Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door Ben
Vandaag om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool door Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0 door jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch door Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC door grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje door grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 August 2025, 16:40:43
  

Auteur Topic: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.  (gelezen 5695 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2008, 22:28:51 »
Dus bij spoor N zijn de heren fabrikanten wel instaat om te kiezen voor een koppeling en deze te gebruiken :D. Maar bij schaal HO maken ze er een rommeltje van. :'(.
Heel erg jammer, want het kan dus wel.

De afzonderlijk belangen zijn te groot?

Dion
groetjes Dion

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #16 Gepost op: 18 February 2008, 22:32:28 »
Waarom maken ze geen koppeling die het zelfde is als de N koppelingen? Alleen moet ie iets groter zijn.

Mvg,
Martijn vd horst

Dat moet kunnen.
Zoiets zit toch ook op Märklin "1" (maar dan nog wat groter)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #17 Gepost op: 18 February 2008, 23:57:40 »
Als je de standaard N-koppeling gaat opschalen naar H0, dan krijg je een afzichtelijke klomp. Bovendien is het geen kortkoppeling. Kortkoppelen vereist dat de beide koppelingen samen een starre boom vormen, en juist die eis maakt dat de meeste kortkoppelingen nogal stroef koppelen.
Ja, en wat de universaliteit betreft, ik vind dat ze de ontwerpers van de grote fabrikanten bij elkaar in een hok moeten zetten. En ze mogen er pas uit als ze met een gezamenlijk ontwerp komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2008, 08:24:16 »
Dat is precies wat ik bedoel: gezamelijk een nieuwe kortkoppeling ontwerpen.
Verder zou men ook de kleuren moeten standaardiseren, nu zitten daar teveel verschillen tussen.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2008, 12:12:31 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2008, 08:34:02 »
Welk probleem zou dat dan oplossen?
Sinds de uitvinding van de nem-schacht is het probleem niet groter dan dat ik een paar koppelingen moet kopen. Vind ik al het gedoe met fabrikanten die er toch niet uitkomen niet waard. Nog afgezien van al die hobbyïsten die tevreden zijn en helemaal geen zin hebben in alweer een nieuwe koppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2008, 09:59:31 »
Precies,
De vraag is dan ook nog of wij als gebruikers wel allemaal dezelfde eisen hebben? ik denk het niet namelijk. Ik gebruik de roco univerceel koppeling die redelijk kort koppelt, en tussen mijn personen rijtuigen de roco kortkoppeling. Ben daar zeer tevreden mee, vindt ze niets te groot, of stoor me daar in elk geval helemaal niet aan. Ik wil niet een koppeling die er hetzelfde uitziet als de werkelijkheid. Ik wil een koppeling die goed blijft zitten, makkelijk los te koppelen en aan te koppelen is, en die ik kan voorontkoppelen.

Aan de voorkant van mijn lok zit meestal geen koppeling, dus is dat ook niet storend, en zit die er wel dan is dat om dat functioneel belangrijker is voor mij dan uiterlijk.

En ik zit er echt niet op te wachten om weer honderden koppelingen te moeten gaan vervangen omdat de grote merken nu besluiten om naar weer een nieuwe standaard te gaan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2008, 10:04:39 »
Welk probleem zou dat dan oplossen?
Het probleem is dat er op dit moment geen kortkoppeling is waarmee je zijdezacht kunt aankoppelen zoals b.v. met de Kadee, die niet ongewenst ontkoppelt, maar wel vlot ontkoppelt op het moment dat jij dat wilt, en er ook nog eens niet al te "klontig" uitziet.
Als de fabrikanten dat probleem oplossen zouden ze een heleboel modelspoorders een grote dienst bewijzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #22 Gepost op: 19 February 2008, 10:16:51 »
En een starre verbinding maakt. Die vergat je nog Klaas.  :)
Het zou mooi zijn, maar ik heb er een nogal hard hoofd in.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #23 Gepost op: 19 February 2008, 10:51:13 »
http://geoff-plumb.fotopic.net/p26596892.html
http://www.wefer.com/imatges/pv/pv-eng1.jpg
wat was er eigenlijk mis met die oude fleischmann-koppeling?

