Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
  

Auteur Topic: Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor  (gelezen 4762 keer)

Davy

  • Gast
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.

De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden goed te noemen. Sommige wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.

De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via  een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.

De kap van de lok is van metaal.

O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.

Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.

Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs voor deze lok lag tussen de 160 en 190 euro.


http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm

In het najaar schijnt er een rode versie te komen.








« Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:19:23 door Davy »