Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 27730 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #30 Gepost op: 19 July 2020, 21:38:38 »
Floris zoekt oa electronica.  Heeft hij even pech, want hij woont blijkbaar in de verkeerde stad. Advies is dus te verhuizen naar Eindhoven:  daar waren vroeger meer zaken, maar BRIGATTI bestaat nog steeds en ik heb daar altijd kunnen kopen wat ik nodig had of wat mij aangeraden werd, omdat ik van werkelijke electronica geen verstand heb.  Advies was altijd gratis !
die zaak was er, tot vorig jaar, radio centrum electronica als ik t goed zeg.
Wat ik hierboven al aangeef: ik geloof gerust dat er geen winkel op dem onderdelenhandel te baseren is. ERr wat basaals bij doen zodat je 90% aan klein gepruttel bij modelspoorders afdekt is voor een modelspoorzaak prima te doen. Wil je goedkope bulk ga je lekker een week of meer op een pakketje wachten, wil je nu verder haal je even wat in de stad. Inkoop kost geen drol, marge kan dus best lekker zijn.

De algemene "klacht" van Floris onderken ik wel, maar zijn gevolgtrekking om dat bij de winkelier neer te leggen vind ik volstrekt onjuist. Als advies, wederom gratis, zou hij kunnen overwegen om de gewenste spullen zelf te gaan verkopen.  Want hij denkt, dat daar geld aan te verdienen is. Dus:  winkel beginnen en alleen spullen verkopen die je in de bestaande winkels niet tegenkomt, goudmijn.
Das natuurlijk flauwekul en dat weet je. Ik stel hier de vraag waarom al die dingen die naar mijn idee basismateriaal zijn niet bij de modelbouwzaak liggen waar ik als modelbouwer en klant toch wat van mn gading zou moeten kunnen vinden, bedoel, veel modelbouweriger dan mij krijg je ze niet, en als een modelbouwzaak dan bijna niks voor me heeft is dat toch wat vreemd.

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #31 Gepost op: 19 July 2020, 21:48:08 »
Tsja, om even mee te mauwen, ik herken het probleem. Als oplossing heb ik in de loop der jaren maar voorraadjes aangelegd, van zowel electronica componenten als treinonderdelen en bouw/knutsel/scenery materialen. Veelal online ingekocht. Het is een best kapitaal wat ik er in heb gestoken, maar ik zie ook geen andere oplossing. En het zure is dat je dan nog dat ene ding net niet op voorraad hebt... Erg frustie allemaal, maarja, wat doe je eraan  :(
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

g-j

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 19 July 2020, 21:51:33 »
Dit alles lezend voel ik me toch behoorlijk tevreden in het Noorden, een kleine elektronica winkel op 4 minuten lopen en een modelspoorwinkel op 6 minuten afstand. Ja het is er niet altijd maar dan vinden we meestal wel een alternatief en daar wringt zich dan misschien ook wel de schoen. Er is zoveel aanbod, op verschillende manieren in huis te halen dat we misschien niet meer de waarde zien van een rolletje sisaltouw (***** voel ik me oud terwijl ik dit typ). De reactie van Hendrik Jan zegt het mooi:' ik haal het daar en daar" en daar zit geen treinenwinkel bij, wel een bult creativiteit. Ik mis verder in zijn verhaal de pizzadozen of de 1 euro 69 klei van de Ac*** ;D

Helaas zijn veel winkels veranderd in een soort Kijkshop, alles veilig in de vitrine en alle ballast uit de winkel. Hebben we dat zelf veroorzaakt... geen idee maar ik blijf hardnekkig zoveel mogelijk Internet kopen vermijden, juist om de laatste " rommel" winkels in de lucht te houden.

