Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door kar
Vandaag om 19:45:55
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: De gebintenbaan  (gelezen 4962 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
De gebintenbaan
« Gepost op: 18 juli 2020, 16:13:24 »
Beste medespoorenthousiasten,

Wij zijn bezig met het opzetten van een baan op de zolder. Ik heb wat lopen rommelen in traxxeditor, en hoopte dat jullie op mijn design willen 'schieten'. Ik ben hier nog geen ster in, dit is mijn eerste poging een hele baan te tekenen.



https://www.traxeditor.com/index.php/community/other-projects?view=projects&task=details&id=40481



De 'legenda"

  • zwart: de contouren van de kamer in kwestie
  • geel: de contouren van de tafels
  • rood: hogerliggend spoor(bij overgangen over ander spoor 9cm)  met een modern karakter (hogesnelheidslijn, betonbielzen)
  • lichtblauw: tafelniveau spoor hogesnelheid
  • groen: 1 niveau onder tafelniveau liggend hogesnelheidsspoor
  • donkerbruin: rangeerterrein a la kijfhoek
  • donkerblauw: 'langzaam spoor' voor wat ouder materieel op tafelniveau
  • roze: langzaam hogerliggend spoor

Opmerkingen:

  • Ik heb hier en daar flexspoor gebruikt om aansluitingen tussen sporen te vergemakkelijken.
  • links laat ik het groene spoor in een L vorm langs te tafel lopen op niveau -1
  • de sporen in 'kijfhoek' horen rechter te liggen, nu eventjes lui aangesloten met flexspoor
  • het donkerblauwe gedeelte links onder op de tekening (bij de draaischijf) moet een onderhoudsterrein worden voor stoomlocs
  • het lichtblauw spoor omkadert met gele contouren moet het kopstation worden
  • de kleurverandering in sporen geeft een stijging of daling aan
  • ik ga uit van 3 niveaus, tafelniveau, tafelniveau +9 cm, en een niveau onder de tafels, voor het gemak even -9 cm onder het blad
  • ik ben er nog niet uit hoe ik linksboven het roze spoor koppel met de parrallele langzame (donkerblauwe) sporen daaronder
  • de afgebakende ruimtes linksonder en rechtsonder zijn nodig om bij de achterliggende kasten te komen

EDIT:

Als je hier klikt is het degene genaamd dkw. Hoef je niet in te loggen.

https://www.traxeditor.com/index.php/community/other-projects

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2020, 11:30:53 door DBCargo »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: De gebintenbaan
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2020, 16:50:32 »
Dat plan is alleen te zien als je inlogt bij traxeditor en daar heb ik geen zin in. Kun je het niet op een andere manier laten zien?

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: De gebintenbaan
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2020, 18:17:21 »
 
Link is aangepast.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 18:51:15 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: De gebintenbaan
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2020, 20:42:06 »
Ik vind het nogal een druk plan. En kom je wel uit met je hellingen?
Middenboven zie ik sporen die elkaar kruisen op 5 niveaus. Daarbij vraag ik me af of het verschil tussen het hoge en het lage spoor overal wel correct is weergegeven.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: De gebintenbaan
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2020, 22:52:00 »
Wat is de afmeting van zo 1 wit vierkant? De doorgangen in het midden lijken me gewoon "te smal", je kan er wel in maar keren?? laat staan onder de baan duiken.

Er zitten veel te veel rare kronkels in je sporen om een vlot probleemloos rijden te garanderen. Bekijk die rangeerbundels rechts eens kritisch, daar kan je zelfs geen wagens deftig koppelen zonder "de hand van God".
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: De gebintenbaan
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2020, 23:16:48 »
Hoi,

Welkom hier.

- welke schaal?

Citaat
- rangeer terrein a la Kijfhoek.

In 1:87 red je dat op 1 zolder ook niet.

Probeer je ruimte in een traject in te plannen met afzonderlijke onderdelen zoals, station, rangeren, industrie.

Er zijn ook rail programma's war je na enige oefening je gewenste baanplan op kan ontwerpen, redelijk verschaald.

Bedenk ook dat je met zo'n rangeerterrein een investering kwijt bent aan kruisingen, wissels en de besturing ervan.
De volgende vraag is dus:

- hoe ga je de baan bedienen?

« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 23:18:51 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De gebintenbaan
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2020, 23:26:44 »
Hallo ... (heb je ook een naam?),

Wat ik persoonlijk handig zou vinden, is om hier in je draadje een plaatje te plaatsen. Dat is duidelijker / fijner dan een link naar een andere site waar je eerst op zoek moet naar het juiste baanplan.

Ik neem aan dat je H0 rijdt, al staat dat er niet bij. Kijkend naar de lengte van een wissel gok ik dat 1 blokje 20x20 cm is. Maar het zou handig zijn om de afmetingen in de tekening te zetten. De looppaden zouden dan 40 cm breed (smal) worden. Daar ga je niet blij van worden. Keren lukt al helemaal niet (wat Frans al aangaf). En iedere keer dat je er loopt moet je oppassen dat je niet onbewust bomen, lantaarnpalen of andere details sloopt.
Waar is de toegang tot de kamer eigenlijk?

Dan het plan zelf: na wat puzzelen is het een dubbelsporig ovaal, waar een paar aftakkingen aan zitten (oa kopstation en rangeerterrein). Op zich ok, maar het wordt al snel alleen maar rondjes rijden met een beperkt aantal treinen. Ik zou er in ieder geval nog ergens een schaduwstation in plannen. Dat geeft iets meer variatie in het treinverkeer.

Het rangeerterrein (a la Kijfhoek) heeft wel hele korte sporen: 40-60 cm nuttige lengte. Daar heb je helemaal niets aan... Er kan nog niet eens 1 trein op binnen komen! Combineer de 2 bundels tot 1, dan kun je er in ieder geval een opstelterrein van maken. Als je er werkelijk een rangeerterrein (a la Kijfhoek) van wilt maken, dan zul je veel meer ruimte nodig hebben. Meer dan drie keer zo lang als wat je nu hebt en dan is het al heel erg krapjes.... Kijfhoek is letterlijk tientallen keren groter (langer).

Je schreef dat het blauwe deel een depot voor stoomloks wordt. Alleen hangt het een beetje los aan de rest van het baanplan. Ik zou het dichter bij het kopstation plaatsen. Dan kun je in het station de lok van een trein wisselen en de loks direct in het depot behandelen.
 
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 23:28:58 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De gebintenbaan
« Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2020, 08:37:38 »
Welkom op het forum. Volgens mij s de naam Matthijs??

Het lijkt erop dat je een heleboel dingen in één ontwerp wil integreren doch zo te zien heb je daar de oppervlakte niet voor waardoor het verkrampt en rommelig over komt. Het klinkt vervelend maar gooi dit ontwerp in de prullenmand. Aanrader is een poosje te verdiepen in de baanontwerpen die op internet of modelspoor tijdschriften gepubliceerd zijn voor inspiratie. Maakt een gelimiteerde keuze zoals een kopstation met gelimiteerde afstel plaatsen of een echt rangeer terrein. In onze hobby is veelal "minder is meer" het credo. En wat ontwerpen betreft "Beter goed gejat dan slecht uitgevonden".

Succes!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: De gebintenbaan
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2020, 11:24:56 »
Ik vind het nogal een druk plan. En kom je wel uit met je hellingen?
Middenboven zie ik sporen die elkaar kruisen op 5 niveaus. Daarbij vraag ik me af of het verschil tussen het hoge en het lage spoor overal wel correct is weergegeven.

Er zitten maximaal 3 niveau's in de baan. Eentje op plankhoogte, eentje daar 9 cm boven, en eentje 9 cm onder de tafel. Dus plankhoogte, brughoogte zodat treinen er onderdoor kunnen passeren, en tunnelhoogte, zodat er treinen boven kunnen passeren.

Wat is de afmeting van zo 1 wit vierkant? De doorgangen in het midden lijken me gewoon "te smal", je kan er wel in maar keren?? laat staan onder de baan duiken.

Er zitten veel te veel rare kronkels in je sporen om een vlot probleemloos rijden te garanderen. Bekijk die rangeerbundels rechts eens kritisch, daar kan je zelfs geen wagens deftig koppelen zonder "de hand van God".

