Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Rijtuigen op De Meer  (gelezen 16078 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #45 Gepost op: 01 juni 2020, 18:25:22 »
Het nummer is: 51 80 84-90 007-6  Bimdz  ICL   Volgens de uitstekende website van Martijn Haman is dit het Duitse nummer. Het NS-nummer zou moeten zijn 50 84 84-90 007-3 Maar dat staat er zeker niet op:

De kleuren op de foto zijn duidelijk die van NS. Ook het stamnummer 18013 komt overeen met de gegevens van Martijn. Zijn deze rijtuigen (er volgen er nog 2 na deze) nu eerst in NS-kleuren gezet met Duits nummer en daarna vernummerd of... Martijn, help!

NS-kleur + Duits nummer: 51 80 22-91 208-4  (maar bij NS: 50 80 22-91 208-1) ICL (zeker)

NS-kleur + Duits nummer: 51 80 84-90 019-1  (maar bij NS: 50 80 84 90 019-8) ICL

De rijtuigen ICL (alle?) hebben bij NS eerst met '80' gereden voordat een vernummering naar '84' plaatsvond. Zo kan ik op basis van mijn eigen foto's herleiden dat de door jou gefotografeerde 84-90 007 is tussen november 2007 en juni 2009 is vernummerd.

Zal mijn website daar op aanpassen, want uit de huidige lijst blijkt niet goed dat ze eerst bij NS onder de oude Duitse-nummers hebben gereden.

NB. Ik weet niet wanneer je de foto's van deze drie ICL-rijtuigen hebt gemaakt, maar ik vermoed in 2017 of begin 2018.

Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #46 Gepost op: 01 juni 2020, 21:57:50 »
De rijtuigen ICL (alle?) hebben bij NS eerst met '80' gereden voordat een vernummering naar '84' plaatsvond.
Daar moet een technische wijziging aan ten grondslag liggen, want na de vernummering hadden ze geen "51" RIC-nummer meer. Ken de details rond de toelating niet, maar mijn suggestie is dat het de aanpassing van de deursluiting van UIC vierkant laaggeplaatst naar de bij NS gebruikelijke driekant naast de deur geweest kan zijn. Wellicht kan iemand dat bevestigen of ontkrachten. Rijtuigen in Duitse kleuren met Nederlands nummer zijn er overigens ook geweest:

De aanduiding RIC lijkt me hier misplaatst en had eigenlijk weggehaald moeten worden, kennelijk heeft men de moeite beperkt tot het omstickeren van het rijtuignummer.

NB. Ik weet niet wanneer je de foto's van deze drie ICL-rijtuigen hebt gemaakt, maar ik vermoed in 2017 of begin 2018.
Ik vermoed 10 jaar eerder. ;)
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 00:54:03 door EN446 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #47 Gepost op: 02 juni 2020, 00:59:40 »
Zijn die rijtuigen daadwerkelijk aangepast kwa sleutel voor de deurbediening?

Vierkant bediening bij rijtuigen was bijvoorbeeld ook niet geheel ongebruikelijk, ICR buurland had bijvoorbeeld beide, vierkant en driehoek.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #48 Gepost op: 02 juni 2020, 10:14:37 »
Ik heb een overzicht uit december 2007 waarin informatie staat over de ICL-rijtuigen die bij NS gaan rijden. Daarin is een kolom 'wijziging deurbesturing' opgenomen, waarbij per rijtuig staat aangegeven of dat uitgevoerd is of niet. Het lijkt er dus wel op dat er iets is aangepast.

