Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.  (gelezen 5051 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Gepost op: 14 juni 2020, 21:35:42 »
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik gelukkig eigenaar van een Bemo H0m metaalmodel van de De 2/2 151 van de RhB Berninabahn. Na de aanschaf eerst analoog uitgeprobeerd en het locje liep netjes. Toen met een Lokpilot V4.0 micro (next18) uitgerust en met CV54 = 0 zijn instellingen laten opzoeken. Het locje liep daarna netjes maar stopte wel eens onder het rijden, waarbij de verlichting wel bleef branden. Even de Multimaus de andere kant op draaien en dan reed 'ie wel weer. Dit kwam steeds vaker voor en dus heb ik de decoder verwijderd en de analoge brugstekker teruggeplaatst: Op deze manier rijdt het locje wel door al leek het railcontact niet denderend.

Dus heb ik de stroomafnemers van de wielen schoongemaakt en meteen iets naar de wielen toe gebogen in de hoop het contact beter te maken. Na het terugplaatsen van de decoder, is het probleem juist verergerd: Het locje wil eigenlijk niet meer van zijn plaats. Ook een reset van de decoder naar de fabrieksinstellingen helpt niet. De decoder zoemt, de motor draait niet en het vliegwiel lijkt te trillen, alsof er iets is wat hem tegenhoudt. Maar dat lijkt toch niet het geval, want analoog rijdt het ding als een trein.

Heeft iemand ideeën, tips of wijze raad? Is de decoder misschien te zwak of (bijna) defect? Of doe ik iets verkeerd? Ik gebruik een Roco Multimaus, kan dus de instellingen van de decoder niet uitlezen.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2020, 21:39:41 »
Hi Bart,

Ik zou eerst die stroomafnemers eens goed controleren, dat is het laatste waar je mee bezig bent geweest.
Daarvoor deden ze het toch beter ?
Eventueel een voedings draadje aansluiten rechtstreeks aan de loc.

groet
Harald

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2020, 22:26:07 »
Hallo Bart,

Waarom doe je dat met die CV54? Dat is een lastregelings parameter. In eerste instantie niet iets om aan te passen.
Gewoon die decoder erin, adres instellen en lopen maar, Lokpilot 4.0 is bij uitstek geschikt voor deze aandrijvingen
Ik zou hem eerst maar eens resetten en dan zonder aanpassingen nog eens proberen

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2020, 10:21:55 »
Hallo en dank voor julliie reactie's!
De stroomafnemers lijken goed te zitten en ook voldoende stroom door te geven. Analoog rijdt het locje prima.

De decoder heb ik gereset en daarmee rijdt het locje een paar centimeter, stopt dan terwijl de decoder zoemt (waarna ik de natuurlijk rijreglaar op 0 zet). Er lijkt niets te blokkeren, want draai ik de rijregelaar daarna weer in dezelfde richting, rijdt het locje weer een paar centimeter, stopt en de decoder zoemt weer. De decoder wordt na een paar pogingen wel heet.

CV54 heb ik gedaan omdat ik gelezen had dat de decoder dan zelf zijn instellingen opzoekt. Dat leek in beginsel ook te werken: Het locje reed een seconde of twee snel in één richting en stopte toen. Daarna liep het locje veel beter dan nadat ik nieuwe decoder net erin had gestoken. Totdat na een tijdje het locje steeds vaker stopte.
Zou het mogelijk zijn dat de Lokpilot micro te weinig vermogen heeft of defect is?
Helaas heb ik geen andere loc's met een next18 decoder, dus even een andere decoder proberen lukt niet.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2020, 10:25:30 »
Misschien wordt de decoder overbelast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2020, 10:31:01 »
In die richting zat ik zelf ook te denken. De verlichting (LED) blijft trouwens wel braaf branden, ook wanneer de loc gestopt is en de decoder zoemt. Past dat ik het plaatje van overbelast zijn?
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2020, 10:41:14 »
Dacht altijd dat ze dan begonnen te knipperen met de verlichting.... denk dat deze net tegen de grens van de decoder zit. Je schrijft dat het een micro is en die is dacht ik iets van 0,75 A max?

