Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Mijn Nederlands diorama  (gelezen 5052 keer)

Xysorph

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Mijn Nederlands diorama
« Gepost op: 06 mei 2020, 22:42:09 »
Hoi.

Laat mij beginnen met een anbieding voor een voorentschuldiging: Omdat ik niet uit Nederland of Vlaanderen kom (maar uit Duitsland) is mijn nederlands misschien veer weg van perfect. Ik ben nog stets an het leren van de taal.
Maar, dus, waroom schrijf ik dan in een nederlands forum voor modellbouw?

De eerste reden is, naturlijk, om de taal te oefenen.
En de tweede reden is het thema van mijn diorama('s?):
Gewoonlijk rij ik elke jaar ten minste een keer naar nederland. Maar omdat ik dit jaar, van wege corona, nog geen vacantie in de nederland heb kunnen maken, had ik de idee, een deel van mijn vacantie in de schal 1:87 te bouwen.
Het is de scene van een bruin cafe en een winkel bij een gracht in een fictiefe stad in Nederland. Zij heeft nog geen nam, misschien gaat dit nog komen.

Ik bin student van architetuur in brunswick, dus had ik heel veel materiel om en model te bouwen. Dus had ik de idee, uitgezondert van het materiaal, dat ik nog t'huis kan finden alleen maar z'n 20 € te investieren.


Sinds een week of twee ben ik an de onderzoek van typisch nederlandse stadhuisjes.
Het eerste inzicht: Zoals ik niet veele gebouwen wil maken, heb ik zonder het beige houtkarton alleen maar zegelmuur-karton nodig. Nu heb ik begon met de gevels en een dak.
De gevels zijn uit houtkarton en zegelmuur-karton, en de eerste dak is uit golfkarton, warvaan ik de eerste laag verwijderd heb. De zwaarte kleur is met waterverf gemaakt. Darnaa heb ik met een scalpel de rijen van de zegels gesneden.


De tweede inzicht was, dat de gevels groote ramen heben. Heel grote ramen.  Dit inzicht kwam, toen de eerste gevel al klar was.  :'(


Nu ben ik dus niet meer tevreden mit mijn eerste verzoek: De witte huis heeft, als ik nu denk, te kleine ramen.
En de roode huis heeft een 'freestyle'-gevel. Deze vorm van gevels misschien mogelijk. Maar als het bestaat, is het heel zelden, en zelden is tegendeel van typisch. En de kleur van de muur lijkt een beetje te bruin. Maar dit is de kleur van de foto karton die het meest als een Nederlandse muur lijkt (lat staan de samenstelling van de tegels ::) ).

Desalnietemin zal ik het nog zo laten, om dat ik denk dat het voldoend is voor de sfeer van een zonnig avond met een vaasje an de gracht.

Om de sfeer het best bouwen, moet je gek van details zijn: Het liefst wil ik de 'NEE-JA'-stickertjes op de brievenbus uitmaken (maar dit is misschien een problem van resolutie  :-\ ). En daroom vrag ik an uw hulp an: Ik kan wel op Google Maps in iedere stad en iedere straat kijken, maar als jij naar borden of schrift gaat kijken, heb jij gauw een problem. En de resolutie is niet de beste. Daroom mijn vrag: Als u fouten kunt vinden (zowel in mijn taal als in de model  ;) ) of ideen voor verbetering hebt, laat mij weten. En als u een idee hebt, ben ik blij voor ieder voorstel.


Met nieuwsgierige groet,

(EDIT:  Het spijt me: Ik had in de eerste versie vergeten mijn naam te schrijfen. Ik had een betje 'plankenkorts' toen ik dit tekst geschreven heb)
Jan



« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 12:22:25 door Bert van Gelder »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2020, 08:28:05 »
In ieder geval heel gewaagd/gedurfd om in het Nederlands dit forum te benaderen.

Welkom zou ik zeggen, en dat je er lang in mag communiceren.
Werken met karton is net zo goed modelbouw als met andere materialen. Doe ik ook al jaren.

In vervolg op je vragen:
als je in Google kan kijken kan je ook speciale gevels afdrukken/printen en namaken....
Zoeken in Google en je hebt ook jouw genoemde afbeeldingen en dus de stikkers bv (>>>  ja nee stikker intypen en dan afbeeldingen kijken).
Nederlands: daar is wel nog in te verbeteren....

Succes en er zullen best nog wel meer reacties komen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #2 Gepost op: 07 mei 2020, 09:16:41 »
Hallo Marcus,

Welkom op het forum. Karton is ook mijn lievelingsmateriaal.