Martijn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #49 Gepost op: 02 juni 2020, 15:18:15 »
In mijn post van 29 mei kwam een wit/rood Bimdz-rijtuig voorbij en in mijn post van 30 mei kwam een blauw/wit Aimz-rijtuig voorbij. Beide zaten in de lange sleep rijtuigen (stam 18013) met dus die 'aparte' ICL-rijtuigen, allen gefotografeerd op 20 oktober 2007. Het is mij nu ook helder hoe het dus zat met de kleuren en de nummers.  Dank aan Martijn en "EN446" voor de gegevens.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #50 Gepost op: 02 juni 2020, 15:54:07 »
Toegift 1
Op 10 april 2004 kwam aan het eind van de werkdag voor de Stibans het bericht dat er een 1300 met een sleep plan W op De Meer zou arriveren. Daar heb ik uiteraard op gewacht. Altijd een zwak gehad voor de 'nep-Silberlingen' die in Nederland nooit populair zijn geworden. Er was geen 1e klasse variant van, zodat ze altijd samen met andere types dienst moesten doen. Beroemd (of berucht) werden ze toen ze in de Beneluxdienst terecht kwamen. (Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook altijd ging voor de 2e klasse afdeling van de AB van de NMBS). En daarna verdwaalde de W-tjes als toevoeging in de Zandvoort - Maastricht/Heerlen treinen (door de 'gewone' reiziger gemeden want de nieuwe ICR's waren comfortabeler, dus had ik vaak een zitplek in de W) of, nog erger, in de spitsdiensten. Maar het volk wil plaatjes:


De 1302 arriveert met 6 plan W's op De Meer.


Na binnenkomst langs de trein gelopen. De eerste 3 zaten onder de grafitti, dus geen plaatje waard. Dit is de 50 84 21-37 473-9. Nummer in het midden = ex-Beneluxdienst


50 84 21-37 501-7. Nummer links, dus altijd binnen Nederland gebleven. Ook nooit een B41xx - nummer gekregen want met dit nummer afgeleverd in 1968


compleet met koersbordenbak was de 50 84 21-37 471-3 (ex B 4117) aan de 1302 gekoppeld. Of de rijtuigen nu bedoeld waren voor de "geluidswal" die enige tijd in de vorm van een lange sleep rijtuigen op het spoor naast de hoofdlijn Amsterdam Muiderpoort - Diemen heeft gestaan, weet ik niet. Ik weet wel dat de 1302 omgelopen is en dat in de tussentijd de verbinding tussen de 3 mét en de 3 zonder grafitti werd verbroken. Na het weer aankoppelen van de 1302 krijgen we dan dit plaatje:


De 1302 poseert naast een dubbeldeksstuurstand. Of de 1302 met die 3 W's nog vertrokken is, of dat er alleen voor een plaatje is geposeerd, weet ik niet meer. Het zou me niets verbazen dat alleen die hoge lichtmast rechts en de huizen op de achtergrond nog aanwezig zijn, en al het andere op deze opname gesloopt of verdwenen. Voor de tijdgeest: de "Groene Amsterdammer" (419) stond toen op De Meer, evenals de 766 (groen) en de 1136 en 1145 die, voor wie goed kijkt, ook op de laatste opname zichtbaar zijn.

Tot de volgende toegift!
Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #51 Gepost op: 02 juni 2020, 16:18:14 »
Op de plek waar de 1302 en de DD-AR naast elkaar poseren (laatste foto) staat nu een onderhoudsloods. En daar wordt nu het huidige ICR park en Traxx lokken onderhouden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #52 Gepost op: 02 juni 2020, 20:43:00 »
Volgens mij was die rit met die plan W's om een 3 tal daarvan te plukken in het SB aldaar, de 1302 was toen al van het Spoorwegmuseum ook.

Ik gok dat de eerste 3 rijtuigen toen de 453, 457 en 472 waren die toen ook reeds van het Spoorwegmuseum waren.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 20:45:56 door Thom »

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #53 Gepost op: 03 juni 2020, 13:09:41 »


