangt dan een treinstel.
Met gezien bedoel ik het lezen van boeken over ongevallen en internetpagina's zoals Wikipedia hierover.
Incidenten met aan beide kanten een loc zijn er niet zo veel geweest, overigens.
Met vriendelijke groet, Maarten

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2020, 23:09:34 »
Dat valt wel mee, een ingezette remming zorgt via de treinleiding over de gehele trein voor een remming.
Daarnaast zit er doorgaans ook een drukcontact op de treinleiding dat als die daalt, bij een (ongeplande) remming, dat automatisch de tractie afgeschakeld word.

En daar nogeens bovenop, de dodeman is doorgaans ook een tractie voorwaarde. Het niet meer bedienen daarvan veroorzaakt ook een remming en het afvallen van de tractie.

Dat klopt allemaal wel, maar feit is dat de treinleiding "langzaam" leegt, dus daar waar de klep open valt daalt de druk eerst, dus hoe verder van de open klep, hoe langer het duurt alvorens daar de druk daalt. Dat gaat natuurlijk altijd nog razend snel, maar toch.

Ik zit de laatste tijd regelmatig in de achterop lopende loc in de Traxx stammen, en wat nog wel eens vergeten wordt: het "dood" gewicht dat doordrukt op het moment dat er bijvoorbeeld tractie uitgeschakeld wordt. Duidelijk voelbaar. Ik vond het behoorlijk opmerkelijk dat die loc zich heel anders gedraagt dan de voorop lopende.

Vroegah, in de BDS stammen was een wat los gekoppelde loc altijd goed voelbaar. Als je wat abrupt remde en loste en weer tractie gaf kreeg je zo'n golf beweging door de trein. Dus altijd met met beleid de zaak bedienen.

Maar of dit ook van toepassing is op treinstellen? De TGV/Thalys is ook uitgerust met motorbakken op de kop.
Met groet,

Ger.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #14 Gepost op: 13 August 2020, 09:36:16 »
Bij een TGV zijn de wagons toch dynamisch gezien een geheel door de manier waarop die aan elkaar gekoppeld zijn? Dan heb je nog maar twee plaatsen waar je een vertraging effect zou kunnen krijgen.

Bij een HST, en bij het merendeel van de hierboven genoemde voorbeelden is nog steeds sprake van een set losse wagons, met de daarbij horende natuurkundige implicaties.