Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:32:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 19:31:45
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 19:30:54
Oriënt Express in Nederland vandaag door AndrevdG
Vandaag om 19:28:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:25:58
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 19:22:02
Van China naar Tilburg door dh3201
Vandaag om 19:16:48
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 19:09:43
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door VAM65
Vandaag om 19:04:29
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door ex-DR V100
Vandaag om 18:57:01
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sven
Vandaag om 18:47:05
19 Toen door ArjanB
Vandaag om 18:38:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mcnjasper
Vandaag om 18:25:28
Storing programmeerspoor DR5000 door Bert_Apd
Vandaag om 18:14:42
Artitec plan U, materieelbespreking door Huup
Vandaag om 18:05:40
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 17:34:03
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:46:25
Roßnitz door mass am see
Vandaag om 16:40:24
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 16:21:02
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door nkob
Vandaag om 16:17:07
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Hendrik Jan
Vandaag om 16:14:19
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:04:10
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 15:44:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door zuylen
Vandaag om 15:41:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:38:07
Modelbouw voor gevorderden door Johan Schalken
Vandaag om 15:24:02
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:09:11
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 14:48:30
Nieuw boek over TBC stoomtram (Tiel-Buren-Culemborg) door Deetrein
Vandaag om 14:27:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:43:58
  

Auteur Topic: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,  (gelezen 12420 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3170
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #90 Gepost op: 15 november 2020, 11:20:14 »
Ik ben nu lekker aan het lezen in het boek en zit midden in het het deel over de technische constructie. Ik krijg soms het idee dat ik bezig ben in een vraagbaak van P. Olyslager over locomotoren. Jongens, wat een details! En ik heb niet eens een locomotor te onderhouden.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 13:29:41 door MR »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #91 Gepost op: 15 november 2020, 11:38:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2848
    • Flickr
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #92 Gepost op: 15 november 2020, 11:39:50 »
Bij deze auteur zit het technische deel altijd wel (uitgebreid) goed  ;D  (y)
wat weet ik er nou van.....

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3170
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2020, 11:54:40 »
Ben je al bij het stuk van de brandstofpomp en de brandstofinjectie gekomen? Als je dat snapt zonder tekening, dan heb je vast ir. voor je naam staan  ;D
Geen idee wat een plunjer is. Ik ben dat woord nog nooit eerder tegengekomen.

Groet,

Marco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1364
    • Mijn fotosite
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #94 Gepost op: 15 november 2020, 12:13:48 »
Een plunjer is een zuiger zonder eigen afdichtingen die in vloeistoftechniek wordt gebruikt, aldus Wikipedia....

Bij zo'n tekst als in het sikkenboek probeer ik me de hele constructie en het proces te visualiseren. Een tekening is daarbij dan vaak heel behulpzaam, maar als die ontbreekt en ik kom er niet helemaal uit hoe het precies werkt, dan neem ik genoegen met het idee hoe het 'ongeveer in principe' werkt  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #95 Gepost op: 15 november 2020, 12:23:12 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3170
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #96 Gepost op: 15 november 2020, 13:59:11 »
Ha, hartelijk dank. Ik had al zo het vermoeden dat het één of andere zuiger moest zijn. Blijkbaar zijn die afdichtingen niet nodig vanwege de viscositeit  van dieselolie (denk ik zo). Ik ben de werking van een dieselmotor wel beter gaan begrijpen door dit boek. Waar ik ook blij meen ben is de uitleg van het eigene van de Jendrassik-motor (soepeler koude start). Wat ik weer niet begrijp is dat ik geen uitleg heb gevonden van de aanpassingen van de Jendrassik-motor bij het aanbrengen van een houtvergasser (en aanverwanten) in de oorlog.
Misschien dat ik dat over het hoofd heb gezien. De aanpassingen waren namelijk echt fors. Zie dit citaat uit het andere sikkendraadje:
Citaat van: http://www.industriespoor.nl/Gas.htm
De ombouw van een dieselmotor was veel ingrijpender: in een dieselmotor wordt de lucht zo sterk gecomprimeerd (circa 1 : 16) dat de ingespoten dieselolie in aanwezigheid van zuurstof spontaan ontbrandt. Dat werkt echter niet met generatorgas (en ook niet met stadsgas) in plaats van dieselolie. Die gasmengsels hebben een te hoog octaangetal. Daarom moest een dieselmotor omgebouwd worden tot  een mengselmotor (= Ottomotor) waarbij de menging van de brandstof met de lucht plaats vindt vóór de compressie en waarbij de verbranding geïnitieerd wordt door een ontsteking of de vonken van een bougie.
Voor de inbouw van een dieselmotor met directe inspuiting moest de compressieverhouding tot circa 1 : 10 worden terug gebracht. Dat kon door het afdraaien van de zuigerkoppen (maar dan kon de motor alleen met nieuwe zuigers weer tot dieselmotor worden terug verbouwd) of door het aanbrengen van een koperen plaat met pakkingen tussen cilinder en cilinderkop [6]. Ook moest een ontstekingsmechanisme worden ingebouwd [6]. Dieselmotoren met een voorkamer of een wervelkamer konden niet worden omgebouwd [5, 6]. 

