Floris zoekt oa electronica. Heeft hij even pech, want hij woont blijkbaar in de verkeerde stad. Advies is dus te verhuizen naar Eindhoven: daar waren vroeger meer zaken, maar BRIGATTI bestaat nog steeds en ik heb daar altijd kunnen kopen wat ik nodig had of wat mij aangeraden werd, omdat ik van werkelijke electronica geen verstand heb. Advies was altijd gratis !
De algemene "klacht" van Floris onderken ik wel, maar zijn gevolgtrekking om dat bij de winkelier neer te leggen vind ik volstrekt onjuist. Als advies, wederom gratis, zou hij kunnen overwegen om de gewenste spullen zelf te gaan verkopen. Want hij denkt, dat daar geld aan te verdienen is. Dus: winkel beginnen en alleen spullen verkopen die je in de bestaande winkels niet tegenkomt, goudmijn.
waarom al die dingen die naar mijn idee basismateriaal zijn niet bij de modelbouwzaak liggen waar ik als modelbouwer en klant toch wat van mn gading zou moeten kunnen vinden
veel modelbouweriger dan mij krijg je ze niet
en als een modelbouwzaak dan bijna niks voor me heeft is dat toch wat vreemd.
maar ik blijf hardnekkig zoveel mogelijk Internet kopen vermijden, juist om de laatste " rommel" winkels in de lucht te houden.
Daar sla je de spijker op zijn kop: jij vindt dat iets basismateriaal is en dat jij dat in een modelbouwwinkel moet kunnen vinden cq kopen. Blijkbaar denken winkeliers daar heel anders over.Wederom spijker op de kop, maar hoeveel Florissen zijn er dan en hoe is de spreiding over de winkels gezien ? Als er bij jou in de buurt nou 500 Florissen wonen, dan is er morgen een winkel met de gevraagde spullen. Wel kopen natuurlijk. Maar als er 5000 in Nederland wonen, geografisch gespreid, dan heeft elke winkel er maar grofweg 100 in de buurt wonen. Dat gaat dus niet lonen.Voor jou niet nee, gelukkig voor de niet-zo-modelbouwerige hobbyist en voor de winkelier is er wel genoeg. De kip of ei kwestie van: materiaal is er niet dus gaan mensen niet bouwen of de bouwers zijn er niet dus de winkel heeft geen materiaal moet je in mijn ogen niet bij de winkelier leggen.Gelukkig zijn er in Nederland winkeliers die wel hun nek ergens voor uitsteken, maar dan misschien net voor iets wat jij niet zoekt. En een andere winkel heeft weer wat anders speciaals. Maar alles tegelijk in één winkel, spul wat jij basismateriaal noemt, dat zou ook ik wel willen, maar dat zie ik niet gebeuren..
En vergeet ook niet de factor tijd. Tegenwoordig heeft iedereen het een stuk drukker dan vroeger (of dat goed of slecht is laat ik even in het midden). En men moet ook steeds langer doorwerken, met de vut is er niet meer bij en op tijd met pensioen is ook al lang geen zekerheid meer.
Precies, dat bedoel ik. Nog iemand die zijn basismateriaalkennis niet op orde heeft.
Nou, als je t kip en ei-verhaal niet bij de winkelier moet leggen, waar dan wel?
Geen idee, misschien bij jezelf ?Een voorbeeld: ik heb oa TT. TT vind ik een basismateriaal, dat in elke winkel in Nederland in voldoende mate aanwezig zou moeten zijn. Dus net zoals jij andere dingen basis materiaal vindt. Maar helaas, ik kan hoog of laag springen, geen hond die het heeft (in Nederland). Ik vind dus, net als jij, dat de winkeliers in Nederland de kip-of-ei kwestie moeten oplossen door TT in huis te nemen, waardoor ze een gouden toekomst als vooruitzicht hebben.Ik denk, dat jouw en mijn wensen tav modelbouw en de plaats van de winkeliers daarin, er hooguit toe zou kunnen leiden, dat er plaats is voor 1 winkel in heel Nederland, waar wij allebei aan onze trekken komen. Maar dan moeten wel alle huidige echte modelbouwers en TT-ers daar komen en kopen. En door middel van clubs, demonstraties, tentoonstellingen, modelbouwbladen en weet ik wat niet meer zou gepoogd moeten worden om beginnende bouwers, dus na de kantenklaar-koop fase, allemaal naar die winkel te krijgen en te laten zien dat de gewenste spullen daar wel te koop zijn.In mijn ogen een utopie.Ik ken jou niet en weet niet wat je misschien in deze zin misschien al lang doet, maar misschien zou je in deze richting nog een betekenis kunnen hebben. Als je dat de moeite waard vindt tenminste.
Snap eerlijk gezegd weinig van je statement, een schaal heeft weinig met basismateriaal om wat mee te bouwen te maken IMO..