Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Onshape cursus  (gelezen 49002 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Onshape cursus
« Reactie #135 Gepost op: 27 juli 2020, 11:59:49 »
Om even terug te komen op de Silhouette Curio:

De Silhouette snijplotter is bedoeld voor scrapbooking, knippen en plakken voor gevorderden. Vlindertjes en hartjes en wat dies meer zij. Zelf heb ik niet veel met vlindertjes en hartjes maar bedacht dat als je er een vlindertje mee kan uitsnijden dan kan je er ook wanden van een stoomtram mee uitsnijden.

Op dit forum, maar ook elders op het www zijn voorbeelden te over te vinden wat de modelspoorder allemaal met de Silhouette kan maken. Dat wilde ik dus ook. Maar waar ik al snel tegenaan liep was dat er voor er iets te snijden valt er iets getekend moet worden. Nu zit er bij de plotter een tekenprogramma, Silhouette Studio. Nou ja tekenprogramma....... Het is meer een tool om de plotter aan de gang te krijgen. Echt tekenen kan je er niet mee. Wat ik handig vond was de 'grid'. Dat was makkelijk voor rechthoeken en zo. Maar een boograam tekenen in Studio is een ander verhaal, laat staan een kopwand van een Backertje.

Ik ging op zoek naar een gratis en eenvoudig tekenprogramma. Gratis zijn er een stuk of wat, eenvoudig niet. Soms lukte het me zo'n cad-ding te openen. Meestal lukte dat al niet. Bijkomend probleem is dat alle tutorials in het Engels zijn. Nu kan ik best een woordje Engels praten met een knappe vrouw, en met de barman, en op school kon ik Watership Down in het Engels lezen voor het eindexamen. (Overigens nadat ik eerst de NL vertaling had gelezen...). Maar 250 bladzijden technisch Engels is different cook.

Hoe blij was ik dan ook toen Hans met Onshape op de proppen kwam, met een lesboek in het Nederlands. Nu kwam CAD ook voor gewone mensen binnen handbereik! Het lukte me het programma te openen en ik kon zelfs de lessen volgen. Overigens zagen mijn creaties er niet helemaal uit zoals in de voorbeelden en stonden ze op plekken waar Hans het niet bedoeld had maar dat mocht de pret niet drukken, het begin was er.

Maar ik heb geen 3D printer en wat belangrijker is, ik wil helemaal geen dingen 3D printen. Ik wil met karton en stanleymes iets maken wat in het echt vermoedelijk niet, of slechts bij toeval, bestaat. Maar ik wilde wel een dfx tekening maken voor mijn plottertje. Dus ik concentreerde me op 'sketch' en vogelde uit hoe ik alle lijntjes 'zwart' kan krijgen. Uren stoeide ik met constraints.

De tekening opslaan als DFX is een eitje. Met Silhouette Studio kan ik de DFX openen en op de juiste plek zetten op de virtuele snijmat. Alleen neemt het de afmetingen niet over. Dus de afmetingen moet ik door klikken en slepen weer goed zien te krijgen. Wat veel gebruikers doen is meerder snijgangen gebruiken. Bijvoorbeeld schijnt het bij styreen wenselijk te zijn om eerst met lage snijdruk (zodat het mesje niet wegglijdt) de eerste gang te snijden en dan met hogere snijdruk dieper te gaan. Ikzelf heb nog nooit styreen gesneden. Dat ga ik dus nog proberen. Ik las iets over layers maar ik begrijp dat dat met Onshape niet kan. Ik kan met de Curio net zoveel snijgangen instellen als ik wil maar kan tussentijds de druk niet aanpassen. Maar dat is later zorg, ik ben al blij dat ik een heuse tekening kan maken met een heus CAD programma. Dus mission accomplished wat mij betreft.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #136 Gepost op: 27 juli 2020, 13:23:41 »
Hier is her resulaat


Jan Wiegerinck

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: Onshape cursus
« Reactie #137 Gepost op: 27 juli 2020, 15:40:22 »
Hier nog een kleine bijdrage mijnerzijds: Het is een adaptor van stofzuigerslang naar tuinslang. Dit is bedoeld om op slecht bereikbare plaatsen te kunnen stofzuigen. Ik zag dat het Rijskmuseum zoiets gebruikt om hun grote VOC zeilschip te kunnen stofzuigen. Het staat zonder vitrine middenin een van de zalen.
Het piefje met gaatje is bedoeld om een koperdraad (1.4 mm van een schakeldraad) in te vergrendelen. De koperdraad wordt om de tuinslang gewikkeld om het in een bepaalde vorm te buigen en te houden.

