Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 27738 keer)

robin128

• Offline Offline
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2020, 18:50:21 »
Puur op het gebied van scenery ben ik ook fan van Bentink in Apeldoorn, veel verschillende merken en leuk spul, zowel om zelf te rotzooien als kant en klaar producten.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2020, 18:53:27 »
En vergeet ook niet de factor tijd. Tegenwoordig heeft iedereen het een stuk drukker dan vroeger (of dat goed of slecht is laat ik even in het midden). En men moet ook steeds langer doorwerken, met de vut is er niet meer bij en op tijd met pensioen is ook al lang geen zekerheid meer.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2020, 18:54:52 »

Ik denk dat de meeste modelspoorders (let op: ik zeg expres geen modelbouwers ;) ) vaak gewoon voor kant en klare bouwpakketjes gaan. En als ze eens wat gedetailleerder willen dan bouwen ze een resin huisje of stationnetje. Wat jij allemaal zelf maakt is nu eenmaal vrij zeldzaam. En kadee-koppelingen, de meesten gaan denk ik gewoon voor Rodo of Profi kortkoppelingen. Die zitten er vaak al bij geleverd of kun je er zo insteken. Hetzelfde voor de rails. En elektronica spul daar hebben de meesten al helemaal geen kaas meer van gegeten. Die electronicaonderdelenzaken zijn natuurlijk niet voor niets overleden. Iemand die zelf zijn huishoudapparatuur kan repareren is echt zeldzaam tegenwoordig.

Het enige is de scenery wat ik niet met je eens ben. Ik zie in een hoop modelspoorzaken juist erg mooie en dus ook dure bomen en beplanting en zo. Uiteraard zullen ze ook de goedkopere felgroene mosjes en strooivlokken blijven verkopen, want niet iedereen heeft geld om voor € 10,- per stuk bomen te gaan kopen.
Ja, kan dr grotendeels in komen, behalve dat kadees ook gewoon in nem-schacht-uitvoering te koop zijn, gebruik ze zelf regelmatig, en electronicaspoul heb t dan echt over simpel basispul. Zo'n zilverkleurig schakelaartje met klikklakpinnetje. wat losse leds met weerstanden erbij (als je dat zo kan verkopen van "hier, dit doet t op 16 volt" dan help je mensen meteen verder). een diode. Kun je geen winkel van draaien, maar t neemt nagenoeg geen ruimte in, dus mooi voor erbij bij een modelspoorzaak lijkt me. Net als een assortiment schroefjes en wat van dat soort brol.

Het is heel makkelijk verklaarbaar. Wij, hobbyisten, hebben de model(spoor)bouw winkel om zeep geholpen. Eigenlijk zou dit draadje samengevoegd moeten worden met het draadje "klachten over de couriers/post borging" en "ervaring met e-bay, ...etc" en "de toekomst van beurzen"

Natuurlijk bestaan er nog een aantal zaken die de moeite van het bezoeken waard zijn, maar de winkels waar je als kind met je neus tegen het raam geplakt stond, zijn er allang niet meer.

Voorraad voor een winkel (eigenaar) is een voorwaartse investering. Al helemaal als het om de NIET standaard producten gaat die je vaak als hobbyist zoekt. Dus waarom zou je investeren in iets waar je niet van zeker bent dat het afgenomen wordt.

Winkeliers en ook de jongens die de beurzen bedienen moeten ook een boterham verdienen. Waarom zou je investeren in iets wat a) niet afgenomen wordt en b) je leverancier zegt dat je het binnen 3 a 4 dagen kunt krijgen/kopen als je hett voor 16:00besteld hebt.. Geen voorraad, kleine marge met doorverkoop.

Dus ja, een zeur draadje waar iedereen al het antwoord op heeft.
Mja, dat zie ik dus een beetje anders. Winkels hebben al sinds jaar en dag min of meer dezelfde spullen liggen zoals Henk eerder al zei, dus het is niet een kwestie van de laatste tijd. Wil je ook maar een beetje verder dan alle kant en klare spulletjes en standaard inelkaarplakstationnetjes dan moet je wel verder kijken want de winkel heeft niks voor je. Is styreen niet standaard? Volgens mij zijn 130 verschillende specifieke fallerhuisjes niet standaard. Iemand zoekt een bepaald gebouwtje, koopt dat, en je zit met de rest... styreenplaat kan iedereen die wat knutselt wel gebruiken, en das allemaal dezelfde plaat... en als je piko-rails hebt, hoezo dan geen peco? klinkt bijna t zelfde...
Het opvallende is dat je in Houten dus wel kadee's, tortoises and peco kunt krijgen. Dat winkels niet t hele assortiment van GM&S gaan voeren snap ik, maar komop jongens, er is meer dan faller, noch en vectrons.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #18 Gepost op: 19 July 2020, 19:24:37 »
Mijn belangrijkste modelbouwzaak is de bouwhal.
Op afstand gevolgd door de kantoorboekhandel en de crea-bea shop.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nkob

