Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 18:44:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Rheinburg, TP V/VI door 741230
Vandaag om 18:18:33
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 18:11:31
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 18:02:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:39:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:11:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
  

Auteur Topic: NS 2100 spoor 0  (gelezen 10188 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #30 Gepost op: 07 July 2020, 21:43:52 »
Hallo Okke ,
Het is wel een heel andere techniek om zo een lok te bouwen.Alles uitprinten, i.p.v. uitzagen&solderen.

Ook die leidingen allemaal!
Belangrijke leidingen kom je nog wel in de boeken tegen ,verder kan je in het NSM gaan kijken ,wat ik  toen  gedaan heb.
Door een kenner ben ik wel gewaarschuwd ,dat de 2104 niet correct is uitgebeeld ,de verkeerde tender enzo voort.  Dat heb ik maar op de koop toe genomen,beter dan niets !
Ik zal een nieuwe  foto maken morgen, ik kan hem in de PC niet (Meer) vinden.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #31 Gepost op: 07 July 2020, 22:14:40 »
Ik weet niet wie die kenner was, maar met de 2104 is weinig mis. Die ziet er feitelijk nog net zo uit als toen ze uit dienst ging. Er is aan de loc niets wezenlijks veranderd. De tender van de 2104 is ook niet verkeerd. Alleen is de opbouw in de jaren negentig helemaal vernieuwd. Een enkel detail is niet helemaal juist, maar verder een passende tender.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 07 July 2020, 22:16:18 door NS8714 »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #32 Gepost op: 07 July 2020, 22:37:27 »
Er is ook nog de vraag in welk tijdperk je de lok bouwt , pas in dienst of als hij gesloopt gaat woorden?
 En dan zijn er nog de veranderingen die tijdens de aflevering al door de fabrikant zijn uitgevoerd. .. ???
Het boek over de lok van Paul Henken.
De kenner is een andere Paul.   ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #33 Gepost op: 08 July 2020, 19:04:14 »
Hier de beloofde foto van de 2100 (Hoopte ik )
Ik ben er mee bezig;helaas is de foto te groot

Ik had vroeger een Duitse website waar je de foto's kon verkleinen .
Wie weet de naam ?
Peter

« Laatst bewerkt op: 08 July 2020, 19:09:33 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #34 Gepost op: 08 July 2020, 19:35:18 »
De 2104 is na de afvoer toch nog aangepast.
Het lijkt erop dat ze de loc hebben willen terugbrengen naar de HSM uitvoering, maar halverwege gestopt zijn.
Diverse onderdelen zijn afgenomen uit de NS tijd, maar de loc is in NS uitvoering gebleven. o.a. bij het voorloopstel is een tank afgenomen, maar de wielkappen zijn niet aangepast. Helaas mist de tender alle klinknagels, maar is verder wel kloppend.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #35 Gepost op: 08 July 2020, 20:59:41 »
Sorry dat ik ff je inval, maar was het draadje aan't lezen en daarin gaf je aan dat je foto's te groot zijn om te mailen.
Om een foto kleiner te maken ( ook voor Beneluxspoor geschikt te maken  ;D ) is heel simpel en zo gebeurd. Op een Windows machine krijg je gratis en voor niks Paint bij geleverd.

Hoe kleiner maken :   Ga naar de foto en klik met de rechter muisknop op de foto > je krijg een menuutje met mogelijkheden > ga naar openen met paint > Paint wordt automatisch opgestart en die foto is veel te groot voor je beeldscherm  >  ga naar links boven en klik op formaat wijzigen  > je krijgt dan weer een menuutje met 2 mogelijkheden >  klik op pixels  > er verschijnt een groot getal bij horizontaal >  maak van dat getal 1000   > klik op ok en Paint doet de rest.   Je foto is nu verkleind naar +/- 4 a 500 kb en geschikt op te mailen.   

Ga naar het donkerblauwe vakje helemaal links boven en klik op opslaan .   GEBRUIK DE OPTIE  "OPSLAAN ALS " EN NIET OPSLAAN anders ben je de originele foto kwijt en is deze permanent verkleind.   Dubbelklik op "opslaan als " en je krijg je wederom een menuutje met de naam van de foto.  Zelf verander ik die naam niet maar zet er een streepje met een R achter  ( van resize )   klik op opslaan rechts onder en voila je foto is verkleind op opgeslagen in de zelfde map waar je de originele bewaarde.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #36 Gepost op: 08 July 2020, 21:13:48 »
Dag Arjen,

Bij mijn weten hebben ze de Knorr voedingspomp en voorverwarmer verwijderd en het omhoogstaande afdakje van het machinistenhuis met die uitstekende stangen erachter. Verder neem ik aan dat de schuiven eruit zijn, omwille van transport, geen idee of ze dat behouden hebben, rijden zal ze toch nooit meer.
Het had interessanter geweest haar te laten zoals ze uit dienst ging, in plaats van iets wat het net niet is.

