BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nighttrain1 op 12 augustus 2020, 14:05:18

Titel: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: nighttrain1 op 12 augustus 2020, 14:05:18
https://www.ad.nl/buitenland/trein-ontspoord-in-schotland-meerdere-zwaargewonden-en-een-dode~ad1f5445/
Zojuist op het nieuws.
Titel: Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Hendrik Jan op 12 augustus 2020, 14:25:33
Meer nieuws:
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-53751678 (https://www.bbc.com/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-53751678)

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Sicco Dierdorp op 12 augustus 2020, 14:31:19
Betreft een 'korte HST' (twee motorwagens en vier rijtuigen) die vanwege een aardverschuiving vast was komen te zitten, terug moest keren en op een nieuwe aardverschuiving te zijn gereden. Ziet er niet goed uit, groostet deel trein ontspoord en motorwagen is in brand gevlogen. Zeer zorgelijk. Sterkte aan allen.
Titel: Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: VictorPM op 12 augustus 2020, 14:47:36
Ik vond het raar, slechts 4 rijtuigen - normaal rijden er HST's met een vaste lengte, dacht ik.
Maar ze rijden dus blijkbaar ook met kortere HST's.
Meer hier: https://www.thesun.co.uk/news/12381187/train-aberdeenshire-stonehaven-derailed/
Titel: Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Marc tramt op 12 augustus 2020, 15:13:06
Korte samenstelling is de vaste nieuwe lengte, Speciaal voor Schotland nog weer met gerenoveerde Mk3's en nieuwe beschildering.
Titel: Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: spoorzeven op 12 augustus 2020, 15:53:49
Is blijkbaar van NS-dochter Albellio. Roger van Boxtel heeft al gereageerd volgens Teletekst.
Titel: Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: iarnrod op 12 augustus 2020, 17:41:43
3 jaar terug nog daar met een VTEC 125 HST set "Northern Lights"* meegereden om in Aberdeen de Northlink Shetland Ferry te nemen (9 rijtuigen: London <> Aberdeen rechtstreekse trein in 7u.). Gelukkig hadden we een overnachting geboekt te Aberdeen. De trein had nogal wat vertraging en we gingen de aansluiting wellicht gemist hebben.
Vorig weekend nog de heruitzending bekeken van de RailAway aflevering over de lijn (was opgenomen).
www.uitzendinggemist.net/aflevering/525057/Rail_Away.html

www.youtube.com/watch?v=VKABQKOVAjQ

Bij een volgende Shetland trip zouden we te Stonehaven willen overnachten (= laatste stop voor Aberdeen):
www.sixdnorth.co.uk/stonehaven (Schotse Brouwer, met verschillende Tap overs ism Belgische "karakter" brouwers)
Hebben we de vorige keer tijdens de stop te Aberdeen hun pub daar ontdekt. (op amper 100m van de Brewdog Bar)

Gr,
Jan(tje)

(*) Er zijn maar een paar treinen met benaming overgebleven op het Britse net.
Met een uur verschil rijden ook in beide richtingen de "Highland Chieftain". Nu door de LNER 9-Car Hybride HST's. Vanuit Edingburgh verder gereden naar Iverness ipv Aberdeen...
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Marc tramt op 12 augustus 2020, 20:27:31
De BBC heeft ook beelden (https://www.bbc.com/news/uk-scotland-north-east-orkney-shetland-53751678). De rijtuigen liggen boven op elkaar, moet een flinke klap geweest zijn.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: VictorPM op 12 augustus 2020, 21:53:15
Ik heb het net ook op het Duitse forum gezegd: voor mijn gevoel zit er altijd dit gevaar in treinen met loc voor en loc achter.
Vooraan gebeurt iets, voorste lok remt de trein - en achteraan wordt er eerst nog eventjes doorgeduwd.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: ingenium op 12 augustus 2020, 22:40:26
Kom je nou mee, dat ding is al sinds 1976 op de rail. Wel sympathiek dat je de Duitsers hebt gewaarschuwd.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Thom op 12 augustus 2020, 22:47:19
Ik heb het net ook op het Duitse forum gezegd: voor mijn gevoel zit er altijd dit gevaar in treinen met loc voor en loc achter.
Vooraan gebeurt iets, voorste lok remt de trein - en achteraan wordt er eerst nog eventjes doorgeduwd.
Dat valt wel mee, een ingezette remming zorgt via de treinleiding over de gehele trein voor een remming.
Daarnaast zit er doorgaans ook een drukcontact op de treinleiding dat als die daalt, bij een (ongeplande) remming, dat automatisch de tractie afgeschakeld word.