De Nederlandse taal is even een dingetje. Laat je daardoor niet weerhouden om door te gaan, we snappen het wel. ;)

Zelfs onze eigen voormalige Duitse prinsen Bernard (van Juliana) en zijn schoonzoon Claus (van Beatrix) hebben nooit fatsoenlijk Nederlands geleerd dus je bent in goed gezelschap. Daar staat tegenover dat Rudi Carrell (Der Rudi) nooit Duits heeft geleerd.... ;)

Ik ga het hele stuk niet verbeteren maar 2 tips om mee te beginnen:

Versuch = 'poging' of in populair taalgebruik 'probeersel'.
verzoek = Bitte (ik verzoek om uw medewerking = ich bitte um ihre Mitwirkung)

Ziegel = baksteen (gebakken steen, geen rots of natuursteen)
tegel = Fliese

Mit freundlichen Grüßen,

Albert

ps: vermeld even je echte voornaam, dat praat makkelijker....
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #3 Gepost op: 07 mei 2020, 09:59:43 »
Hallo .....? (een naam praat wat prettiger ;))

Welkom op dit Nederlandse forum. Leuk idee om het vakantiegevoel naar je toe te halen door middel van een diorama. Heb je een bepaalde tijd in gedachten wanneer de gebouwen gebouwd zijn? Het maakt best wel veel verschil of het om hele oude gebouwen gaat of om meer recente bouw. Naar mijn idee zou je je moeten concentreren op wat oudere gebouwen. Je wilt een gracht maken en langs grachten vind je over het algemeen de meer historische gebouwen. Plaatsen als Delft, Utrecht en uiteraard Amsterdam geven daarbij heel veel beeldmateriaal ter inspiratie.
Als je in Google zoekt op "Nederlandse gevels" of als je oude gebouwen zoekt op "historische Nederlandse gevels" kom je heel wat afbeeldingen tegen die je kunnen inspireren. Je schrijft dat je vaak in Nederland op vakantie bent geweest. Wellicht heb je dan ook zelf nog foto's waar je dingen als ramen, kleur stenen enzovoort kunt afkijken.
Op het forum is iemand (Wim Vink) die veel met kleurpotloden werkt bij bakstenen muren. Dat zijn dan wel plastic muurdelen dus ik weet niet of het op karton of papier een beetje goed werkt maar het is altijd te proberen. Je kunt op deze manier in elk geval ook kleurverschil bij de stenen onderling maken en dat is in werkelijkheid ook vrijwel altijd het geval.

Aangezien je zelf vraagt om reactie op eventuele fouten in je taalgebruik zal ik er een paar aanduiden. Daarbij als eerste de opmerking dat jouw Nederlands al veel beter is dan mijn Duits  ;) ;D
In Nederland zijn we gek op dubbele klinkers; woorden als "steeds, aan, schaal, naam, natuurlijk, en klaar" schrijven wij standaard met dubbele klinkers. Dit is vanwege de open klank van de klinkers in deze woorden. Uiteraard hebben we daar ook weer uitzonderingen op want "daarna" schrijven we als eerste met dubbel a en aan het eind een enkele a terwijl het toch hetzelfde klinkt.
Woorden als "huis, idee en dak" krijgen bij ons als lidwoord het woordje "het" in plaats van "de".

Zoals Ronald al zei kun je voor die stickers zoeken in Google op "ja nee sticker" (ja, met ck Ronald ;)) en dan vind je diverse afbeeldingen die je zelf op de juiste grootte kunt afdrukken. Waarschijnlijk zullen ze op schaal niet heel erg leesbaar meer zijn maar het effect zul je wel degelijk zien en zoals je zelf al schreef zijn dat soort details belangrijk.

Succes met de verdere bouw en houd ons op de hoogte van je vorderingen, vooral met veel plaatjes. ;D

Groeten,
Bert

 

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #4 Gepost op: 07 mei 2020, 10:15:27 »
Dit zijn twee varianten van de sticker:


www.ravage-webzine.nl

Volgens mij zijn dit de enige twee "officiële". Ik twijfel of bij de "Nee-Nee"-sticker wel de juiste hoofdletters zijn gebruikt. Volgens mij moet dat zijn "Géén ongeadresseerd reclamedrukwerk" en "Géén Huis-aan-Huis bladen". Er zijn veel meer varianten in omloop, inclusief varianten over geloofsovertuigingen, colporteurs etc. Die vind je ook echt bij mensen op de deur.
Het lettertype van bovenstaande sticker is niet correct, dat zou deze moeten zijn:


www.letterplex.nl

Maar van deze zijn de kleuren weer niet correct.


