Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Asse-Bad - Assche-les-Bains  (gelezen 24433 keer)

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Gepost op: 05 juli 2020, 16:26:31 »
Waar coronatijden goed voor kunnen zijn. Eindelijk werk maken van mijn eerste baan in meer dan veertig jaar.

Al een paar jaar lees ik op dit forum gulzig wat anderen doen. Bezoek ik tentoonstellingen en beurzen, maak ik foto's, en klets ik met spoorders. Kies, koop en test ik spullen. Bouw en verbouw ik Faller en Vollmer huisjes, probeer ik boompjes en struikjes te fabriceren. Maar dat alles zonder baan.

Vandaag eindelijk de eerste rondjes gereden op een begin van mijn baan. Korte uitleg van de aanpak:

- de baan is opgebouwd uit 4 modules van 100 cm op 50 cm. De modules heb ik zelf in elkaar gezet met multiplex, keurig op maat gezaagd door de lokale doe-het-zelf winkel.
- de modules rusten op twee Ikea IVAR dubbele rekken (de lage maat, 124 cm), een idee dat ik "gestolen" heb van een aantal leden hier. De kijkhoogte is ideaal, en je kan een boel rotzooi onder de baan kwijt. ik heb de IVAR's wel gepimpt met in hoogte verstelbare voetstukjes, om eventuele hoogteverschillen in de vloer te compenseren.
- alle modules hebben op de kopse kant twee gaten waardoor ik M8 bouten met vleugelmoer steek, om ze stevig aan elkaar te verbinden
- in deze opstelling (twee keer twee modules naast elkaar) zijn beide sets modules verbonden door M8 bouten met vleugelmoer
- ik kan later beslissen deze opstelling te vervangen door een opstelling waarin alle modules in één lijn aan elkaar vastzitten. Ik ga eerst een flink stuk rijden en prutsen, vooraleer ik scenery enz.. ga maken.

De foto's:





Wie goed kijkt, ziet het spoorplan liggen dat Michel (@tothebeach) voorstelde aan Christiaan (modelspoor fan). Had toevallig de juiste stukken liggen, dus why not.  Michel, groot gelijk: dit is heerlijk rijden/puzzelen.



Ik rij digitaal met z21, en heb wat Fleischmann, Roco en Piko locs. Voorkeur voor klein, en voor goederentransport. De bedoeling is de volgende weken en maanden een spoorlayout te maken met veel speelplezier. Ik denk aan een timesaver of iets dergelijks. En nadien na te denken over aankleding (scenery), en die zachtjesaan uit te voeren. Beide aspecten zijn voor mij even belangrijk, en de "weg naar" is belangrijker dan het eindpunt (dat ik liever niet zie komen). 

Realisme is niet echt de bedoeling; de afgebeelde "wereld" mag voorlopig gerust een soort parallel universum zijn waar veel kan.

De baan moet een naam krijgen en ik heb hem "Asse-Bad - Assche-les-Bains" genoemd. Naar de gemeente waar ik woon, maar toch ook weer niet: "Bad/les Bains" laat de deur open voor Belgisch, Luxemburgs, Nederlands, Frans, Oostenrijks, Zwitsers en Duits (of iets imaginairs daartussen).



Bijvoorbeeld...

In dit draadje zal ik alles stoppen wat met de bouw (en de exploitatie) van de baan te maken heeft.

Deze eerste dag bracht in elk geval zeldzaam eenvoudig speelplezier terug uit mijn kindertijd. Mijn vader toverde eind jaren zestig op zondag in een piepklein Brussels apartement een baan tevoorschijn met twee houten platen op de eettafel. Om zijn vier zoontjes bezig te houden terwijl moeder naar de kerk ging. Good times !

Veel leesplezier. Ik zal alvast genieten van het schrijven.

Wouter Pinkhof




tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2020, 16:46:34 »
Hoi Wouter,

ik kijk in je draadje en denk: hé, dat is een leuk sporenplan!

Wie goed kijkt, ziet het spoorplan liggen dat Michel (@tothebeach) voorstelde aan Christiaan (modelspoor fan). Had toevallig de juiste stukken liggen, dus why not.  Michel, groot gelijk: dit is heerlijk rijden/puzzelen.
:D
Dank en leuk dat je het gebruikt!

Groet,
michel

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2020, 18:32:56 »
Sporenplan aangepast zodat alles wat hier nog lag, er in past. Ook aansluitspoor klaargemaakt (gesoldeerd) om desgewenst analoog te rijden (slechts één van beide is aangesloten! Nooit samen ).





Dit geeft al wat rondrij- en rangeerplezier. Mijn digitale locs, die nog niet echt gereden hebben, zijn nu correct ingereden.



Voor de lol al even een locloodsje geplaatst !



Oud tablet met Z21 app klaargemaakt voor de besturing (naast Multimaus) want...



Digikeijs DR4024 uitgepakt en aangesloten om te testen. En werkt. Maaarrreh....