Zo te zien hetzelfde konvooi, onderweg tussen Haarlem en Leiden. Een foto die ik zelf gemaakt heb toen ik nog met rolletjes fotografeerde en niet bij hield wat ik op welke dag fotografeerde. Een datum kan ik er dus niet aan plakken. Maar ik meen dat er een aantal rijtuigen voor het museum waren en een aantal gestript werden ten behoeve van het museum.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #54 Gepost op: 03 juni 2020, 13:38:27 »
Was er geen sprake van dat die Plan W's waren bestemd voor dat mislukte Friese stoomtreinexperiment? Meen mij zoiets te herinneren.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #55 Gepost op: 03 juni 2020, 13:42:28 »
Dat verhaal is pas later gaan spelen, toen het museum 2 van de 3 plan Willems in hun bezit aan de FstM verkochte.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #56 Gepost op: 03 juni 2020, 23:19:13 »
Daar moet een technische wijziging aan ten grondslag liggen, want na de vernummering hadden ze geen "51" RIC-nummer meer. Ken de details rond de toelating niet, maar mijn suggestie is dat het de aanpassing van de deursluiting van UIC vierkant laaggeplaatst naar de bij NS gebruikelijke driekant naast de deur geweest kan zijn. Wellicht kan iemand dat bevestigen of ontkrachten. Rijtuigen in Duitse kleuren met Nederlands nummer zijn er overigens ook geweest:

De aanduiding RIC lijkt me hier misplaatst en had eigenlijk weggehaald moeten worden, kennelijk heeft men de moeite beperkt tot het omstickeren van het rijtuignummer.
Ik vermoed 10 jaar eerder. ;)
Het 7de en 8ste cijfer zeggen iets over de snelheid en de verwarming (200 km/u en 3 spanningen). Stoomverwarming ontbreekt, maar dat is ook niet meer opgenomen in de RIC. Het nummer zegt in nu principe niets meer over RIC.
Het kan zijn dat er een driekantsleutel schakelaar is bijgeplaatst maar dat de gebruikelijke vierkantsleutel schakelaar is blijven zitten. In dat geval blijft het een RIC rijtuig. Ik heb tot 2 maal toe op de Wgm gebivakkeerd, echter helaas nooit het rijtuig van de binnenkant bekeken anders had ik meer zekerheid kunnen bieden.

Freek

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #57 Gepost op: 19 juli 2020, 13:36:39 »
NEE! Er wordt geen nieuw draadje gestart!! Het hoort hier!!! (dom gedoe trouwens, die waarschuwing. Alsof ik MOET blijven publiceren  ???)

Toegift 2
Sail 2020 gaat niet door. Schijnbaar had iemand bij NS echter in 2005 bedacht dat er voor die edite wel eens niet zo veel bezoekers zouden komen en dus werd er besloten, er reclame voor te gaan maken op rijtuigen. Op 13 augustus 2005 was ik voor een werkdag van de Stibans weer op De Meer en zag in de werkplaats bijgaande beelden.


rijtuig 50 84 22-37 908-3 stond binnen en werd beplakt met reclame


Idem, opname vanaf de andere kant. De stalen D was bij de werkgroep in gebruik




details van het rijtuig met de verschillende 'slagzinnen' in beeld die dus de reclame vormden


Ondanks dat er voldoende voorraad stond om vele rijtuigen met te beplakken, heb ik buiten de loods er geen enkel rijtuig mee gezien. Ik heb rond die tijd voor en tijdens Sail nog opgelet als ik weer in de buurt van Amsterdam was, maar niets gezien. Ik betwijfel sterk of er wel ooit mee gereden is, buiten De Meer. Ik laat me graag corrigeren. Voorlopig denk ik dat ik unieke plaatjes gemaakt heb.

Er volgt nog een laatste toegift maar dan moet er eerst een model verschenen zijn... Daarna is de koek echt op. Maar ik heb wel een idee voor een vervolg, ook weer met rijtuigen in de hoofdrol, maar dan wat verder weg dan op De Meer. Veel verder weg zelfs.... Ga er nu nog niet voor bij de PC zitten wachten; het kan nog wel even duren voordat je het in de lijst links terug ziet. Maar het komt zeker.

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #58 Gepost op: 19 juli 2020, 14:28:51 »
Bedankt Raymond voor de interessante reportages  :)

Groet, Victor