Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.  (gelezen 9799 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Gepost op: 09 augustus 2020, 14:24:21 »
Hoi luitjes,

Ik heb lang getwijfeld of ik hier op BNLS al een verslag zou moeten starten maar ben tot de conclusie gekomen dat ik dat wel moet doen. Het zal een langlopend bouwverslag worden met regelmatige updates maar voorlopig zal dat niet heel veel of heel snel zijn :)

Zoals de meesten misschien wel weten ben ik zo vanaf 1999 actief in het Amerikaans modelbouwen en heb ik vanaf dat punt diverse modelbanen in diverse schalen gebouwd. Al die banen waren en zijn alleen voor shows en tentoonstellingen, en tussendoor liggen die meestal in opslag.
In al die jaren vanaf '99 heb ik veel US materieel verzameld in H0. Locs, wagens, toebehoren, you name it. Veel van dat materieel is gebaseerd op de Southern Pacific, een Amerikaanse niet meer bestaande maatschappij. Zij zijn in 1996 overgenomen door de Union Pacific en ook daar heb ik een en ander van gekocht in de jaren.

De afgelopen weken heb ik alles eens tevoorschijn getoverd en mijn excellijsten geactualiseerd (die lang niet bijgewerkt waren). Enerzijds voor de verzekering, anderzijds voor mijzelf om precies te weten wat ik allemaal heb. Ook speelt mee dat ik inmiddels 55 ben en uiteraard het besef heb dat mijn leven ooit een keer eindigt. En er een beperkte tijd is (+/- 25 jaar hoop ik :) ) waarin ik nog kan genieten van de bouw en het bedrijven van een vaste modelbaan.
Tja, en dan begint het toch wel te kriebelen want al dat mooie materieel kan ik niet inzetten op die paar kleine rangeerbaantjes die ik heb. En laten liggen is natuurlijk doodzonde. Wel alles netjes georganiseerd (wat voor mij een grote opgave is :) ) en per categorie in dozen verpakt:

20200805_191538 by Ronald Halma, on Flickr

Toch zo'n 100 locs en 275 wagens...... ;D

Al jaren wil ik iets van een baan thuis om ook daar te kunnen rijden. Niet een van de kleine baantjes want dat zou opzetten en afbreken betekenen. Het zou ook niets toevoegen want dat rangeren is leuk maar op een gegeven moment wil ik eigenlijk ook wel iets hebben waar ik gewoon lekker de spreekwoordelijke rondjes kan rijden.

Met de bouw van "Cushman, Oregon" in 2016 (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67494.0) en de daaropvolgende shows begon dat gevoel van lekker rijden toe te nemen. Het is dan wel een eenvoudige enkelsporig traject met 5 opstelsporen maar ik beleef er wel veel lol aan.  Dus groeide het idee van een vaste baan in huis. En dan komt de vraag waar in huis.....
- Zolder; die is jaren geleden (2008) verbouwd en verhoogd voor een extra slaapkamer voor een destijds nog inwonende tiener. Toen die uit huis ging heb ik die ruimte terugveroverd en daar huist nu mijn hobbyhok. Het idee was om als deze ruimte weer vrij zou komen de toen geplaatste tussenwand te verwijderen en er 1 grote ruimte van te maken die dan geschikt zou zijn voor een grote modelbaan plus werkruimte (5,2 bij bijna 4 meter). Dat is nu behoorlijk ingrijpend en zou goed overwogen moeten worden.
- Garage; er staat aan onze woning een garage met stenen onderbouw (=/- 70cm) en houten opbouw. Destijds een makkelijke oplossing vanwege het feit dat mijn vader in de bouwwereld zat en goed aan materiaal kon komen. Achteraf had ik een gemetselde moeten maken maar dat is nu geen optie meer.  Nu is het idee om in deze garage van 8,5 bij 3,3 meter een ruimte te maken van ruim 7 bij 1,8 meter. Die ruimte zou wel zo gemaakt moeten worden dat ik iig het luchtvochtigheids gehalte beheersbaar kan houden.