Misschien ook leuk: onze huisnummerbordjes. Die zijn er in een heleboel varianten, gleich wie bei Ihnen, maar vroeger werden de huizen met een standaard huisnummer opgeleverd. Je ziet ze nog veel, omdat ze ook nog steeds leverbaar zijn en mensen ze ook wel kunnen waarderen.


www.emaillegigant.nl


Kleur van de kozijnen is bij oudere huizen traditioneel wit, ramen zelf wit of donkergroen (links op onderstaande foto).



De steentjes boven de ramen zoals bovenin het middelste pand kom je in Nederland ook regelmatig tegen. Wel grappig dat je hier in één pand drie varianten ziet. De bovenste komt veruit het meest voor en kwam veel voor in gebouwen tot circa 1910.
De panden op de foto stammen uit de Gouden Eeuw. De kooplieden die dit soort panden bezaten wilden graag laten zien hoe goed zij het hadden, dus hoe meer versieringen, hoe beter. In later tijden is daarvan weer veel verloren gegaan doordat het onderhoud van al die versieringen ook geld kost. Tegenwoordig wordt dat juist gekoesterd en beschermd door overheidsmaatregelen (Monumentenzorg).

Overigens is jouw tweede poging ook niet verkeerd hoor. De grootte van de ramen is een beetje tijdperkafhankelijk. Ken je Google Maps? In Nederland kun je gewoon door de straten lopen met het gele poppetje. Dan kom je bijvoorbeeld hier terecht en zie je dat jouw huisje er naadloos tussen zou passen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 10:36:23 door 1200blauw »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #5 Gepost op: 07 mei 2020, 10:47:19 »
@ Bert. ook met kk kom je er hoor.
Voordat ik iets schrijf controleer/kontroleer ik dat.... :angel:

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #6 Gepost op: 07 mei 2020, 13:06:13 »
Klopt Ronald, maar als je nu reageert naar iemand die juist specifiek naar fouten in zijn eigen tekst vraagt met een verkeerde spelling......... ;D ;D

Groeten,
Bert

Xysorph

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Mijn Nederlandse diorama: Dank, nieuwe vragen en plaatjes
« Reactie #7 Gepost op: 08 mei 2020, 00:01:43 »
Hoi, Ronald, Albert en Bert, en 1200blauw,

dank jullie wel voor u snelle antwoorden. (y) (y)

Als je nou kan zien, is mijn naam 'Jan' (ja, dat klopt. En mijn vriendin noemt haarzelf Anna, maar wij zijn toch daadwerkelijk Duitse... :laugh:)

Ik zal beginnen met uw kritiek an mijn taal. Ervoor natuurlijk ook bedankt!



 
Citaat
  Nederlands: daar is wel nog in te verbeteren....

Natuurlijk, er is nog veel ruimte voor verbetering (volgens mij is altijd nog ruimte voor verbetering, zelfs voor één wereldkampion  ;) .) Geef mij tijd. Ik hoop dat u niettemin kunt snappen wat ik wil zeggen. En dat het niet te moelijk te lezen is.
Ik zal wel, ook door mijn activiteit in dit forum, beter worden.

Dus, dank u voor de krietiek met de dubbel-klinkers, wat ik soms verget, en de lidwoorden. Ik ken geen taal waar deze een system heben (uitgezonderd engels: 'the' it is!) : Jij hebt geen andere kans, dit te oplossen, dan de lidworden te leren. Dus, 'het huis' , 'het idee en 'het dak' zal ik nou niet meer vergeten. ;)

Nou, de verbetering van mijn Nederslands is en welkome bijwerking, maar niet het  ;D thema
van dit forum. Dus zal het stets een invitatie zijn, mijn fouten te verbeteren als zij groter of pijnlijk zijn of zich herhalen.

Ik ben iedere keer dankbaar, iets te leren. :)

Maar, toch, de prioriteit is de modelbouw! :angel:
De informatie met de huisnummertjes was precies dit soort van detail wat ik op zoek naar was. Ik ga er definitief gebruik van maken
(Spreken van huisnummers: hoe is het system in Nederland? Gaan zij op de eine kant de straat langs en op de andere weer terug (zoals in het oosten van duitsland) of wisseln zij de kant van de straat, zo dat jij de evenen cijfers op de eene kant hebt en de onevenen cijfers op de andere kant (zoals in het westen van duitsland)?).

