Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Wim Vink
Vandaag om 23:43:58
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: Automatische koppeling  (gelezen 12963 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #90 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:05:02 »
Daar wel, omdat de luchtleidingen daar nog buiten de koppeling omgaan.

En als de taken een stuk beperker worden heb je er geen aparte rangeerder mee voor nodig maar kan dat gewoon door een machinist erbij gedaan worden :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #91 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:16:19 »
Als je lokaal rangeert kan de machinist het doen. Als je een trein van 700 meter af moet lopen en weer terug lijken me de kosten voor een half uur machinist en vooral de huur/lease voor de lok te hoog om hem dat te laten doen. Dan is een rangeerder goedkoper.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Automatische koppeling
« Reactie #92 Gepost op: 13 augustus 2020, 22:21:23 »
Maar dat moet ook vanuit de lok gaan gebeuren. Tenminste zo interpreteer ik het stuk (ont)koppelen in de door Rick aangehaalde tekst. Nog in onderzoek.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #93 Gepost op: 14 augustus 2020, 13:45:05 »
Als je lokaal rangeert kan de machinist het doen. Als je een trein van 700 meter af moet lopen en weer terug lijken me de kosten voor een half uur machinist en vooral de huur/lease voor de lok te hoog om hem dat te laten doen. Dan is een rangeerder goedkoper.
Nouja, die lok heb je sowieso nodig want anders valt er weinig te rangeren ;)
En een rangeerder is misschien wel goedkoper, maar daarnaast heb je nog steeds een machinist erbij nodig voor besturen van de lok ;)

En vergeet niet dat in dat soort werk veel lokken radio bediening hebben dus daar valt het heen en weer lopen wel mee.



Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:11:16 »
Nouja, die lok heb je sowieso nodig want anders valt er weinig te rangeren ;)

Nee hoor, op steeds meer rangeerstations heb je deze: https://videos.files.wordpress.com/MioDHhNA/img_0532_dvd.mp4

Citaat
En een rangeerder is misschien wel goedkoper, maar daarnaast heb je nog steeds een machinist erbij nodig voor besturen van de lok ;)
pas als de hele trein klaar is. En een remproef kun je op de meeste rangeerstations ook zonder lok: https://danisch-gmbh.com/bremsprobenanlage/#

Citaat
En vergeet niet dat in dat soort werk veel lokken radio bediening hebben dus daar valt het heen en weer lopen wel mee.
Als de lok aan het ene einde hangt moet je de laatste wagen ook nog steeds controleren. Daar helpt een radiolok niet mee. De lok helpt in de situaties van de lokale bediening van de aansluitingen en industrieën. Op een rangeerstation kun je door schaalvergroting de noodzaak van een lok laten vervallen tot het moment de deze aangekoppeld moet worden om de trein te rijden. Zo zet je alle middelen efficient in en doet de lok waar ie voor gemaakt id: rijden.

dirkjan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #95 Gepost op: 14 augustus 2020, 14:51:42 »
Nou, jij denkt alleen in een heuvelproces, en dat is niet bepaald de enigste manier waarop er met wagens gerangeerd word hoor ;)

Sterker nog, in Nederland is DBC de enige vervoerder die daar gebruik van maakt op de Kijfhoek, elk andere vervoerder en op elk ander locatie word gewoon met de hand gerangeerd.

Nee hoor, op steeds meer rangeerstations heb je deze: https://videos.files.wordpress.com/MioDHhNA/img_0532_dvd.mp4
pas als de hele trein klaar is.
Die karretjes worden alleen gebruikt voor het aanduwen van uitgelopen heuveldelen, uiteindelijk moet er nog een lok bij komen om een compleet heuveldeel af te rangeren ;)
Citaat
Als de lok aan het ene einde hangt moet je de laatste wagen ook nog steeds controleren. Daar helpt een radiolok niet mee. De lok helpt in de situaties van de lokale bediening van de aansluitingen en industrieën. Op een rangeerstation kun je door schaalvergroting de noodzaak van een lok laten vervallen tot het moment de deze aangekoppeld moet worden om de trein te rijden. Zo zet je alle middelen efficient in en doet de lok waar ie voor gemaakt id: rijden.
Daar helpt die radio lok wel degelijk bij hoor, dan kun je namelijk gewoon je remproef achterop nemen zonder naar voren te hoeven lopen ;)

En dat heen en weer lopen van de trein moet veelal toch reeds gebeuren omdat de trein door een wagencontroleur nagekeken moet worden voor vertrek, en dat is vaak ook weer de machinist die dat doet.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2020, 14:58:47 door Thom »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Automatische koppeling
« Reactie #96 Gepost op: 14 augustus 2020, 15:01:28 »
In het door Rick aangehaalde stuk gaat het over al dit soort dingen . Uit de lok moet je kunnen zien of de laatste wagon er nog is, remproeven en tussentijds (ont)koppelen. En ja dat betekent een eigen stroomvoorziening per wagon.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #97 Gepost op: 14 augustus 2020, 16:59:56 »
Nou, jij denkt alleen in een heuvelproces, en dat is niet bepaald de enigste manier waarop er met wagens gerangeerd word hoor ;)
En jij denkt alleen over de Nederlandse situatie. Dit gaat over een Europees geheel, moet je zien hoeveel er nog wordt geheuveld of afgestoten. En ik denk niet alleen in een heuvelproces, lees eens goed en hou je smileys bij je. Ik geef aan dat op schaal het zonder lok kan en elders niet.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Automatische koppeling
« Reactie #98 Gepost op: 16 augustus 2020, 12:47:35 »
als je al het matereel van een automatische koppeling wilt voorzien , dan moet het meterieel al ingericht zijn voor de automatische koppeling . Dan moet binnen 24 uur in geheel europa de koppelingen geplaatst worden , logistiek niet haalbaar .

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Automatische koppeling
« Reactie #99 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:31:45 »
Wauw, echt geweldig.  (y)

Misschien moet je eerst het topic lezen voor je een bericht plaatst.

Als ik dat filmpje van die Amerikaan zo bekijk vraag ik me af hoeveel winst het nou eigenlijk oplevert, je hebt nog steeds een mannetje nodig namelijk...
Het zal sneller gaan en het koppelen is in ieder geval minder zwaar. Er staat een heel stuk over in het onderzoek dat ik eerder linkte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Automatische koppeling
« Reactie #100 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:38:41 »
Het zal sneller gaan en het koppelen is in ieder geval minder zwaar. Er staat een heel stuk over in het onderzoek dat ik eerder linkte.
Zo zwaar is het aan en af koppelen niet, een bezoekje aan de sportschool is zwaarder.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Automatische koppeling
« Reactie #101 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:14:24 »
ik geloof dat de spoorbedrijven prima zelf in staat zijn om te bepalen of het voor hun en hun medewerkers een verbetering is, zowel economisch als arbotechnisch. En zeker is het niet meer hoeven te betreden van het Berner Raum een grote factor in de keuze voor de automatische koppeling.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Automatische koppeling
« Reactie #102 Gepost op: 17 augustus 2020, 00:21:08 »
als je al het matereel van een automatische koppeling wilt voorzien , dan moet het meterieel al ingericht zijn voor de automatische koppeling . Dan moet binnen 24 uur in geheel europa de koppelingen geplaatst worden , logistiek niet haalbaar .
Vertel eens, waarom moet dan ?

Zeker in een spoorwereld waar over de landsgrenzen alles ineens een compleet andere weten schap is en soms de meest simpelere dingen een wereld van verschil zijn ;)

Daarnaast word er op dit moment binnen het erts verkeer ook al reeds gebruik gemaakt van automatische koppelingen, dus een situatie dat alles gelijk moet zijn is er nu al niet.

En de lokken die speciaal voor het erts vervoer uitgerust zijn met automatische koppelingen zijn ook gewoon nog steeds geschikt voor het koppelen met stoot en trekwerk.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Automatische koppeling
« Reactie #103 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:37:06 »
deze ertstreinen zijn bloktreinen en aan de uiteinden voorzien van wagens met een automatische koppeling en aan de andere zijde normaal stoot en trekwerk .

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Automatische koppeling
« Reactie #104 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:46:07 »
Ook de lok Br 189 is voorzien van ak tbv ertstreinen

Mvg Johan