Een vierkant is 25 cm. Jammer dat die website dat alleen weergeeft met ontwerpen.

De doorgangen heb ik op 60cm gezet, leek mij voldoende, maar als je daar anders over denkt hoor ik het graag.

De rangeerbundels heb ik even lui gemaakt met flexspoor, moet rechter zijn, maar het programma maakt zelf een kronkel in het flexspoor die ik er niet uit krijg.

Hoi,

Welkom hier.

- welke schaal?
 
In 1:87 red je dat op 1 zolder ook niet.

Probeer je ruimte in een traject in te plannen met afzonderlijke onderdelen zoals, station, rangeren, industrie.

Er zijn ook rail programma's war je na enige oefening je gewenste baanplan op kan ontwerpen, redelijk verschaald.

Bedenk ook dat je met zo'n rangeerterrein een investering kwijt bent aan kruisingen, wissels en de besturing ervan.
De volgende vraag is dus:

- hoe ga je de baan bedienen?

Dank u!

H0

Het is niet letterlijk een 1 op 1 kopie van kijfhoek, maar een voorstelling daarvan, dus met twee gekoppelde rangeerterreinen, waar op de eerste de treinen binnenkomen, en uitgesorteerd worden naar nieuwe treincombinaties op weg naar een eindbestemming.

Ik heb twee railontwerp programma's geprobeerd, maar werd er niet heel gelukkig van. Nog maar een keer proberen dus.

Voor het rangeerterrein moet ik nog een paar wissels hebben inderdaad. Ik heb al wat van die servomotoren van digikeijs, maar ben er nog niet helemaal.

Het geheel wordt aangestuurd met hardware van digikeijs en qua software waarschijnlijk iets als koploper.

Hartelijk dank voor uw feedback!

Hallo ... (heb je ook een naam?),

Wat ik persoonlijk handig zou vinden, is om hier in je draadje een plaatje te plaatsen. Dat is duidelijker / fijner dan een link naar een andere site waar je eerst op zoek moet naar het juiste baanplan.

Ik neem aan dat je H0 rijdt, al staat dat er niet bij. Kijkend naar de lengte van een wissel gok ik dat 1 blokje 20x20 cm is. Maar het zou handig zijn om de afmetingen in de tekening te zetten. De looppaden zouden dan 40 cm breed (smal) worden. Daar ga je niet blij van worden. Keren lukt al helemaal niet (wat Frans al aangaf). En iedere keer dat je er loopt moet je oppassen dat je niet onbewust bomen, lantaarnpalen of andere details sloopt.
Waar is de toegang tot de kamer eigenlijk?

Dan het plan zelf: na wat puzzelen is het een dubbelsporig ovaal, waar een paar aftakkingen aan zitten (oa kopstation en rangeerterrein). Op zich ok, maar het wordt al snel alleen maar rondjes rijden met een beperkt aantal treinen. Ik zou er in ieder geval nog ergens een schaduwstation in plannen. Dat geeft iets meer variatie in het treinverkeer.

Het rangeerterrein (a la Kijfhoek) heeft wel hele korte sporen: 40-60 cm nuttige lengte. Daar heb je helemaal niets aan... Er kan nog niet eens 1 trein op binnen komen! Combineer de 2 bundels tot 1, dan kun je er in ieder geval een opstelterrein van maken. Als je er werkelijk een rangeerterrein (a la Kijfhoek) van wilt maken, dan zul je veel meer ruimte nodig hebben. Meer dan drie keer zo lang als wat je nu hebt en dan is het al heel erg krapjes.... Kijfhoek is letterlijk tientallen keren groter (langer).

Je schreef dat het blauwe deel een depot voor stoomloks wordt. Alleen hangt het een beetje los aan de rest van het baanplan. Ik zou het dichter bij het kopstation plaatsen. Dan kun je in het station de lok van een trein wisselen en de loks direct in het depot behandelen.
 
Groet, Wim

Hallo, Matthijs.

Dat ga ik proberen te maken, een plaatje.

De entree zit op 60cm van de onderkant van de tekening, in het midden.

Ik rij inderdaad H0. Een blokje is 25 cm.