Ik dacht de stickers (helaas slechts) als een vorbeeld: Zij zijn in 1:87 te klijn zijn om nog iets te zien. Wat jammer! Dit was een detail dat ik het eerste keer  z'n 30 jaren geleeden opgemerkt heb. En volgens mij zijn zij overall, dus in mijn ogen typisch Nederlands. Maar Ik ben nou echt een betje verbaast, dat er 'officiële' versies zijn. Bij ons heeft iederen, wie geen reklame wil krijgen, een zelf gemaakte bord: "Keine Werbung einwerfen" of een beetje beloofder "Bitte keine Werbung einwerfen" of allen maar "KEINE WERBUNG!(!!!!)" En er is bijna nooit een boete als iemand wel toch reklame in deze brievenbus doet.
Aan de andere kant: Misschien ga ik het toch probeeren, deze stickers te printen en te snijden.

Bij het witte huis heb ik vastgesteeld, dat het niet zo makkelijk is om de proporties recht te schatten. Ik was lang op Google Maps, heb huisjes voraal in Leeuwarden, in Leiden, in Utrecht, maar ook in anderen steden bekijkt. Dan zat ik an de tafel en heb het eerste gevel geboud. Dus, bijna klaar, kijk ik nog eens op Google Street View en hab gezijn dat in den proporties de ramen veel te klijn zijn. Gewoon de rechte grootte voor een duitse of franse huis, maar een kenmerk van nederlandse gebouwen (tot onzere tijd) zijn groote ramen.

De huisjes, die ik wil bouwen heben huizen uit het begin van het laatse eeuw voor voorbeeld: Het typische grootte en proporties (lang en smal), maar met weinig versieringen: Ik ben er beperkt door mijn mogelijkheden en modellbouw-capaciteiten (is het het rechte woord?).

De steentjes boven de ramen zijn echt een proplem voor mij. Ik had het eerst, zelfs nog voor mijn onderzoek, juist het idee von de voorm van de bovenste latei van de middele pand in uw plaatje, maar nog geen manier gevonden om dit met mijn mogelijkheden te bouwen.

De roode gevel was een poging, sommige typische kennmerken volgens mijn herinnering te combineren. Giesteren was ik niet teverden, omdat ik bij mijn zoek in google Street View geen gevel meer gevonden heb, die echt zo uitziet.
Vandaag heb ik wel een pand gevonden met en gevel zoals mijn roode huis: https://www.google.com/maps/@52.1596075,4.4943286,3a,75y,106.11h,107.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1J5-1BFnvY08ilw7QNGLDA!2e0!7i16384!8i8192
Dat kan!

In dezelfde buurt heb ik de eerste antwoorden op twee nieuwe vragen gevonden. Maar slechts een voorbeeld is een weinig: misschien kunnen jullie mij er nog hulpen:

Hoe zijn deze oude binnenstadhuisje aan de achterkant uit? Wit of met zichtbar bakstenen? Is het afhankelig van de voorkant of kan dat wel anders zijn (soms is de zijkant van deze huisjes, als jij deze kunt zien, anders dan de voorkant: https://www.google.com/maps/@52.159895,4.4875735,3a,75y,240.49h,96.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbGQhIOYK6y9nXta5yilMoQ!2e0!7i13312!8i6656).

En zijn de ramen groot of klijner dan an de voorkant, en zitten zij regelmatig of meer in afhankelijkheid van de kamers dan van symmetrie in de gevel?

En de tweede vrag: Hoe is de afwatering van twee bij elkaar staande huisjes opgelost? Hebben zij, bevoorbeld, een dakgoot of heeft iedere huis zijn eigen dakgoot?

Aan het einde heb ik wel nog nieuwe plaatjes: De daken zijn bijna klaar!

« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 00:07:35 door Xysorph »

Xysorph

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #8 Gepost op: 08 mei 2020, 00:05:08 »
Hoi, Ronald, Albert en Bert, en 1200blauw,

dank jullie wel voor u snelle antwoorden. (y) (y)

Als je nou kan zien, is mijn naam 'Jan' (ja, dat klopt. En mijn vriendin noemt haarzelf Anna, maar wij zijn toch daadwerkelijk Duitse... :laugh:)

Ik zal beginnen met uw kritiek an mijn taal. Ervoor natuurlijk ook bedankt!



 
Citaat
  Nederlands: daar is wel nog in te verbeteren....

Natuurlijk, er is nog veel ruimte voor verbetering (volgens mij is altijd nog ruimte voor verbetering, zelfs voor één wereldkampion  ;) .) Geef mij tijd. Ik hoop dat u niettemin kunt snappen wat ik wil zeggen. En dat het niet te moelijk te lezen is.
Ik zal wel, ook door mijn activiteit in dit forum, beter worden.

Dus, dank u voor de krietiek met de dubbel-klinkers, wat ik soms verget, en de lidwoorden. Ik ken geen taal waar deze een system heben (uitgezonderd engels: 'the' it is!) : Jij hebt geen andere kans, dit te oplossen, dan de lidworden te leren. Dus, 'het huis' , 'het idee en 'het dak' zal ik nou niet meer vergeten. ;)

Nou, de verbetering van mijn Nederslands is en welkome bijwerking, maar niet het  ;D thema
van dit forum. Dus zal het stets een invitatie zijn, mijn fouten te verbeteren als zij groter of pijnlijk zijn of zich herhalen.

Ik ben iedere keer dankbaar, iets te leren. :)

Maar, toch, de prioriteit is de modelbouw! :angel:
De informatie met de huisnummertjes was precies dit soort van detail wat ik op zoek naar was. Ik ga er definitief gebruik van maken
(Spreken van huisnummers: hoe is het system in Nederland? Gaan zij op de eine kant de straat langs en op de andere weer terug (zoals in het oosten van duitsland) of wisseln zij de kant van de straat, zo dat jij de evenen cijfers op de eene kant hebt en de onevenen cijfers op de andere kant (zoals in het westen van duitsland)?).

Ik dacht de stickers (helaas slechts) als een vorbeeld: Zij zijn in 1:87 te klijn zijn om nog iets te zien. Wat jammer! Dit was een detail dat ik het eerste keer  z'n 30 jaren geleeden opgemerkt heb. En volgens mij zijn zij overall, dus in mijn ogen typisch Nederlands. Maar Ik ben nou echt een betje verbaast, dat er 'officiële' versies zijn. Bij ons heeft iederen, wie geen reklame wil krijgen, een zelf gemaakte bord: "Keine Werbung einwerfen" of een beetje beloofder "Bitte keine Werbung einwerfen" of allen maar "KEINE WERBUNG!(!!!!)" En er is bijna nooit een boete als iemand wel toch reklame in deze brievenbus doet.
Aan de andere kant: Misschien ga ik het toch probeeren, deze stickers te printen en te snijden.

Bij het witte huis heb ik vastgesteeld, dat het niet zo makkelijk is om de proporties recht te schatten. Ik was lang op Google Maps, heb huisjes voraal in Leeuwarden, in Leiden, in Utrecht, maar ook in anderen steden bekijkt. Dan zat ik an de tafel en heb het eerste gevel geboud. Dus, bijna klaar, kijk ik nog eens op Google Street View en hab gezijn dat in den proporties de ramen veel te klijn zijn. Gewoon de rechte grootte voor een duitse of franse huis, maar een kenmerk van nederlandse gebouwen (tot onzere tijd) zijn groote ramen.

De huisjes, die ik wil bouwen heben huizen uit het begin van het laatse eeuw voor voorbeeld: Het typische grootte en proporties (lang en smal), maar met weinig versieringen: Ik ben er beperkt door mijn mogelijkheden en modellbouw-capaciteiten (is het het rechte woord?).

De steentjes boven de ramen zijn echt een proplem voor mij. Ik had het eerst, zelfs nog voor mijn onderzoek, juist het idee von de voorm van de bovenste latei van de middele pand in uw plaatje, maar nog geen manier gevonden om dit met mijn mogelijkheden te bouwen.

De roode gevel was een poging, sommige typische kennmerken volgens mijn herinnering te combineren. Giesteren was ik niet teverden, omdat ik bij mijn zoek in google Street View geen gevel meer gevonden heb, die echt zo uitziet.
Vandaag heb ik wel een pand gevonden met en gevel zoals mijn roode huis: https://www.google.com/maps/@52.1596075,4.4943286,3a,75y,106.11h,107.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1J5-1BFnvY08ilw7QNGLDA!2e0!7i16384!8i8192
Dat kan!

In dezelfde buurt heb ik de eerste antwoorden op twee nieuwe vragen gevonden. Maar slechts een voorbeeld is een weinig: misschien kunnen jullie mij er nog hulpen:

Hoe zijn deze oude binnenstadhuisje aan de achterkant uit? Wit of met zichtbar bakstenen? Is het afhankelig van de voorkant of kan dat wel anders zijn (soms is de zijkant van deze huisjes, als jij deze kunt zien, anders dan de voorkant: https://www.google.com/maps/@52.159895,4.4875735,3a,75y,240.49h,96.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbGQhIOYK6y9nXta5yilMoQ!2e0!7i13312!8i6656).

En zijn de ramen groot of klijner dan an de voorkant, en zitten zij regelmatig of meer in afhankelijkheid van de kamers dan van symmetrie in de gevel?

En de tweede vrag: Hoe is de afwatering van twee bij elkaar staande huisjes opgelost? Hebben zij, bevoorbeld, een dakgoot of heeft iedere huis zijn eigen dakgoot?

Aan het einde heb ik wel nog nieuwe plaatjes: De daken zijn bijna klaar!


Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #9 Gepost op: 08 mei 2020, 09:06:32 »
(is het het rechte woord?). Nee, dat is het juiste woord.

Een banaan is niet recht, een banaan is krom.

 (y) Albert

ps: wij moesten op school eindeloos de rijtjes Duitse Naamvallen uit ons hoofd leren. mit nach nebst bei seit von ueber unter vor und zwischen. Ik droom er nog wel eens van. Dus die paar Nederlandse lidwoorden gaan er ook nog wel in.  ;)
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 09:09:17 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2020, 09:12:04 »
En de tweede vrag: Hoe is de afwatering van twee bij elkaar staande huisjes opgelost? Hebben zij, bevoorbeld, een dakgoot of heeft iedere huis zijn eigen dakgoot?
Hoi,

Beide is mogelijk. Soms hebben twee huizen naast elkaar een gezamenlijke goot, maar soms hebben ze een eigen dakgoot. Er bestaan ook regelmatig situaties waarbij het lijkt of de huizen tegen elkaar aan staan, maar waarbij alleen visueel de voorgevel op elkaar aansluit en daarachter twee afzonderlijke muren met soms nog een kleine (loop)ruimte ertussen.

Succes!

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #11 Gepost op: 08 mei 2020, 09:41:25 »
Welkom hier Jan, student Bouwkunde? Helemaal goed! Dan is modelbouw een prima manier om vertrouwd te raken met de Nederlandse bouwtraditie, voornamelijk de gevels
Een paar vragen kan ik wel beantwoorden:

 
(Spreken van huisnummers: hoe is het system in Nederland? Gaan zij op de eine kant de straat langs en op de andere weer terug (zoals in het oosten van duitsland) of wisseln zij de kant van de straat, zo dat jij de evenen cijfers op de eene kant hebt en de onevenen cijfers op de andere kant (zoals in het westen van duitsland)?).

Het is inderdaad zo dat de ene kant even is en de andere oneven. En dan begint men vrijwel altijd vanuit het centrum van het dorp/stad te nummeren.

Bij het witte huis heb ik vastgesteeld, dat het niet zo makkelijk is om de proporties recht te schatten. Ik was lang op Google Maps, heb huisjes voraal in Leeuwarden, in Leiden, in Utrecht, maar ook in anderen steden bekijkt. Dan zat ik an de tafel en heb het eerste gevel geboud. Dus, bijna klaar, kijk ik nog eens op Google Street View en hab gezijn dat in den proporties de ramen veel te klijn zijn. Gewoon de rechte grootte voor een duitse of franse huis, maar een kenmerk van nederlandse gebouwen (tot onzere tijd) zijn groote ramen.

Nederlandse huizen zijn er in soorten en maten. En de grote kozijnen zijn karakteristiek. In veel gevallen is de oppervlakte van de gevel meer glas dan baksteen. De meest gebruikte Nederlandse baksteen is het zogenaamde Waalformaat; 210 mm lang en 52,5 mm hoog. Met voeg ( 10 mm) betekent in de breedte dat er iets meer dan 5 in een meter gaan ( 5 x (210+10) =1100 mm) en 16 lagen stenen in een meter hoogte ( 16 x (52,5+10) =1000) . Aangezien bakstenen behoorlijk maatvast zijn kun je dat gebruiken. Dus als je een gevel wilt nabouwen, dan maak je er een foto van en gaat gewoon steentjes tellen. Zo weet je de breedte van de delen muur en de gevelopeningen. Helaas zijn er geen baksteenplaten in de handel die deze zelfde baksteenmaat hebben, zoek dan de fijnste baksteenplaten uit, bijvoorbeeld in N.

Hoe zijn deze oude binnenstadhuisje aan de achterkant uit? Wit of met zichtbar bakstenen? Is het afhankelig van de voorkant of kan dat wel anders zijn (soms is de zijkant van deze huisjes, als jij deze kunt zien, anders dan de voorkant: https://www.google.com/maps/@52.159895,4.4875735,3a,75y,240.49h,96.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbGQhIOYK6y9nXta5yilMoQ!2e0!7i13312!8i6656).

En zijn de ramen groot of klijner dan an de voorkant, en zitten zij regelmatig of meer in afhankelijkheid van de kamers dan van symmetrie in de gevel?