De handleiding van die DR4024 is compleet waardeloos voor absolute beginners (zoals ik). Ik kocht dit samen met vier DR60030 servo's en mijn eerste reactie op de Nederlandstalige uitleg was: dit is onzin. Voor de servo's zelf, staat nergens uitgelegd in welke richting ze op de pinnen van de DR4024 moeten. En omdat er geen handleiding van de DR60030, moet je het zelf maar uitvissen. Dankzij een paar vriendelijke Duitse Youtubers (en dank aan mijn vader om me vroeger op Duitse les te sturen), heb ik de klus kunnen klaren.

Tip voor schrijvers van handleidingen (ooit zelf gedaan in IT in het verre 1999): ga er van uit dat je lezer niets weet. Leg in het begin met handen en voeten, veel illustraties en voorbeelden uit wat de basisstappen zijn. Een kenner slaat die pagina's over, en gaat naar de hoofdstukken waar je meer details geeft. Een beginner zal je eeuwig dankbaar zijn.

In elk geval, alles staat klaar voor de volgende stap: meer rails kopen. Dit wordt waarschijnlijk het plan:



Niet superspannend of realistisch, maar met de nodige scenery die één en ander aan het oog onttrekt, hopelijk een leuke ervaring. En het stelt geen onmogelijke eisen aan de beschikbare ruimte. In deze opstelling wordt niets gelijmd en zullen de rails vastgeschroefd worden. Om ze nadien gemakkelijk te demonteren bij voortschrijdend inzicht.

Wouter


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #3 Gepost op: 02 augustus 2020, 15:09:08 »
In afwachting van bestellingen ivm het rollend materieel, terug naar de scenery.

Begin gemaakt met het oppeppen van bestaande gebouwen, die later misschien een plaats krijgen op de baan.



Spoorloods (bij kunstlicht): work in progress...



Achterkant bevalt me al wel. Lekker grauw en vuil.



Bekend huisje, waarvan ik al twee varianten heb liggen.

Wouter


AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2020, 16:13:02 »
Rijplezier (y)
Daar gaat het om ;D
Top,dat je na jaren weer een begin maakt voor veel hobby genot (y)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22086
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2020, 21:02:17 »
Echt super dat je na al die jaren weer begonnen bent  (y)
En ik ga je volgen hoor  :police: :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3766
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2020, 21:47:10 »
Leuke start van je baan Wouter!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2020, 22:16:54 »
Ook maar ff de volgknop aanzetten.

 (y)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2020, 18:41:29 »
Voorstschrijdend inzicht, schrijnwerkerij en de "Wim Vink" methode.

Had gemerkt dat mijn baan niet zo diep hoefde, en dat ik mooiere dingen kon doen met een langere baan. Dankzij de modulaire opbouw en de houtresten van de vorige modules, een nieuwe opstelling. Er komen 3 modules van 1 meter op 0.5 meter, en parallel drie modules van 1 meter op 0.35 m. Op de smalle modules komt een soort schaduwstation, en op de voorste modules wilde plannen om iets leuks te maken. Bovenop het schaduwstation misschien een apart pendellijnje van niets. Misschien wel met een buurttram die af en toe verschijnt en verdwijnt.



Dan de "Wim Vink" methode toegepast op een tweedehands bakstenen industrieel gebouwtje. Eerst nog even bij de grote meester afgetoetst, en aan de slag.


Tijdens het schilderen van de eerste laag, het origineel links, de natte nieuwe laag rechts.


Eerste laag droog.


Tweede laag, de voegen.


Derde fase: kleuren met de potloden. Wim heeft gelijk: lekker zen en alles kan. Ook verbeteren. Fijn momentje gehad gisterenavond.


Ik vind dit al een hele verbetering ten opzichte van het startpunt in Vollmer plastic.


Bij kunstlicht daarnet (dus kleuren en belichting niet optimaal), en we gaan nog door...

In elk geval is dit de sfeer die ik wil gaan gebruiken. Geen monsterfabrieken zoals bij Wim, want het is toch maar het kleine België en niet de Ruhr!

Tot volgende keer,

Wouter




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2020, 21:31:30 »
Hoi,

Dat gaat er goed uitzien.

België met kleine industrie? Zoek maar eens afbeeldingen op 'Bethlehem'(staalindustrie) !

De zoekterm kan een beetje misleidend zijn.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2020, 21:42:49 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2020, 22:46:27 »
Thx Koen, maar ik kom bij Bethlehem staalindustrie over de grote plas toe. We hebben hier in België natuurlijk belangrijke staalindustrie gehad (en hebben het nu nog ook), maar ik zoek de sfeer van een saaie verlopen Belgische provinciestad op de grens met één of meerdere buurlanden. Met wat versleten reclame op blinde gevels, schuttingen waarachter schroot, ...

Wouter

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2020, 23:57:40 »
Zoek je voorbeelden of laat je je fantasie werken?

Er waren/zijn overal  staal en schrootindustrien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2020, 00:01:19 »
Voorbeelden heb ik genoeg en fantasie ook. Komt wel goed Koen.

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2020, 15:08:41 »
Foto's bij daglicht van het resultaat van de "Wim Vink" methode tot nu toe:





Voor mij kan het al niet stuk !

Wouter

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Asse-Bad - Assche-les-Bains
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2020, 22:33:10 »
Blijft ook leuk gebouwtje.

Gaat goed zo!

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#