Gert-Jan

VvKan

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 19 July 2020, 21:56:57 »
waarom al die dingen die naar mijn idee basismateriaal zijn niet bij de modelbouwzaak liggen waar ik als modelbouwer en klant toch wat van mn gading zou moeten kunnen vinden
Daar sla je de spijker op zijn kop:  jij vindt dat iets basismateriaal is en dat jij dat in een modelbouwwinkel moet kunnen vinden cq kopen.  Blijkbaar denken winkeliers daar heel anders over.

veel modelbouweriger dan mij krijg je ze niet
Wederom spijker op de kop, maar hoeveel Florissen zijn er dan en hoe is de spreiding over de winkels gezien ?  Als er bij jou in de buurt nou 500 Florissen wonen, dan is er morgen een winkel met de gevraagde spullen.  Wel kopen natuurlijk.  Maar als er 5000 in Nederland wonen, geografisch gespreid, dan heeft elke winkel er maar grofweg 100 in de buurt wonen.  Dat gaat dus niet lonen.
en als een modelbouwzaak dan bijna niks voor me heeft is dat toch wat vreemd.
Voor jou niet nee, gelukkig voor de niet-zo-modelbouwerige hobbyist en voor de winkelier is er wel genoeg.  De kip of ei kwestie van: materiaal is er niet dus gaan mensen niet bouwen  of   de bouwers zijn er niet dus de winkel heeft geen materiaal      moet je in mijn ogen niet bij de winkelier leggen.
Gelukkig zijn er in Nederland winkeliers die wel hun nek ergens voor uitsteken, maar dan misschien net voor iets wat jij niet zoekt.  En een andere winkel heeft weer wat anders speciaals.  Maar alles tegelijk in één winkel, spul wat jij basismateriaal noemt, dat zou ook ik wel willen, maar dat zie ik niet gebeuren..

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #34 Gepost op: 19 July 2020, 22:03:29 »
Citaat
maar ik blijf hardnekkig zoveel mogelijk Internet kopen vermijden, juist om de laatste " rommel" winkels in de lucht te houden.
juist, want gewoon op dezelfde dag dat je wat nodig hebt even wat halen is heerlijk. "binnen 24 uur in huis" duurt namelijk gewoon ontiegelijk lang.
Verdwijnende winkels is sowieso een ander punt, al zit er misschien wel verband in gezien ik hier al een paar keer lees "jamaar dat hadden die winkels vroeger ook niet", ja misschien is dat wel deel van t probleem.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #35 Gepost op: 19 July 2020, 22:10:16 »
Daar sla je de spijker op zijn kop:  jij vindt dat iets basismateriaal is en dat jij dat in een modelbouwwinkel moet kunnen vinden cq kopen.  Blijkbaar denken winkeliers daar heel anders over.Wederom spijker op de kop, maar hoeveel Florissen zijn er dan en hoe is de spreiding over de winkels gezien ?  Als er bij jou in de buurt nou 500 Florissen wonen, dan is er morgen een winkel met de gevraagde spullen.  Wel kopen natuurlijk.  Maar als er 5000 in Nederland wonen, geografisch gespreid, dan heeft elke winkel er maar grofweg 100 in de buurt wonen.  Dat gaat dus niet lonen.Voor jou niet nee, gelukkig voor de niet-zo-modelbouwerige hobbyist en voor de winkelier is er wel genoeg.  De kip of ei kwestie van: materiaal is er niet dus gaan mensen niet bouwen  of   de bouwers zijn er niet dus de winkel heeft geen materiaal      moet je in mijn ogen niet bij de winkelier leggen.
Gelukkig zijn er in Nederland winkeliers die wel hun nek ergens voor uitsteken, maar dan misschien net voor iets wat jij niet zoekt.  En een andere winkel heeft weer wat anders speciaals.  Maar alles tegelijk in één winkel, spul wat jij basismateriaal noemt, dat zou ook ik wel willen, maar dat zie ik niet gebeuren..
Nou, als je t kip en ei-verhaal niet bij de winkelier moet leggen, waar dan wel?