Dus sloeg ik aan het denken en tekenen... ook een draadje gestart over een modelbaan icm vocht in de garage (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94111.0) en alle feiten eens op een rijtje gezet. Dat zijn er best veel en ook tijdens dit schrijven zijn er nog veel twijfels over de plek, beide hebben zo hun voor- en nadelen:

Zolder -> voordelen; ruim, airco, inpandig dus temperatuurstabiel.  Nadeel; combineren van werkruimte en modelbaan. Inpandige inloop.

Garage -> voordelen; erg ruim, grote modelbaan, makkeijk om met meerdere mensen te verblijven (=aparte inloop). Werkruimte bevindt zich dan in-house dus geen last van.  Nadeel; vocht/temperatuur onstabiel dus vereist regulatie.

Ik ga er nog eens goed over nadenken :)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2020, 14:51:34 »
SP is fijn. Oregon is fijn. Go for it! ;D

I'll stay tuned :)
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2020, 14:59:19 »
Dank je :) Ik had niet anders verwacht ;D

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2020, 17:16:20 »
Coos Bay, leuk. Ik ben daar een jaar of 10 terug geweest tijdens mijn vakantie. Ik kwam toen omdat ik de Conde B. McCullough memorial bridge in het echt wilde zien; en een roadtrip over US101 van Astoria tot Coos Bay uiteraard meer dan de moeite waard is.

ALs je toch de ruimte hebt; dan kun je de lokale spoorbrug ook wel kwijt toch?



 ;D
Oeps!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2020, 17:53:08 »
Dank je! Ja, wij zijn er langs gekomen in 2016 maar die brug wel gezien maar niet bezocht. Deze brug is net buiten Coos Bay, wij zijn vandaar richting Astoria gereden. Vond ik persoonlijk een van de mooiste stukken van de USA die ik gezien heb. Astoria helemaal, daar zou ik zeker nog eens naartoe willen.

EDIT die door jou genoemde brug zijn wij idd gepasseerd:

IMG_6260 by Ronald Halma, on Flickr

Genomen door mijn vrouw op de passagiersstoel van de camper, was een beetje lastig ;)
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 17:56:58 door Ronald Halma »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2020, 20:43:38 »
Is het nu Coos bay of North Bend?  Volgens mijn gps info is het North Bend.

Daar waren we ook in augustus 2017, op weg naar Vancouver, tijdens een kleine roadtrip van Berkeley naar Boston. De McCullough Memorial bridge is bijzonder. helaas wat ander weer.





het is wel een prachtig gebied om je spoorbaan in te situeren.

Zoiets als dit is toch schitterend,


North Fork Feather canyon, Belden CA, locatie 39.937681, -121.315654



groet Meino

« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2020, 18:56:27 door meino. Reden: Locatie en coordinaten toegevoegd »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2020, 21:47:28 »
Hup, bouwen!

see ya
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2020, 21:55:02 »
Is het nu Coos bay of North Bend?  Volgens mijn gps info is het North Bend.


Je hebt gelijk, als je Coos Bay uitrijdt richting Astoria kom je door North Bend :) De omgeving is hartstikke mooi, dat is zeker.

Hup, bouwen!

Haha! Komt goed, eerst nog plannen en een ruimte kiezen :) Meer volgt komende dagen!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #8 Gepost op: 09 augustus 2020, 23:42:39 »
Is het nu Coos bay of North Bend?  Volgens mijn gps info is het North Bend.

...De McCullough Memorial bridge is bijzonder. helaas wat ander weer.


Kijk Meino, nog 2 foto's. Je rijdt North bend uit:

IMG_6251 by Ronald Halma, on Flickr

En je ziet de weg omhoog gaan naar:

IMG_6252 by Ronald Halma, on Flickr

De McCullough Memorial bridge  :)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2020, 00:08:06 »
 Jaren geleden ooit eens een keer van Seattle via de Olympic Peninsula naar San Fransisco gereden langs de kust.

Een mooIe meerdaagse rit met een afwisselend landschap. Van regenwoudachtiig via drogere kust gebieden, Redwoods, Napa Valley en tenslotte de Golden Gate Bridge. Een aanrader als het ooit weer eens kan.

Arjan

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2020, 00:12:28 »
Ik zou de zolder gebruiken voor de vaste baan, het is heel fijn om alleen een trap op te hoeven lopen om te kunnen rijden of knutselen. Je houdt ook ruimte in de garage om tijdelijk tentoonstellingsbanen neer te kunnen zetten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2020, 11:23:54 »
Een mooIe meerdaagse rit met een afwisselend landschap. Van regenwoudachtiig via drogere kust gebieden, Redwoods, Napa Valley en tenslotte de Golden Gate Bridge. Een aanrader als het ooit weer eens kan.


