Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 00:26:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:08:35
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ArjanB
Vandaag om 00:03:22
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2020, 23:29:07
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Bert V
19 september 2020, 23:21:01
Britain's biggest dig BBC 2 door ivanzon
19 september 2020, 23:13:49
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door ivanzon
19 september 2020, 23:11:37
De Hef in N schaal... door jowi
19 september 2020, 23:01:35
Projekt 083-338 door 44
19 september 2020, 22:37:54
RTM-tijden herleven... door EddyK
19 september 2020, 22:35:22
Islington yard - Toronto Canada door NS1220
19 september 2020, 22:30:30
Ledverlichting aansluiten door NS1220
19 september 2020, 22:25:51
NL baan: Frotterdam in h0 door frenkievee
19 september 2020, 22:13:26
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Besselspoor
19 september 2020, 22:06:32
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
19 september 2020, 21:46:34
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Bert van Gelder
19 september 2020, 21:44:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
19 september 2020, 21:42:39
Rheinburgh, TP V/VI door Falcon10
19 september 2020, 21:21:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
19 september 2020, 20:53:12
Eurotrein graanwagens door wmrail
19 september 2020, 19:59:22
ICM treinstel 4083 als NOS-treinstel door NL-modelspoor
19 september 2020, 19:26:24
ESU draaistel door Arnold van Heyst
19 september 2020, 19:07:17
Beurs Joure, 18 juli 2020... door ex-DR V100
19 september 2020, 18:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
19 september 2020, 18:23:25
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
19 september 2020, 18:08:48
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
19 september 2020, 18:07:05
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
19 september 2020, 18:00:10
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
19 september 2020, 17:58:23
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door arnout
19 september 2020, 17:47:03
Baanbouw Bosje77 door bosje77
19 september 2020, 17:42:38
  

Auteur Topic: Rijtuigen op De Meer  (gelezen 8105 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1038
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #45 Gepost op: 01 juni 2020, 18:25:22 »
Het nummer is: 51 80 84-90 007-6  Bimdz  ICL   Volgens de uitstekende website van Martijn Haman is dit het Duitse nummer. Het NS-nummer zou moeten zijn 50 84 84-90 007-3 Maar dat staat er zeker niet op:

De kleuren op de foto zijn duidelijk die van NS. Ook het stamnummer 18013 komt overeen met de gegevens van Martijn. Zijn deze rijtuigen (er volgen er nog 2 na deze) nu eerst in NS-kleuren gezet met Duits nummer en daarna vernummerd of... Martijn, help!

NS-kleur + Duits nummer: 51 80 22-91 208-4  (maar bij NS: 50 80 22-91 208-1) ICL (zeker)

NS-kleur + Duits nummer: 51 80 84-90 019-1  (maar bij NS: 50 80 84 90 019-8) ICL

De rijtuigen ICL (alle?) hebben bij NS eerst met '80' gereden voordat een vernummering naar '84' plaatsvond. Zo kan ik op basis van mijn eigen foto's herleiden dat de door jou gefotografeerde 84-90 007 is tussen november 2007 en juni 2009 is vernummerd.

Zal mijn website daar op aanpassen, want uit de huidige lijst blijkt niet goed dat ze eerst bij NS onder de oude Duitse-nummers hebben gereden.

NB. Ik weet niet wanneer je de foto's van deze drie ICL-rijtuigen hebt gemaakt, maar ik vermoed in 2017 of begin 2018.

Martijn

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #46 Gepost op: 01 juni 2020, 21:57:50 »
De rijtuigen ICL (alle?) hebben bij NS eerst met '80' gereden voordat een vernummering naar '84' plaatsvond.
Daar moet een technische wijziging aan ten grondslag liggen, want na de vernummering hadden ze geen "51" RIC-nummer meer. Ken de details rond de toelating niet, maar mijn suggestie is dat het de aanpassing van de deursluiting van UIC vierkant laaggeplaatst naar de bij NS gebruikelijke driekant naast de deur geweest kan zijn. Wellicht kan iemand dat bevestigen of ontkrachten. Rijtuigen in Duitse kleuren met Nederlands nummer zijn er overigens ook geweest:

De aanduiding RIC lijkt me hier misplaatst en had eigenlijk weggehaald moeten worden, kennelijk heeft men de moeite beperkt tot het omstickeren van het rijtuignummer.

NB. Ik weet niet wanneer je de foto's van deze drie ICL-rijtuigen hebt gemaakt, maar ik vermoed in 2017 of begin 2018.
Ik vermoed 10 jaar eerder. ;)
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 00:54:03 door EN446 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #47 Gepost op: 02 juni 2020, 00:59:40 »
Zijn die rijtuigen daadwerkelijk aangepast kwa sleutel voor de deurbediening?

