Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Grafitti en kaperbrieven  (gelezen 1501 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Grafitti en kaperbrieven
« Gepost op: 22 mei 2020, 13:24:18 »
In de zestiger jaren kende men het graffiti fenomeen nog niet. Enkel was in West-Germanie, zoals dat toen heette, de tekst "Killroy was here" op enkele plekken gezien.
Graffiti is zoooo jaren '70  ;D (anarchie symbool en RAF).


Gr,

Dirk
In de jaren 80 stonden er hoofdzakelijk favoriete artiestennamen gespoten en ook een keer "rettet die Deutsche Bratwurst" (ook toen al oprukkend kebabisme) maar van die enorm grote werken zoals op bovenstaand gebouwtje ontstonden pas vanaf de jaren 90, toen de jeugd massaal aan de dope ging.
Groeten,
Richard

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2020, 14:47:40 »
..... vanaf de jaren 90, toen de jeugd massaal aan de dope ging.

 :o Hoezo, generaliserend en stigmatiserend?  :o

En trouwens ook nog feitelijk onjuist.  :-X

Grtz, Ton

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2020, 14:54:17 »
Vertel...
Groeten,
Richard

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5760
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2020, 15:05:01 »
Liever niet, je moet hier zijn: https://www.wietforum.nl/.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2020, 15:23:59 »
Ik doel meer op de opkomst en massale gebruik van pilletjes eind jaren 80, begin 90. In dezelfde tijd verschenen in Europa, geïnspireerd door de New Yorkse subway, in hoog tempo overal grote graffiti "kunstwerken". Ook treinen werden toen voor het eerst ondergekliederd. Een parallel met pillengebruik is zeker wel te trekken.

Ton mag mij een pb sturen waarin hij onderbouwd wat er feitelijk onjuist is aan mijn stelling.
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2020, 15:44:09 »
Er is een verschil tussen correlatie en oorzakelijk verband. Een toename van drugsgebruik en een toename van graffiti in de jaren negentig hoeft niet te zeggen dat het eerste de oorzaak van het tweede is.

In de afgelopen tweehonderd jaar is het aantal piraten gestaag afgenomen, de gemiddelde temperatuur op aarde is in die periode toegenomen. Wil dat zeggen dat het einde van de piraterij de oorzaak is van de opwarming van de aarde?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2020, 16:01:42 »
ik heb zelden zo'n solide plan gezien om wat aan t klimaat te doen.  (y) (y) (y)
Ammel kaperbrieven uitschrijven en we hoeven ammel geeneens meer belasting te betalen!

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2020, 16:05:30 »
Volgens mij hoor ik hier een paar Pastafari's preken...
Boomshanka!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2020, 16:23:17 »
Er is een verschil tussen correlatie en oorzakelijk verband. Een toename van drugsgebruik en een toename van graffiti in de jaren negentig hoeft niet te zeggen dat het eerste de oorzaak van het tweede is.

In de afgelopen tweehonderd jaar is het aantal piraten gestaag afgenomen, de gemiddelde temperatuur op aarde is in die periode toegenomen. Wil dat zeggen dat het einde van de piraterij de oorzaak is van de opwarming van de aarde?

Nee natuurlijk niet. Piratenschepen waren trouwens meestal zeilschepen, dus waren sowieso al klimaat neutraal. De piraten kun je niet aanwijzen als schuldigen voor de opwarming van de aarde.
Wat betreft de relatie drugsgebruik en graffiti heb ik in die jaren als randstedelijk jeugdige wel wat meegekregen, ik hoorde wel van groepjes jongeren die onder invloed van pillentroep en housemuziek geïnspireerd werden door foto's ,die op houseparty's en in de scene rondgingen van verse graffiti objecten uit andere steden en het Ruhrgebied. Men stak elkaar aan en een trend was ontstaan. Ook commercieel werd die trend uitgebuit en dat leidde tot nog meer navolging.

