Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Int 2343 naar Berlijn  (gelezen 4435 keer)

3railer

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Int 2343 naar Berlijn
« Gepost op: 08 juni 2020, 12:16:56 »
Goedenmiddag allen,

Ik ben nogal gek op bonte trein samenstellingen en ik kwam in het boek de jaren tachtig bij de NS in kleur op bldz 69 de volgende foto tegen:



Weet iemand misschien de samenstelling hiervan? acterop zal het een NS BKD zijn en de rode WR.
Het leuke hieraan (mijn mening  ;) ) is dat het alleen maar DR rijtuigen zijn (op de NS na) en het opvallende oranje-beige rijtuig.

Mvg,
Mark

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #1 Gepost op: 08 juni 2020, 12:43:03 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2020, 19:45:17 »
Wellicht zou je hier iets mee kunnen:



Verbetering doorgevoerd, dank aan Michiel. Nummering en afbeeldingen komen van: https://pc2.pxtr.de/d/de/index.htm

Screenshot 1:



Screenshot 2:




« Laatst bewerkt op: 09 juni 2020, 00:52:31 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #3 Gepost op: 08 juni 2020, 23:21:25 »
Inderdaad leuke treinen!

De Am was van het type 1040 en de Bm was een 2150.
Dat Interregio rijtuig zal geen Aimz zijn geweest, maar een Bim(z) (dus Roco 45136)

Groet,

Michiel

3railer

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2020, 02:16:04 »
Michiel,

Roco 45136 zal het niet zijn. Deze heeft DB logo's en die zat er volgens mij nog niet op.
De Bimz was alleen in IR kleuren met met DR logo.

Mvg,
Mark

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2020, 04:41:13 »
In 1992 zal het ongetwijfeld een van de zeldzame DR Bmz rijtuigen in IR kleuren geweest zijn, bijvoorbeeld Tillig 74414 of 74414.1.
https://www.naumann-online.de/shop/artikeldet.php?proid=1618&sid=e98921e9f8a01094c87aaae4c460567f
Van buiten nieuw kleurtje, van binnen nog ouderwets spartaans ;D
Eddy

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2020, 10:33:37 »
Dankzij Michiel en Eddy de herziene versie.



Alle (DR)rijtuigen zijn afkomstig van Tillig.

Afbeeldingen zijn afkomstig van https://pc2.pxtr.de/d/de/index.htm. Omgezet van Png naar Jpeg met Paint door mij.
Grt, Ronald.


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2020, 11:54:14 »
Martijn,

Die zijn ook prima te gebruiken, kwam de rijtuigen van Tillig tegen bij de eerste treffer bij Google.
Grt, Ronald.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2020, 16:51:17 »

Het is alleen geen Bimdz rijtuig maar een Bmz, zie mijn link.  ;)
Een Bimdz is al helemaal omgebouwd, nieuw interieur enz. Helemaal in het begin hebben ze enkele DR rijtuigen in de IR kleuren geschilderd, bleven gewoon Bmz rijtuigen totdat ze helemaal verbouwd werden. Van buiten te herkennen omdat alle ramen nog open kunnen, na de verbouwing zaten er enkele vaste ruiten in.
Eddy

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2020, 12:15:40 »
En de volgende herziene versie, nu met Bmz.



Ik denk dat Marc hier wel wat aan heeft..
Grt, Ronald.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2020, 13:33:11 »
Het is alleen geen Bimdz rijtuig maar een Bmz, zie mijn link.  ;)
Een Bimdz is al helemaal omgebouwd, nieuw interieur enz. Helemaal in het begin hebben ze enkele DR rijtuigen in de IR kleuren geschilderd, bleven gewoon Bmz rijtuigen totdat ze helemaal verbouwd werden. Van buiten te herkennen omdat alle ramen nog open kunnen, na de verbouwing zaten er enkele vaste ruiten in.


Maar als ik naar de foto kijk uit het begin-bericht, en naar de foto van de Roco modellen, dan hebben ze allebei schuiframen. Dus die open kunnen. Of zit het verschil hem nog in iets anders ???  (disclaimer: ik heb er geen ene $#@! verstand van hoor ;D )

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2020, 13:57:07 »
Tja, ik al evenmin. Als ik naar de link kijk van Eddy en de info die ik heb verzameld heb van onderstaande site kan ik er ook niet zoveel van maken van dan datgene wat ik aangeboden krijg.



Overigens er te lezen dat de site in onderhoud is m.a.w. de site wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe afbeeldingen.

Een andere site waar ook de nodige afbeeldingen te vinden zijn is: http://www.mlgtraffic.net(even naar beneden scrollen voor de landen) maar vind ik qua afbeeldingen wat magertjes.
Voor de voormalige Oost Duitse rijtuigen: http://www.mlgtraffic.net/DR_E_V.xml. Maar daar is ook geen duidelijke afbeelding te zien van het betreffende rijtuig.
Grt, Ronald.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2020, 14:16:38 »
Heren,

de D in Bimdz staat voor een multifunctionele ruimte, in dit geval voor vervoer van fietsen.
Heeft dus niets te maken met verbouwd of onverbouwd.

Je had West Duitse Interregio-rijtuigen, verbouwd uit oa de Bm234. Een aantal van die rijtuigen is ook in dienst gekomen bij de DR.
De Oost Duitse Interregio-rijtuigen, verbouwd uit oa Bom-rijtuigen (bij de DR hadden ze benaming Bm)
Zowel de West Duitse als Oost Duitse hadden benaming Bim(z), het verschil zat 'm in de serienummering.

Op de plaatjes van Farhzrugbildersammlung is het eerste rijtuig een A (zonder m, want het is een 24,5 meter rijtuig) en de anderen 26,4 m.
Rijtuig 2 is een West-Duits exemplaar, de rest Oost-Duits. Rijtuig 3 en 4 zijn luxere rijtuigen en de onderste twee de voormalige Bom-rijtuigen.

Groeten!

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Int 2343 naar Berlijn
« Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2020, 15:57:38 »
Maar als ik naar de foto kijk uit het begin-bericht, en naar de foto van de Roco modellen, dan hebben ze allebei schuiframen. Dus die open kunnen. Of zit het verschil hem nog in iets anders ???  (disclaimer: ik heb er geen ene $#@! verstand van hoor ;D )
Roco maakt dit type (west-Duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:ICB1.JPG
O.a. Tillig maakt deze (oost-Duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Bf_Magdeburg_Hbf,_Bimz_DR.jpg
Zoals je kunt zien kan na de verbouwing de helft van de ramen niet meer open ;)

Helemaal in de begintijd hebben ze enkele DR rijtuigen alleen een nieuw likje verf gegeven, verder niets aan verbouwd, en dan krijg je deze:
https://www.naumann-online.de/shop/artikeldet.php?proid=1618&sid=e98921e9f8a01094c87aaae4c460567f (alle ramen kunnen nog open ;))

Aan het jaartal te zien en dat de rest nog de oude kleuren heeft moet het haast wel zo'n tijdelijke geweest zijn. Heb er destijds zelf ook enkele keren in gezeten, zat toen standaard in die treinen geloof ik ;D
Eddy