Schaduwstation ga ik over nadenken, goed idee!

Het idee is dat elk rangeerspoor op het kijfhoek achtige rangeerterrein minimaal de lengte van 1 flex spoor heeft van piko, dus ongeveer 94 cm in lengte.

Het verplaatsen van het depot is inderdaad wel een interessante optie. Hartelijk dank voor uw feedback!

Welkom op het forum. Volgens mij s de naam Matthijs??

Het lijkt erop dat je een heleboel dingen in één ontwerp wil integreren doch zo te zien heb je daar de oppervlakte niet voor waardoor het verkrampt en rommelig over komt. Het klinkt vervelend maar gooi dit ontwerp in de prullenmand. Aanrader is een poosje te verdiepen in de baanontwerpen die op internet of modelspoor tijdschriften gepubliceerd zijn voor inspiratie. Maakt een gelimiteerde keuze zoals een kopstation met gelimiteerde afstel plaatsen of een echt rangeer terrein. In onze hobby is veelal "minder is meer" het credo. En wat ontwerpen betreft "Beter goed gejat dan slecht uitgevonden".

Succes!

De kamer is ongeveer 6.15 lang (maar daarachter is nog ongeveer 60cm speling mogelijk). De kamer is ongeveer 4.60 meter breed.

Ik heb al wat online zitten kijken naar baanplannen, maar mijn ruimte is iets groter, en kan alleen maar voor wat kleinere tafels tekeningen vinden. Ook valt het vaak op dat tekeningen vaak een soort van achtbaan (veel bochten en hoogteverschillen in een hele kleine ruimte) worden, en dat vind ik niet zo mooi.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: De gebintenbaan
« Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2020, 11:36:47 »
Er zitten maximaal 3 niveau's in de baan. Eentje op plankhoogte, eentje daar 9 cm boven, en eentje 9 cm onder de tafel. Dus plankhoogte, brughoogte zodat treinen er onderdoor kunnen passeren, en tunnelhoogte, zodat er treinen boven kunnen passeren.
Kijk dan nog eens goed naar je eigen plan. In de startpost schrijf je dat rood het hoogste niveau is en groen het laagste. Maar op het plan zie ik rood onder groen doorgaan. Dat kan niet kloppen. Maak die kruisingen eens in orde, dan is het beter te volgen.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: De gebintenbaan
« Reactie #10 Gepost op: 19 juli 2020, 12:38:19 »
Een tekening van de kamer, hopelijk voor meer duidelijkheid.



De cirkels zijn gebinten en horen bij de dakconstructie. De tafels zijn allemaal een standaard maat en modulair, 122x61. Hier en daar logisch wat kortere tafels.

1: Hierachter kan nog een tafel geplaatst worden, maar moet pasklaar gemaakt worden.
2: Idem als 1
3: Deze ruimte is nog vrij, en kan nog ingezet worden. Dit is ongeveer 60cm. Daardoor zou te totale lengte op 6,75 uitkomen. Omdat hier nog wat obstakels zitten, zoals de schoorsteenpijp, hebben we dit gemakshalve niet gebruikt.
4: (niet op de tekening, vergeet ik te noteren, achter de tafel boven 3, tegen het gebint, kan nog een tafel gezet worden.)
5: onder 1 en twee (een tafel naar beneden) kan geen tafel komen, hierachter zit een opslagruimte

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: De gebintenbaan
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2020, 12:43:47 »
Kijk dan nog eens goed naar je eigen plan. In de startpost schrijf je dat rood het hoogste niveau is en groen het laagste. Maar op het plan zie ik rood onder groen doorgaan. Dat kan niet kloppen. Maak die kruisingen eens in orde, dan is het beter te volgen.

Ik heb niet veel ervaring met het tekenen van banenplannen, daarom heb ik kleuren gebruikt om zaken te representeren. Dat de groene lijn 'over' de blauwe en rode gaat, heeft geen waarde voor de hoogtes, betekent alleen dat ik die later heb getekend.

Voor de duidelijkheid:

Rood: verhoogd spoor op +/- 9 cm
Lichtblauw en donkerblauw: Spoor op tafelhoogte (direct op de plank)
Groen: spoor wat onder de tafel duikt, noem het gemakshalve tunnel.