Zet t ding eens analoog op een testcirkel en hang er een amperemeter tussen. Kijk wat de maximale stroom is bij "stall" (=stilhouden van de loc). Die waarde is wat je decoder aan moet kunnen. Ik denk dat je verbaasd zult zijn wat hier uit komt ;)

EDIT het feit dat hij analoog prima rijdt verteld ons dat de decoder het probleem moet zijn ;) En het even rijden en stilvallen lijkt erg op een te zwaar belaste decoder. In de stroomafname hoef je het zeker niet te zoeken.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2020, 15:30:56 »
Ja, de micro kan volgens de papieren een maximale belasting van 0,75 A aan.
Inmiddels een multimeter op de kop getikt en aan het meten geslagen. Bij 16 V (Fleischmann = trafo), geeft de meter tussen de 1,2 en 1,4 A (onbelast) en 2 A belast (met de hand het locje hinderen totdat de wielen doordraaien) aan. Ik hoop dat ik juist gemeten heb want deze waarden verbazen me inderdaad!

Omdat het locje af fabriek een Next18 aansluiting heeft, zou het wel eens lastig kunnen worden om een passende decoder te vinden.

Het gaat trouwens om een model van het rechtse locje:


Edit: Ik twijfel er steeds meer aan, of ik wel juist heb gemeten? Ik meet maximaal 2 A stroomafname en het locje is door Bemo uitgerust met een decoderaansluiting voor decoders van max 0,75 A, dat kan toch niet kloppen??
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2020, 15:48:28 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2020, 20:48:05 »
Hallo Bart,

Misschien zijn je metingen toch niet zo vreemd, het feit dat je lok analoog goed rijdt wil niet meteen zeggen dat de belasting voor de motor ook laag is. Als je het lokje pas hebt aangeschaft: hij is al een poos op de markt en heeft misschien nooit gelopen. Mijn ervaring is dat ze nogal eens aan een goede schoonmaak- en oliebeurt toe zijn. Daardoor kan het maar zo zijn dat hij juist veel (mili)ampères trekt en het daardoor digitaal stotterend doet.
De lok zou het dan gewoon moeten doen met de Esu-decoder die je hebt. Wel is een Power-pack dringend aan te bevelen, want anders heeft hij last van stroomafname problemen, door de grote asafstand heeft hij de neiging tot kantelen op de rails aangezien er niet in een afdoende driepuntlagering is voorzien.
Misschien kan je nog wat met deze info, hieronder kun je zien hoe ik die condensator-module heb gefixeert:



Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2020, 21:42:37 »
Hallo Michiel,

Dank voor je antwoord.
Het locje heb ik in mei nieuw gekocht en analoog laten inrijden. Het locje opengehad, geen oude vetklodders oid gevonden en een beetje gesmeerd met Fleischmann olie. Het locje liep dus prima en toen de decoder erin zat, wat minder mooi. Na de genoemde actie met CV 54=0, reed het locje wel weer keurig: Het leek er dus op dat de decoder de juiste instellingen zelf had opgezocht.
Het stilstaan op de vrije baan, op willekeurige plekken, begon pas wat later en nam steeds meer toe. Nu rijdt het locje met de decoder ca. 5cm en stopt dan al. Onbruikbaar dus...

