Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Foto-techniek voor modeltreinen, softwarematig grote scherptediepte (Focus Stack  (gelezen 9747 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Als vrijstaande objecten/portret foto's top Martin, heel mooi.
Ik ben zelf wat meer van plaatjes in context en weglopende achtergronden, kan zo snel geen voorbeeld van een loc vinden, maar deze van een nieuw aangeschaft schuurtje. Gemaakt met 20mm on crop, deze lens heeft mooie close focus van 20 cm.
En ik moet idd eens investeren in goed licht...

.

Grtz Gerard

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Word nu wel nieuwsgierig naar je opstelling Martin.  Zou je dat eens kunnen laten zien?

Nu ik er over nadenk, was er niet al een draadje over "foto studio's?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios


Dat is zoal mijn video opstelling, links Panasonic GH4 met Atomos Ninja V, midden een G80 met ondertussen ook een Ninja V en dan rechts een FZ2000 met Ninja V..alles doorgelust naar een Blackmagic Atem mini die weer zijn beeld op een 24"monitor toont. Met de Atem kan ik switchen tussen 4 camera's. Verlichting ledbatten boven de baan.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Beetje volgepakt en weggestopt...


Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Indrukwekkend Martin. Maar je foto's zijn er dan ook naar. Die zijn dat ook  8) (y)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Dank je, toch is het niet zo dat ik echt mega kapitalen uitgeef aan die lampen. Softbox setjes zijn vaak chinees en hang er dan wat meer licht in. En koop redelijk vaak mijn camera spullen in de outlet of aanbieding. Heb ik met 2 van de 3 Ninja V's ook gedaan. Die waren ineens 236 euri goedkoper.


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
Wanneer er sprake zou zijn van één onderwerp, heb je gelijk. 

Maar het ging me hier ook om de vertekening, en dan gaat meespelen dat er méér dan 1 onderwerp is. Zeg maar: de voorkant van de loc en de achterkant ervan. Stel je loc is 20 centimeter lang. Met een groothoeklens (korte lens, wijde beeldhoek) kruip je dicht op het onderwerp, en is de voorkant van de loc veel dichter bij je lens (bv 5 cm) dan de achterkant (25 cm, wel vijf keer zo ver van je lens af!).

Met een lange lens houd je meer afstand tot je onderwerp. Bijvoorbeeld een meter. De loc wordt niet langer, dus de achterkant is dan 1.20 van je lens verwijderd. Naar verhouding veel minder ver: 'slechts' 6/5 keer zo ver van je lens af als de voorkant.

Het is hetzelfde effect als wat makelaars toepassen als ze een woonkamer fotograferen. Met een visooglens (groothoek) lijkt de kamer eindeloos veel groter dan met een normaal of tele-objectief.

Groet!
Syb

Ik zal het nog 1 keer herhalen, perspectief (die 'vertekening' van jou) is _uitsluitend_ afhankelijk van de opnameafstand en _niet_ van het gebruikte objectief.  De lengte van het objectief bepaalt de beeldhoek, dwz 'hoeveel komt er op' en het standpunt bepaalt de perspectief. Op het moment dat jij meer afstand neemt met je 14 mm zodat je daarna moet gaan croppen betekent alleen maar dat je pixels weggooit...

grtz rob

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Ja.

De afstand tussen loc en camera is niet vast. Je verwisselt meestal niet een lens zonder ook de camera te verplaatsen. Althans, dat geldt voor mij.

En de wijde hoek van een groothoeklens nodigt uit om met de camera veel dichter op het onderwerp te gaan staan. Met het verschil in verhouding tot gevolg.



----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
https://www.cameranu.nl/nl/p320394/linkstar-continu-lichtset-slhk4-sb5050-8x28w

Aardig setje, gewoon in de NL te bestellen..

Hallo Martin, zijn dat truelight lampen die daar in zitten ?

grtz Rob

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Daglichtlampen zitten daar in, kleurtemperatuur een 5500K

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
Gaat mij erom of het hele spectrum is afgedekt, dus kleurechtheid, en dat is oa truelight (merk), maar als jij er tevreden mee bent zal dat wel in orde zijn gezien waar je je mee bezig houdt. Dan is het idd wel een interessant setje, ik betaalde een aantal jaar terug ca 25,- euro per stuk voor zo'n daglichtspiraaltl ...


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
@ Borotof: dat vind ik zelf ook altijd lastig en het is ook vrijwel niet te controleren voor de 'gewone man'. Vaak is dat niet zo erg, maar ik zou het soms best wel leuk vinden als er meer informatie over de gebruikte lichtbronnen bij stond. Maar ja... kwaliteit = geld.

Dat de prijs een aantal jaar terug nog zo hoog lag zou best te maken kunnen hebben met de toeneme invloed van het chinese spul wat er te krijgen is. Op een gegeven moment moet een winkelier toch zakken met z'n prijs. Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij gewoon een echte vol-spectrum lamp aankocht, terwijl er in die chinese setjes lampen zitten waarvan de toleranties 'iets' groter zijn (het feit alleen al dat er op de website 'Kleurtemperatuur 5000-5500K' staat, zegt al het nodige: 5600K is de standaard en zou de enige vermelde waarde moeten zijn)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9155
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Daglicht zit ook ergens tussen de 3200 en de 5500...afhankelijk van diverse factoren, daar heb je je witbalans voor.
Punt is dat je op dit moment geen kapitalen meer kwijt bent voor leuke lichtsets. Ik durf daarin gewoon dingen te proberen.
Zie hier mensen zat met dikke fullframes maar een fatsoenlijke plaat kunnen ze niet schieten..



borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
De kleurtemperatuur is idd niet meer zo belangrijk, de kleurechtheid daarentegen wel, oftewel hoeveel van het volledige spectrum zit er in. Een gloeilamp heeft ondanks de relatief lage kleurtemperatuur wel een volledig spectrum. Dat was 15 jaar geleden  nog wel een beetje een bummer, had je eindelijk camera's die elke kleurtemp aankonden kwam de industrie met die verschrikkelijke spaarlampen waardoor je nog steeds moest flitsen/uitlichten...

Mensen met te dure apparatuur voor hun kwaliteiten zijn er gelukkig altijd geweest, daardoor waren de hasselblads en aanverwanten voor de professional ook nog betaalbaar  ;D

grtz rob