Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:39:00
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
RikM
Vandaag
om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
Sikko
Vandaag
om 08:12:04
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje
door
RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje
door
HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor (gelezen 4761 keer)
Davy
Gast
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor
«
Gepost op:
14 August 2006, 20:32:17 »
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.
De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden goed te noemen. Sommige wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.
De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.
De kap van de lok is van metaal.
O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.
Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.
Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs voor deze lok lag tussen de 160 en 190 euro.
http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm
In het najaar schijnt er een rode versie te komen.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:19:23 door Davy
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor