Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Onshape cursus  (gelezen 48951 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Onshape cursus
« Reactie #195 Gepost op: 15 februari 2021, 06:03:04 »
 (y) bedankt voor het delen, toch maar weer eens een poging eraan wagen

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #196 Gepost op: 16 februari 2021, 22:57:30 »
Van Bart heb ik de bestanden ontvangen van de bordessen die hij heeft getekend.

Na meerdere keren proberen te printen en het bestand aan te passen is me dat vanavond voor één van de bordessen gelukt.



Omdat er ruimte is op de printplaat, print ik vaak meerdere exemplaren tegelijk. Voor de print-tijd maak het niet uit. Die is afhankelijk van de hoogte.

Echter het volgende:
-het hekwerk heb ik niet aangepast, maar is veel te dun. Het wordt wel geprint en steunt op de pilasters, maar ik weet dat bij het verwijderen van de ondersteuningen het hekwerk breekt;
-idem het trapje met de optrede. Ondanks ondersteuningen niet goed geprint. Ook te dun;
-het rooster komt niet uit de verf (hars) te dunne wandjes en te weinig diepte-detail.

Advies: tekening is geduldig. Maar probeer in te denken wat het materiaal kan. Detail niveau is niet altijd haalbaar.

Ronald Visser










Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Onshape cursus
« Reactie #197 Gepost op: 17 februari 2021, 08:13:55 »
Bedankt voor het delen Ronald! Ik kan wel een keer gaan kijken of ik het wat grover kan modelleren, maar ik weet niet of het totaalbeeld dan nog wel overeenkomt met wat ik voor ogen heb. Ik kan ook wachten tot de printtechniek weer een stapje verder is. Het valt me op zich nog mee hoor wat je laat zien.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Onshape cursus
« Reactie #198 Gepost op: 17 februari 2021, 09:07:42 »
Als ik het geprinte object bekijk, denk ik dat je nog wel wat verdere verbeteringen op print-gebied kunt realiseren. Op het N-Spoor forum is er een geweldig voorbeeld (Kirow van Ad) te zien wat er met de huidige stand van de techniek mogelijk is. Daar zie je bijvoorbeeld dat een rooster in N-schaal nog best goed uit de printer komt.

Ik zou zelf hier beginnen met het object onder een optimale hoek te printen. Deze hoek is afhankelijk van de pixelgrootte en je gekozen laagdikte. Hiervoor zijn schema's op het internet te vinden. Een andere verbetering is de gekozen printhars.  De standaard harsen van de printerfabrikanten zijn best goed, maar er zijn merken te vinden, die qua detaillering en stevigheid veel verder gaan.

Zelf experimenteer ik momenteel met printharsen uit de USA van Siraya en Epax en ik moet zeggen dat mijn N-spoor modellen nu redelijk dicht in de buurt van de fabriekskwaliteit komen. Al blijven handgrepen e.d. nog wel kwetsbaar.

Groeten,
Pieter


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #199 Gepost op: 17 februari 2021, 09:57:54 »
Ik ben intussen al een jaar of 5 aan het printen met UV harsen en al zeker 10 jaar met PLA.
Dus de achtergrond van wat kan en niet kan weet ik intussen wel.
Onder een hoek printen is afhankelijk van het object.

Wat ik merk is dat we als modelbouwers steeds meer detail willen. Dat houdt een keer op.

De handrail is goed te printen en komt er ook heel mooi uit.
Echter zodra je de steunen weg wil halen zal er niets overblijven van de print.
Gewoon door de kracht die je moet uitoefenen met een kniptangetje of een vijltje.

Inderdaad komt een rooster er goed uit. Als het goed ingetekend is.
Deze is zodanig dat tijdens het belichten de ruimten dichtgroeien.

Ronald Visser
(er is een anycubic item)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Onshape cursus
« Reactie #200 Gepost op: 21 maart 2021, 17:53:26 »
Ik heb nog een poging gedaan om de bordessen te laten printen. Afgezien van wat aansluitingen tussen ronde onderdelen her en der is er nog niks aan het 3D model aangepast. Dat gaat nog wel gebeuren, want ik kwam er o.a. achter dat de inkeping in het bordes voor het grote loswiel (denk ik) niet op de juiste plek zit, daarom heb ik het loswiel even van het model gehaald. Ook bij deze prints geldt dat de railing, maar het laddertje helemaal erg dun zijn en snel kunnen breken (nog niet gebeurd gelukkig). Misschien ga ik het allemaal net ietsje dikker maken, maar ik denk dat dat het beeld uiteindelijk geweld wordt aangedaan.





Het verwijderen van alle supports moet je echt op het gemak doen en in de juiste volgorde, eerst de dunne en eindigen met de dikste, maar niet gelijk allemaal. Dat deed ik bij het bordes dat aan de wagon zit. Het is dan lastiger om de restanten weg te vijlen.
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #201 Gepost op: 26 april 2021, 14:00:10 »


Door de Corona crisis is het geven van een Onshape workshop of cursus helaas niet mogelijk, noch verstandig. Te meer omdat ik zelf tot de risicogroep behoor.
Gelukkig kan ik een prima alternatief aanbieden: Een Nederlandstalige online handleiding die Henk de Vlaam maakte op basis van het originele Onshape College Curriculum.

Onshape Free Plan is een gratis en zeer gebruikersvriendelijk online ontwerpprogramma waarmee je snel in staat bent zelf dingen voor je modelspoorbaan te ontwerpen die met een 3D printer geprint, of met een lasersnijder gesneden kunnen worden.

Wil je ook gebruik maken van deze mogelijkheid, stuur dan even een PB met je volledige naam en email-adres.

Gr, Hans

Vanaf vandaag de nieuwe versie 1.4 van het Onshape cursusboek beschikbaar voor iedere hobbyisten en voor educatie.
Omdat de leespermissie voor het boek nu anders geregeld is - zie hierna - hoef je je niet meer perse aan te melden bij de Whatsapp-groep maar is dat wel aan te bevelen, want de groep blijft een rijke bron van informatie.

Als je deze link [https://drive.google.com/file/d/1pDidrwy6VAeUFayQO85PIsunbHo8cqnI/view?usp=sharing] opent wordt eerst een schermpje getoond waarmee je toegang kunt vragen, tenzij je die al hebt gekregen. Dat gaat via een Google-account, dat de meesten van ons wel hebben - sowieso alle Android-telefoon gebruikers. Heb je nog geen Google account dan word je gevraagd er een te maken. Je hebt dan de keuze om het te koppelen aan een al bestaand mailadres of om een Gmail-adres te maken. Zolang je het Google account nergens anders voor gebruikt komt Google niets van je te weten.

Na het toekennen van de toegang krijgt je een mail ter bevestiging. Doorgaans duurt dat eventjes. Je vindt daarna de cursus ook terug in de map ‘Gedeeld met mij’ in je Google Drive. Je hebt daarmee ook toegang zonder de link. Hoe je Google Drive gebruikt vind je hier [https://support.google.com/drive/answer/2424384?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl].

Veel plezier met de cursus.
Henk de Vlaam
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #202 Gepost op: 26 april 2021, 14:11:10 »
Top Henk  zijn er nog nieuwe dingen aan toegevoegd?

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #203 Gepost op: 26 april 2021, 14:13:44 »
Zie bladzijde 221 van het boek. Daar vind je onder het hoofdstuk Updates een link naar de Release Notes.
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #204 Gepost op: 26 april 2021, 14:41:59 »
In overleg met Jan Bouwman en Henk de Vlaam zullen we een aantal aanvullende modules maken voor de Onshape basis handleiding van Henk. Deze aanvullende modules zullen specifiek bedoeld zijn voor (spoorweg-)modelbouw. Voorlopig zullen we ons richten op een drietal onderwerpen:



Het gebruik van meervoudig gekromde vormen kan handig zijn bij het maken van koppen, bijvoorbeeld de kop van een NS Hondekop.

Hieronder alvast een aantal schermprints, waarbij maattekeningen als referentie zijn gebruikt.

Met Onshape zijn de contouren van de bestaande geïmporteerde maattekeningen overgetrokken. Als je deze overgetrokken lijnen in drie vlakken bekijkt, kun je al de basis herkennen van de meervoudig gekromde vorm.

In een aparte module wordt het gebruik van de Split-feature toegelicht. Deze had ik toevallig vandaag nodig om de schoorsteen voor de Warme Stoof te maken. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94058.msg3222135114#msg3222135114


De schoorsteen moet komen op een gebogen vlak. Onshape heeft daar een handige functie voor.

Gr, Hans

@hans

hoever zijn jullie met de anvullende modules die specifiek bedoeld zijn voor (spoorweg-)modelbouw??

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #205 Gepost op: 18 mei 2021, 23:23:15 »
Nieuwe uitgave 1.5 van Onshape-cursus.

Na nog geen maand nu al weer een nieuwe uitgave van “3D | Van ontwerp tot print”  https://drive.google.com/file/d/1pDidrwy6VAeUFayQO85PIsunbHo8cqnI/view?usp=sharing ?

Ja, en wel hierom:
Het boek bevat 5 lessen van een curriculum dat zelf uit 12 lessen bestaat. De laatste 7 lessen gaan dieper in op de mogelijkheden van Onshape maar vallen buiten het bestek van het Nederlandstalige cursusboek. Daarmee bleven ze verborgen voor de lezer.

Dat is jammer voor de belangstellende hobbyist. Daarom vind je in het slotwoord van deze gratis uitgave hyperlinks naar die 7 Engelstalige lessen.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 23:26:46 door Henk de Vlaam »
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #206 Gepost op: 03 juli 2021, 12:01:31 »
Nu ook in boekvorm te koop

Van de Onshape-cursus "3D | Van ontwerp tot print" [https://drive.google.com/file/d/1pDidrwy6VAeUFayQO85PIsunbHo8cqnI/view?usp=sharing] is al weer een nieuwe uitgave verschenen. De belangrijkste reden voor de nieuwe uitgave is de uitgave zelf.

Er zijn cursisten die het werken met een papieren boek naast de computer prettig vinden. Je kunt er aantekeningen in maken, er in bladeren en het als naslagwerk gebruiken. Zij hebben de vraag gesteld of er ook een gedrukt exemplaar te verkrijgen is. Dat kon al, maar dan moest ik de bestelling zelf doen en begeleiden. Nu is het boek uitgegeven via Lulu en kan iedereen het boek daar bestellen. Het is gedrukt op zwaar 100 grams papier en voorzien van een ringband zodat het open blijft liggen.

Op bladzijde 3 van uitgave 1.6 vind je een kader met daarin een link die naar deze bestelpagina [https://www.lulu.com/en/en/shop/jim-shaw-and-henk-de-vlaam-and-henk-de-vlaam/3d-van-ontwerp-tot-print/paperback/product-v222m7.html?page=1&pageSize=4] leidt. Wellicht is dit ook handig voor scholen.

Natuurlijk is ook de inhoud weer bijgewerkt tot de laatste Onshape update. Voor de Release Notes verwijs ik graag maar het Update-hoofdstuk op bladzijde 226.

Ik wens je weer veel plezier met het ontdekken van alle functies binnen Onshape.
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #207 Gepost op: 04 juli 2021, 09:10:47 »
Deze ga ik zeker binnenkort bestellen Henk
Wat voor ringband multomap heb je voor deze papieren versie nodig ?


« Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 09:13:26 door edwin1974 »

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #208 Gepost op: 04 juli 2021, 10:08:30 »
Edwin,

Je hebt geen ringband nodig want het boek is zg. Coil Bound ofwel ringgebonden.

Het ziet eruit zoals op de foto. Alleen de datum is anders, want dit is een proefdruk.


Veel plezier met de cursus gewenst.
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"

Henk de Vlaam

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Onshape cursus
« Reactie #209 Gepost op: 08 augustus 2021, 11:07:53 »
Voor hen die met patronen, zoals stenen wanden etc., aan de gang zijn.
Gisteren een mooi Feature Script gespot op het Onshape forum.

https://forum.onshape.com/discussion/16576/texture-new-custom-feature

Lijkt me ideaal voor degenen die scenery maken.
Groeten, Henk

http://www.tinyurl.com/pdf3dboek voor het gratis Onshape lesboek "3D | Van ontwerp tot print"