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 July 2020, 19:30:59 »
die zaak in berlijn is inderdaad leuk
neem alleen heel veel tijd om te grasduinen
groet kees

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #20 Gepost op: 19 July 2020, 19:45:55 »
De oude slogan: "als .... het niet heeft, vergeet het dan maar", zou zeker omzet verhogend werken voor een modeltrein/bouw-zaak.
Veel ruimte nemen voornoemde zaken niet in beslag maar zijn een uitdaging voor een hobbyist.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #21 Gepost op: 19 July 2020, 20:34:08 »
Het heeft niets te maken wat Floris wil, maar wat iedereen wil..... Klein voorbeeld; je hebt een restaurant en daar heb je king crab op het menu staan als voorgerecht. Mooie bereid als gril met knoflook en sali....

Inkoop is +/- 16,00 per portie en je verkoopt maar 3 per week op een prijs niveau van 23 Euro. Afname is minimaal 5 kilo om het intersant maken. Zo gaat dat ook in bij de modelbouw leveranciers ook. Dus je kan het onzin vinden doch blijf bij mijn standpunt.

Vraag, zou jij je nek uitsteken om 50xh0 spoorweg artikelen voor een bedrag van € 80 euro met de wetenschap dat je misschien 3 of 5 per jaar zult verkopen??
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #22 Gepost op: 19 July 2020, 20:43:56 »
Tja, dat je voor van die enorme zeekakkerlakken niet veel handen op elkaar krijgt vind ik dan eerder geruststellend, maar goed.
Nee ik wil gerust geloven dat er in sommige dingen niet veel handel zit, maar t spul waar ik t over heb is naar mijn idee eerder de friet dan de dure krab. Die electronicazooi waar ik t over heb, nou je vult je ladenkastje als winkel al vrijwel helemaal voor de inkoop van 1 loc. styreenplaat net zoiets... daar zit dan vervolgens makkelijk meer marge op dan op locomotieven, want zoveel is dat niet.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 19 July 2020, 20:50:37 »
Het is heel makkelijk verklaarbaar. Wij, hobbyisten, hebben de model(spoor)bouw winkel om zeep geholpen. Eigenlijk zou dit draadje samengevoegd moeten worden met het draadje "klachten over de couriers/post borging" en "ervaring met e-bay, ...etc" en "de toekomst van beurzen"
Ik mis een beetje de onderbouwing van deze bewering in relatie tot deze discussie.
Help ik een zaak om zeep geholpen door spullen die ze niet hebben ergens anders te kopen?  ???
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 21:09:19 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #24 Gepost op: 19 July 2020, 21:06:51 »
Gho, is de vraag niet voor een deel : wil je het "goede" spul bij de 13 in een dozijn model(trein)bouwwinkels ?
Om er een paar namen op te plakken ( en ik wil me zeker niet beperken tot deze namen, er zijn er een boel meer ) : Martin Welberg, Lars opt Hof, ben de naam van die andere kwijt die prachtige bomen maakt, ... Die heren maken prachti spul. Een Faller, Noch, Busch, ja zelfs Heki kan leren van hen. Maar wil je dat echt ?
De grote modelnamen hebben de luxe en het geld om dingne te kunnen produceren door massaproductie. En massaproductie is nu eenmaal mindere kwaliteit, zeker als het niet handgemaakt is wat meestal het geval is bij massaproductie.
Ik heb dan liever dat dit soort producenten kleinschalig blijven en hun kwaliteit kunnen blijven garanderen.
Ja, je moet er dna meestal voor naar de beurzen waar ze staan, ofwel online bij hen bestellen en wachtne op de pakjesdienst, maar ik kan er mee leven. Je kan moeilijk verwachten dat elke modelwinkel zelf het ganse assortiment van hen inslaat ( wat ik natuurlijk deze kleinspeciaalproducenten wel gun ) en dan een stuk of 30 van elks. Dat is een massainvestering die niet meer te rechtvaardigen is voor onze hobby. Zeker als alles liefst goedkoper moet zijn voor ons.
Over elektronica kan je nog discuseren, maar ook daar heeft ome Ali het verziekt voor de lokale elektronicaboeren. Als het merendeel alles besteld bij Ali, dan verkoopt de lokale elektronicawinkel ook minder, en dus gaat ie ook minder zelf inslaan, en zit je in een visieus cirkeltje met maar 1 einde : die lokale elektronicazaak stopt er mee.

Dus ik denk dat we zelf een beetje te hard verwend zijn, en nu deels de rekening betalen, vooral op elektronicavlak.
Op andere scenery dingen, vind ik het rechtstreeks bestellen bij de kleinproducenten eerder fijn, en vind ik het leuk te weten dat het ganse bedrag van wat ik betaal naar deze producenten gaat, en niet naar 2-3 tussenhandelaars die elk hun deel van de koek moeten hebben, want die percentages zijn eigenlijk schandalig en maken voor ons als eindklant het prijskaartje gewoon duurder.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2020, 22:12:56 door Falcon10 »

meino

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 19 July 2020, 21:16:54 »
Ik mis een beetje de onderbouwing van deze bewering in relatie tot deze discussie.
Help ik een zaak om zeep geholpen door spullen die ze niet hebben ergens anders te kopen?  ???

