Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen
door
grove den
Vandaag
om 14:15:13
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden.
door
Josephes
Vandaag
om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok
door
Ben
Vandaag
om 13:30:27
Baanonderbreking Trix
door
wielke
Vandaag
om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:18:39
3d printen van ns daglichtseinen
door
VulcanRaven
Vandaag
om 13:16:08
Piko blauwe 1000
door
kar
Vandaag
om 13:14:59
Minibaan Visserskaai H0
door
jan47
Vandaag
om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rick
Vandaag
om 12:09:53
Terschellinger Spoor
door
Tjalling
Vandaag
om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:18:54
Rondom Charlois
door
Jan Bennink
Vandaag
om 11:14:20
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp?
door
Charles_
Vandaag
om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit
door
Besselspoor
Vandaag
om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 09:20:29
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden.
door
Bob R.
Vandaag
om 08:06:31
Beekdaelen in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
sneek
Vandaag
om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock
door
Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches
door
Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Herb73
27 November 2025, 21:20:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor (gelezen 5095 keer)
Davy
Gast
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor
«
Gepost op:
14 August 2006, 20:32:17 »
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.
De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden goed te noemen. Sommige wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.
De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.
De kap van de lok is van metaal.
O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.
Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.
Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs voor deze lok lag tussen de 160 en 190 euro.
http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm
In het najaar schijnt er een rode versie te komen.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:19:23 door Davy
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor