Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Roco DB139, Zimo sound, aansluiten Power Pack, en CV's aanpassen verlichting  (gelezen 1693 keer)

db403

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Hallo,

Ik heb vandaag een nieuwe roco DB139 (H0) ontvangen met een zimo sounddekoder ingebouwd. De handleiding van roco verwijst verder naar de zimo webpage, echter geen idee welke zimo dekoder ingebouwd is. Op de dekoder zelf is niets te lezen. . Weet iemand welke dat is?  Ik geloof dat deze lok in 2017 in de katalogus gekomen is.
Kun je daar een condensator als buffering op aansluiten, zo ja hoe. De lok maakt zeer slecht contact, zelfs na een uur inlopen.
Ook zou ik het rode sluitlicht naar keuze willen aan- en uitschakelen, welk cv moet dan welke waarde hebben?
Alvast bedankt,

Bart
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2020, 08:35:16 door Bert van Gelder »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: vraag over Rocolok met standaard zimo sounddekoder
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2020, 07:30:43 »
Ik heb er zelf geen verstand van maar misschien is het handig om het artikelnummer van de lok even te vermelden? Dat is alvast een aanwijzing voor degenen die er wel verstand van hebben.

Vr. groet, Martijn.


Edit: en wellicht een foto van de ... hoe noem je dat? ... de platina? Dat plaatje waar alle elektronica op zit.


« Laatst bewerkt op: 09 mei 2020, 07:33:35 door Rondje_HO »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Grootste kans bij Roco in die tijd is een MX645P(16of22)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction

Ik heb vandaag een nieuwe roco DB139 (H0) ontvangen ............. De lok maakt zeer slecht contact, zelfs na een uur inlopen.


Zou je die lok dan niet gewoon terug sturen? Lijkt mij (indien je rails verder goed en schoon zijn) de beste oplossing. Een loc moet in eerste instantie gewoon goed rijden en een buffer is primair bedoeld om kleine onderbrekingen te kunnen overbruggen. Hij is NIET bedoeld om een slecht rijdende loc beter te laten rijden.

Dus; terug dat ding.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Kijk in ieder geval even of alles in orde is. Een dergelijke loc hoort daar geen last van te hebben. Kijk even of er soms een draadje van een stroomafnemer los zit of dat een stroomafnemer aan de verkeerde kant van het wiel zit. Dat soort dingen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Henk, het is een nieuwe loc... daar zou ik verder niet mee lopen klooien en gewoon terug doen. Je hebt gewoon garantie op zo'n ding :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Dat moet iedereen vooral zelf weten. Het hangt er een beetje af wat het probleem is en waar het model is gekocht. Als je naar een winkel kan en je krijgt een ander exemplaar of de verkoper repareert zelf, geen punt. Als het een verkoper is die het model liever naar de fabrikant stuurt, heb ik toch de neiging zelf te kijken. Ik heb weleens verkeerd geplaatste stroomafnemers goed gezet of een draadje gesoldeerd. Kost een paar minuten. Ik heb ook weleens geconstateerd dat het te ingewikkeld voor me is en dan terug naar de winkel.
Dat herinnert me eraan dat er al een half jaar een loc bij Van Biervliet staat.  :(
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Snap ik, maar je mag (vind ik) verwachten dat iets gewoon goed is als ik het nieuw gekocht heb. Vandaar mijn advies. Zelf prutsen kan leiden tot verlies van garantie. Vraag de winkeliers maar eens waar het spul terug gebracht wordt, zelf verkloot is en dan eisen dat het onder garantie weer gemaakt moet worden ;)

Maar goed, dat is aan de TS. Een buffer er in los niet zijn basis probleem op :)

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Ik heb een beetje vraagtekens bij dit verhaal:

Als het een nieuwe lok is, dan is de onderdelenlijst bijgevoegd, ga je naar Roco 129300 (internet) staat het merk e.d. erbij, dus overbodige vraag.
Als het een nieuwe lok is zit er in de doos ook een lijstje met de F toets toewijzingen en zie je dat wit (voor) en rood (achter) volgens niet gescheiden zijn. Ook te zien op de print, conclusie als boven.

Is het wel een nieuwe?

Wat je niet kunt opmaken uit de bijbehorende docu's is dat je de elko direct op de decoder kunt aansluiten bij Zimo, in tegenstelling tot ESU waar je een aparte powerpack moet aanschaffen om de elko aan te sturen/regelen. Bij Zimo zit dat direct in de decoder, zie pag.12 v.d. Zimo decoderhanleiding.
Groet JKLX

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Joshua bedoelt denk ik deze handleiding en daar staat op pagina 12 inderdaad hoe je een elco kan aansluiten. Als dat niet de goede decoder is, dan kan je aan de hand van de tekeningen de decoder misschien herkennen.

http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder.pdf

Overigens kan je op een ESU ook een elco aansluiten. Het ESU Powerpack heeft daarmee niets van doen. Voor het aan de gang houden van sound bij kleine stroomonderbrekingen is een gewone elco in de regel afdoende. Valt de locomotief tijdens het rijden regelmatig stil, dan is er vermoedelijk wat anders aan de hand. Een dergelijke vierasser met stroomafname van alle wielen hoort geen grote stroomafnameproblemen te hebben.

Wat betreft de verlichting schijnen de sluitseinen standaard niet apart te zijn aangesloten. Dat moet je dus eerst voor elkaar krijgen. Hier heeft iemand dat gedaan.

https://www.h0-modellbahnforum.de/t342832f19606-Digitalisierung-Roco-BR.html
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2020, 17:20:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

db403

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Hallo,

Bedankt voor jullie input. Ik hen er veel aan gehad. de decoder blijkt idd de 645P te zijn, waar je gewoon een condensator op kunt aansluiten. Dat de voor en achterlichten niet apart bedraad zijn valt me voor die prijs vies tegen van Roco. Ook het ontbreken van een kortkoppelingsmechaniek. De link naar het ombouwen van de print is zeker handig.

Een lok terugsturen (via internet bij handelaar gekocht) vind ik griezelig. Uit ervaring heb ik meegemaakt dat er daarna onderdelen zijn afgevallen of het probleem nog steeds niet verholpen is.
Ik denk zelf wel handig genoeg te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Echter voor dik 250 euro verwacht je gewoon dat het in orde is.

groeten,

Bart

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Makkelijkste manier om de front en seinlichten te scheiden is deze in te bouwen.