Dat kan allemaal. Vaak is het zo dat de voorgevel van hetzelfde materiaal is als de achtergevel, maar er zijn volop uitzonderingen. Een gevel op het zuiden of het zuidwesten wordt wel gestuct om regendoorslag te verminderen. Of men stuct de voorgevel met een mooi patroon alleen maar voor de sier en de achtergevel is gewoon baksteen. Overigens zijn de stenen boven de gevelopeningen wel erg karakteristiek. Afhankelijk van de uitvoering heten die rollaag of hanekam.
Vaak zijn de kozijnen in de achtergevel gelijksoortig maar soberder uitgevoerd dan de voorgevel. Tenzij er een flinke verbouwing heeft plaatsgevonden, dan verschilt het. Je moet wel bedenken dat je kozijnen het meest van innenuit beleeft; in één kamer zullen de kozijnen voor en achter in stijl niet heel veel verschillen.

Succes met bouwen!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Mijn Nederlandse diorama
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2020, 10:02:40 »
Ik zal wel, ook door mijn activiteit in dit forum, beter worden.

Je bent prima te volgen. Aangezien taal bedoeld is als hulpmiddel om elkaar te begrijpen voldoe je wat mij betreft uitstekend aan de criteria. Ik ga er geen commentaar op geven.

De informatie met de huisnummertjes was precies dit soort van detail wat ik op zoek naar was. Ik ga er definitief gebruik van maken
(Spreken van huisnummers: hoe is het system in Nederland? Gaan zij op de eine kant de straat langs en op de andere weer terug (zoals in het oosten van duitsland) of wisseln zij de kant van de straat, zo dat jij de evenen cijfers op de eene kant hebt en de onevenen cijfers op de andere kant (zoals in het westen van duitsland)?).

Er wordt in principe genummerd als volgt:
1. Oneven nummers links van de straat, even nummers rechts;
2. Nummering start waar de straat begint (voor bijv. -zB- doodlopende wegen);
3. Er wordt genummerd vanaf het centrum van de stad of het dorp.

Daarvan wordt regelmatig afgeweken, bijvoorbeeld bij pleinen of moderne woonwijken die geen straatnamen maar alleen nummers hebben. Nijmegen Dukenburg is daar een berucht voorbeeld van. Bij straten waar slechts aan één zijde gebouwd is wordt er wel eens voor gekozen de nummering opeenvolgend te laten doorlopen, dus wordt de scheiding van even en oneven losgelaten.

Misschien aardig onze straatnaamborden te bekijken? Sinds een jaar of 15-20 zien die er in Nederland "allemaal" zo uit:


www.agmi.nl

Kennelijk is daar ook een norm voor vastgelegd: NEN 1772.

Daarvoor was het model iets anders:


www.catawiki.nl

De donkerblauwe zijn het oudst. De bovenste is van een type dat eind vorige eeuw veel werd gebruikt.
Tegenwoordig staat de straatnaam in principe op een eigen paal, tenzij daarvoor geen ruimte is. Vroeger werd de straatnaam in principe op de dichtstbijzijnde gevel geschroefd, zelfs als die een paar meter van de straat af stond.

Zijn plaatsnaamborden wellicht ook interessant?
Tot 1990 zagen die er zo uit:



De plaatsnaam werd weergegeven als witte tekst in in hoofdletters in een standaardlettertype (ik weet niet welk) op een donkerblauwe ondergrond. Daaronder werd standaard de maximum snelheid aangegeven. Dat was destijds doorgaans 50km/u.

Tegenwoordig wordt de plaatsnaam aangegeven in kleine letters in een ander standaardlettertype (idem) op een hardblauwe ondergrond, door een witte lijst omgeven:


www. dordrecht.net

De maximumsnelheid wordt tegenwoordig in principe niet meer aangegeven. Default is die 50km/u. Vanwege het oude gebruik die snelheid eronder aan te geven komt het nog regelmatig voor dat het snelheidsbord er nog onder gemonteerd is, maar dat is alleen verplicht als de maximum snelheid ter plaatse afwijkt van die 50km/u.
De subtekst om aan te geven welke gemeente het betreft komt zowel in de oude als de nieuwe situatie voor. Tegenwoordig wordt de plaatsnaam vaak gemonteerd in een felgeel frame. Dat is geen voorschrift voor zover ik weet. In het voorbeeld hierboven is het bijvoorbeeld blauw, maar ook andere kleuren komen voor.


Maar Ik ben nou echt een betje verbaast, dat er 'officiële' versies zijn.

De officiële versie kon je gratis afhalen bij het gemeentehuis. Ik weet niet of dat nog steeds kan, omdat ik de laatste tijd niet meer verhuisd ben. Alle andere versies moet je zelf elders kopen.