En daar nogeens bovenop, de dodeman is doorgaans ook een tractie voorwaarde. Het niet meer bedienen daarvan veroorzaakt ook een remming en het afvallen van de tractie.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: VictorPM op 12 augustus 2020, 23:03:52
Ik heb het niet over een normale remming, ik heb het over een ontsporing zoals hier. De voorste loc naast de rails, dan staat ie echt veel sneller stil dan dat de rest van de trein kan bijhouden.
Met remmen en tractie uitschakelen is de loc achteraan altijd te laat - ook al duwt hij niet meer actief, hij heeft altijd nog zijn grote massa die nog in beweging is.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Maartenw op 12 augustus 2020, 23:08:53
De locmassa is wel veel zwaarder als van normaal rijtuig.
Maar met een langere stam van rijtuigen erachter heb je dezelfde massa. Dus dan zou er geen verschil moeten zijn.
Alleen reageert dat mogelijk wel anders bij een incident dan 1 massieve loc. De specialist mag het zeggen.
In dit geval betreft het een Class 43, die is niet zo zwaar, ongeveer 70 ton, dacht ik. Dus dat staat gelijk aan 2 rijtuigen ongeveer.

Maar ik snap het gevoel van Victor wel. Als ik in Duitsland in een IC zit, ga ik niet in het stuurstandrijtuig zitten als deze voorop loopt.
Ik heb inmiddels wel genoeg voorbeelden van incidenten gezien, waarbij een stevig gebouwd loc toch beter de klap opvangt dan een treinstel.
Met gezien bedoel ik het lezen van boeken over ongevallen en internetpagina's zoals Wikipedia hierover.
Incidenten met aan beide kanten een loc zijn er niet zo veel geweest, overigens.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Gerke op 12 augustus 2020, 23:09:34
Dat valt wel mee, een ingezette remming zorgt via de treinleiding over de gehele trein voor een remming.
Daarnaast zit er doorgaans ook een drukcontact op de treinleiding dat als die daalt, bij een (ongeplande) remming, dat automatisch de tractie afgeschakeld word.

En daar nogeens bovenop, de dodeman is doorgaans ook een tractie voorwaarde. Het niet meer bedienen daarvan veroorzaakt ook een remming en het afvallen van de tractie.

Dat klopt allemaal wel, maar feit is dat de treinleiding "langzaam" leegt, dus daar waar de klep open valt daalt de druk eerst, dus hoe verder van de open klep, hoe langer het duurt alvorens daar de druk daalt. Dat gaat natuurlijk altijd nog razend snel, maar toch.

Ik zit de laatste tijd regelmatig in de achterop lopende loc in de Traxx stammen, en wat nog wel eens vergeten wordt: het "dood" gewicht dat doordrukt op het moment dat er bijvoorbeeld tractie uitgeschakeld wordt. Duidelijk voelbaar. Ik vond het behoorlijk opmerkelijk dat die loc zich heel anders gedraagt dan de voorop lopende.

Vroegah, in de BDS stammen was een wat los gekoppelde loc altijd goed voelbaar. Als je wat abrupt remde en loste en weer tractie gaf kreeg je zo'n golf beweging door de trein. Dus altijd met met beleid de zaak bedienen.

Maar of dit ook van toepassing is op treinstellen? De TGV/Thalys is ook uitgerust met motorbakken op de kop.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: ivanzon op 13 augustus 2020, 09:36:16
Bij een TGV zijn de wagons toch dynamisch gezien een geheel door de manier waarop die aan elkaar gekoppeld zijn? Dan heb je nog maar twee plaatsen waar je een vertraging effect zou kunnen krijgen.

Bij een HST, en bij het merendeel van de hierboven genoemde voorbeelden is nog steeds sprake van een set losse wagons, met de daarbij horende natuurkundige implicaties.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Karben op 13 augustus 2020, 10:41:11
Sinds 1957 reden de NS/SBB TEE-stellen ook de helft van de tijd met de 'loc' achter. Niets nieuws toch?
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Maartenw op 13 augustus 2020, 10:53:21
Niets nieuws inderdaad, maar er heeft 1 ramp plaatsgevonden, hierbij liep het motorrijtuig (van 114 ton) achterop.
9 februari 1971 te Aitraing. Oorzaak: te hoge snelheid: 128 km/h i.p.v. toegestane 80 km/h in de S-boog.
Het is niet ondenkbaar dat het minder ernstig had kunnen uitpakken als de motorwagen voorop had gereden.
Titel: Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
Bericht door: Jelmer op 13 augustus 2020, 10:54:05
In Eschede (https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Eschede) liep ook een motorwagen achter.

Ik haal er echter niet uit dat die nog flink heeft zitten doorduwen. Wel duidelijk is dat bij plotseling stoppen bij hoge snelheid de impact zeer hoog is.

Het is triest om te zien dat dit ongeluk heeft plaatsgevonden. Veel sterkte aan alle betrokkenen.

Groeten,
Jelmer