Gaat er een kleur over op een andere kleur, dan betekent dat een hoogtewisseling. Sommige sporen worden één richting, dus dat zit je hopelijk niet meer vast aan de maximale stijging van 3% voor H0, en kan je sneller dalen dan die 3%.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: De gebintenbaan
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2020, 12:49:17 »
Dat de groene lijn 'over' de blauwe en rode gaat, heeft geen waarde voor de hoogtes,
Die waarde moet het juist wel hebben. Ik vind het verwarrend want het maakt het lastig om te beoordelen of de hellingen wel mogelijk zijn.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: De gebintenbaan
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2020, 16:32:27 »
Hallo Matthijs,
Dank je voor de antwoorden :)

De eerste vraag die ik nu heb, gaat over de bereikbaarheid.
Als ik het goed begrijp, staat de baan tegen de muur. Echter de diepte is op sommige punten 120 cm. Dat is echt heel ver! Kun je zover reiken? Ook als de baan vol staat met scenery?
Bedenk ook dat die diepte bij de bouw nog lastiger is: een detail aanbrengen/schilderen is lastiger dan het op de rails plaatsen van een ontspoorde lok.
In de hoeken is het nog erger: daar zit je 170 cm van het looppad...
Persoonlijk zou ik proberen de baan iets minder diep te maken. En her en der een mangat inplannen, bv in de hoeken.
Het hoeft trouwens ook niet allemaal kaarsrecht te zijn en te voldoen aan geometrische figuren. De rand van de baan mag best diagonaal of gebogen zijn.

De looppaden zijn 60 cm breed begrijp ik nu. Als doorgang kan dat (net), maar ik zou ook een paar delen inplannen waar het iets breder is. 100 cm bv. Dan heb je voldoende ruimte om te bewegen (ook met meerdere personen). Of kun je een stoel/krukje plaatsen bij een bedieningspaneel.

Wat lengte van de rangeersporen betreft: 94 cm is tussen de wissels neem ik aan? Maar die is niet volledig te gebruiken voor het opstellen van een trein. Je hebt nog wat marges nodig zodat een opgestelde trein profielvrij staat (plaats van de vrijbalk in het echt). Daarnaast is ook 94 cm in H0 niet om over naar huis te schrijven: daar passen een lok met 5 korte goederenwagens op. Ik zou sporen met minimaal 180 cm opstelruimte inplannen, liever nog langer. Je hebt zoveel ruimte voor je modelbaan, probeer dat dan goed te gebruiken.
Ik begrijp je neiging om (te) veel te willen. Daar hebben we hier allemaal last van. Blijkbaar is dat een eigenschap van modelspoorders. :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: De gebintenbaan
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2020, 17:35:19 »
Ik heb al wat online zitten kijken naar baanplannen, maar mijn ruimte is iets groter, en kan alleen maar voor wat kleinere tafels tekeningen vinden. Ook valt het vaak op dat tekeningen vaak een soort van achtbaan (veel bochten en hoogteverschillen in een hele kleine ruimte) worden, en dat vind ik niet zo mooi.

Hi Matthijs, toegoed of slecht is je Engels? Goed gejat beter dan slecht uitgevonden is natuurlijk niet het 1 op 1 copy maar de inspiratie die het afkijken geeft. Als je het volgende googled "https://www.google.nl/search?q=model+railway+track+plans&tbm=isch&ved=2ahUKEwivuKrT0NnqAhXKkaQKHcPjBUcQ2-cCegQIABAA&oq=model+railway&gs_lcp=CgNpbWcQARgCMgIIADIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjoECCMQJzoFCAAQsQM6BAgAEBM6CAgAEAUQHhATUJO6A1iU6QNgwP4DaAFwAHgAgAFhiAHABpIBAjE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=l2YUX--QFMqjkgXDx5e4BA&bih=714&biw=1280

Kom je een wereld van allerhande spoorplannen tegen. Ook Amerikaans en Engels. Spoorbedrijf over de hele wereld heeft in veelgevallen dezelfde oplossingen gevonden voor dezelfde problemen, de hobbyisten idem.
Succes
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.