Of zou die uitleg ontbreken omdat er geen bronnen over gevonden zijn? Maar dan had ik wel enige reflectie hierover verwacht.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 14:00:52 door MR. Reden: v=b »

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4172
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #97 Gepost op: 15 november 2020, 14:04:50 »
Heel veel brandstofinjectiepompen zijn plunjerpompen :)

Omdat ze dan zichzelf smeren.

Gr, Bert

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3814
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #98 Gepost op: 16 februari 2021, 16:02:08 »
Zoals ik al in andere draadjes heb aangegeven, ben ik bezig mijn dia- en fotoarchief te ordenen. Dat moet op termijn naar de NVBS en dan moet wel duidelijk zijn wat wanneer en waar is gefotografeerd. Nou heb ik bijna altijd samen met een goede vriend lopen fotograferen. Hij had in dienst (wij waren lichting 1975-3) op de eerste dag een foto van een DB-stoomloc op zijn PSU kast geplakt en dat schept dan direct een band, tot vandaag de dag. Ik gebruik dus ook zijn archief om opnamen te kunnen duiden. Wat heeft dit met het Sikkenboek te maken? Nou, bij zijn opnamen ontdekte ik er twee waarop een Sik te zien valt die is voorzien van de organieke sluitverlichting. Het is de eerste keer dat ik die verlichting heb gezien (merkwaardigerwijs heb ik de opname niet ook zelf gemaakt, ik kan mij ook niet herinneren die rode ruiten te hebben gezien). Normaliter hing men een sluitschijf of een knipperbol op de Sik als deze aan de staart van een trein hing en dat zal ook wel bij een losse verplaatsing over de vrije baan het geval zijn geweest. Tot de organieke uitrusting van een Sik behoren echter twee rode ruiten (NS-omschrijving) die voor de onderste twee lampen kunnen worden geplaatst bij wijze van sluitverlichting. Hoe lang de accu's van een Sik dat volhouden, zou ik overigens niet weten en dat zou een reden kunnen zijn dit niet (vaak) toe te passen. In het, ook naar mijn mening, uitstekend gedocumenteerde boek van Martin van Oostrom valt over deze ruiten niets te lezen. Althans: ik heb het niet kunnen ontdekken, behalve dan dat die ruiten staan vermeld op de inventarislijst voor dieselelektrische rangeerlocs op bladzijde 245. Laat staan dat er een foto van is opgenomen. Dus genoeg woorden, nu de foto, door Albert Sas gemaakt op 050381 te Boxtel. Te zien is Sik 347 naast E-loc 1103. De rode ruiten zijn uitstekend te zien:



De vraag is natuurlijk ook wie zich aan nabootsing in 1:87 waagt?
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #99 Gepost op: 16 februari 2021, 16:39:36 »
Is de 3e die ik zie, maar wel de 1e geel/grijze en de 1e kleurenfoto.

In het boek staat op pagina 166 links boven de 308 met hoog op de cabine een lamp met rode ruit.
NVBS Beeldbank NEG101093-095-11

En daar staat ook een foto van de 246 met 1 rode ruit.
NVBS Beeldbank SPNSP1021
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 16:42:24 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #100 Gepost op: 16 februari 2021, 16:46:30 »
Bij de uitgave van het boek zouden de modellen die er zij ook wel eens aandacht mogen hebben,
maw, de modelliefhebber moet nu elders op zoek
Tevens zou er wel wat meer foto’s geplaatst mogen worden van de privé verkochte exemplaren
Maar goed, mijn mening

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1910
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #101 Gepost op: 16 februari 2021, 17:28:26 »
Volgens mij was dat teveel om in één boek te zetten...

NB: de rode glaasjes zijn tot op heden nog aanwezig, ik zal binnenkort eens een detailfoto maken.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 17:37:31 door timtrein »

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3482
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #102 Gepost op: 16 februari 2021, 20:17:01 »
...Een plunjer is een zuiger zonder eigen afdichtingen die in vloeistoftechniek wordt gebruikt, aldus Wikipedia...
Dat kan ook alleen maar door de uiterst precieze maatvoering.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3814
Re: Nieuw boek over de Sik, door Martin van Oostrom,
« Reactie #103 Gepost op: 17 februari 2021, 09:54:57 »
Is de 3e die ik zie, maar wel de 1e geel/grijze en de 1e kleurenfoto.

In het boek staat op pagina 166 links boven de 308 met hoog op de cabine een lamp met rode ruit.
NVBS Beeldbank NEG101093-095-11

En daar staat ook een foto van de 246 met 1 rode ruit.
NVBS Beeldbank SPNSP1021

Die twee had ik gemist, Eric. Teveel gelet op twee rode ruiten beneden, denk ik.
Groet, Frank