Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 21:55:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
  

Auteur Topic: Overgang van boosters  (gelezen 1388 keer)

powerwork

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Overgang van boosters
« Gepost op: 22 February 2008, 12:17:25 »
Ik overweeg mijn (vrij grote) analaoge baan digitaal te maken. Ik zal een aantal boosters moeten inzetten. Ik vraag me echter af of er geen "kortsluiting" ontstaat, of dat het programma in de war raakt, als een trein vanuit een blok dat door booster A gevoed wordt direct in een blok terecht komt dat door Booster B gevoed wordt. Ik weet dat je hierbij beide railstaven moet isoleren.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Overgang van boosters
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2008, 12:39:46 »
Beste Cher,
Van een aantal booster inzetten hoe ben je daar achter gekomen.
Een vrij grote baan wil niet zeggen dat je meerdere boosters moet gebruiken.
Alles staat met hoeveel materiaal je tegelijk wil gaan rijden en hoeveel matariaal staat stil b.v. schaduw station.
Dus eerst goed invertariseren.
Als je geen keerlussen heb kan er niets van een sluiting ontstaan met je boosters.
Iets meer gegevens zou wenselijk zijn en welk systeem gebruik je al is dit
belangrijk voor het aantal booster maar wel type aankoop.

wil.

powerwork

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Overgang van boosters
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2008, 13:06:58 »
Ik wil zo'n 8 a 9 treinen gelijktijdig kunnen laten lopen, gelijkstroom. Ik weet nog niet wat ik ga afschaffen maar informeer me alvast. Zoals het nu uitziet wordt het een Uhlenbrock centrale of rocomotion.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Overgang van boosters
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2008, 13:15:45 »
Zit met  een soortgelijke  vraag die hierop aansluit.  Bij mij is de  rijlengte per  baankring  ongeveer  100 Lm.   Met 2 baankringen kom je  dus op 200  Lm rijlengte .      Op dit moment  heb ik 1 IB die beiden  voedt.  Per  baankring zou ik een  4 tal treinen  permanent  willen laten rijden en  4 andere in een schaduwstation.   Gezien de lengte vermoedt ik ook boosters nodig te  hebben.     
Peter
Petdig1

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Overgang van boosters
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2008, 14:12:43 »
Lijkt me wel noodzakelijk
chk deze site http://www.wiringfordcc.com/wirefordcc_toc.htm eens op Boosters dan zul je een hooop goede info opdoen over lengtes, bedrading etc.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Overgang van boosters
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2008, 14:19:32 »
Even kort door de bocht: de lengte van je baan is geen ctriterium voor boosters. Goede voeding is belangrijk voor de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening op de rail. Dus maak je een ringleiding met aftappunten op regelmatige afstand naar de rails.

Boosters zet je in als de totale stroomafname op je baan de maximale waarde van je versterker overschrijdt. Dan deel je de baan op met elk hun eigen booster waarbij je dan weer die maximale waarde niet overschrijdt.

Aangezien moderne treinen niet zo heel veel stroom gebruiken (daar kunnen Klaas en Wim je heel wat meer over vertellen) kun je best wel een redelijke hoeveelheid treinen op een baan laten rijden. Voordat je 3 of 4 ampère trekt (afhankelijk van je centrale)  is er wel wat nodig.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Overgang van boosters
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2008, 19:25:30 »
Ik vraag me echter af of er geen "kortsluiting" ontstaat, of dat het programma in de war raakt, als een trein vanuit een blok dat door booster A gevoed wordt direct in een blok terecht komt dat door Booster B gevoed wordt. Ik weet dat je hierbij beide railstaven moet isoleren.

Als een trein over de scheiding tussen 2 boostergebieden rijdt maakt hij verbinding tussen beide boosters. Ze komen dus even parallel te staan. Dat is op zich geen probleem, mits alles goed aangesloten is. Op beide secties staat dezelfde spanning.

Of je 1 of beide railstaven moet isoleren hangt af van het systeem wat je hebt gekozen. Als je boosters hebt met een common ground (zoals b.v. de IB) en je hebt de stroomdetectors in de andere staaf, waarom zou je dan de groundstaaf moeten isoleren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.