Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee  (gelezen 2701 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 17:59:24 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:25:33 »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:31:19 »
Betreft een 'korte HST' (twee motorwagens en vier rijtuigen) die vanwege een aardverschuiving vast was komen te zitten, terug moest keren en op een nieuwe aardverschuiving te zijn gereden. Ziet er niet goed uit, groostet deel trein ontspoord en motorwagen is in brand gevlogen. Zeer zorgelijk. Sterkte aan allen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 14:40:21 door Sicco Dierdorp »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2020, 14:47:36 »
Ik vond het raar, slechts 4 rijtuigen - normaal rijden er HST's met een vaste lengte, dacht ik.
Maar ze rijden dus blijkbaar ook met kortere HST's.
Meer hier: https://www.thesun.co.uk/news/12381187/train-aberdeenshire-stonehaven-derailed/
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 14:49:33 door VictorPM »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2020, 15:13:06 »
Korte samenstelling is de vaste nieuwe lengte, Speciaal voor Schotland nog weer met gerenoveerde Mk3's en nieuwe beschildering.
No dress rehearsel, this is our life.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2020, 15:53:49 »
Is blijkbaar van NS-dochter Albellio. Roger van Boxtel heeft al gereageerd volgens Teletekst.
Groet, Frank

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Trein ontspoor op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2020, 17:41:43 »
3 jaar terug nog daar met een VTEC 125 HST set "Northern Lights"* meegereden om in Aberdeen de Northlink Shetland Ferry te nemen (9 rijtuigen: London <> Aberdeen rechtstreekse trein in 7u.). Gelukkig hadden we een overnachting geboekt te Aberdeen. De trein had nogal wat vertraging en we gingen de aansluiting wellicht gemist hebben.
Vorig weekend nog de heruitzending bekeken van de RailAway aflevering over de lijn (was opgenomen).
www.uitzendinggemist.net/aflevering/525057/Rail_Away.html

www.youtube.com/watch?v=VKABQKOVAjQ

Bij een volgende Shetland trip zouden we te Stonehaven willen overnachten (= laatste stop voor Aberdeen):
www.sixdnorth.co.uk/stonehaven (Schotse Brouwer, met verschillende Tap overs ism Belgische "karakter" brouwers)
Hebben we de vorige keer tijdens de stop te Aberdeen hun pub daar ontdekt. (op amper 100m van de Brewdog Bar)

Gr,
Jan(tje)

(*) Er zijn maar een paar treinen met benaming overgebleven op het Britse net.
Met een uur verschil rijden ook in beide richtingen de "Highland Chieftain". Nu door de LNER 9-Car Hybride HST's. Vanuit Edingburgh verder gereden naar Iverness ipv Aberdeen...
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2020, 17:44:33 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2020, 20:27:31 »
De BBC heeft ook beelden. De rijtuigen liggen boven op elkaar, moet een flinke klap geweest zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2020, 21:53:15 »
Ik heb het net ook op het Duitse forum gezegd: voor mijn gevoel zit er altijd dit gevaar in treinen met loc voor en loc achter.
Vooraan gebeurt iets, voorste lok remt de trein - en achteraan wordt er eerst nog eventjes doorgeduwd.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2020, 22:40:26 »
Kom je nou mee, dat ding is al sinds 1976 op de rail. Wel sympathiek dat je de Duitsers hebt gewaarschuwd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2020, 22:47:19 »
Ik heb het net ook op het Duitse forum gezegd: voor mijn gevoel zit er altijd dit gevaar in treinen met loc voor en loc achter.
Vooraan gebeurt iets, voorste lok remt de trein - en achteraan wordt er eerst nog eventjes doorgeduwd.
Dat valt wel mee, een ingezette remming zorgt via de treinleiding over de gehele trein voor een remming.
Daarnaast zit er doorgaans ook een drukcontact op de treinleiding dat als die daalt, bij een (ongeplande) remming, dat automatisch de tractie afgeschakeld word.