Zeker in Berlijn rond die tijd van 1990> waar de spoorwegpolitie erg bezorgd was over het plotselinge pieken van een nieuw (in deze schaal) fenomeen door drugs verdwaasde jongeren die na aanhouding met spuitbus eerst een nacht in een cel moesten doorbrengen om weer enigszins aanspreekbaar te zijn. Voor de Ossi's was het allemaal nieuw en spannend  :)

Zo ff op Stationsplein toegevoegd :P
Groeten,
Richard

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2020, 17:51:38 »
Heren, geen idee dat mijn gebouwtje aanleiding kon geven tot onrust. En afsplitsing van draadjes

Basisidee was een zestiger jaren gebouw dat in een parallel universum terecht kwam. Dus m.i. jaren later dan het decennium van voorspoed en weldaad. Ook afreageren ivm de huidige Corona toestand aan de hand van een monster virus.

Echte aanleiding was een tentoonstelling die ik in Brighton bezoch in december 2019:  https://dukeslane.co.uk/urban-miniatures-paxtonglew-presents/

Groetjes,

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2020, 18:56:52 »
Ton mag mij een pb sturen waarin hij onderbouwd wat er feitelijk onjuist is aan mijn stelling.

Dat mag inderdaad. Ik mag namelijk aan iedere deelnemer op dit forum een PB sturen. Maar ik doe het in dit geval niet; we gaan gewoon in het openbaar verder.

Overigens, die onderbouwing lever ik met een t en niet met een d (3e persoon enkelvoud = stam+t). Dus "onderbouwt" in plaats van "onderbouwd". Als ik antwoord heb gegeven dan is het wel met een d, als in "hij heeft onderbouwd".

De onjuistheid zit n.m.m. in het citaat dat ik in mijn eerdere post heb opgenomen, niet in het (vermeende) verband tussen graffiti en drugsgebruik. Het is namelijk onjuist om te stellen dat "de jeugd" (dat zijn alle jongeren) massaal aan de dope ging. Een heel groot deel van de jongeren in de jaren 1990, veruit het grootste deel zelfs, deed dat namelijk niet.
"Dope" is een verzamelterm voor verdovende of opwekkende middelen. Een ander woord voor drugs. Het gebruik daarvan door een aanzienlijke/grote/opvallende groep jongeren ontstond zeker niet in de jaren 1990, maar was vanaf eind jaren '60 al gemeengoed. Het enige verschil tussen die perioden is de soort "dope" die gebruikt werd.

Dus, jouw stelling "in de jaren '90, toen de jeugd massaal aan de dope ging" is in mijn ogen onjuist omdat slechts een beperkte minderheid van de jeugd toen drugs gebruikte en omdat "aan de dope gaan" een fenomeen was dat onder jongeren in de decennia daarvoor ook al plaatsvond.

Grtz, Ton

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2020, 20:19:56 »
Nee natuurlijk niet. Piratenschepen waren trouwens meestal zeilschepen, dus waren sowieso al klimaat neutraal. De piraten kun je niet aanwijzen als schuldigen voor de opwarming van de aarde.
Natuurlijk wel, er is een duidelijk verband aangegeven tussen de afname van het aantal piraten en de toename van de temperatuur, net als de toename van drugsgebruik heeft geleid tot meer graffiti. In de tijd van de dinosauriërs waren er helemaal geen piraten en was de temperatuur nog hoger dan nu.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Grafitti en kaperbrieven
« Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2020, 00:24:08 »
Ach ja, ik ben de moderator die het draadje voor een stukkie gekaapt heeft en richting de stationsplein-haven heeft gemanouvreerd ;)
Twee voordelen. Je kan lekker onbekommerd doorkletsen zonder iemand te storen. Ik wacht eerlijk gezegd nog op het verband tussen grafitti en modelbouw. Zo rond de tijd dat grafitti begon begonnen ook met "Rail" in Den Bosch de grotere serieuze modelspoortentoonstellingen. Om maar een voorbeeld te noemen.
Het tweede voordeel is dat het oorspronkelijke draadje netjes ende geordend bij het oorspronkelijke doel kan blijven.

:D

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)