Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door bask185
Vandaag om 14:33:28
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Ben
Vandaag om 14:31:41
Albert's fantasie in schaal 0e door sdz1976
Vandaag om 14:29:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:25:41
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Bouwer
Vandaag om 14:23:58
SBB X-rot Dampfschneeschleuder door d.vanaalst
Vandaag om 14:07:12
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 14:06:07
Onshape cursus door Goosie
Vandaag om 13:57:32
Onbereikbare gedeelten bereikbaar maken door Bjor
Vandaag om 13:45:31
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Huup
Vandaag om 13:31:45
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door MarkSpoor
Vandaag om 13:30:14
Cranicher Altbahn door eemstede
Vandaag om 13:28:17
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 13:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 13:18:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:14:19
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door Martijn_vK
Vandaag om 13:11:57
Märklin 2021 H0 door ex-DR V100
Vandaag om 13:02:26
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
Vandaag om 12:46:16
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:34:40
Werkend diorama: een steenfabriek in 0e door jaco1988
Vandaag om 12:31:51
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Frederikus
Vandaag om 12:27:58
Modelspoorbaan Fleischmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:46
Van Swarzach naar Swarzburg door jerrytrein
Vandaag om 12:13:28
Raccordement diorama door Ronzol
Vandaag om 12:12:49
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 12:07:48
Programmering Dr4018 door Technodirk
Vandaag om 11:27:22
Zijn de huisjes van de Blokker nog wat? door Piet Groot
Vandaag om 11:23:46
DR5000 met WLAN-maus. door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:18:00
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 11:09:04
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Basmans
Vandaag om 10:51:19
  

Auteur Topic: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,  (gelezen 9719 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #90 Gepost op: 15 november 2020, 11:20:14 »
Ik ben nu lekker aan het lezen in het boek en zit midden in het het deel over de technische constructie. Ik krijg soms het idee dat ik bezig ben in een vraagbaak van P. Olyslager over locomotoren. Jongens, wat een details! En ik heb niet eens een locomotor te onderhouden.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 13:29:41 door MR »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #91 Gepost op: 15 november 2020, 11:38:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2772
    • Flickr
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #92 Gepost op: 15 november 2020, 11:39:50 »
Bij deze auteur zit het technische deel altijd wel (uitgebreid) goed  ;D  (y)
wat weet ik er nou van.....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2020, 11:54:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Geen idee wat een plunjer is. Ik ben dat woord nog nooit eerder tegengekomen.

Groet,

Marco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #94 Gepost op: 15 november 2020, 12:13:48 »
Een plunjer is een zuiger zonder eigen afdichtingen die in vloeistoftechniek wordt gebruikt, aldus Wikipedia....

Bij zo'n tekst als in het sikkenboek probeer ik me de hele constructie en het proces te visualiseren. Een tekening is daarbij dan vaak heel behulpzaam, maar als die ontbreekt en ik kom er niet helemaal uit hoe het precies werkt, dan neem ik genoegen met het idee hoe het 'ongeveer in principe' werkt  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #95 Gepost op: 15 november 2020, 12:23:12 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3169
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #96 Gepost op: 15 november 2020, 13:59:11 »
Ha, hartelijk dank. Ik had al zo het vermoeden dat het één of andere zuiger moest zijn. Blijkbaar zijn die afdichtingen niet nodig vanwege de viscositeit  van dieselolie (denk ik zo). Ik ben de werking van een dieselmotor wel beter gaan begrijpen door dit boek. Waar ik ook blij meen ben is de uitleg van het eigene van de Jendrassik-motor (soepeler koude start). Wat ik weer niet begrijp is dat ik geen uitleg heb gevonden van de aanpassingen van de Jendrassik-motor bij het aanbrengen van een houtvergasser (en aanverwanten) in de oorlog.
Misschien dat ik dat over het hoofd heb gezien. De aanpassingen waren namelijk echt fors. Zie dit citaat uit het andere sikkendraadje:
Citaat van: http://www.industriespoor.nl/Gas.htm
De ombouw van een dieselmotor was veel ingrijpender: in een dieselmotor wordt de lucht zo sterk gecomprimeerd (circa 1 : 16) dat de ingespoten dieselolie in aanwezigheid van zuurstof spontaan ontbrandt. Dat werkt echter niet met generatorgas (en ook niet met stadsgas) in plaats van dieselolie. Die gasmengsels hebben een te hoog octaangetal. Daarom moest een dieselmotor omgebouwd worden tot  een mengselmotor (= Ottomotor) waarbij de menging van de brandstof met de lucht plaats vindt vóór de compressie en waarbij de verbranding geïnitieerd wordt door een ontsteking of de vonken van een bougie.
Voor de inbouw van een dieselmotor met directe inspuiting moest de compressieverhouding tot circa 1 : 10 worden terug gebracht. Dat kon door het afdraaien van de zuigerkoppen (maar dan kon de motor alleen met nieuwe zuigers weer tot dieselmotor worden terug verbouwd) of door het aanbrengen van een koperen plaat met pakkingen tussen cilinder en cilinderkop [6]. Ook moest een ontstekingsmechanisme worden ingebouwd [6]. Dieselmotoren met een voorkamer of een wervelkamer konden niet worden omgebouwd [5, 6]. 

Of zou die uitleg ontbreken omdat er geen bronnen over gevonden zijn? Maar dan had ik wel enige reflectie hierover verwacht.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 14:00:52 door MR. Reden: v=b »

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3955
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #97 Gepost op: 15 november 2020, 14:04:50 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)

Omdat ze dan zichzelf smeren.

Gr, Bert