Leerpuntjes:
Blijkt dat de fillet functie in de sketch fase ook erg handig is. Gaat mooi mee als je constraints wijzigd. Moest bijvoorbeeld de einddiameter aanpassen omdat de tuinslang binnendiameter iets anders was dan ik dacht.  Een getal aanpassen en voila, alles klaar.
Ook gemerkt dat de extrude to surface ook rekening houdt met een rare oppervlakken. Het piefje is een extrusie naar het gekromde trechtervormige vlak. Ik dacht eerst dat er aan de binnenkant wel iets zou uitsteken, maar nee, gaat perfect.


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #138 Gepost op: 27 juli 2020, 16:04:13 »
Blijkt dat de fillet functie in de sketch fase ook erg handig is. Gaat mooi mee als je constraints wijzigd. Moest bijvoorbeeld de einddiameter aanpassen omdat de tuinslang binnendiameter iets anders was dan ik dacht.  Een getal aanpassen en voila, alles klaar.

@Jan,

Dat is nu het mooie van een parametrisch CAD systeem.
Jouw model is natuurlijk al heel wat meer dan een eenvoudig spoors modelletje. Ik zie jou binnenkort wel een mooi gebouwtje of karretje maken.
(y) (y) (y)

Gr, Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #139 Gepost op: 29 juli 2020, 08:17:53 »
Sinds een week of 3-4 heb ik ook het 3D virus te pakken.

Het begon een beetje met de teleurstelling dat MTE niet met een 'Warme stoof' uitkwam.

Toen Hans het initiatief nam om er zelf mee te beginnen had ik zoiets van: dat is een mooie gelegenheid om eens wat met 3D te doen. Ik kijk er al zo'n jaar of 3-4 naar, maar had zoiets van:  het moet wel betaalbaar zijn, en de details interessant. En zowaar met de huidige LED/UV/Resin printers is dat een beetje mogelijk geworden.

Dus 3 weken geleden van Hans wat links ontvangen en ermee aan de slag gegaan. Stap 1 was deze Onshape cursus, waar ik nu in hoofdstuk 3 zit. Omdat ik altijd de ambitie heb gehad om niet alleen te tekenen maar ook te printen dus ook een printer aangeschaft.

Op m'n draadje alhier kun je ongeveer zien wat de huidige status is. Hans vroeg me om ook hier wat te plaatsen, wat uiteraard geen probleem is, omdat niet iedereen naar m'n draadje zit te kijken (wat ik me goed kan voorstellen).

Op het moment ben ik dus met twee zaken bezig. Ten eerste is dat het uitvoeren van de Onshape cursus. En dit is 1 van de resultaten, een onderdeel uit 1 van de cursus delen:



Daarnaast ben ik het 1 en ander aan het printen wat via een site als Thingiverse te verkrijgen is. Dit is om een beetje te zien hoe verschillende resins op verschillende ontwerpen reageren. Sommige resins zijn wat elastischer, andere wat harder. Ik gebruik hier wat fietsen voor die aardig vertellen hoe de resins zich gedragen, maar ook de piano is een leuk probeersel. Ondertussen heb ik aardig wat zaken geprint. Meeste hiervan als doel om als aankleding op de baan te gebruiken:



De olie drums die je hier en daar ziet is 1 van de eerste eigen ontwerpen, en heb er ook al veel van geleerd.

En een overzicht van de resins waar ik meebezig ben. Op 2 na heb ik ze allemaal geprobeerd, en er zit toch aardig wat verschil in.



Als laatste voor vandaag een container. Ook van Thingiverse. Hier heb ik geexperimenteerd met twee soorten resin. De witte is erg flexibel, de blauw/groene wat harder, maar nog steeds iets van flexibiliteit. Ook wat hoogte experimenten gedaan, en deze laat zien dat ik eigenlijk 3 en niet 2 mm nodig heb tussen het print plateau en het model dat ik ga printen.

Verder ben ik erachter dat m'n print programma niet te vertrouwen is als het gaat om afmetingen. Vandaar dat de containers twee maten hebben, ik dacht dat ze te groot zouden worden, dus verkleind. Maar achteraf was dat dus niet nodig.




MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #140 Gepost op: 29 juli 2020, 09:14:36 »
edwin,
je balken zijn gisteren geprint.
Omdat ze wit zijn, met PLA wit.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #141 Gepost op: 29 juli 2020, 09:25:36 »
Gaaf Ronald (y) (y)
De rest handelen we af via de mail

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Onshape cursus
« Reactie #142 Gepost op: 31 juli 2020, 16:00:44 »
Hier zijn ze mijn eerste zelf ontworpen 3D NS vrijbalken



Ronald bedankt dat je ze hebt geprint  (y)

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Onshape cursus
« Reactie #143 Gepost op: 03 augustus 2020, 09:57:47 »
Hoewel ik zelf al een tijdje met Onshape aan het spelen was, heb ik mij ook aangemeld voor deze cursus.
Ik had namelijk het gevoel dat ik sommige dingen uiteindelijk slimmer kon aanpakken en daarnaast lijkt het me ook leuk om hier het één en ander met elkaar te delen.

