Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Overgang van boosters  (gelezen 1395 keer)

powerwork

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Overgang van boosters
« Gepost op: 22 February 2008, 12:17:25 »
Ik overweeg mijn (vrij grote) analaoge baan digitaal te maken. Ik zal een aantal boosters moeten inzetten. Ik vraag me echter af of er geen "kortsluiting" ontstaat, of dat het programma in de war raakt, als een trein vanuit een blok dat door booster A gevoed wordt direct in een blok terecht komt dat door Booster B gevoed wordt. Ik weet dat je hierbij beide railstaven moet isoleren.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re: Overgang van boosters
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2008, 12:39:46 »
Beste Cher,
Van een aantal booster inzetten hoe ben je daar achter gekomen.
Een vrij grote baan wil niet zeggen dat je meerdere boosters moet gebruiken.
Alles staat met hoeveel materiaal je tegelijk wil gaan rijden en hoeveel matariaal staat stil b.v. schaduw station.
Dus eerst goed invertariseren.
Als je geen keerlussen heb kan er niets van een sluiting ontstaan met je boosters.
Iets meer gegevens zou wenselijk zijn en welk systeem gebruik je al is dit
belangrijk voor het aantal booster maar wel type aankoop.

wil.

powerwork

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Overgang van boosters
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2008, 13:06:58 »
Ik wil zo'n 8 a 9 treinen gelijktijdig kunnen laten lopen, gelijkstroom. Ik weet nog niet wat ik ga afschaffen maar informeer me alvast. Zoals het nu uitziet wordt het een Uhlenbrock centrale of rocomotion.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Overgang van boosters
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2008, 13:15:45 »
Zit met  een soortgelijke  vraag die hierop aansluit.  Bij mij is de  rijlengte per  baankring  ongeveer  100 Lm.   Met 2 baankringen kom je  dus op 200  Lm rijlengte .      Op dit moment  heb ik 1 IB die beiden  voedt.  Per  baankring zou ik een  4 tal treinen  permanent  willen laten rijden en  4 andere in een schaduwstation.   Gezien de lengte vermoedt ik ook boosters nodig te  hebben.     
Peter
Petdig1

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Overgang van boosters
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2008, 14:12:43 »
Lijkt me wel noodzakelijk
chk deze site http://www.wiringfordcc.com/wirefordcc_toc.htm eens op Boosters dan zul je een hooop goede info opdoen over lengtes, bedrading etc.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Overgang van boosters
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2008, 14:19:32 »
Even kort door de bocht: de lengte van je baan is geen ctriterium voor boosters. Goede voeding is belangrijk voor de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening op de rail. Dus maak je een ringleiding met aftappunten op regelmatige afstand naar de rails.

Boosters zet je in als de totale stroomafname op je baan de maximale waarde van je versterker overschrijdt. Dan deel je de baan op met elk hun eigen booster waarbij je dan weer die maximale waarde niet overschrijdt.

Aangezien moderne treinen niet zo heel veel stroom gebruiken (daar kunnen Klaas en Wim je heel wat meer over vertellen) kun je best wel een redelijke hoeveelheid treinen op een baan laten rijden. Voordat je 3 of 4 ampère trekt (afhankelijk van je centrale)  is er wel wat nodig.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Overgang van boosters
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2008, 19:25:30 »
Ik vraag me echter af of er geen "kortsluiting" ontstaat, of dat het programma in de war raakt, als een trein vanuit een blok dat door booster A gevoed wordt direct in een blok terecht komt dat door Booster B gevoed wordt. Ik weet dat je hierbij beide railstaven moet isoleren.

Als een trein over de scheiding tussen 2 boostergebieden rijdt maakt hij verbinding tussen beide boosters. Ze komen dus even parallel te staan. Dat is op zich geen probleem, mits alles goed aangesloten is. Op beide secties staat dezelfde spanning.

Of je 1 of beide railstaven moet isoleren hangt af van het systeem wat je hebt gekozen. Als je boosters hebt met een common ground (zoals b.v. de IB) en je hebt de stroomdetectors in de andere staaf, waarom zou je dan de groundstaaf moeten isoleren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.