Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
Vandaag om 23:19:44
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 23:17:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:16:36
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 23:04:23
Fleischmania Nostalgia door ArjanB
Vandaag om 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
Vandaag om 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ruben1990
Vandaag om 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19

Auteur Topic: Stopmelders Koploper-MRdirect werken niet goed.  (gelezen 3497 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: Stopmelders Koploper-MRdirect werken niet goed.
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2020, 11:49:42 »
Ik weet niet hoe je bekabeling er verder uitziet, maar ik heb op een testbaan wel eens soortgelijke problemen gehad: Treinen die volkomen onverklaarbaar niet meer reageerden op de centrale. Bleek toen te liggen aan de kabel (USB naar serieel) die tussen de laptop en de centrale zat. De communicatie via de kabel viel op willekeurige momenten weg. Bleek een vaker voorkomend probleem te zijn en hing af van het merk van de kabel. Ander merk ertussen, opgelost!
Reinier

Debvd

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 15 June 2020, 23:30:51 »
Na controle van de diverse aansluitingen en stekers rond de S88's ging het weer mis en door de aanrijding werd er een wissel beschadigd. Deze wissel zit ook nog op een moeilijk te bereiken plaats.
Op mijn leeftijd wordt het ook steeds moeilijker om onder de baan te kruipen.

Al met al heb ik helaas besloten om een eind aan deze hobby te maken!

Iedereen bedankt voor de moeite.

Wel zijn tips voor de verkoop van de diverse onderdelen en treinen van harte welkom.

Met vriendelijke groet, Jos

Jos,

Ik kan je evt wel helpen met de wissel vervangen, in elk geval wel een poging doen. Zou zonde zijn als,je na al die tijd zomaar stopt. Heb aardig kennis van koploper maar niet van mrdirect.

Laat maar ff weten via pb ...

Jos

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 June 2020, 10:28:38 »
Fijn om te horen dat je mij wilt helpen, maar ik ben er echt klaar mee. Bovendien heeft mijn kleinzoon aangeboden om mij te helpen.

Als je mijn baan op YouTube wilt zien toen het nog perfect liep: youtu.be/uOae8p5focc

Mvg, Jos
MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 June 2020, 11:15:01 »
Hallo JOs,
Als 80 + -er begrijp ik jouw probleem met o.a. de toegang onder de baan.
Ik had zelf een uitgebreide  relais besturing op mijn  0 baan en een paar jaar geleden wilde ik het sporenplan veranderen. Dat hield in dat ik veel bedrading weg moest halen (Niet alles !) .Ik zat op mijn knieen erbij ,in een heel ongemakkelijke houding ,waardoor ik lelijke rugklachten kreeg ,en zo helemaal niet goed verder kon. Er is nog een dradje over.
Ik heb toen besloten alles opnieuw op te bouwen op los neembare relais rekkken ,die ik op mijn werktafel  kon behandelen. Die relaisrekken zijn via meerpolige connectors  met de baan verbonden. Ook bij storingen kan ik zo,  n
rek loskoppelen als ik vermoed dat daar wat  mee mis is.

Ik zou echt even wachten met besluiten te stoppen. Laat de baan een week of wat met rust en kijk of dat bevalt.
Sterkte en sukses.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #19 Gepost op: 16 June 2020, 11:50:16 »
Hallo Jos,
Ik zie je probleem nu pas, anders had ik wel eerder gereageerd.
“Stopmelder die niet (goed) reageren, qua leeftijd moeilijker onder de baan kruipen, enz” komt me bekend voor.
Zelf had ik die niet goed reagerende stopmelder begin dit jaar ook. Jaren zonder problemen met MRdirect gereden. Treinen schoten regelmatig tientalle cm door. Met als gevolg aanrijdingen en ontsporingen. In eerste instantie gaf ik de betreffende bezetmelder(s) de schuld. Maar na veel experimenten kreeg ik het idee dat de bezetmelding (veel) te laat door kwamen.  Aanpassingen in MRdirect (oa de LocoNet implementatie weer van stal gehaald omdat daarbij de S88 verwerking direct door Koploper gebeurd) hielpen niet.
In de vaste overtuiging dat MRdirect de S88 verwerking niet snel genoeg verwerkte heb ik een tweede hands IntelliBox650 aangeschaft en deze mbv LocoNet aangesloten. Het MRdirect LocoNet interface van RoSoft kon ik blijven gebruiken. Alle problemen waren weg en gaande weg ingeslopen snelheidsbeperkingen in Koploper kon ik weg halen.
Mijn Marklin k-rails baan heeft ca 30 RoSoft servo gestuurde wissels, 8 S88 units met ca 10 treinen. Vanwege de beperkte ruimte zijn mijn blokken relatief kort.

