Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:57:41
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:39:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 16:15:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:03:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Rocrail terugstel tijd wissels door Hans1963
Vandaag om 14:22:39
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:51:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
  

Auteur Topic: Zelf wagonladingen bouwen.  (gelezen 3336 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Zelf wagonladingen bouwen.
« Gepost op: 01 May 2020, 21:55:47 »
Aangezien we hier in ons kot moeten blijven en dus minder vaak uithuizig mogen zijn, is de goede kant van het Corona gebeuren dat je wat meer vrije tijd ter beschikking hebt.

Eindelijk dan eens van gekomen om enkele wagons van  zelfgemaakte lading te voorzien.


Het maken van schrootlading .   De onderlaag is hardschuimplaat. Dit ingekleurd en vervolgens laag witte houtlijm.  Een eerste bodemlaag schroot erop. Vervolgens aftoppen met meer schroot en met verdunde water/lijm mengeling alles fixeren


Hier ook bezig met grindlading 


Dit is kalksteensplit  die op dezelfde manier wordt aangebracht. Na uitharding beenhard.


Deze lading inserts zijn bedoeld voor de Liliput Fans-u zijkipwagens. 




ook imitatie grond inserts heb ik gemaakt . Was eigenlijk een teststukje maar viel heel goed uit.   Het materiaal is een restresidu uit de edelmetaalwining. Zeer zwaar van structuur maar met een leuk resultaat qua kleur.


De buizen zijn gemaakt van Aluminiumbuizen.  Deze op maat gesneden zwart gespoten en de kop kanten weer opgeschuurd.   Tot bundels verlijmd met houten balken eronder en bundelschoring.  Dit soort lading komt heel vaak hier bij ons zo op de terminal t oe  Uiteraard opschriften aangebracht.


Op de wagens dit ook conform het grote voorbeeld vastgezet.


Hierbij ook rekening gehouden met de spaninrichtingen.










Petdig1

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2900
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2020, 23:31:49 »
Dat ziet er fraai uit (y)
Heb je ook een foto van de kopse kanten van de buizen? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet na opschuren.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6347
  • ***
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2020, 00:21:12 »
 (y) ziet er zeker heel erg fraai uit (y).
Lang niet alle schroot is van nieuwe stans stukken, dus roest mag best. Help zelf regelmatig uit op een schrootterrein. Die hoop heeft alle kleuren, vooral veel roest ;).
In de Encyclopedie staan er ook nog wat.
Aardige buizen kun je ook van dikke rietjes maken.
In dit stuk staan nog heel wat ladingen, dus leef je uit ;)
« Laatst bewerkt op: 02 May 2020, 00:26:07 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2020, 07:22:32 »
Hallo Peter,

Ben voor jou even in mijn foto archief gedoken.


Beladen Fans-U steekt doorgaans boven de bak uit in onregelmatige lijn. Dit is een Aushubtrein te Blausee-Mitholz.


Een SBB Fans-U geladen met split. Geladen met shovel? gezien de platte kop.


Zelfde split in een BLS Fans-U . Beide foto's gemaakt te Spiez.

Succes met wagenlading bouw  (y)

Mvg, Johan


Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2020, 12:01:19 »
Tx voor de foto's Johan,

Dan zit ik redelijk goed met de hoogte van de lading in de wagons  ;D


Uit hoeveel wagons bestaat zo'n Aushubzug gemiddeld en wat is de meestvoorkomende tractie loks hiervoor .  Verondersteld de Re4/4 loks ?
Zijn dit steeds enkel BLS wagons per stam of ook een mix van de grijze SBB's met de blauwe BLS wagens ?

@1200blauw : foto van de kopkanten als gevraagd
Petdig1

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2020, 12:16:13 »
geeft weer inspiratie
groet kees

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2020, 12:21:48 »
Waar heb je de opdrukken van Mannesmann van? Of zelf gemaakt? Hoe?

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2020, 12:51:33 »
De Mannesmann decals komen van   www.modellbahndecals.de
Petdig1

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2020, 16:58:03 »
Hallo Peter,

Aushub Goppenstein -> Blausee-Mitholz was lok(s) met 9 wagens Fans-U. Alles mogelijk, 9x BLS , 9x SBB of een mix daar van.
Als tractie is ook variatie mogelijk.


Veel gereden met BLS Ae 8/8 nummers 273 en 275. Beiden reden naar Blausee-Mitholz en Raron.


Dubbeltractie BLS Re 4/4.


