BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: freekvo op 30 april 2020, 17:23:10
-
Eindelijk kan ik een rondje rijden op mijn nieuwe baan en dus vind mijn kleinzoon van 14 jaar het leuk om alle treinen uit te proberen. De Lima TGV La Poste laat hij vrij lang op hoge snelheid rondrijden terwijl hij ergens anders mee bezig is. En dan gaat het mis: na enige tijd stopt de TGV, komt er rook uit en begint hij te stinken.
Na het openen zie ik dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize-of-20200430_171038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize-of-20200430_171038.jpg)
En dus is er kennelijk iets in de decoder verbrand. Mijn vraag is: komt dit van het langdurig hard rijden of kan de oorzaak ook zijn dat mijn treinen een paar stil hebben gestaan? Of is het misschien gewoon domme pech?
-
Is dat een Lokpilot Basic?
Ik denk dat het verbruik van de trein voortdurend net tegen de maximale belasting van de decoder aan zat. Bij langdurige belasting gaat het dan mis.
-
Ik zou even onderhoud plegen aan de aandrijving en de assen. Alle tandwielen en assen schoonmaken en overnieuw in de (spaarzame) olie en vet zetten.
Als de olie en vet verouderd is dan kan het stroomverbruik sterk oplopen.
mvg spock
-
Het is een ESU LoPi Standaard. De loc ligt nu toch uit elkaar dus ik zal alles eens goed gaan schoonmaken.
En hetzelfde zal ik dan ook maar gaan doen met al mijn andere locs ::)
-
http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/
0.9 A continuous load, dat is behoorlijk wat, een oude Lima pannekoekmotor trekt onbelast 150-200mA,
maar ook een moderne versie met decoderaansluiting en een "gewone motor" doet zoiets.
Met trein erachter is dat wel meer maar dat zou toch moeten kunnen zonder doorbrandverschijnselen.
Esu site: Protection: Of course, all function outputs as well as the motor output are protected against overload.
We want you to enjoy the features of our decoders for as long as possible!
Ik zou de gok wagen en hem naar de Esu importeur sturen, met het verhaal. Nooit geschoten, altijd mis.
En ik heb toch wel vaker, bij diverse decodermerken bij soortgelijke decoderongelukken, een nieuwe decoder mogen ontvangen!
Succes!
François
-
overbelast geweest.Zet er een nieuwe V5 in want die kan veel meer aan.Opgelost.Garantie op de decoder mag je wel vergeten want is niet meer origineel en plastic is letterlijk weggesmolten door overbelasting.
Zal je meer kosten aan verzendkosten en palaver dan een decoder voor 25 euro.
-
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Ik heb al een nieuwe decoder besteld. Volgende keer gewoon minder zwaar belasten; dit was achteraf gezien ook best wel extreem.
-
Nog even wat betreft het schoonmaken en oliën van de tandwielen: deze zien er best wel schoon uit en ik zou ook niet weten hoe ik deze zou moeten gaan schoonmaken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize-of-20200501_155233.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize-of-20200501_155233.jpg)
Verder huiver ik een beetje om olie te gebruiken op plastic tandwielen maar misschien heb ik het mis? Ik heb nog wel een flesje Fleischmann Spezialöl 6599 staan. Misschien kan dat geen kwaad?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_195.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_195.jpg)
-
1 drupje kan nooit kwaad.Best op het middelste tandwiel dan verdeeld het zich mooi naar de anderen.
-
Ok, ga ik doen! Thnx voor je snelle reactie.
-
Verder huiver ik een beetje om olie te gebruiken op plastic tandwielen maar misschien heb ik het mis?
Yep, je hebt het mis ;) Je kunt gerust een druppel olie op de tandwielen doen, zeker spaarzaam gebuiken. Er zijn zelfsmerende tandwielen van Delrin kunststof maar ook daar kan een druppel olie of tipje vet geen kwaad. Jou getoonde olie is trouwens prima.
