Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:35:04
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:27
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Valéry
Vandaag om 19:39:55
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:49:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:10:11
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 17:00:37
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
Project seaside Germany door Montanbahn
Vandaag om 16:53:14
ik mis al een poos door Ronald69
Vandaag om 16:50:29
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus door Dirk
Vandaag om 15:15:55
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:02:47
  

Auteur Topic: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?  (gelezen 3356 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Gepost op: 30 April 2020, 17:23:10 »
Eindelijk kan ik een rondje rijden op mijn nieuwe baan en dus vind mijn kleinzoon van 14 jaar het leuk om alle treinen uit te proberen. De Lima TGV La Poste laat hij vrij lang op hoge snelheid rondrijden terwijl hij ergens anders mee bezig is. En dan gaat het mis: na enige tijd stopt de TGV, komt er rook uit en begint hij te stinken.

Na het openen zie ik dit:



En dus is er kennelijk iets in de decoder verbrand. Mijn vraag is: komt dit van het langdurig hard rijden of kan de oorzaak ook zijn dat mijn treinen een paar stil hebben gestaan? Of is het misschien gewoon domme pech?
« Laatst bewerkt op: 30 April 2020, 20:27:14 door Bert van Gelder »
Groet Freek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22615
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2020, 18:03:22 »
Is dat een Lokpilot Basic?
Ik denk dat het verbruik van de trein voortdurend net tegen de maximale belasting van de decoder aan zat. Bij langdurige belasting gaat het dan mis.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2020, 18:31:21 »
Ik zou even onderhoud plegen aan de aandrijving en de assen. Alle tandwielen en assen schoonmaken en overnieuw in de (spaarzame) olie en vet zetten.

Als de olie en vet verouderd is dan kan het stroomverbruik sterk oplopen.

mvg spock

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2020, 18:42:48 »
Het is een ESU LoPi Standaard. De loc ligt  nu toch uit elkaar dus ik zal alles eens goed gaan schoonmaken.

En hetzelfde zal ik dan ook maar gaan doen met al mijn andere locs  ::)
Groet Freek

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2020, 19:14:03 »
http://www.esu.eu/en/products/lokpilot/lokpilot-standard/
0.9 A continuous load, dat is behoorlijk wat, een oude Lima pannekoekmotor trekt onbelast 150-200mA,
 maar ook een moderne versie met decoderaansluiting en een "gewone motor" doet zoiets.
Met trein erachter is dat wel meer maar dat zou toch moeten kunnen zonder doorbrandverschijnselen.
Esu site: Protection: Of course, all function outputs as well as the motor output are protected against overload.
We want you to enjoy the features of our decoders for as long as possible!

Ik zou de gok wagen en hem naar de Esu importeur sturen, met het verhaal. Nooit geschoten, altijd mis.
En ik heb toch wel vaker, bij diverse decodermerken bij soortgelijke decoderongelukken, een nieuwe decoder mogen ontvangen!
Succes!
François

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2020, 19:24:46 »
overbelast geweest.Zet er een nieuwe V5 in want die kan veel meer aan.Opgelost.Garantie op de decoder mag je wel vergeten want is niet meer origineel en plastic is letterlijk weggesmolten door overbelasting.
Zal je meer kosten aan verzendkosten en palaver dan een decoder voor 25 euro.
Greetings,salutations,groetjes,

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: Decoder opgeblazen
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2020, 19:29:09 »
Dat laatste ben ik het helemaal mee eens. Ik heb al een nieuwe decoder besteld. Volgende keer gewoon minder zwaar belasten; dit was achteraf gezien ook best wel extreem.
Groet Freek

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2020, 16:08:00 »
Nog even wat betreft het schoonmaken en oliën van de tandwielen: deze zien er best wel schoon uit en ik zou ook niet weten hoe ik deze zou moeten gaan schoonmaken.



Verder huiver ik een beetje om olie te gebruiken op plastic tandwielen maar misschien heb ik het mis? Ik heb nog wel een flesje Fleischmann Spezialöl 6599 staan. Misschien kan dat geen kwaad?

Groet Freek

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2020, 16:18:18 »
1 drupje kan nooit kwaad.Best op het middelste tandwiel dan verdeeld het zich mooi naar de anderen.
Greetings,salutations,groetjes,

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2020, 16:31:44 »
Ok, ga ik doen! Thnx voor je snelle reactie.
Groet Freek

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18255
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2020, 16:35:43 »

Verder huiver ik een beetje om olie te gebruiken op plastic tandwielen maar misschien heb ik het mis?

Yep, je hebt het mis ;) Je kunt gerust een druppel olie op de tandwielen doen, zeker spaarzaam gebuiken. Er zijn zelfsmerende tandwielen van Delrin kunststof maar ook daar kan een druppel olie of tipje vet geen kwaad. Jou getoonde olie is trouwens prima.

Het hele verhaal gelezende te hebben denk ik dat je net teveel van je TGV gevraagd hebt. Vol gas is leuk maar dat is net over de limiet van je decoder gegaan. En; als het manneke echt racen wil is een racebaan misschien een betere optie voor hem ;) Dus als opa naar opa, ietsje strenger mag :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #11 Gepost op: 01 May 2020, 16:45:19 »
Dus als opa naar opa, ietsje strenger mag :)

Haha, het was grotendeels mijn eigen schuld, hoor. Want ik stond er bij en ik keek er naar :-) Ik dacht nog: kan het kwaad of niet?
En mijn kleinzoon voelde zich toch wel erg schuldig (onterecht dus volgens mij) want het 'treinen' was opeens afgelopen............

Ach, we hebben allebei weer wat geleerd en dat is ook goed.
Groet Freek

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2020, 17:31:06 »
Zo te zien ontbreken ook de slipbandjes. Door de open groef op de wielen rijd het wat minder soepel.
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 814
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2020, 17:52:37 »
Verrek, je hebt gelijk! Ik heb meerdere TGV's en ze hebben geen van alle antislipbandjes.

Maar deze (en 1 andere) hebben wel wielen met een groef aan de aandrijvingkant van de motor. Maar aan het draaistel aan de voorkant (zonder motor) zitten geen draden. Dat betekent dat de stroomafname dus via de assen aan de motorkant plaatsvindt. Dan kan ik aan die kant geen antislipbandjes er op zetten want dan er geen stroomafname plaats.

Wel een beetje merkwaardig, eerlijk gezegd.
Groet Freek

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: ESU LokPilot Basic: opgeblazen. Hoe kan dat?
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2020, 18:06:42 »
Die kant van de antislipbandjes heeft geen stroomafname dus gewoon monteren.

Mvg Theo