Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: De zoveelste NS 6300  (gelezen 8152 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
De zoveelste NS 6300
« Gepost op: 26 April 2020, 22:14:33 »
De bouw van mijn 6300 toch maar even uit mijn algemene bouwdraadje gelicht en hier samengevat, want momenteel loopt de bouw van een kit DJH 6300, ooit overgenomen van Michel (to the beach) toch wat door het andere spul heen.

IMGP4628 by G. van Vliet, on Flickr
Begonnen met wat onderdelen te bestellen omdat in witmetaal niet alles even fijntjes is. Maar daar wou ik ook niet mee overdrijven.
Het wordt trouwens een uitvoering zonder schoorsteenkroon, is het ding ook nog in te zetten met blauwe rijtuigen.

IMGP4631 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP4630 by G. van Vliet, on Flickr
Alles wordt gesoldeerd en dan begin je wel lekker met messing.

IMGP4629 by G. van Vliet, on Flickr
Dan het een en ander met low-melt aan elkaar plakken.

Voorlopig houd ik mij aan de bouwbeschrijving zonder te veel in andere draadjes te kijken, over problemen met het door wisselstraten lopen van de machine heb ik wel wat gelezen. Eerst zelf het originele concept maar bouwen.
Voorlopig staat dit in elkaar gepast maar veel is nog niet aan elkaar gemaakt.
Er zijn geen plaatjes gemaakt van het bouwen van de bogies en de binnenkant van het frame. In deze kit zit (gelukkig) geen werkend binnendrijfwerk.
IMGP5099a by G. van Vliet, on Flickr

En door met het pulken aan het frame en wielen van de 6300.
Het contragewicht van het voorste drijfwiel staat nog niet helemaal goed.
IMGP5314 by G. van Vliet, on Flickr

Frame en cilinderblok zit nu inelkaar.
IMGP5315 by G. van Vliet, on Flickr

Onder de buffers de rangeerhandgrepen gemaakt van 0,3mm hardgetrokken staal evenals de handgrepen van alle frontdeksels.
IMGP5316a by G. van Vliet, on Flickr

Voorlopige samenstelling tot nu toe.
Hierna aan de handrails, trappen, stoom- en smeerleidingen beginnen.
IMGP5313 by G. van Vliet, on Flickr

Weer een klein stapje verder met de 6300.
Wat kleine onderdelen er op gezet en de zaak weer gecombineerd.
Frame met wielen, voetplaat, dak en ketel/machinistenhuis staan nog los, wat de spleet tussen huis en voetplaat verklaard.
Volgende stap is het sodabadje in.
Daarna ga ik maar eens wat spuiten, denk ik.
Na het spuiten kunnen de stoomleidingen en handrails erop, het meeste ligt al voorgebogen klaar.

IMGP5462a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP5457a by G. van Vliet, on Flickr

Een boog doorkomen van de 6300 van DJH is nog best een dingetje.
De constructie van DJH is ook een beetje vreemd, de vier aangedreven assen vormen een draaipunt ongeveer in het midden van de lok en de twee bogies draaien om hun eigen middelpunt ver uit het midden van de loc. Drie draaipunten dus die ver van elkaar liggen. Om de wielen nog een beetje de boog te laten volgen zijn de draaipunten in de bogies ovaal in de breedte van de bogie. De bogies kunnen dus zijdelings schuiven in het draaipunt.
Best wel een aardige oplossing alleen kloppen de krachthoeken niet waardoor het schuiven in de ovale gaten vrij moeilijk gaat en  het hele frame in bogen onder R5 gaat wringen.
Een oplossing is de drie hoofddraaipunten van frame en bogies dichter bij elkaar te leggen en zo mogelijk de draaipunten van de bogies ook draaibaar te houden.
Om de draaipunten hoofddraaipunten dichter bij elkaar te leggen heb ik de bogies met lange stroken aan het frame verbonden.
IMGP5679 by G. van Vliet, on Flickr

Deze stroken heb ik laten scharnieren om de boutjes aan het uiteinde van het vaste frame waarmee de plaat met remimitaties op het frame wordt vast gezet.
Aan deze lange stroken heb ik de bogies weer draaibaar bevestigd en wel zo dat de bogies op de juiste plaats in het frame komen te zitten.
De originele sleufscharnierpunten heb ik niet gebruikt maar een nieuw scharnierpunt gemaakt dat 5 mm dichter naar het midden van het frame komt te liggen. Hiermee komt het, in feite tweede scharnierpunt van de bogie ook dichter bij het midden van het frame te zitten.
IMGP5691 by G. van Vliet, on Flickr

Het voorste deel van de scharnierstrook is naar beneden gebogen en glijdt, om het zachte witmetaal niet te beschadigen,  over een slijtplaatje van 0,1 dik rvs.
IMGP5686 by G. van Vliet, on Flickr

De lange scharnierstrook heb ik in vorm gebogen zodat het over de gietuitsparingen van de assen komt en het scharnierpunt weer op de juiste hoogte in het vaste frame van de loc steekt.
IMGP5693 by G. van Vliet, on Flickr

Om de plaat onder de loc, met de remschoenimitaties, de twee scharnierstroken niet te laten afklemmen als deze plaat met remschoenimitaties onder de loc wordt vastgezet, heb ik twee hoogteringetjes op de middelste bevestigingspunten gesoldeerd zodat er onder het uiteinde van de plaat ruimte overblijft om de scharnierstroken te laten scharnieren.
IMGP5695 by G. van Vliet, on Flickr