Vierkant bediening bij rijtuigen was bijvoorbeeld ook niet geheel ongebruikelijk, ICR buurland had bijvoorbeeld beide, vierkant en driehoek.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1038
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #48 Gepost op: 02 juni 2020, 10:14:37 »
Ik heb een overzicht uit december 2007 waarin informatie staat over de ICL-rijtuigen die bij NS gaan rijden. Daarin is een kolom 'wijziging deurbesturing' opgenomen, waarbij per rijtuig staat aangegeven of dat uitgevoerd is of niet. Het lijkt er dus wel op dat er iets is aangepast.

Martijn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #49 Gepost op: 02 juni 2020, 15:18:15 »
In mijn post van 29 mei kwam een wit/rood Bimdz-rijtuig voorbij en in mijn post van 30 mei kwam een blauw/wit Aimz-rijtuig voorbij. Beide zaten in de lange sleep rijtuigen (stam 18013) met dus die 'aparte' ICL-rijtuigen, allen gefotografeerd op 20 oktober 2007. Het is mij nu ook helder hoe het dus zat met de kleuren en de nummers.  Dank aan Martijn en "EN446" voor de gegevens.

Groet, Raymond van den Hoven

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #50 Gepost op: 02 juni 2020, 15:54:07 »
Toegift 1
Op 10 april 2004 kwam aan het eind van de werkdag voor de Stibans het bericht dat er een 1300 met een sleep plan W op De Meer zou arriveren. Daar heb ik uiteraard op gewacht. Altijd een zwak gehad voor de 'nep-Silberlingen' die in Nederland nooit populair zijn geworden. Er was geen 1e klasse variant van, zodat ze altijd samen met andere types dienst moesten doen. Beroemd (of berucht) werden ze toen ze in de Beneluxdienst terecht kwamen. (Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook altijd ging voor de 2e klasse afdeling van de AB van de NMBS). En daarna verdwaalde de W-tjes als toevoeging in de Zandvoort - Maastricht/Heerlen treinen (door de 'gewone' reiziger gemeden want de nieuwe ICR's waren comfortabeler, dus had ik vaak een zitplek in de W) of, nog erger, in de spitsdiensten. Maar het volk wil plaatjes:


De 1302 arriveert met 6 plan W's op De Meer.


Na binnenkomst langs de trein gelopen. De eerste 3 zaten onder de grafitti, dus geen plaatje waard. Dit is de 50 84 21-37 473-9. Nummer in het midden = ex-Beneluxdienst


50 84 21-37 501-7. Nummer links, dus altijd binnen Nederland gebleven. Ook nooit een B41xx - nummer gekregen want met dit nummer afgeleverd in 1968


compleet met koersbordenbak was de 50 84 21-37 471-3 (ex B 4117) aan de 1302 gekoppeld. Of de rijtuigen nu bedoeld waren voor de "geluidswal" die enige tijd in de vorm van een lange sleep rijtuigen op het spoor naast de hoofdlijn Amsterdam Muiderpoort - Diemen heeft gestaan, weet ik niet. Ik weet wel dat de 1302 omgelopen is en dat in de tussentijd de verbinding tussen de 3 mét en de 3 zonder grafitti werd verbroken. Na het weer aankoppelen van de 1302 krijgen we dan dit plaatje:


De 1302 poseert naast een dubbeldeksstuurstand. Of de 1302 met die 3 W's nog vertrokken is, of dat er alleen voor een plaatje is geposeerd, weet ik niet meer. Het zou me niets verbazen dat alleen die hoge lichtmast rechts en de huizen op de achtergrond nog aanwezig zijn, en al het andere op deze opname gesloopt of verdwenen. Voor de tijdgeest: de "Groene Amsterdammer" (419) stond toen op De Meer, evenals de 766 (groen) en de 1136 en 1145 die, voor wie goed kijkt, ook op de laatste opname zichtbaar zijn.

Tot de volgende toegift!
Groet, Raymond van den Hoven

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 884
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #51 Gepost op: 02 juni 2020, 16:18:14 »
Op de plek waar de 1302 en de DD-AR naast elkaar poseren (laatste foto) staat nu een onderhoudsloods. En daar wordt nu het huidige ICR park en Traxx lokken onderhouden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #52 Gepost op: 02 juni 2020, 20:43:00 »
Volgens mij was die rit met die plan W's om een 3 tal daarvan te plukken in het SB aldaar, de 1302 was toen al van het Spoorwegmuseum ook.