Dubbeltractie SBB Re 4/4 of SBB Re 6/6 (heb ik zo geen foto van voorhanden met 9 wagens wel gereden)


Aushub werd gelost op het Kieswerk en ging leeg weer terug.

Tegen de voltooiing van het uitbreken van de NEAT tunnel werd het aanbod al minder. Laatste half jaar heeft de Aushub nog met 6 Fans-U gereden.


In de eerste week van vermindering van Fans-U naar 9 naar 6 was nog een SBB Re 6/6 in omloop. Deze heeft enkele dagen nog met 6 Fans-U gereden.


9 wagons Fans-U werden zoals je ziet gereden door dubbel tractie of een Re 6/6 dit had alles te maken met het remvermogen van tractie die werd vereist voor de afdaling van Kandersteg naar Blausee-Mitholz.
6 Fans-U werd dan ook gereden door 1 SBB Re 4/4


Ik heb een tijd mijn Aushub op de modelbaan gereden met 9 wagons Fans-U maar dan past die niet op het spoor van het Kieswerk.
Ik heb besloten de trein in te korten naar 6 wagons en rij afwisselend met SBB Re 6/6 en SBB Re 4/4 volgens voorbeeld.

Jou belading van de Fans-U inspireerd mij of te kijken of ik mijn Fans-U ook kan beladen  (y)

Mvg, Johan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2020, 21:27:53 »
Hallo Johan,
Bedankt voor de extra foto's en interessante uitleg.
Geeft leuk combinatie mogelijkheden zo te zien.
Misschien dan toch ook maar de negende wagen bij aanschaffen 😁.
Ook goed om te lezen vanaf wanneer en waarom er met dubbel tractie werd gereden 👍
Petdig1

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 May 2020, 22:14:14 »
Hallo Peter, ik mag wel even voort borduren in jou topic?

Vraag hoe maak jij de trekbandjes?





Staalplaten uit styreen gemaakt.




Afgekeurde gasbuizen worden terug gestuurd  ;D




Buizen aan de uiteinden afgedopt.


Wagon is al gereed voor een buis die nog in de maak is. Diameter 26,5 mm

Mvg, Johan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Zelf wagonladingen bouwen.
« Reactie #11 Gepost op: 22 May 2020, 18:45:06 »
Hallo Johan,

De trekbandjes  of strappings heb ik gemaakt van zelfklevende design tape.
Deze heb ik gevonden bij de Action in de hobby en knutselafdeling. Iets van een 0.85 Euro of zoiets.  Gewoon op een stuk glas of andere oppervlakte kleven op een lengte van een 10/15 cm afhankelijk van je lading en dan met een stalen lat en scherp cuttermesje in reepjes van ong 1 mm snijden. Deze wikkel je dan om je buizen ( ik heb hiervoor de zilverkleurige gebruikt )
Vastzetten op de wagon is zelfde principe maar dan de zwarte over de lading heen en naar de rongen toe. Afhankelijk van type wagon ( bij mij vielen deze juist in de breedte uitsparingen van de rong van de Marklin wagon) heb ik dit met een beetje kristal clear gefixeerd aan beide rongen. 

Jouw staalplaten zou ik eerst met zwarte banden op 2 -3 of 4 plaatsen bundelen afhankelijk van de plaat lengte. Zal al gelijk heel ander zicht geven. 
Betwijfel of deze op dit type wagen nog eens extra zelf of de wagon vastgezet moeten worden maar zou hier dan opteren voor zwart ijzergaren over de 3 lagen staalplaat. Dus 6 in totaal dan. Aan de zijkant van de wagon naast de rongen zouden hiervoor ogen moeten zitten waar de staaldraad in het echt doorheen getwist wordt.   Ter hoogte hiervan het garen met kristal clear fixeren dan.  Maar je zou best hiervoor eens wat foto's moeten zoeken op het internet want ik zie ze hier heel vaak zonder extra bijkomende fixerering toekomen daar de rongen eigenlijk de zijdelingse beweging tegenhouden en het hout tussen de bundels reeds voor een hoge wrijving zorgt.

De grote buizen moeten alleszins gefixeerd worden dmv ijzergaren  ( geen band omdat dit type wagon geen band  afspaninrichting heeft .   Dus zelfde principe als bovenstaand beschreven.

De dunne buizen zou ik ook idem als boven fixeren met zwart ijzergaren zodat de buizen neerwaarts gesecured zijn en niet gaan verschuiven.
Let wel, bij coated pipes is het principe weer heel anders omdat daar de buizen elkaar onderling niet mogen raken.

hopelijk kan je hier een stukje mee verder en naders hoor /lees in het wel

Petdig1