Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 27734 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #45 Gepost op: 19 July 2020, 23:07:33 »
Floris heeft het hoofdzakelijk over niet schaal gerelateerde shitzooi voor de doethetzelleferd en niet over TT Faller bouwpakketjes..

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #46 Gepost op: 19 July 2020, 23:17:05 »
Uit nieuwsgierigheid, wat is "basismateriaal" in TT?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #47 Gepost op: 19 July 2020, 23:24:56 »
Ik vermoed alles dat je nu in N kunt kopen bij de gemiddelde modelspoorzaak zo'n beetje denk ik?

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #48 Gepost op: 19 July 2020, 23:28:13 »
 (y)
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #49 Gepost op: 19 July 2020, 23:53:14 »
Overigens, voor veel modelspoorders is het basismateriaal al aanwezig. Vergeet niet dat voor een grote groep modelspoorders de kant en klaar bomen, schakelkastjes voor wissels, en standaard bouwpakketjes van huisjes al voldoende is. Waarom zou je dan als handelaar in de niche markt van de out of the box bouwer duiken ??   
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #50 Gepost op: 20 July 2020, 00:35:18 »
Wordt er gewoon niet gekeken naar de gehele modelspoordelaarij ?
95 % wil treintje spelen op zijn ovaal met te krappe bogen , met of zonder puntjes in het midden
5 % wil 3D schilderen .
ik ben nu bezig met een Franse baan, maar ik wil het er ook wel een beetje Frans uit laten zien, met wat deftige sporen die en beetje op schaal zijn
ok, hout voor de modules was zo geregeld, maar toen begon de ellende. mooi spoortje, moest besteld worden, ok dat is schaal gerelateerd
 maar de rest , ballast wat niet op muisjes lijkt, rots en muur mallen, begroening, simpel schakelaartje en reed contactje en relaitjes, niet te krijgen
Maar dat is logisch, ik hoor bij die 5 %
Toch, als ik een behoorlijke treinen winkel zou hebben,  zou ik niet op de 95 % richten, maar op de 100 %, met de hoop dat die 5 % niet alleen zijn prulletjes bij mij koopt, maar ook even rondkijkt en een impuls aankoop doet als er een mooi lokkie in de vitrine staat die niet te weerstaan is.
Ik denk ook dat het een deel te maken heeft dat de meeste winkeliers er geen kennis van hebben, alles wat niet P&P is, is eng en gevaarlijk, stel je voor dat klanten vragen aan welk lipjeje een draadje moet solderen....solderen zeg u  :-[ :-[
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #51 Gepost op: 20 July 2020, 01:09:23 »
Pff, waarom solderen, heb toch glittertape van de action en railaansluitklemmetjes  ???
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

henk

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 20 July 2020, 08:33:03 »
... maar de rest , ballast wat niet op muisjes lijkt, rots en muur mallen, begroening, simpel schakelaartje en reed contactje en relaitjes, niet te krijgen
Maar dat is logisch, ik hoor bij die 5 %
Toch, als ik een behoorlijke treinen winkel zou hebben,  zou ik niet op de 95 % richten, maar op de 100 %, met de hoop dat die 5 % niet alleen zijn prulletjes bij mij koopt, maar ook even rondkijkt en een impuls aankoop doet als er een mooi lokkie in de vitrine staat die niet te weerstaan is.

Maar wat zou een winkel dan precies op voorraad moeten hebben?

Nog even terug in de tijd. De verbetering van de uiterlijke kwaliteit van treinen, sporen en scenery is al decennia bezig. Vroeger woonde ik dus in Rotterdam en M&B heeft lang geprobeerd het bij te houden. Dus kwam daar Woodlands en Peco en rotsmallen en nog veel meer. Maar bij dat Oostenrijkse of Zwitserse merk met die losse matjes van rond de eeuwwisseling hield het kennelijk op. Sindsdien zijn er nog veel merken bijgekomen die het telkens weer wat beter doen. Moet M&B naast tien lijnen verf ook tien merken groen en 20 railassortimenten in de schappen hebben? Als het uit had gekund, hadden ze het gedaan, denk ik zo. De wil was er toen duidelijk.

Een paar stellingen.
De kwaliteitsverbetering in scenery via kleine aanbieders voor die 5 procent is er gekomen dankzij internet en de grote beurzen. Zo kan de doelgroep worden bereikt. In een modelspoorwinkel zit dat er niet in en ik denk gewoon om zakelijke redenen.
Het hier gevraagde superbasale elektronische spul is er altijd al geweest. Alleen in een mooi doosje en met een merknaam erop die het mogelijk maakt een tientje voor een schakelaar of €20 voor een relais te vragen. Daar ga je geen schakelaars voor een euro en relais voor €2,50 naast leggen. Dat jij per se een reedcontact als kaal glazen buisje wil in plaats van zo’n mooi afgewerkt ding van Fleischmann, is ook eigenlijk onbegrijpelijk. Het scheelt maar €20 per stuk. ;D

Alles wat Floris wil is te vinden, je moet er alleen wat meer moeite voor doen. Nou ja, je moet thuis achter je computer kruipen en afwachten of eens in de zoveel weken naar Houten.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2020, 09:22:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #53 Gepost op: 20 July 2020, 09:22:31 »
Ik voel Floris zijn 'pijn' wel. De grote winkel hier in de buurt heeft best een groot assortiment maar een spuitbus vernis of fatsoenlijke penselen zijn er niet te vinden. Ook het assortiment messing- en houtprofieltjes is karig. En dat neemt nauwelijks oppervlakte in. En ik heb ook geregeld dat ik net wat te kort kom en dan hebben ze het niet. Kan ik of 60km verderop mijn heil zoeken, of het maar weer online bestellen.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #54 Gepost op: 20 July 2020, 10:13:28 »
Een paar stellingen.
De kwaliteitsverbetering in scenery via kleine aanbieders voor die 5 procent is er gekomen dankzij internet en de grote beurzen. Zo kan de doelgroep worden bereikt. In een modelspoorwinkel zit dat er niet in en ik denk gewoon om zakelijke redenen.
Het hier gevraagde superbasale elektronische spul is er altijd al geweest. Alleen in een mooi doosje en met een merknaam erop die het mogelijk maakt een tientje voor een schakelaar of €20 voor een relais te vragen. Daar ga je geen schakelaars voor een euro en relais voor €2,50 naast leggen. Dat jij per se een reedcontact als kaal glazen buisje wil in plaats van zo’n mooi afgewerkt ding van Fleischmann, is ook eigenlijk onbegrijpelijk. Het scheelt maar €20 per stuk. ;D

Alles wat Floris wil is te vinden, je moet er alleen wat meer moeite voor doen. Nou ja, je moet thuis achter je computer kruipen en afwachten of eens in de zoveel weken naar Houten.
Ja, t spul is te vinden, want ik heb t, grappenmaker.  ;D
Het gaat me dan ook niet zozeer om mezelf, al ist wel makkelijk als ik aan mn spul kan komen zonder teveel te lopen sjouwen, maar meer om mensen die een tandje minder fanatiek zijn dan ik maar die wel potentie hebben om misschien eens wat van meer niveau te bouwen dan ze nu doen, aan mij vragen waar ik mn spul vandaan heb "want ja dat heb ik nooit gezien in de winkel" en dan blijven ze dus maar noodgedwongen de plaatjes uit de fleischmann-catalogus van 1973 nabouwen, maar dan wel met treinen van LS models enzo erin want ja, das wel te koop... Als ik bij maten langs ga die ook wat modelbouwen krijg ik ALTIJD de vraag of ik een plaatje styreen mee kan nemen, dat zegt mij genoeg. Mij best verder, hoef ik niet op zoek naar een fles wijn ofzo, maar tis in feite natuurlijk armoe.

De redenaties hier klinken dan nog steeds ernstig als "ja da was vroeger ook nie dus doen we t nu ook nie" en op die manier jezelf overbodig maken. Wat ze altijd zeggen als er weer eens iets de nek omgedraaid wordt wat mij eigenlijk wel beviel "niet meer van deze tijd meneer". Maar ja, daar is een winkel zelf bij.
Nou zitten hier vooral hobbyisten natuurlijk en een winkelier die hier misschien leest heeft wellicht geen zin zich in zn kaarten te laten kijken maar ben toch wel benieuwd wat daar de ervaringen zijn. (van peco-rails hebben we t dus al gehoord)

Het basale elektrospul in een duur doosje zou ik gerust kopen als t me verder zou helpen, maar tot dusver valt dat altijd vies tegen, want tis er domweg niet, dus ben t daar echt niet met je eens. Een reedcontactje toevallig wel, maar de laatste 5 dingen die ik probeerde: nuks. En ik was best bereid een of ander toverdoosje van 20 piek te kopen om daar dan zelf een paar diodes uit te solderen om te gebruiken en de rest weg te pleuren, ik wil door. Nogmaals t gaat me niet om goedkoop. Het gaat me erom dat je wat basale rommel kan kopen om door te kunnen, en voor dat gemak wil ik best betalen.

Styreen een beetje t zelfde verhaal, hoef t niet voor groothandelsprijzen per vierkante meter, maar kleine plaatjes (als die er al zijn) heb je geen moer aan als je wat serieus wilt bouwen, dan is A3 wel zo'n beetje t minimum. En ja dat mag dan sinds de groothandel ook gewoon 4 keer over de kop kan mij t schelen. Swaak rekent ook meer dan de groothandel.

Dat een winkel niet op de laatste stand kan zitten qua scenery wegens allerlei kleine fabrikanten akkoord, das min of meer kleinserie en dat een winkel meestal geen philotrain heeft staan is best... Maar dat is wat anders dan in 1965 blijven hangen (bij de treinen accepteert ook niemand dat). Wat marty zegt, muisjesballast, en die zak groene witte en roze eieren op stokjes als bomen. Zou eens moeten kijken bij M&B, kan best dat dat voor mij prima acceptabel is al ist niet de allerlaatste stand qua scenery. Rond de eeuwwisseling werden er zat mooie banen gebouwd, dus tis vast bruikbaar spul.

Qua railsystemen, nouja, is al langsgekomen, peco is blijkbaar niet betaalbaar te importeren. soit, tis dan blijkbaar niet anders. (al blijf ik me dan afvragen waarom t wel in houten ligt) Ben benieuwd of dat weinert-spul t nog ergens tot in de winkels gaat schoppen.

« Laatst bewerkt op: 20 July 2020, 10:55:04 door Floris Dilz »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 July 2020, 10:30:37 »
Overigens, voor veel modelspoorders is het basismateriaal al aanwezig.

Zelfs dat niet eens. Probeer eens bij één winkel
je flexrails, bogen en wissels (Roco) te kopen.
Vergeet het maar. Dus dan maar bij Conrad
bestellen.

Styreenplaten zijn eenvoudig online te bestellen
en je zou ze ook op je werkadres kunnen laten
afleveren. De modelspoorwinkels zijn nu
eenmaal niet voor de zelfbouwert ingericht. En
dat gaat hier in NL ook nooit gebeuren. Dat
heet managment. Het internet en beursjes
blijven hier toch voor nodig. Al verkies ikzelf
de buitenlandsche winkels, assortiment op
orde en een snelle levering (zonder
opgeheven Post.nl vinger).
« Laatst bewerkt op: 20 July 2020, 10:32:10 door Stedahult »
Mvh Steef

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #56 Gepost op: 20 July 2020, 10:52:37 »
Nog even over railssystemen (Peco), mss moet ik Floris hier gelijk geven. Tijdens hoogtepunt van de Corona crisis kwam ik twee boogwissels te kort en tot mijn positieve verrassing bleek een (vrij kleine!) modelspoorwinkel die gewoon op voorraad te hebben. Ik kon via internet reserveren en afhalen. In de winkel bleek er een Peco zuiltje te staan, oppervlakte denk 30x30 cm of zo? En flexrail had ze (leuk! een vrouw als winkeleigenaar) ook. Het bleek ook een bewuste keuze, dus is (maar ja, hier in de grote stad.....) mijn favo winkel geworden. Alleen, of de verkoop van Peco hier in deze Roco en Märklin wereld uitkan....... En oh ja, de prijs was ongeveer tweemaal zo hoog....
Conclusie: hangt er van af waar je woont en wat iedereen al geegd heeft: you can't have it both ways ;D

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #57 Gepost op: 20 July 2020, 10:57:34 »
Er zijn hier al meer winkels bij naam genoemd dus je mag gerust zeggen waar t was.  ;D

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 20 July 2020, 11:45:35 »
Enige tijd geleden heb ik een aantal Peco H)m flexrails en wissels bij Wiborail (B) gekocht. Snelle levering (niet uit voorraad) en correcte afhandeling.

Het emailadres is wiborail..........com. Contactpersoon is Patrick Verstiggel.

Gr, Rob
« Laatst bewerkt op: 20 July 2020, 21:11:51 door Bert van Gelder. Reden: Email verwijderd »

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 20 July 2020, 11:47:01 »
Hij zal zo blij zijn met alle spam die hij nu krijgt...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!