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2008, 11:49:27 »
probeer de haak en beugelkoppeling van fleischmann maar eens los te maken, als ie van de baan af ligt...

persoonlijk gebruik ik de kortkoppeling van fleischmann, maar die kunnen slecht tegen kleine hoogte verschillen in de baan (en aangezien ik niet zo goed kan railsen, zijn dat er wel een paar!), de roco koppeling is hier wat beter in, maar die koppelt weer lastig.

mijn voorkeur gaat uit naar de halve beugel van marklin, valt niet zo erg op, en werkt prima, al gebruikt romar gewoon beugels op zijn wagonnetjes, en dat werkt ook prima!

waarom ik niet meer overstap naar een andere koppeling? dat zou inhouden dat ik ruim 200 koppelingen moet wisselen, en met een prijs van meer dan een euro 't stuk vind ik dat nogal een stom idee!

Timo

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2008, 12:03:07 »

waarom ik niet meer overstap naar een andere koppeling? dat zou inhouden dat ik ruim 200 koppelingen moet wisselen, en met een prijs van meer dan een euro 't stuk vind ik dat nogal een stom idee!

Timo

Als je door het wisselen van de koppelingen meer plezier aan het rijden van je treinen beleeft, zou ik het zeker overwegen...

Ik moet nog 50 locs van een decoder voorzien...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26724
    • Pagina van klaas
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2008, 12:06:08 »
....en aangezien ik niet zo goed kan railsen, zijn dat er wel een paar!

Als je zulke grote hoogteverschillen in je spoor hebt dat de koppelingen spontaan loslaten, dan vraag ik me hevig af hoe je dat in vredesnaam voor elkaar krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22531
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2008, 12:52:44 »
Over het spontaan ontkoppelen van profi koppelingen hebben we het al vaker gehad. De één heeft er nooit last van, de ander wel. Het wordt dan wel in verband gebracht met de ligging van de rails, maar dat geloof ik eigenlijk niet. In mijn schaduwstation ligt de rails ook niet overal optimaal, maar op die plekken zijn er eigenlijk geen specifieke problemen. Ik maak wel een enkele keer mee dat een nieuw geplaatste koppeling kennelijk niet in orde is en het betreffende wagentje dus regelmatig spontaan ontkoppelt. Koppeling vervangen en het probleem is weg.
Verder doe ik niet aan rangeren en ben ik dus zeer content met de profi.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2008, 15:12:35 »
In Amerika, Canada enz. gebruiken alle merken tegenwoordig de klauwkoppeling.
Waarom kunnen de Europese ontwerpers niet iets uitvinden dat goed en een beetje mooi is?

Idd eigenlijk wel jammer dat alle fabrikanten hun eigen kortkoppelingen ontwikkelt hebben. In de tijd van de beugelkoppelingen waren immers wél alle beugelkoppelingen (bijna) altijd onderling koppelbaar, dus waarom dat nu opeens niet meer zou kunnen bij de kortkoppelingen....?
Ikzelf rijdt met Fleischmann kortkoppelingen, na een tijdje met Roco's te hebben rondgereden. Roco's vond ik te gevoelig, wel ideaal voor rangeerwerk, maar de koppelingsuiteinden verbogen bij mij zo nu en dan en dan koppelt hij niet meer. De FLM's zijn wat robuuster en minder goed bruikbaar voor rangeerwerk, maar zien er wel weer beter uit.
nou ja, alles heeft z'n voors en tegens...
grtz
marc
Grt
Marc

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Een nu een betrouwbare maar mooie kortkoppeling.
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2008, 15:24:32 »
Precies,

Ook een universeelkoppeling zou zijn voors en tegens hebben.  Stel er komt een universeelkortkoppeling in plaats van de bestaande, dan zouden naar mijn idee deze door een aantal mensen weer vervangen worden voor de oude kortkoppelingen omdat ze ontevreden zijn over de universele.

Dankzij de NEM-schacht zijn de koppelingen onderling uitwisselbaar en kan ieder rijden met het type dat hem het beste ligt. De prijs van een koppeling is in vergelijking met de prijs van een model erg laag te noemen. Mijn conclusie is dat met de NEM-schacht de problemen bevredigend zijn opgelost.

Groet,

Marco
« Laatst bewerkt op: 20 February 2008, 18:14:39 door MR. Reden: grammatica »