Groeten Okke

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #37 Gepost op: 08 July 2020, 22:02:02 »
@ Jos : Bedankt voor je hulp.
Hier dan  de beloofde foto :

« Laatst bewerkt op: 02 October 2020, 14:32:53 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #38 Gepost op: 08 July 2020, 23:17:58 »
Niet verkeerd voor een sratch build , tis echt een blikken Tinus (y)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #39 Gepost op: 08 July 2020, 23:18:50 »
@Okke
Geweldig gedaan, bewonderingswaardig om het zo helemaal in op het scherm te ontwerpen. Heel andere manier van werken! Moest je nou heel veel onderdelen proefprinten en aanpassen of krijg je het allemaal direct op het scherm passend? Hoe groot is het gat tussen de theorie op het scherm en de praktijk na het printen?

@Peter
Heel mooi gemaakt!

Jan (die 'm in H0 uit scratch gebouwd heeft)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #40 Gepost op: 09 July 2020, 10:47:50 »
Bedankt voor de complimenten.  ;)
Toen ik een poos geleden in het NSM was ,om de 3737 te bekijken en  er wat  opmetingen  aan  te doen , zag ik wel, dat stoomleidingen maar 4 cm dik zijn. Daarom zijn de stoomleidingen op de 2100 veel te dik.
Zulke maten vind je ook niet in boeken , foto's en tekeningen ,en moet je het "ding "echt voor je  neud hebben staan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #41 Gepost op: 09 July 2020, 21:53:20 »
Moest je nou heel veel onderdelen proefprinten en aanpassen of krijg je het allemaal direct op het scherm passend? Hoe groot is het gat tussen de theorie op het scherm en de praktijk na het printen?

Dag Jan,

Eigenlijk zit er in dit model geen gat in de theorie en praktijk. Alles paste vrijwel gelijk qua vorm in elkaar, kwestie van uitmeten.
Gaten heb ik expres een paar tienden kleiner getekend om daarna zelf uit/op te boren naar de juiste diameter.

Als je voor jezelf vastlegt alvorens je gaat tekenen wat welke dikte moet krijgen om door de printvoorwaarden te komen op het moment dat je een model verschaalt van schaal 1:1 naar 1:43,5 behoef je daarna geen kunst en vliegwerk meer te verrichten met het eventueel dikker maken van een model.

Ik heb hier geen proefmodellen voor gemaakt. Voor eerdere modellen heb ik her en der wat kleine proefprintjes gemaakt om de diverse materialen te proberen dus ik was al wel bekend met hoe het een en andere uit een printer komt.

Groeten Okke

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #42 Gepost op: 09 July 2020, 22:11:37 »
Het is een mooie loc geworden Okke .
echt iets om trots op te zijn (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11641
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #43 Gepost op: 09 July 2020, 23:20:40 »
De 2104 is na de afvoer toch nog aangepast.
Het lijkt erop dat ze de loc hebben willen terugbrengen naar de HSM uitvoering, maar halverwege gestopt zijn.
Diverse onderdelen zijn afgenomen uit de NS tijd, maar de loc is in NS uitvoering gebleven. o.a. bij het voorloopstel is een tank afgenomen, maar de wielkappen zijn niet aangepast. Helaas mist de tender alle klinknagels, maar is verder wel kloppend.

Groeten Arjen

Uitgangspunt was idd de HSM uitvoering, maar Den Hollander heeft meerdere keren het budget voor restauratie verkleind totdat eigenlijk alleen het broodnodige aan de loc opgeknapt werd.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: NS 2100 spoor 0
« Reactie #44 Gepost op: 02 October 2020, 17:31:58 »
Afgelopen week heb ik de correcte koppelstangen binnengekregen in messing, maar dan afgewerkt in rhodium (rhodium plated). Ik zeg de correcte omdat de eerste variant niet klopte. Normaal hou ik niet echt rekening met de krimp van het gietproces met messing echter was dat hier funest.


Nou goed, al doende leert men, en ik heb de krimp meegenomen in de verschaling van de nieuwe bestelling en nu loopt het drijfwerk als een naaimachine.



Daarnaast is nu ook de tender gespoten en van kolen voorzien.


Nu ik weet dat alles vrij loopt zonder haken of zware punten kan de motorisering er weer in.

Groeten Okke