De steentjes boven de ramen zijn echt een proplem voor mij. Ik had het eerst, zelfs nog voor mijn onderzoek, juist het idee von de voorm van de bovenste latei van de middele pand in uw plaatje, maar nog geen manier gevonden om dit met mijn mogelijkheden te bouwen.

Heb je geen mogelijkheid de vorm van de steentjes in het architectenkarton te drukken met bijv. de achterkant van een mes?
Wellicht kun je een huisje van Holland Scale bestellen en de onderdelen gebruiken voor je eigen creatie? Deze bijvoorbeeld: https://hollandscale.nl/catalogus/catalogus/plattelandshuis-met-klompenhok-detail

Hoe zijn deze oude binnenstadhuisje aan de achterkant uit? Wit of met zichtbar bakstenen?
Om dat zelf te kunnen zien zou je naar de 3D-weergave van Google kunnen gaan. Veel Nederlandse binnensteden zijn door Google al voorzien van 3D-huizen die je op die manier van alle kanten kunt bekijken. dat is geen exacte weergave, maar geeft zeker antwoord op de kleurvraag.

Doorgaans is de achterkant ook baksteen, ongepleisterd, dus net als de voorkant.

En zijn de ramen groot of klijner dan an de voorkant, en zitten zij regelmatig of meer in afhankelijkheid van de kamers dan van symmetrie in de gevel?

Ik geloof niet dat daar een regel voor is, maar dat weet ik niet zeker.

En de tweede vrag: Hoe is de afwatering van twee bij elkaar staande huisjes opgelost? Hebben zij, bevoorbeld, een dakgoot of heeft iedere huis zijn eigen dakgoot?

Volgens mij is er dan een gemeenschappelijke dakgoot. Twee dakgoten naast elkaar is immers duurder?

Aan het einde heb ik wel nog nieuwe plaatjes: De daken zijn bijna klaar!

Dat ziet er goed uit! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2020, 10:09:29 door 1200blauw »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2020, 12:24:00 »
Hallo Jan,

We hebben je 2e bericht samengevoegd in dit draadje. Misschien staat het nu dubbel, geen probleem.
Veel plezier op het forum.

Groeten,

Bert
Team moderatoren.

Xysorph

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Mijn Nederlands diorama
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2020, 09:30:17 »
Dank jullie wel voor het nieuwe input.

Ik had helaas nog niet de tijd om na te denken over de afwatering en de achterkam. Zal komen.

Mar dit was ook belaagwekend:




Misschien aardig onze straatnaamborden te bekijken? Sinds een jaar of 15-20 zien die er in Nederland "allemaal" zo uit:
[...]

Kennelijk is daar ook een norm voor vastgelegd: NEN 1772.

[...]
Tegenwoordig staat de straatnaam in principe op een eigen paal, tenzij daarvoor geen ruimte is. Vroeger werd de straatnaam in principe op de dichtstbijzijnde gevel geschroefd, zelfs als die een paar meter van de straat af stond.


De norm voor straatnaamenborden was behulpzaam: Het was de begin van een verrassend korte onderzoek. Aan het einde van deze ( een keer op Google zoeken) had ik een nieuwe, belangrijke informatie: Omdat ik ten minste een hoek-gebouw heb, is er geen andere weg dan een kruising te bouwen. Dit betekend ten minste twee straatnaamborden. Dus had ik (ietswat later in het bouw-proces) het idee, naar de kleur en de lettertype te zoeken.

Dus, dank jij heb ik het wel al nu uitgevoerd: De lettertype noemd zich "RWS DD" en is moeilijk te vinden. Maar volgens mij is het bijna dezelfde dan "Highway Gothic" - So dichtbij, dat de verschill, toen er een verschill is, in de schaal 1:87 niet zal zichtbaar zijn. En deze lettertype vind jij snel: https://www.dafont.com/de/highway-gothic.font

Even beter: Ik heb wel ook de kleur gevonden: Het is RAL 5017, of RGB 0-91-140.

An het einde ziet dat zo eruit:

Een andere, soms belanrijke kleur is het gel voor werkzaamheden-borden. Deze kleur ist RAL 1023, RGB 240-202-0 .
Helaas kan jij niet over de Dioramakade rijden:

Dit zijn niet de juiste borden, ik had niet de tijd om alles te onderzoeken. De lijn rond de straatnaam is te zwaar, er zijn te weinig lijnen op het werkzaamhedenbord, de symbol voor omleidingen is een pijl, en overall is heel veel informatie voor maar een bord enz. Dit zijn oefenstuken om de kleuren en de lettertype te testen. En daar denk ik: Ja, klopt!