Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: De Weideblik, Nederlandse baan in HO, 6,5 x 2m, ca 1990  (gelezen 10702 keer)

T1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
De Weideblik, Nederlandse baan in HO, 6,5 x 2m, ca 1990
« Gepost op: 11 mei 2020, 22:49:56 »
De Weideblik

Ik ben Thijs,

Nieuw hier op het forum.

20 jaar geleden begonnen met een modelspoorbaan samen met mijn vader, deze baan heeft altijd bij mijn ouders thuis gestaan.
Na dat ik ouder werd heb ik niet veel met de hobby gedaan en is de baan blijven staan, deze was toen de tijd al digitaal aangestuurd met een Twin-center.

Nu 20 jaar later, begon de interesse in de modelspoor hobby toch weer te komen en heb ik besloten een baan te bouwen op mijn eigen zolder in het huis waar ik nu woon.
Door veel op dit forum mee te kijken met de mooie banen en diorama's die jullie maken heb ik veel inspiratie opgedaan.

Het Thema van de Baan is Nederlands, en dan wel zoals ik vroeger op het grasveld bij mijn opa en oma naar de treinen zat te kijken en soort parade baan.
Het huis van mij opa en oma had de naam De Weideblik van daar de naam van deze modelspoorbaan.

De zolder waar de baan komt wordt aan 1 kant vol benut, de afmetingen zijn 6,50m bij 2m breed dit is i.v.m. met de sta hoogt van max 2m in het midden van de zolder.
Het is de bedoeling te starten met een groot schaduw station half onder het schuine dak 80 cm breed waar rond de 18 opstel plekken moeten komen.
Ik ben niet helemaal aan een periode gebonden maar de richtlijn is rond 1990 (vooral mooie trein samenstellingen).

De baan is DC en de aansturing gebeurd met de Digikeijs DR5000, rails van schaduwstation is Fleischmann profi, dit omdat de oude baan hier mee gebouwd was en ik hier veel van had.
Rails in het zicht moet ik nog kiezen maar in ieder geval zonder bedding.
De baan moet worden bestuurd door Rocrail.

De zolder was niet geïsoleerd en afgewerkt dus daar ben een paar maand geleden eerst mee begonnen, een goed begin is het halve werk ;D.


De zolder hoe die was.


Zolder geïsoleerd , afgetimmerd, geschilderd en de vloer gelegd.
Ook heb er een beloopbaar vloerluik gemaakt zodat ik niet in het gat van de vlizotrap kan vallen :angel:


Het begin is gemaakt, dit is de tafel voor het schaduwstation. (Er is een schaduwstation baanplan ;))

Van de baan die hierboven komt is alleen nog een plan, de bedoeling is om aan de 2 zijkanten met een klimspiraal omhoog te gaan en daar
boven de baan met aankleding in Nederlands Thema te maken.

Gr, Thijs

 

« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 21:12:25 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Weideblik
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2020, 22:56:13 »
Hoi,

Welkom.
Ik ben benieuwd naar wat er komt.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: De Weideblik
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2020, 23:30:17 »
Kun je uitleggen wat je hier mee bedoeld : De baan is DC en de aansturing gebeurd met de Digikeijs DR5000

Ik zou bij DC een rij-transformator verwachten of bij de DR5000 zou ik DCC verwachten, dus denk dat ik het niet begrijp.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re: De Weideblik
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2020, 23:35:56 »
Hallo Thijs,

Leuke naam voor de baan en een leuk verhaal (y)
En je hebt een mooie ruimte!
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe het gaat worden!

Heel veel succes!!!

P.s.
Wat voor een schaal rij je......H0 of N-spoor?

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De Weideblik
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2020, 23:39:54 »
Remco, met DC bedoelt Thijs dat hij op 2-rail sporen rijdt. Vroeger toen alles nog analoog was stond DC gelijk aan 2-rail en AC was 3-rail.
Nu in het digitale tijdperk is dat verband er niet meer maar het wordt nog steeds zo genoemd. Dat is een verschijnsel waar ik al jaren tegen ageer maar dat lijkt onuitroeibaar.

Thijs, het lijkt me dat je tafel erg dicht tegen het schuine dak aan staat. Zo heb je straks geen ruimte om er een deftige achtergrond achter te zetten.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: De Weideblik
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2020, 09:46:24 »
Dat ziet er erg netjes uit!

Het komt overeen met mijn nieuwe situatie waar ik eindelijk aan een baan kan gaan beginnen. Hoe hoog is de huidige tafel (die voor het schaduwstation)? Als ik jouw situatie bekijk dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om juist het schaduwstation onder de huidige tafel te bouwen, en wellicht de complete tafel/module op wieltjes (voor als je nog een keer aan de achterkant moet werken. Ook jij hebt ruimte zat zo te zien. Zeker geen kritiek, hersenspinsels...

Ik ben erg benieuwd!

Groet,

Mark
Groet,

Mark

T1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: De Weideblik
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2020, 20:47:18 »
Kun je uitleggen wat je hier mee bedoeld : De baan is DC en de aansturing gebeurd met de Digikeijs DR5000

Ik zou bij DC een rij-transformator verwachten of bij de DR5000 zou ik DCC verwachten, dus denk dat ik het niet begrijp.

Remco.

Hoi Remco,

Ik bedoel hiermee 2 rail, sorry ik ben nog niet helemaal op de hoogte van de juiste benamingen ben er een tijdje uitgeweest.
Zoals Klaas aangeeft is dit een benaming van vroeger.


Remco, met DC bedoelt Thijs dat hij op 2-rail sporen rijdt. Vroeger toen alles nog analoog was stond DC gelijk aan 2-rail en AC was 3-rail.
Nu in het digitale tijdperk is dat verband er niet meer maar het wordt nog steeds zo genoemd. Dat is een verschijnsel waar ik al jaren tegen ageer maar dat lijkt onuitroeibaar.

Thijs, het lijkt me dat je tafel erg dicht tegen het schuine dak aan staat. Zo heb je straks geen ruimte om er een deftige achtergrond achter te zetten.

Hallo Klaas,

Dank voor de uitleg, het is inderdaad een benaming die niet meer klopt.

Wat betreft de baan, dit is het schaduwstation.
De baan in zicht komt hiervoor, en dan 25cm hoger zodat ik nog bij het schaduwstation kan komen.

Dat ziet er erg netjes uit!

Het komt overeen met mijn nieuwe situatie waar ik eindelijk aan een baan kan gaan beginnen. Hoe hoog is de huidige tafel (die voor het schaduwstation)? Als ik jouw situatie bekijk dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om juist het schaduwstation onder de huidige tafel te bouwen, en wellicht de complete tafel/module op wieltjes (voor als je nog een keer aan de achterkant moet werken. Ook jij hebt ruimte zat zo te zien. Zeker geen kritiek, hersenspinsels...

Ik ben erg benieuwd!

Groet,

Mark

Hallo Mark,

Ik ben benieuwd naar jou baan en plan, de tafel die er nu staat is 90cm hoog.
Maar het dak hier loopt erg schuin vandaar dat de baan ervoor komt en niet erboven.

Gr, Thijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De Weideblik
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2020, 20:54:57 »
Maar het dak hier loopt erg schuin vandaar dat de baan ervoor komt en niet erboven.
Van gedachten veranderd? In de startpost schreef je nog dat de baan boven het schaduwstation komt en dat je er met een klimspiraal naar toe gaat.

T1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: De Weideblik
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2020, 20:58:08 »


De tafel van het schaduwstation is af :)

Even een Foto met de 1219 en 2414.

Gr, Thijs


San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: De Weideblik
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2020, 11:13:05 »
Ik ben ook erg benieuwd naar mijn eigen baanplan. Tzt zal ik deze hier wel posten. Vanaf half juni ga ik verhuizen, en mijn vriendin is dan waarschijnlijk van mening dat er dan eerst andere prioriteiten zijn  ;D.

Bedankt voor de hoogte. Wel begrijp ik nu net als Klaas Zondervan even niet of de reguliere baan boven, of voor het schaduwstation komt.

Ik blijf je volgen!

Groet,

Mark
Groet,

Mark

T1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: De Weideblik
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2020, 20:36:14 »
Van de zomer niet veel aan de bouw van de baan gedaan, maar een paar weken geleden toen het minder warm werd toch weer begonnen en is er weer vooruitgang.


Begonnen met het uitleggen van het schaduwstation, en daarna veel draden aansluiten en solderen.





Nu veel aan het stoeien met Rocrail :)
Er zijn nu 16 opstel plekken, de rails die voorlangs loopt is tijdelijk deze gaat weg wanneer de klimspiralen op de zijkanten van de baan worden gemaakt, maar dat pas wanneer het automatisch rijden helemaal werkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: De Weideblik
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2020, 20:42:00 »
Heb je wel genoeg ruimte om met de klimspiralen naar boven te komen?
Je zit met die tafel wel erg dicht tegen het dak aan, zo heb je te weinig hoogte om er straks nog een mooie achtergrond achter te zetten.

T1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: De Weideblik
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2020, 20:58:44 »

De hoogte in de ruimte is beperkt dus ik moet het doen met het schuine dak, maar de plek waar de baan in het zicht komt, komt op de plek waar nu de witte tafel staat dus een stuk naar voren.
De klimspiralen zij er alleen maar voor om hoogte te creëren om bij het schaduwstation te kunnen komen.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2020, 21:13:42 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: De Weideblik
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2020, 20:59:42 »
Kijk, dat zijn nog eens lekkere rij-lengtes  :D

T1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: De Weideblik
« Reactie #14 Gepost op: 03 november 2020, 20:50:27 »
Weer wat vorderingen op de Weideblik.
De klimspiralen aan beide kanten zijn klaar, wat een klus om dat te maken voor de eerste keer... uiteindelijk wel blij met het resultaat.


Foto links van de baan.


Foto rechts.



De volgende stap is de baan wat in het zicht komt realiseren, op de foto is alleen een proef opstelling om de hoogte te bepalen.
Dit gedeelte loopt door naar de andere kant, in het midden wordt hij breder.
Aan beide zijkanten blijft het schaduwstation vanaf onder de baan goed bereikbaar.

Gr, Thijs