Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:20
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne  (gelezen 8897 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #45 Gepost op: 28 June 2020, 11:52:24 »
Ik snap dat de zeeuws vlamen meer willen. Maar dit zijn compensaties voor het niet bouwen van een kazerne in Vlissingen.
Daar hadden de zeeuws vlamen toch al weinig aan gehad en dus valt er weinig te compenseren.

Los daarvan zou ik het prachtig vinden als er een mooie verbinding tussen Gent en Terneuzen zou komen.

Woont zeker niet in Zeeuws Vlaanderen!!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #46 Gepost op: 28 June 2020, 13:49:23 »
Zit in deze compensatie dan helemaal niets voor Zeeuws Vlaanderen? Bijvoorbeeld zo iets als de de kortsluit route voor de Axels Vlakte?
Jeanne Kok

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #47 Gepost op: 28 June 2020, 13:55:33 »
Ik vrees dat Zeeuws Vlaanderen weer naast de beroemde pot gaat piesen. Walcheren en Zuid-Beveland vinden zich de ware Zeeuwen die gecompenseerd moeten worden  ;D . De rest schijn niet relevant te zijn  ???
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12526
    • sleutelspoor
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #48 Gepost op: 28 June 2020, 14:18:03 »
Kijk eens een paar berichtjes terug?

Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #49 Gepost op: 28 June 2020, 15:21:57 »
Ik heb het idee dat Zeeland voor een miljard gecompenseerd wil worden (qua investeringen) voor het missen van een kazerne van een paar miljoen...

 ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #50 Gepost op: 28 June 2020, 15:44:55 »
Ook als er alleen in Walcheren wordt geinvesteerd zal een deel van die baten toch ook wel in Zeeuws- Vlaanderen terecht komen? Voorbeeld: een baan die in Vlissingen wordt gecreerd en wordt ingevuld door een inwoner van Terneuzen. Ik denk dat van elke euro compensatie aan Walcheren er 10 - 20 cent naar de ander delen gaat.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #51 Gepost op: 28 June 2020, 16:20:13 »
Ik denk dat Zeeland blij moet zijn dat ze lekker achter in de klas zitten en de juf niet heel erg op hen let. Ik vond dat altijd wel prettig iig.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #52 Gepost op: 28 June 2020, 23:12:55 »
Of je nou voor of achteraan in de klas zit, je zal wel je inspanning moeten doen (je huiswerk maken in dit geval). Als je dit nu vertaalt naar belasting betalen en dat is voor de meeste zeeuwen het punt, dat je wel betaalt, maar er weinig voor terugziet.

Compensatie voor zeeuwsch-vlaanderen? Toch wel, die kazerne zal ook voor banen gezorgd hebben voor zeeuwsch-vlamingen en/of bedrijven.

Marc

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #53 Gepost op: 28 June 2020, 23:25:37 »
Als de rest van Nederland de nogal aanzienlijke kosten van de Zeeuwse kustverdediging niet meebetaalde,
was Zeeland allang geen land meer, maar zee.
(Ik zou dat betreuren trouwens. Het is een prachtige provincie met hardwerkende en eerlijke mensen)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #54 Gepost op: 29 June 2020, 07:52:45 »
Zo ken ik nog een, Groningen mag op de gasblaren zitten omdat de gasbaten voor het grootste deel zijn geïnvesteerd in de randstad......... en (juist) niet in Groningen.

Zolang de dammen in Zeeland het houden hebben ze droge voeten in Dordrecht en Rotterdam (t/m Breda zo'n beetje) dus niet alleen bescherming voor de Zeeuwen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #55 Gepost op: 29 June 2020, 08:25:31 »
De gaswinning en de gevolgen daarvan is een geval apart. Verder lees ik vooral veel gebrek aan kennis over de geldstromen in dit land en toch grote conclusies.
Overal worden belastingen en premies aan Den Haag betaald. Die komen via het Gemeentefonds, het Provinciefonds, de onderwijsbegroting, de zorgbegroting, de sociale zekerheid en wat al niet ook weer terug. De opvatting dat je in Zeeuws-Vlaanderen niks terug krijgt voor je belastingcenten is complete kletskoek.
Daarbij geldt de vuistregel dat minder welvarende en/of dunbevolkte gebieden per saldo meestal netto-ontvanger zijn en meer welvarende en/of dichtbevolkte gebieden netto-betaler. Daar zit geen goede wil of kwade wil achter, maar het simpele feit dat mensen in minder welvarende gebieden 'gemiddeld' nu eenmaal minder belasting kunnen betalen en dat het op orde houden van de infrastructuur in dunbevolkte gebieden 'per hoofd van de bevolking' wat duurder is. Dat is allemaal basiskennis overheidsfinanciering. Ik snap dat niet iedereen over die kennis hoeft te beschikken. Maar gebruik dan niet van die grote woorden.
Zo, dat moest er even uit.

Bij het verplaatsen van de kazerne ging het niet zozeer om de directe investering. De bedoeling was dat enkele duizenden mensen (mariniers met hun gezinnen) naar Zeeland zouden verhuizen en daar de winkels gingen leegkopen en de scholen vullen en wat al niet en zo de economie gingen stimuleren. Alleen was die mensen niks gevraagd en die gingen stemmen met de voeten. Einde verhuizing.
In plaats daarvan dus dit pakket en dat gaat eigenlijk meer om directe investeringen. De gedeputeerden wekken sterk de indruk dat ze vinden dat Zeeland er beter is uitgesprongen. Mooi.

En om terug te komen op het onderwerp. Ik vertaal het zo dat op korte termijn de treinverbindingen weer op het niveau van voorheen komen en dat de boel binnen enkele jaren stevig wordt versneld. Begrijp ik niet helemaal waar die versnelling van een uur naar Amsterdam vandaan komt, aar dat is dan weer mijn gebrek aan kennis.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5633
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #56 Gepost op: 29 June 2020, 09:20:20 »
Misschien ICNG en via de HSL tussen Rtd en Asd?
Groet, Frank

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #57 Gepost op: 29 June 2020, 09:23:59 »
@Henk, het is wel jammer dat je verdeelmaatstaven in het gemeentefonds, specifieke uitkeringen en brede doeluitkeringen helemaal uit je betoog houdt  ;D

Maar inderdaad: iedereen roept: het is niet eerlijk, iedereen heeft daar, vanuit een specifiek perspectief gelijk in en dat is dan wel weer eerlijk.  :) Verder kan ik iedereen oproepen om in Den Haag te gaan wonen want daar heb je alles: voorzieningen, cultuur, trams en het strand op fietsafstand.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #58 Gepost op: 29 June 2020, 09:30:00 »
Zo is dat, maar dan niet klagen dat de huizen een beetje duur zijn.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Snellere Zeeuwse lijn als compensatie voor marinierskazerne
« Reactie #59 Gepost op: 29 June 2020, 11:06:34 »
Wie had het nou over geldstromen? De Mariniers kazerne zou een aantal doelen hebben kunnen dienen; 1) bouw, wat de lokale aannemers ten goede zou komen, 2) ontsluiting van het gebied door betere weg voorziening waardoor het, naast een grote kazerne, ook aantrekkelijk zou zijn voor faciliterende industrie en 3) influx van goed betaalde banen wat de economie weer zou ondersteunen.

Een gevangenis zoals het er nu naar uit ziet, zou inderdaad de aannemers helpen, de ontsluiting heeft plaats gevonden en Vlissingen heeft daarvoor investeringen gedaan die nu in het water dreigen te vallen (wie gaat zijn bedrijf beginnen naast een grote gevangenis). Ook dat moet gecompenseerd worden. Bij het laatste punt is de echte schade voor Zeeland niet goed te becijferen maar als je het simpel bekijkt zou je kunnen stellen dat bij een influx van 1000 gezinnen van 3 personen over 5 jaar +/- € 100 miljoen (lage schatting). Dus uiteindelijk is het toch een substantieel bedrag wat de regio misloopt.

En dan is het pakket wat nu voorgesteld wordt wel erg mager. Het verbeteren van de infrastructuur zoals een sneller Zeeuwse lijn kan een beetje helpen en zou het toe juichen maar uiteindelijk blijft het een doekje voor het bloeden.

En by the way als je in Vlissingen gaat wonen dan heb je strand voor de deur, een heleboel cultuur waaronder Film by the Sea, Musea en niet onbelangrijk op een steenworp afstand mooie natuur waar je heerlijk kunt fietsen. In Terneuzen is het zelfs nog beter. Daar is ook een schouwburg die niet onderdoet voor die in de randstad.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.