Mijn eind conclusie is dat het genereren van het baansignaal door MRdirect en dan met name het aansturen van de (booster)Compoort te veel tijd kost waardoor de S88 meldingen te laat aan Koploper worden doorgegeven en dus ook de stop opdrachten veel te laat worden gegeven.

Als je nog meer info wil of als andere MRdirect gebruikers dat willen kunnen we een nieuw onderwerp starten.

M.vr.gr. Marco
« Laatst bewerkt op: 16 June 2020, 11:51:49 door MRdirect »
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 June 2020, 16:35:50 »
Je kunt het probleem dus oplossen door gebruik van een hsi88, die geeft je bzm signaal rechtstreeks door aan je koploper pc, met als bijkomend voordeel dat je 3 s88 strengen kunt gebruiken.

grtz rob

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #21 Gepost op: 16 June 2020, 17:16:30 »
Je kunt het probleem dus oplossen door gebruik van een hsi88, die geeft je bzm signaal rechtstreeks door aan je koploper pc, met als bijkomend voordeel dat je 3 s88 strengen kunt gebruiken.

Rob,

Dat is beslist niet waar. Wellicht heb ik het niet zo duidelijk beschreven.
Bij de MRdirect LocoNet implementatie (alleen nog maar bij mezelf operationeel) worden de S88 bezetmelders ook rechtstreeks aan Koploper doorgegeven en ook hier doorschietende treinen. Of hierbij het doorschieten iets minder ver is dan bij de P50xb implementatie heb ik niet onderzocht.
Het probleem is dat bij het naderen van het einde van een blok de Koploper commando’s snelheid verminderen en op de stopmelder stoppen te laat komen.

M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #22 Gepost op: 16 June 2020, 17:31:00 »
Nog het volgende.
Omdat LocoNet een bus-structuur heeft kan ik de LocoNet implementatie van MRdirect ook op de bus aangesloten laten. Als de LocoNet communicatie tbv het rijden door de IntelliBox wordt verzorg en ik schakel in MRdirect het toewijzen van slots uit alsmede het verzenden van het booster-signaal uit dan volgt MRdirect het automatisch rijden perfect.
Het booster- cq baansignaal wordt door de IntelliBox geleverd.
Aan het monitoren van het interrupt buffer zie ik dan geen vollopen van dat buffer, wat wel gebeurt als het booster-signaal wordt verzonden. Voor mij het bewijs.
Bijkomend leuke voordeel van deze “gestripte” LocoNet implementatie van MRdirect is dat via het MRdirect toetsenbord de baan ook met de hand kan worden bestuurd. Hetzelfde geld voor het monitoren van de S88 informatie op de gebruikelijke MRdirect manier.

M.vr.gr. Marco

borotof

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 June 2020, 17:41:16 »
Zoals jij het beschrijft betekent dat dus dat _alle_ commando's te laat aankomen, het enige dat koploper doet adhv de bzm is snelheidscommando's aan mrdirect doorgeven toch ? En waarom zou dit probleem pas na een paar jaar beginnen terwijl het eerst altijd werkte ? Anyway, bij mij werkt het prima, met de bzm rechtstreeks aan de kopl pc heeft die mrdirect pc eigenlijk ook niet zo veel te doen verder ;-)

grtz rob

edit :dit is een reactie op je vorige post, dat hele loconetgedoe geloof ik wel...

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #24 Gepost op: 16 June 2020, 22:07:19 »
Rob,

Niet alle commando’s komen te laat aan, alleen als er veel acties tegelijk plaats vinden. Dat ongewisse maakt(e) het zoeken naar de oorzaak ingewikkeld.
“Pas na een paar jaar”, ik rij met bijna uitsluitend DCC. Als het aantal gebruikte functies toeneemt dan neemt ook de communicatie tussen koploper en MRdirect toe. Ook de datastroom per loc-decoder kan tot 4 keer zo groot worden. Ik heb het laatste jaar enkele ESU LokSound decoders in gebruik genomen, dus extra (veel) functies.

De komende dagen / week heb ik weinig tijd om te reageren, dus als het van mijn kamt even stil is dan weet je hoe dat komt.

M.vr.gr. Marco

borotof

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 June 2020, 22:52:46 »
Dat klinkt ook wel weer logisch, ik gebruik de meeste van die lokfuncties niet, 8 stuks meer dan voldoende, vaak wel even mappen om de belangrijken onder de eerste 6 te zetten, zoals gezegd, nog geen problemen hier, vraag me dan wel weer af waarom een centrale het wel kan, datastroom richting de baan is toch ook beperkt qua capaciteit ivm timing van het signaal, en, als ik dan verder denk, is een snellere mrdirect pc dan geen oplossing ??? Vragenvragenvragen pffffff

grtz rob

MRdirect

• Offline Offline
  • Marco Roede
« Reactie #26 Gepost op: 23 June 2020, 10:58:09 »
Jos ik heb je PB gestuurd.

Groet, Marco