VvKan

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 19 July 2020, 22:33:40 »
Geen idee, misschien bij jezelf ?
Een voorbeeld:  ik heb oa TT.  TT vind ik een basismateriaal, dat in elke winkel in Nederland in voldoende mate aanwezig zou moeten zijn. Dus net zoals jij andere dingen basis materiaal vindt.  Maar helaas, ik kan hoog of laag springen, geen hond die het heeft (in Nederland).  Ik vind dus, net als jij, dat de winkeliers in Nederland de kip-of-ei kwestie moeten oplossen door TT in huis te nemen, waardoor ze een gouden toekomst als vooruitzicht hebben.
Ik denk, dat jouw en mijn wensen tav modelbouw en de plaats van de winkeliers daarin, er hooguit toe zou kunnen leiden, dat er plaats is voor 1 winkel in heel Nederland, waar wij allebei aan onze trekken komen.  Maar dan moeten wel alle huidige echte modelbouwers en TT-ers daar komen en kopen.  En door middel van clubs, demonstraties, tentoonstellingen, modelbouwbladen en weet ik wat niet meer zou gepoogd moeten worden om beginnende bouwers, dus na de kantenklaar-koop fase, allemaal naar die winkel te krijgen en te laten zien dat de gewenste spullen daar wel te koop zijn.
In mijn ogen een utopie.
Ik ken jou niet en weet niet wat je misschien in deze zin misschien al lang doet, maar misschien zou je in deze richting nog een betekenis kunnen hebben. Als je dat de moeite waard vindt tenminste.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #37 Gepost op: 19 July 2020, 22:36:23 »
Wat is dat een TT, kun je dat lijmen, solderen ofzo?

VvKan

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 19 July 2020, 22:37:34 »
Precies, dat bedoel ik. Nog iemand die zijn basismateriaalkennis niet op orde heeft. ;D

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 19 July 2020, 22:40:38 »
En vergeet ook niet de factor tijd. Tegenwoordig heeft iedereen het een stuk drukker dan vroeger (of dat goed of slecht is laat ik even in het midden). En men moet ook steeds langer doorwerken, met de vut is er niet meer bij en op tijd met pensioen is ook al lang geen zekerheid meer.

Wat een gelul, waar is iedereen tegenwoordig drukker mee dan? Aan de werkuren kan het niet liggen, die zitten nog rond de 40 uur, mijn ouwe had een 6 daagse werkweek. Basis van 65 naar 67 maar ja de gemiddelde leeftijd is van 73 naar 83 gegaan. Dus ook zo'n dooddoener. Net of je meer bouwt als je eerder pensioen krijgt..wat me opvalt is dat iedereen zich druk maakt om niet ter zake doende onzin als TV gluren en met je luie reet op de bank over het net surfen..maak dat wat minder en er is tijd zat..

Bert van Gelder

• Offline Offline

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 19 July 2020, 22:41:49 »
Precies, dat bedoel ik. Nog iemand die zijn basismateriaalkennis niet op orde heeft. ;D

Snap eerlijk gezegd weinig van je statement, een schaal heeft weinig met basismateriaal om wat mee te bouwen te maken IMO..

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 19 July 2020, 22:42:30 »
Citaat
Nou, als je t kip en ei-verhaal niet bij de winkelier moet leggen, waar dan wel?

Weet ik niet, altijd al de vraag geweest: de winkelier zegt dat het niet "loopt", terwijl de klant zegt dat ie niet koopt omdat 't er niet is.

Hier in Stad is helemaal geen treinenwinkel meer. De dichtstbijzijnde zit in Leer, of in Leeuwarden, of in Oosterwolde. Maar als ik daar toevallig een keertje ben is 't ook niet alles, van die Auhagenrommel hebben ze niet, Evergreen mondjesmaat en Tortoise... ik vraag me af of ze wel weten wat dat is. Kadee ook niet en Peco... ja, dat kunnen ze allemaal wel bestellen.

Gelukkig hebben we hier wel Krikke, met ladingen Evergreen, en Plastruct, en weet ik wat nog meer voor plaatmateriaal en profielen (alleen geen Slaters, helaas), koper-, messing- staal- en ijzerdaad, houtprofielen en als ik om verf verlegen zit kan ik daar ook kiezen uit de bekende en de obscure merken. Enige nadeel is dat ik me elke keer moet beheersen om niet met een Messerschmidt in 1 : 48 of een Kübelwagen in 1 : 35 thuis te komen. Of een Mathilda.