Dank je, Arjen! Wij zijn in 2016 met een nieuwe camper van Chicago naar Seattle gereden via Texas en de Route 66 (gedeeltelijk). Het laatste stuk was van SF naar Seattle via de 101 deels door de Redwoods en deels langs de kust. Een ongeloofelijk mooi stuk ondanks dat er dagen tussen zaten die wat druilerig waren. En idd, we zouden het zo weer doen :)

@Frank; die banen staan al in de garage :) Daar is een apart stuk voor gereserveerd. Ja, de zolder is eigenlijk de beste plek maar niet de grootste. Wel heeft die een airco en da's met deze dagen dan wel weer fijn.

Nog even in de denk-modus voordat ik een beslissing ga nemen 8)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2020, 12:03:25 »
niet de grootste maar wel de beste plek klinkt wel goed. Hoef je minder te bouwen, meer tijd over voor kinten, oto's en batkamers! (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2020, 13:25:11 »
Nog even in de denk-modus voordat ik een beslissing ga nemen 8)

Heb je al een idee van wat je zou willen uitbeelden. De garage geeft je de gelegenheid om een lang stuk spoor (5m misschien 6m) te maken. Een soort van paradebaan, maar misschien lijkt dat weer te veel op je module bakken. Eventueel  nog met een helix voor een schaduwstation. De zolder geeft je daarentegen de mogelijkheid om meerdere scenes te verwerken, met aan iedere kant van de ruimte iets anders.

Citaat van: Ronald Halma
Dank je, Arjen! Wij zijn in 2016 met een nieuwe camper van Chicago naar Seattle gereden via Texas en de Route 66 (gedeeltelijk). Het laatste stuk was van SF naar Seattle via de 101 deels door de Redwoods en deels langs de kust. Een ongeloofelijk mooi stuk ondanks dat er dagen tussen zaten die wat druilerig waren. En idd, we zouden het zo weer doen :)

Ja, dat roept nostalgische gevoelens op. Wij zijn in 2017 de andere kant opgegaan, eerst een klein weekje in de Bay area (Berkeley), waar we in 1991-1992 gewoond hebben, daarna in ruim 10 weken door Canada en de Fly-over states naar Boston gereden. Dat was een trip om nooit te vergeten. We waren al vaak in de US geweest, ook Noord-Californie en Oregon (tot aan Florence en Eugene) waren al goed bekend, maar na mijn pensionering wilden we toch nog eens terug, en dan nog wat meer van de US en Canada zien. Dus dat toen gedaan, vrienden bezocht en oude plekjes terug gezien in de Bay-area.
Maar de hele noordelijke westkust (Vanaf Big Sur) is schitterend, leeg, onbebouwd, helaas niet zoveel kustwouden meer over, de restanten, geven nog een vage indruk hoe het vroeger geweest moet zijn. Maar er zijn helaas nog zoveel andere schitterende gebieden waar ik terug naar zou willen (van de winter naar Zuid Chili en Patagonie geweest, ook een absolute aanrader).

Ok, helaas zit de wereld op slot, en moeten we maar geduld hebben voor we weer kunnen reizen, is misschien ook wel beter voor de portemonee en het budget voor de treintjes.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: "Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2020, 17:51:33 »
Toen ik voer vaak in de Oostkust geweest van de States (vandaar mijn voorliefde voor Penn Central en Erie omdat die de havens bedienden waar wij kwamen). In 2006 en 2008 aan het roadtrippen geweest in de States. Gewoon een auto huren en van motel naar motel en al die speciale diners en dives gedaan onderweg. 1 x Denver -> San Fransisco en 1 x San Fransisco -> Denver kris kras en niet dezelfde route. Ook treinen gedaan o.a. de Silverton en de Cumbres & Toltec. Als ik het geld had en wij weer onbezorgd konden reizen zou ik het zo weer doen.

Dus ga met groot interesse de ontwikkelingen volgen van je nieuwe thuisbaan. Ik weet meer West Coast maar; Amerikaans....

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.