Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
3d printen van ns daglichtseinen door VulcanRaven
Vandaag om 13:16:08
Piko blauwe 1000 door kar
Vandaag om 13:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:09:53
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Rondom Charlois door Jan Bennink
Vandaag om 11:14:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:20:29
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
  

Auteur Topic: Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor  (gelezen 5095 keer)

Davy

  • Gast
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.

De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden goed te noemen. Sommige wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.

De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via  een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.

De kap van de lok is van metaal.

O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.

Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.

Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs voor deze lok lag tussen de 160 en 190 euro.


http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm

In het najaar schijnt er een rode versie te komen.








« Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:19:23 door Davy »