Een half jaar geleden heb ik bijvoorbeeld een N-Spoor kap ontwikkeld voor een Plan-D restauratiewagen.  Ik was namelijk niet tevreden over de alternatieven die hiervoor nu op de markt zijn. Dus meteen wat verbeteringen meegenomen in de ontwikkeling. (Peho kortkoppelingen, voorzieningen voor verlichting, betere ramen).   Het dak is als separaat onderdeel op spruitstukken geplaatst. Vouwbalgen en buffers worden aan de binnenkant meegeprint.

Recentelijk zijn er foto's van het spoorwegmuseum op internet verschenen, dus een los interieurtje ga ik ook nog ontwerpen. Ook wil ik hier en daar nog verstevigingen aanbrengen. Ervaringen bij Shapeways hebben geleerd dat rijtuigen na een jaar gaan kromtrekken.




« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2020, 10:01:36 door Pjotr500 »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #144 Gepost op: 03 augustus 2020, 10:04:03 »
@Pjotr500,

Dat ziet er gaaf uit. Laat ons maar eens een geprinte kap zien, als je zover bent.
(y) (y) (y)

Gr, Hans

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #145 Gepost op: 05 augustus 2020, 02:34:17 »
Na veel uitproberen met printen bleef ik last houden met verzakkingen en resin tussen de 'structures'.

Eens wat zitten lezen op het internet wat nou goede instellingen zijn, en zowaar. Het advies is 5-7 mm. In de tool die bij de printer zit gaat dit niet verder dan 3mm, maar is wel meerdere keren uit te voeren (waarom denk je dan?). Maar goed, vandaag eens 2 * 3 mm gedaan, en er blijft geen resin meer tussen de structures zitten die er voor zorgen dat je eigenlijk 1 hard monolitische structure krijgt (meestal). Dit is velen malen beter !

Dit is min of meer links op de foto te zien.

Weer wat geleerd.


MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Onshape cursus
« Reactie #146 Gepost op: 05 augustus 2020, 10:03:38 »
Ik heb zelf wel een idee wat je bedoelt met instellingen.

Maar leg eens uit aan de anderen wat je met 2 a 3 mm en 5 a 7 mm aangeeft.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Onshape cursus
« Reactie #147 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:15:43 »
Ronald, hier gaan we.

Het volgende plaatje laat zien dat ik nu structures gebruik bij het 3D printen.



Structures zijn 'pilaartjes' die je plaatst tussen het print platform, de onderkant in het plaatje, en het ding dat je wilt printen.

Initieel had ik deze tonnetjes direct op het print platform gezet, maar dan verdwijnt de onderkant van de tonnetjes in de eerste paar lagen die geprint worden, en min of meer de oppervlakte beslaan van het print platform. Dit om te voorkomen dat de van het platform afvallen tijdens het printen. Het printen vind immers op z'n kop plaats. Het platform gaat het resin in, en 'trekt' min of meer het resultaat uit de resin.

Om ruimte te krijgen tussen het platform en te printen tonnetje had ik eerst een strukture geplaats van 2mm, maar dan blijft er resin achter tussen de basis laag en het tonnetje. 3mm is al beter, maar nog steeds niet voldoende, zeker niet met dikkere resin.

M'n tool om structures aan te maken kan max 3 mm aan, en ik las dat 5mm eigenlijk minimaal is. Dus twee maal 3mm gedaan, en je komt op 6mm uit. En dat werkt prima.

Ondertussen ook naar andere zogenaamde slicer tools gekeken, en ben aan het kijken of dat Chitubox dus wat is. En zowaar, gisteravond aan de praat gekregen voor m'n printer. Had een plug-in nodig omdat m'n printer niet out of the box werd ondersteund door dat pakket. Dit pakket geeft wat meer vrijheden in het plaatsen van structures, en gaat allemaal in 1 keer, dus geen 2*3mm meer nodig.

Zo goed Ronald?  ;D

Zo niet, Google is your friend.

coldforged

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Onshape cursus
« Reactie #148 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:24:37 »
Ik heb zelf nog steeds een FDM 3d printer en print eigenlijk altijd met ABS.
De printer heb ik mee mogen nemen omdat die maar wat stof stond te verzamelen: een zortrax M200. Qua qualiteit absoluut niks over te klagen!
Maar ten aanzien van oppervlak haalt het zeker niet wat een resin printer kan doen, in ieder geval niet zonder bijvoorbeeld de aceton truuk.

Ik vraag me af: als ik zo'n resin printer een keer ergens vandaan kan halen.. waar krijg ik dan mee te maken wat betreft veiligheid en kliederboel met die resins?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Onshape cursus
« Reactie #149 Gepost op: 05 augustus 2020, 18:28:28 »
@Coldforged,

Marcel Verbruggen werkt met een wateroplosbare resin op de Resin printer van de EMV. Scheelt natuurlijk veel in de kliederboel.

Gr, Hans