Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
3d printen van ns daglichtseinen
door
BartvD
Vandaag
om 10:30:45
29 november verkoop MSV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:22:03
Nahmertaler Kleinbahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:21:30
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 10:06:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 09:52:24
Frans loodsje et cetera
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:41:09
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:40:21
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:02
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Albert de Heer
Vandaag
om 09:19:09
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:44
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 08:19:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:19:21
Geïsoleerd motorschild.
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:53:00
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:48:48
Rondom Charlois
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:39:11
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:35:36
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:52:11
Show je realistische treinsamenstelling
door
laurent
09 November 2025, 23:59:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch
door
Menno
09 November 2025, 23:42:02
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
door
Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025
door
Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Aachenau West
door
wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon
door
RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool
door
Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Aanpassing dressoirbaan
door
Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
09 November 2025, 19:23:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor (gelezen 5057 keer)
Davy
Gast
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor
«
Gepost op:
14 August 2006, 20:32:17 »
Deze loc kwam verleden jaar (2005) al uit in periode IV uitvoering. De aanduiding is V90 na 1968 serie 290. De lok was bedoeld als zwaardere opvolger van de V60.
De Marklin 37900 uitvoering is uitgebracht in het blauw. De lengte is 16,4 en het gewicht is ongeveer 270 gram. Rijeigenschappen zijn op metaal rails na het inrijden goed te noemen. Sommige wissels blijven echter soms problemen geven. Op k-rails en c-rails zijn de rijeigenschappen wat beter. Vooral bij lage snelheden. Mede daarom heb ik de snelheidsgrafiek voor deze loc via mijn CS aangepast. Zodat ik nu na 20 van de 128 rijstappen al zit op plusminus 35% van de maximale snelheid.
De loc was de eerste met de nieuwe sinusmotor. Dat wil zeggen een ronde middenmotor met een vliegwiel en geschikt voor cardan aandrijving. Doorsnede motor is niet meer dan die van een 1 euro muntstuk. Deze loc heeft aandrijving op alle assen. Ook is de loc al voorbereid voor geluid. De houders voor twee luidspeakers zitten er al. Via een 21 polige stekker zou je een esu mfx loksound decoder in deze lok kunnen zetten.
De kap van de lok is van metaal.
O ja voor de anti slip band haters. De loc heeft kruiselings gemonteerd 4 antislip banden. Trektkracht is zeer groot met 40 assen mijn 5% helling op is geen probleem. Ook heb ik getest waar de limiet lag. Ik heb de loc op mijn buitenbaan laten rijden met in totaal 60 wagons in totaal 174 assen. Ik had nog een halve meter over tussen de loc en de laatste wagon.
Na een paar ronden heb ik moeten stoppen, omdat sommige wagons ontspoorden. lengte van de trein was bijna 9 meter. Het is dus heel veel werk zoveel wagons op je baan zetten en later weer opbergen. Deze loc laten rijden met een trein van 60 of 80 assen is geen enkel probleem.
Lok toonde geen sporen van slijtage. Wel zijn de antislipbanden nu goed ingereden. Kortom de nieuwe nieuwe sinusmotor in combinatie met de door marklin gekozen cardan aandrijving maakt deze lok heel sterk. Vooral als je bedenkt dat de lok maar 270 gram weegt. Prijs voor deze lok lag tussen de 160 en 190 euro.
http://www.mist-owl.de/R_Bericht/bericht_maerklin_BR290.htm
In het najaar schijnt er een rode versie te komen.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2006, 16:19:23 door Davy
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Test trekkracht Marklin loc 37900 serie 290 1e lok met nieuwe sinusmotor