Het hele verhaal gelezende te hebben denk ik dat je net teveel van je TGV gevraagd hebt. Vol gas is leuk maar dat is net over de limiet van je decoder gegaan. En; als het manneke echt racen wil is een racebaan misschien een betere optie voor hem ;) Dus als opa naar opa, ietsje strenger mag :)
-
Dus als opa naar opa, ietsje strenger mag :)
Haha, het was grotendeels mijn eigen schuld, hoor. Want ik stond er bij en ik keek er naar :-) Ik dacht nog: kan het kwaad of niet?
En mijn kleinzoon voelde zich toch wel erg schuldig (onterecht dus volgens mij) want het 'treinen' was opeens afgelopen............
Ach, we hebben allebei weer wat geleerd en dat is ook goed.
-
Zo te zien ontbreken ook de slipbandjes. Door de open groef op de wielen rijd het wat minder soepel.
-
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb meerdere TGV's en ze hebben geen van alle antislipbandjes.
Maar deze (en 1 andere) hebben wel wielen met een groef aan de aandrijvingkant van de motor. Maar aan het draaistel aan de voorkant (zonder motor) zitten geen draden. Dat betekent dat de stroomafname dus via de assen aan de motorkant plaatsvindt. Dan kan ik aan die kant geen antislipbandjes er op zetten want dan er geen stroomafname plaats.
Wel een beetje merkwaardig, eerlijk gezegd.
-
Die kant van de antislipbandjes heeft geen stroomafname dus gewoon monteren.
Mvg Theo
-
Maar aan het draaistel aan de voorkant (zonder motor) zitten geen draden.
Dat klopt dus niet. Aan het voorste draaistel moet ook een draad zitten. Ik heb mijn Thalys even open gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-Thalys-20200501_181102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-Thalys-20200501_181102.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-Thalys-20200501_181115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima-Thalys-20200501_181115.jpg)
Succes Frits
-
Ik heb niet goed gekeken; er zit toch een verbinding aan de binnenkant (maar die had ik zwart geverfd) en door alle decoder draden zag ik de verbinding niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_104915-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_104915-2.jpg)
De vraag is nu: hoe kom ik aan antislipbandjes voor een Lima TGV????
-
Volgens mij heb je een aantal jaar geleden zelf het antwoord gegeven ;):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43680.0
-
Wat suf: 'maar' 5 jaar geleden en ik kan me daar dus echt niets meer van herinneren :o
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43680.msg3221624438#msg3221624438
Afijn, nu moet ik dus 15 verhuisdozen nalopen want ik heb ongetwijfeld veel meer gekocht dan ik op dat moment nodig had.
Wel gek dat al mijn TGV's geen antislipbandjes meer hebben; kennelijk hebben die dingen niet echt een lange levensduur.
-
Ik heb mijn voorraad antislipbandjes toch nog vrij snel kunnen vinden. Maar ook vond ik het potje Bullfrog Snot. En omdat het me irriteerde dat het me nooit gelukt is om daar iets mee te doen, heb ik nog eens goed naar een paar Youtube-filmpjes gekeken.
Voordat ik de antislipbandjes gebruik, ga ik eerst de Snot proberen. Het is me redelijk goed gelukt om die op de TGV La Poste aan te brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_153618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_153618.jpg)
Omdat het de hele nacht moet drogen, heb ik het ook al vast aangebracht op de TGV Sud-Est. Deze heeft nl. een extra tussenwagon; de motor slipt nu wel heel erg door en dat heeft ie vroeger nooit gedaan voor zover ik weet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_163638.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200502_163638.jpg)
Op beide foto's zit het er net op. Hierna laat ik de wielen nog minsten 15 minuten draaien en daarna dus (zoals geschreven) een hele nacht drogen.
-
Klik hier voor het vervolg van de Bullfrog Snot (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92111.msg3222115325#msg3222115325)