Ik gok dat de eerste 3 rijtuigen toen de 453, 457 en 472 waren die toen ook reeds van het Spoorwegmuseum waren.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2020, 20:45:56 door Thom »

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #53 Gepost op: 03 juni 2020, 13:09:41 »


Zo te zien hetzelfde konvooi, onderweg tussen Haarlem en Leiden. Een foto die ik zelf gemaakt heb toen ik nog met rolletjes fotografeerde en niet bij hield wat ik op welke dag fotografeerde. Een datum kan ik er dus niet aan plakken. Maar ik meen dat er een aantal rijtuigen voor het museum waren en een aantal gestript werden ten behoeve van het museum.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #54 Gepost op: 03 juni 2020, 13:38:27 »
Was er geen sprake van dat die Plan W's waren bestemd voor dat mislukte Friese stoomtreinexperiment? Meen mij zoiets te herinneren.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3191
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #55 Gepost op: 03 juni 2020, 13:42:28 »
Dat verhaal is pas later gaan spelen, toen het museum 2 van de 3 plan Willems in hun bezit aan de FstM verkochte.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #56 Gepost op: 03 juni 2020, 23:19:13 »
Daar moet een technische wijziging aan ten grondslag liggen, want na de vernummering hadden ze geen "51" RIC-nummer meer. Ken de details rond de toelating niet, maar mijn suggestie is dat het de aanpassing van de deursluiting van UIC vierkant laaggeplaatst naar de bij NS gebruikelijke driekant naast de deur geweest kan zijn. Wellicht kan iemand dat bevestigen of ontkrachten. Rijtuigen in Duitse kleuren met Nederlands nummer zijn er overigens ook geweest:

De aanduiding RIC lijkt me hier misplaatst en had eigenlijk weggehaald moeten worden, kennelijk heeft men de moeite beperkt tot het omstickeren van het rijtuignummer.
Ik vermoed 10 jaar eerder. ;)
Het 7de en 8ste cijfer zeggen iets over de snelheid en de verwarming (200 km/u en 3 spanningen). Stoomverwarming ontbreekt, maar dat is ook niet meer opgenomen in de RIC. Het nummer zegt in nu principe niets meer over RIC.
Het kan zijn dat er een driekantsleutel schakelaar is bijgeplaatst maar dat de gebruikelijke vierkantsleutel schakelaar is blijven zitten. In dat geval blijft het een RIC rijtuig. Ik heb tot 2 maal toe op de Wgm gebivakkeerd, echter helaas nooit het rijtuig van de binnenkant bekeken anders had ik meer zekerheid kunnen bieden.

Freek

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #57 Gepost op: 19 juli 2020, 13:36:39 »
NEE! Er wordt geen nieuw draadje gestart!! Het hoort hier!!! (dom gedoe trouwens, die waarschuwing. Alsof ik MOET blijven publiceren  ???)

Toegift 2
Sail 2020 gaat niet door. Schijnbaar had iemand bij NS echter in 2005 bedacht dat er voor die edite wel eens niet zo veel bezoekers zouden komen en dus werd er besloten, er reclame voor te gaan maken op rijtuigen. Op 13 augustus 2005 was ik voor een werkdag van de Stibans weer op De Meer en zag in de werkplaats bijgaande beelden.


rijtuig 50 84 22-37 908-3 stond binnen en werd beplakt met reclame


Idem, opname vanaf de andere kant. De stalen D was bij de werkgroep in gebruik




details van het rijtuig met de verschillende 'slagzinnen' in beeld die dus de reclame vormden


Ondanks dat er voldoende voorraad stond om vele rijtuigen met te beplakken, heb ik buiten de loods er geen enkel rijtuig mee gezien. Ik heb rond die tijd voor en tijdens Sail nog opgelet als ik weer in de buurt van Amsterdam was, maar niets gezien. Ik betwijfel sterk of er wel ooit mee gereden is, buiten De Meer. Ik laat me graag corrigeren. Voorlopig denk ik dat ik unieke plaatjes gemaakt heb.

Er volgt nog een laatste toegift maar dan moet er eerst een model verschenen zijn... Daarna is de koek echt op. Maar ik heb wel een idee voor een vervolg, ook weer met rijtuigen in de hoofdrol, maar dan wat verder weg dan op De Meer. Veel verder weg zelfs.... Ga er nu nog niet voor bij de PC zitten wachten; het kan nog wel even duren voordat je het in de lijst links terug ziet. Maar het komt zeker.

Groet, Raymond v/d Hoven

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Rijtuigen op De Meer
« Reactie #58 Gepost op: 19 juli 2020, 14:28:51 »
Bedankt Raymond voor de interessante reportages  :)

Groet, Victor