Ik denk dat de meeste modelspoorders (let op: ik zeg expres geen modelbouwers ) vaak gewoon voor kant en klare bouwpakketjes gaan. En als ze eens wat gedetailleerder willen dan bouwen ze een resin huisje of stationnetje. Wat jij allemaal zelf maakt is nu eenmaal vrij zeldzaam. En kadee-koppelingen, de meesten gaan denk ik gewoon voor Rodo of Profi kortkoppelingen. Die zitten er vaak al bij geleverd of kun je er zo insteken. Hetzelfde voor de rails. En elektronica spul daar hebben de meesten al helemaal geen kaas meer van gegeten. Die electronicaonderdelenzaken zijn natuurlijk niet voor niets overleden. Iemand die zelf zijn huishoudapparatuur kan repareren is echt zeldzaam tegenwoordig.Het enige is de scenery wat ik niet met je eens ben. Ik zie in een hoop modelspoorzaken juist erg mooie en dus ook dure bomen en beplanting en zo. Uiteraard zullen ze ook de goedkopere felgroene mosjes en strooivlokken blijven verkopen, want niet iedereen heeft geld om voor € 10,- per stuk bomen te gaan kopen.
Het is heel makkelijk verklaarbaar. Wij, hobbyisten, hebben de model(spoor)bouw winkel om zeep geholpen. Eigenlijk zou dit draadje samengevoegd moeten worden met het draadje "klachten over de couriers/post borging" en "ervaring met e-bay, ...etc" en "de toekomst van beurzen"Natuurlijk bestaan er nog een aantal zaken die de moeite van het bezoeken waard zijn, maar de winkels waar je als kind met je neus tegen het raam geplakt stond, zijn er allang niet meer.Voorraad voor een winkel (eigenaar) is een voorwaartse investering. Al helemaal als het om de NIET standaard producten gaat die je vaak als hobbyist zoekt. Dus waarom zou je investeren in iets waar je niet van zeker bent dat het afgenomen wordt.Winkeliers en ook de jongens die de beurzen bedienen moeten ook een boterham verdienen. Waarom zou je investeren in iets wat a) niet afgenomen wordt en b) je leverancier zegt dat je het binnen 3 a 4 dagen kunt krijgen/kopen als je hett voor 16:00besteld hebt.. Geen voorraad, kleine marge met doorverkoop.Dus ja, een zeur draadje waar iedereen al het antwoord op heeft.
Het is heel makkelijk verklaarbaar. Wij, hobbyisten, hebben de model(spoor)bouw winkel om zeep geholpen. Eigenlijk zou dit draadje samengevoegd moeten worden met het draadje "klachten over de couriers/post borging" en "ervaring met e-bay, ...etc" en "de toekomst van beurzen"
Ik mis een beetje de onderbouwing van deze bewering in relatie tot deze discussie.Help ik een zaak om zeep geholpen door spullen die ze niet hebben ergens anders te kopen?
Over elektronica kan je nog discuseren, maar ook daar heeft ome Ali het verziekt voor de lokale elektronicaboeren. Als het merendeel alles besteld bij Ali, dan verkoopt de lokale elektronicawinkel ook minder, en dus gaat ie ook minder zelf inslaan, en zit je in een visieus cirkeltje met maar 1 einde : die lokale elektronicazaak stopt er mee.
De algemene "klacht" van Floris onderken ik wel, maar zijn gevolgtrekking om dat bij de winkelier neer te leggen vind ik volstrekt onjuist. Als advies, wederom gratis, zou hij kunnen overwegen om de gewenste spullen zelf te gaan verkopen. Want hij denkt, dat daar geld aan te verdienen is. Dus: winkel beginnen en alleen spullen verkopen die je in de bestaande winkels niet tegenkomt, goudmijn.