Dat geloof ik ook niet, volgens mij heeft zo'n winkel nooit bestaan. Toen ik zelf echt begon (1967-1970) had je in Vlaardingen een grote zaak (Ligthart), die had wat reserve onderdelen voor Marklin en Fleischmann, maar verder weinig. Zaken als styreen, profielen etc bestond niet, Strooimateriaal was gekleurd zaagsel en daar had je het mee te doen. In Rotterdam zat er op de Rosestraat een winkeltje met spul voor de zelfbouwer (wielstellen, tandwielen etc) maar dat was midden 70 jaren verhuist naar Rotterdam Zuid en was toen een gewone speelgoed zaak geworden.
In die tijd (78-82) was ik na een vakantie in Engeland verslingerd geraakt aan het bouwen van witmetaal kits van Engels materiaal. Wat ik daarvoor nodig had bestelde ik in Engeland, gewoon per telefoon en betalen met een Visa kaart. Rond die tijd was er opeens in Oud-Beyerland een zaak die ook allerlei exotische zaken zoals Peco en Kadee had, maar ja dat was toch ieder keer weer een uur heen en ruim een uur terug.
Kortom ik begrijp al dit geklaag niet, we kunnen nu via het WorldWideWeb alles kopen wat we nodig hebben en afgeleverd krijgen. Bij Hattons, Scalelink, Treinelectronica, Piet Peetoom, Modelshop Lippe, enz. enz. Zaken waar we vroeger absoluut niet aan konden komen, onze winkel is nu de hele wereld met een ongelofelijk uitgebreide sortering.

Groet Meino

VvKan

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 19 July 2020, 21:22:48 »
Floris zoekt oa electronica.  Heeft hij even pech, want hij woont blijkbaar in de verkeerde stad. Advies is dus te verhuizen naar Eindhoven:  daar waren vroeger meer zaken, maar BRIGATTI bestaat nog steeds en ik heb daar altijd kunnen kopen wat ik nodig had of wat mij aangeraden werd, omdat ik van werkelijke electronica geen verstand heb.  Advies was altijd gratis !

De algemene "klacht" van Floris onderken ik wel, maar zijn gevolgtrekking om dat bij de winkelier neer te leggen vind ik volstrekt onjuist. Als advies, wederom gratis, zou hij kunnen overwegen om de gewenste spullen zelf te gaan verkopen.  Want hij denkt, dat daar geld aan te verdienen is. Dus:  winkel beginnen en alleen spullen verkopen die je in de bestaande winkels niet tegenkomt, goudmijn.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 19 July 2020, 21:28:52 »
Over elektronica kan je nog discuseren, maar ook daar heeft ome Ali het verziekt voor de lokale elektronicaboeren. Als het merendeel alles besteld bij Ali, dan verkoopt de lokale elektronicawinkel ook minder, en dus gaat ie ook minder zelf inslaan, en zit je in een visieus cirkeltje met maar 1 einde : die lokale elektronicazaak stopt er mee.

Ali heeft misschien het laatste tikje geheven, maar de lokale electronicahandel was al vrijwel verdwenen voordat we ooit van Ali Express hadden gehoord. Ik denk een combinatie van minder vraag en internet. De Europese webaanbieders heten nu duur te zijn, maar waren weer een stuk goedkoper dan wat je bij de electronicawinkel moest aftikken.

De modelspoorwinkels hebben vrijwel nooit eenvoudige electronica verkocht. Dat wil zeggen, wel relais en schakelaars en zelfs leds met weerstand en zo, maar dan in een doosje met een modelspoormerknaam erop.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #28 Gepost op: 19 July 2020, 21:33:33 »
Gelukkig heb ik Bentink om de hoek hier. Die heeft nog best wat leuk scenery spul op voorraad.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 July 2020, 21:37:44 »
De algemene "klacht" van Floris onderken ik wel, maar zijn gevolgtrekking om dat bij de winkelier neer te leggen vind ik volstrekt onjuist. Als advies, wederom gratis, zou hij kunnen overwegen om de gewenste spullen zelf te gaan verkopen.  Want hij denkt, dat daar geld aan te verdienen is. Dus:  winkel beginnen en alleen spullen verkopen die je in de bestaande winkels niet tegenkomt, goudmijn.
Dat zie ik Floris nergens beweren. Wel dat dit vaak spul is dat weinig plek inneemt en toch ook enige marge oplevert.
De schoenenwinkel verkoopt ook geen veters en schoensmeer om daar bakken met geld aan te verdienen, wel als service en onderdeel van een breed assortiment.
No dress rehearsel, this is our life.