En daar nogeens bovenop, de dodeman is doorgaans ook een tractie voorwaarde. Het niet meer bedienen daarvan veroorzaakt ook een remming en het afvallen van de tractie.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2020, 23:03:52 »
Ik heb het niet over een normale remming, ik heb het over een ontsporing zoals hier. De voorste loc naast de rails, dan staat ie echt veel sneller stil dan dat de rest van de trein kan bijhouden.
Met remmen en tractie uitschakelen is de loc achteraan altijd te laat - ook al duwt hij niet meer actief, hij heeft altijd nog zijn grote massa die nog in beweging is.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2020, 23:08:53 »
De locmassa is wel veel zwaarder als van normaal rijtuig.
Maar met een langere stam van rijtuigen erachter heb je dezelfde massa. Dus dan zou er geen verschil moeten zijn.
Alleen reageert dat mogelijk wel anders bij een incident dan 1 massieve loc. De specialist mag het zeggen.
In dit geval betreft het een Class 43, die is niet zo zwaar, ongeveer 70 ton, dacht ik. Dus dat staat gelijk aan 2 rijtuigen ongeveer.

Maar ik snap het gevoel van Victor wel. Als ik in Duitsland in een IC zit, ga ik niet in het stuurstandrijtuig zitten als deze voorop loopt.
Ik heb inmiddels wel genoeg voorbeelden van incidenten gezien, waarbij een stevig gebouwd loc toch beter de klap opvangt dan een treinstel.
Met gezien bedoel ik het lezen van boeken over ongevallen en internetpagina's zoals Wikipedia hierover.
Incidenten met aan beide kanten een loc zijn er niet zo veel geweest, overigens.
Met vriendelijke groet, Maarten

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2020, 23:09:34 »
Dat valt wel mee, een ingezette remming zorgt via de treinleiding over de gehele trein voor een remming.
Daarnaast zit er doorgaans ook een drukcontact op de treinleiding dat als die daalt, bij een (ongeplande) remming, dat automatisch de tractie afgeschakeld word.

En daar nogeens bovenop, de dodeman is doorgaans ook een tractie voorwaarde. Het niet meer bedienen daarvan veroorzaakt ook een remming en het afvallen van de tractie.

Dat klopt allemaal wel, maar feit is dat de treinleiding "langzaam" leegt, dus daar waar de klep open valt daalt de druk eerst, dus hoe verder van de open klep, hoe langer het duurt alvorens daar de druk daalt. Dat gaat natuurlijk altijd nog razend snel, maar toch.

Ik zit de laatste tijd regelmatig in de achterop lopende loc in de Traxx stammen, en wat nog wel eens vergeten wordt: het "dood" gewicht dat doordrukt op het moment dat er bijvoorbeeld tractie uitgeschakeld wordt. Duidelijk voelbaar. Ik vond het behoorlijk opmerkelijk dat die loc zich heel anders gedraagt dan de voorop lopende.

Vroegah, in de BDS stammen was een wat los gekoppelde loc altijd goed voelbaar. Als je wat abrupt remde en loste en weer tractie gaf kreeg je zo'n golf beweging door de trein. Dus altijd met met beleid de zaak bedienen.

Maar of dit ook van toepassing is op treinstellen? De TGV/Thalys is ook uitgerust met motorbakken op de kop.
Met groet,

Ger.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Trein ontspoort op traject Aberdeen - Dundee
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2020, 09:36:16 »
Bij een TGV zijn de wagons toch dynamisch gezien een geheel door de manier waarop die aan elkaar gekoppeld zijn? Dan heb je nog maar twee plaatsen waar je een vertraging effect zou kunnen krijgen.

Bij een HST, en bij het merendeel van de hierboven genoemde voorbeelden is nog steeds sprake van een set losse wagons, met de daarbij horende natuurkundige implicaties.