Sorry voor de erg late reactie: Nadat ik extra hiervoor een multimeter in huis heb gehaald en aan het meten was geslagen, kwam ik op een maximaal stroomsterkte van 2 A uit. Veel te veel dus voor een decoder die voor maximaal 0,75 A is gemaakt. Naar later bleek, heb ik fouten gemaakt met het meten en blijkt de stroomsterkte ruim onder de 200 mA te blijven! Balen, ik schaamde me rot en was er even helemaal klaar mee...  :-\
Wat jullie nog niet wisten is dat een Gm 3/3 van me momenteel bij Bemo is omdat de motor tijdens het rijden in één richting steeds vastsloeg. En nu dus het tweede, dure model met problemen.  :'(

Van Bemo kreeg ik de suggestie om te kijken of er verbindingen tussen de kabels op de printplaat zitten. Mij valt er niets vreemds aan op maar goed, veel kaas heb ik er ook niet van gegeten, dat moge duidelijk zijn... Een alternatief is een andere printplaat opgestuurd krijgen en deze te laten inbouwen, want dat gaat me zeker niet zelf lukken. Dan misschien ook maar meteen een power-pack erin laten zetten, wat ik een goede tip vind.

Volgende week is de modelspoorverkoper waar ik de decoder gekocht heb weer terug van vakantie, daar wil ik langs om de decoder te laten testen. Als de decoder goed blijkt te zijn, dan moet het probleem haast wel in de printplaat zitten. Toch?
Groetjes, Bart

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2020, 23:23:12 »
Hallo Bart,

Toch denk ik dat je het in de lok zelf moet zoeken, decoders zijn naar mijn ervaring soms erg gevoelig voor wisselende belastingen en reageren met uitval.
Vooral die Metal Collection loks hebben nog weleens last van wat zwaar of onregelmatig lopen.
Het zijn eigenlijk kleinserie loks die met de hand worden geconstrueerd, zo zie je wat meer toleranties in de loopcultuur. Analoog merk je dat meestal niet, maar na digitaalombouw wel.
Een beetje extra smeren werkt vaak averechts want loopt dan nog stroperiger. Alle bewegende delen eruit, in de wasbenzine ontvetten en hernieuwde montage met spaarzaam (siliconen)vet. Dan even goed analoog laten inlopen en dan pas decoder erin.
Ook even goed de brunering aan de contactzijde van de stroomafname blank maken. Is ook een bekende storing.

Misschien kan je er wat mee, groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2020, 23:30:24 »
Bart, naast Michiel zijn input kan het probleem in de motor liggen en/of een zwaar punt in de aandrijving. Rijd je analoog dan zal het zware punt geen probleem geven aangezien je regelaar genoeg vermogen heeft; digitaal kan dit wel een probleem voor de decoder geven.

Bouw de motor eens uit en kijk eens of een vrijloop dan ook een zwaar punt oplevert.

Groet, Rob

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2020, 18:01:08 »
Dank jullie wel voor het meedenken!
Zojuist de motor eruit gehad en die draait prima. Geen duidelijk zwaar punt of verhoogde weerstand tegen draaien. Dit had best gekund, aangezien bij mijn Gm 3/3 de motor onder het rijden letterlijk en duidelijk hoorbaar blokkeerde...

Bij de gelegenheid meteen ook geprobeerd hoe de wielen (en het tandwiel tussen wielen en motor) draaien en alles is goed gangbaar. Bij het genoemde smeren had ik overigens enkel een minimaal drupje olie tussen de worm- en tandwielen gebruikt.
Aansluitend weer het onderstel analoog op de baan gezet en dat gaat goed. De decoder erin en het locje rijdt maximaal enkele centimeters en blijft dan staan. Ook aandrukken heeft geen enkele zin.
Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=qMDFO3hVJtQ

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

VvKan

  • Gast
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2020, 21:52:25 »
Vraagje: zit er op de motoras een tandwiel voor de aandrijving of een worm ?
En als de loc stil komt te staan, meet je dan spanning over de motor, dus blijft de decoder stroom leveren ?
Veroniek

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Bemo De 2/2 151 wil digitaal niet (meer) rijden, analoog wel.
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2020, 21:59:06 »
Op de motoras zitten twee wormwielen, aan beide zijden van de motor één, die elk via tandwielen de wielassen aandrijven.
Digitaal heb ik niet gemeten, dat ga ik eens proberen. Wel zoemt de decoder wanneer de loc staat...
Groetjes, Bart