En bij Okaphone lopen ze ook voor één 1N4001 net zo hard hun hakken onder de kont vandaan als voor een doos van honderd stuks. En voor ledjes ook. En weerstandjes. En als je niet weet wat voor, dan rekenen ze het wel even voor je uit.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 22:44:12 door 44 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #43 Gepost op: 19 July 2020, 22:58:03 »
Geen idee, misschien bij jezelf ?
Een voorbeeld:  ik heb oa TT.  TT vind ik een basismateriaal, dat in elke winkel in Nederland in voldoende mate aanwezig zou moeten zijn. Dus net zoals jij andere dingen basis materiaal vindt.  Maar helaas, ik kan hoog of laag springen, geen hond die het heeft (in Nederland).  Ik vind dus, net als jij, dat de winkeliers in Nederland de kip-of-ei kwestie moeten oplossen door TT in huis te nemen, waardoor ze een gouden toekomst als vooruitzicht hebben.
Ik denk, dat jouw en mijn wensen tav modelbouw en de plaats van de winkeliers daarin, er hooguit toe zou kunnen leiden, dat er plaats is voor 1 winkel in heel Nederland, waar wij allebei aan onze trekken komen.  Maar dan moeten wel alle huidige echte modelbouwers en TT-ers daar komen en kopen.  En door middel van clubs, demonstraties, tentoonstellingen, modelbouwbladen en weet ik wat niet meer zou gepoogd moeten worden om beginnende bouwers, dus na de kantenklaar-koop fase, allemaal naar die winkel te krijgen en te laten zien dat de gewenste spullen daar wel te koop zijn.
In mijn ogen een utopie.
Ik ken jou niet en weet niet wat je misschien in deze zin misschien al lang doet, maar misschien zou je in deze richting nog een betekenis kunnen hebben. Als je dat de moeite waard vindt tenminste.

Nou, ik zou zeggen, begin je TT-winkeltje, en neem ook wat styreenplaat, tortoise-wisselaandrijvingen, electronicagepulk en mooi gras- en struikjesspul op voorraad. De peco-rails en kadees laten we dan maar zitten want das niet bruikbaar voor TT, maar al dat andere spul is daar ook gewoon bruikbaar voor, wat ik zeg, basismateriaal dus.

Flauw natuurlijk, maar goed, ik zal geen enkele winkelier voorschrijven wat ie in zn winkel MOET opnemen, dat moet ie zelf weten. Zelf heb ik al werk en ik kom dus wel aan mn spul, maar heb dr geen enkel bezwaar tegen om waar ik nu centen elders uitgeef daarmee eventueel de lokale treinenboer te sponsoren. Of ie daarop zit te wachten geen idee, hij verkoopt denk ik sowieso liever vectrons (blijkbaar is dat geen probleem, al zijn ze verschrikkelijk specifiek qua schaal/stroomsysteem/decoder/opdruk, lijkt me dus een veel groter risico dat ie ermee blijft zitten...) Waar ik zoals ik al eerder zei benieuwd naar ben: waaróm zijn al die spullen zo dun gezaaid bij modelspoorzaken? las elders al iets dat peco zo duur is om te importeren dat er geen marge op zit. Prima, goeie reden. Das wat anders dan alleen maar komen jijbakken van "waarom verkoop je t zelf dan niet als je t zo goed weet?"

Nou ben ik wel in de modelspoordelarij werkzaam, en wat ik mis bij t maken van mn eigen baan (en dat is verbazingwekkend veel, ook heel algemeen spul) komt al regelmatig in een kitje of kant en klaar doosje terecht. Net weer een dag bezig geweest met een ontwerp voor wat heel algemeen spul, te produceren op een manier die ook al een halve eeuw gangbaar is, maar bij de grote jongens in duitsland heb ik t nooit gezien... (en wat precies ga ik even lekker niemand aan zn neus hangen ;D)

VvKan

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 19 July 2020, 23:02:04 »
Snap eerlijk gezegd weinig van je statement, een schaal heeft weinig met basismateriaal om wat mee te bouwen te maken IMO..
Als ik in de Nederlandse winkel geen TT kan vinden, dan al helemaal geen "basismateriaal" in schaal TT.  Dus als Floris iets vindt over de afwezigheid van het door hem gewenste basismateriaal, dan heb ik daar een toevoeging bij wat door mij zo gewenst is.  Daarmee mijn mening gevend, dat het dus een schier onmogelijke zaak is IMO.