Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 13:36:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:28:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:28:34
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 13:19:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Benelux795
Vandaag om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 13:09:45
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Edsko Hekman
Vandaag om 13:09:35
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 13:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 12:57:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:50:15
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 12:42:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:40:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:19:01
Pendel module Viessmann 5214 door R1954
Vandaag om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Loki
Vandaag om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:12:26
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:03:14
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 10:08:51
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door ca.gorter
Vandaag om 09:55:20
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:48:02
Open Verkoop Dag MSV M&A door Noud48
Vandaag om 09:41:44
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Blausee-Mitholz
Vandaag om 09:34:48
Aandrijving metro gezocht door Pauldg
Vandaag om 09:20:28
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 08:51:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?  (gelezen 3337 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Gepost op: 30 April 2020, 17:23:10 »
Eindelijk kan ik een rondje rijden op mijn nieuwe baan en dus vind mijn kleinzoon van 14 jaar het leuk om alle treinen uit te proberen. De Lima TGV La Poste laat hij vrij lang op hoge snelheid rondrijden terwijl hij ergens anders mee bezig is. En dan gaat het mis: na enige tijd stopt de TGV, komt er rook uit en begint hij te stinken.

Na het openen zie ik dit:



En dus is er kennelijk iets in de decoder verbrand. Mijn vraag is: komt dit van het langdurig hard rijden of kan de oorzaak ook zijn dat mijn treinen een paar stil hebben gestaan? Of is het misschien gewoon domme pech?
« Laatst bewerkt op: 30 April 2020, 20:27:14 door Bert van Gelder »
Groet Freek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22613
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2020, 18:03:22 »
Is dat een Lokpilot Basic?
Ik denk dat het verbruik van de trein voortdurend net tegen de maximale belasting van de decoder aan zat. Bij langdurige belasting gaat het dan mis.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2020, 18:31:21 »
Ik zou even onderhoud plegen aan de aandrijving en de assen. Alle tandwielen en assen schoonmaken en overnieuw in de (spaarzame) olie en vet zetten.

Als de olie en vet verouderd is dan kan het stroomverbruik sterk oplopen.

mvg spock

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2020, 18:42:48 »
Het is een ESU LoPi Standaard. De loc ligt  nu toch uit elkaar dus ik zal alles eens goed gaan schoonmaken.

En hetzelfde zal ik dan ook maar gaan doen met al mijn andere locs  ::)
Groet Freek

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2020, 19:14:03 »
http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/
0.9 A continuous load, dat is behoorlijk wat, een oude Lima pannekoekmotor trekt onbelast 150-200mA,
 maar ook een moderne versie met decoderaansluiting en een "gewone motor" doet zoiets.
Met trein erachter is dat wel meer maar dat zou toch moeten kunnen zonder doorbrandverschijnselen.
Esu site: Protection: Of course, all function outputs as well as the motor output are protected against overload.
We want you to enjoy the features of our decoders for as long as possible!

Ik zou de gok wagen en hem naar de Esu importeur sturen, met het verhaal. Nooit geschoten, altijd mis.
En ik heb toch wel vaker, bij diverse decodermerken bij soortgelijke decoderongelukken, een nieuwe decoder mogen ontvangen!
Succes!
François

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2020, 19:24:46 »
overbelast geweest.Zet er een nieuwe V5 in want die kan veel meer aan.Opgelost.Garantie op de decoder mag je wel vergeten want is niet meer origineel en plastic is letterlijk weggesmolten door overbelasting.
Zal je meer kosten aan verzendkosten en palaver dan een decoder voor 25 euro.
Greetings,salutations,groetjes,

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2020, 19:29:09 »
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Ik heb al een nieuwe decoder besteld. Volgende keer gewoon minder zwaar belasten; dit was achteraf gezien ook best wel extreem.
Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2020, 16:08:00 »
Nog even wat betreft het schoonmaken en oliën van de tandwielen: deze zien er best wel schoon uit en ik zou ook niet weten hoe ik deze zou moeten gaan schoonmaken.



Verder huiver ik een beetje om olie te gebruiken op plastic tandwielen maar misschien heb ik het mis? Ik heb nog wel een flesje Fleischmann Spezialöl 6599 staan. Misschien kan dat geen kwaad?

Groet Freek

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2020, 16:18:18 »
1 drupje kan nooit kwaad.Best op het middelste tandwiel dan verdeeld het zich mooi naar de anderen.
Greetings,salutations,groetjes,

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2020, 16:31:44 »
Ok, ga ik doen! Thnx voor je snelle reactie.
Groet Freek

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18250
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2020, 16:35:43 »

Verder huiver ik een beetje om olie te gebruiken op plastic tandwielen maar misschien heb ik het mis?

Yep, je hebt het mis ;) Je kunt gerust een druppel olie op de tandwielen doen, zeker spaarzaam gebuiken. Er zijn zelfsmerende tandwielen van Delrin kunststof maar ook daar kan een druppel olie of tipje vet geen kwaad. Jou getoonde olie is trouwens prima.

Het hele verhaal gelezende te hebben denk ik dat je net teveel van je TGV gevraagd hebt. Vol gas is leuk maar dat is net over de limiet van je decoder gegaan. En; als het manneke echt racen wil is een racebaan misschien een betere optie voor hem ;) Dus als opa naar opa, ietsje strenger mag :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #11 Gepost op: 01 May 2020, 16:45:19 »
Dus als opa naar opa, ietsje strenger mag :)

Haha, het was grotendeels mijn eigen schuld, hoor. Want ik stond er bij en ik keek er naar :-) Ik dacht nog: kan het kwaad of niet?
En mijn kleinzoon voelde zich toch wel erg schuldig (onterecht dus volgens mij) want het 'treinen' was opeens afgelopen............

Ach, we hebben allebei weer wat geleerd en dat is ook goed.
Groet Freek

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2020, 17:31:06 »
Zo te zien ontbreken ook de slipbandjes. Door de open groef op de wielen rijd het wat minder soepel.
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2020, 17:52:37 »
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb meerdere TGV's en ze hebben geen van alle antislipbandjes.

Maar deze (en 1 andere) hebben wel wielen met een groef aan de aandrijvingkant van de motor. Maar aan het draaistel aan de voorkant (zonder motor) zitten geen draden. Dat betekent dat de stroomafname dus via de assen aan de motorkant plaatsvindt. Dan kan ik aan die kant geen antislipbandjes er op zetten want dan er geen stroomafname plaats.

Wel een beetje merkwaardig, eerlijk gezegd.
Groet Freek

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2020, 18:06:42 »
Die kant van de antislipbandjes heeft geen stroomafname dus gewoon monteren.

Mvg Theo