Gemonteerd ziet het er bij een boog in lopen zo uit;
IMGP5688 by G. van Vliet, on Flickr
In theorie zou het frame nu alle s-bochten moeten kunnen doorlopen  ;D
De messingstrookjes zijn tijdelijk om de loopassen op z’n plek te houden en worden na het spuiten vervangen door de originele afdekplaten.
IMGP5699 by G. van Vliet, on Flickr

Het frame van de 6300 nu een paar rondjes over de baan getrokken achter een 1000 e-lok.
Het frame volgt makkelijk alle bogen, ook radius 3, wissels, overloopwissels enz. Ook geduwd volgt het frame alle obstakels dus dat lijkt goed te gaan.
Wat wel blijkt is dat er veel te veel zijdelingse speling op de voorste en achterste aangedreven as zit. Hierdoor volgt het frame niet mooi de baan en staat af en toe scheef en hierdoor dwingt het frame de bogies op wissels tegen de contrarails aan.
Om dit te verhelpen ringen om de as gezet tussen frame en wiel van de eerste en vierde aangedreven as zodat de zijdelingse speling niet meer dan een halve mm bedraagt. Bij beide andere drijfwielen is de speling gebleven zoals dat was zodat deze een behoorlijke zijdelingse speling hebben in bogen en dus ook krappe boogstralen blijven volgen.
Daarna verder gaan met motoriseren, bekabelen en een decoder tijdelijk gemonteerd.

Het frame heeft nu zijn eerste meters zelfstandig afgelegd en blijkt overloopwissels, wat onregelmatigheden in de baan en zelfs de krapste bogen (R3) gewoon te volgen. Klik op de afbeelding voor een filmpje.
IMGP5700 by G. van Vliet, on Flickr

Voor de lol het frame een paar E’tjes laten trekken, kan het alvast aan zijn taak wennen.
Omdat de hele bovenbouw er nog op moet (behoorlijk veel extra gewicht) trekt het frame nog niet veel assen zonder te slippen. Klik op de afbeelding voor een filmpje.
IMGP5703 by G. van Vliet, on Flickr

Kan nu met een gerust hart met de afwerking gaan beginnen.

Zo, de 6300 een beetje op kleur gebracht. :D
Begonnen met de hele kit weer in onderdelen los te nemen en alles in de zwarte primer te spuiten.
Hier is er al weer met de montage begonnen.
IMGP5873a by G. van Vliet, on Flickr

Dit keer gekozen voor zwarte metaalprimer 04052 van Motip. Eigenlijk voor autoreparatie bedoeld maar dit spul droogt snel, trekt enorm strak en hecht als een jekko op metalen (gek, daar is het ook voor bedoeld)
Gekozen voor een zwarte grondlaag omdat dit ook een mooie ondergrond is voor het NS standgroen maar ook omdat er dan minder af te plakken is bij het spuiten van de groene laag. Nu hoeven alleen de zwarte sierringen op de ketel en de hele rookkast met schoorsteen maar te worden afgeplakt van de opbouw, al het andere kan zwart.
Doordat de grondlaag zwart is en enorm strak opdroogt hoeft er ook geen verdere zwarte laklaag gespoten te worden.
Op deze grondlaag kan met elke laksoort verder gespoten worden dus alles wat zwart moest blijven direct in de Vallejo Satin Varnish gespoten.
Alles nu goed laten drogen en dan kan dit weekend begonnen worden met het NS standgroen.
Voorlopig lijkt het een NS lok die eruit ziet alsof de tweede wereldoorlog anders is afgelopen.
IMGP5879a by G. van Vliet, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 26 April 2020, 22:17:45 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2020, 22:15:28 »
Alles wat zwart moet blijven afgeplakt (ketelbanden, rookkast) en de rest NS standgroen gespoten.
Dat dekte lekker snel op de zwarte ondergrond.
Na een paar uur drogen de afgeplakte delen weer vrij gemaakt van plakband en ineens staat dan de kleurbasis van de 6300.
Voor het idee alles weer even los op elkaar gezet. Het volgende wat gedaan gaat is alle leidingen en handrails aanbrengen, sierlijnen enz.

IMGP5933a by G. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4271
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2020, 09:24:40 »
Gaaf.

Ik heb nog een kit en afgebouwd dummymodel liggen, hier haal ik vast tips uit.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #3 Gepost op: 04 May 2020, 23:35:05 »
Vandaag aan de gang gegaan met het pijp- en fitwerk aan de 6302 en al het buigwerk aan de pompen, reservoirs en andere appendages gesoldeerd.
IMGP5976b by G. van Vliet, on Flickr

Het leidingwerk lijkt mij voor een algemene indruk van de lok wel redelijk genoeg.
IMGP5980a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP5984a by G. van Vliet, on Flickr

Ook de handrails, nummerschilden en transfers op de bufferbalk en tenderhuis aangebracht en op kleur gebracht.
IMGP5985a by G. van Vliet, on Flickr

IMGP5986a by G. van Vliet, on Flickr

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2020, 10:46:49 »
Mooi hoor , zo`n DJH met PhiloFinisch  ;) (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
    • MCKmodelbouw
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #5 Gepost op: 05 May 2020, 14:31:52 »
Jeetje!!! :o :o

Wat wordt die mooi zeg. Heel netjes en slim gebouwd.  (y)

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
  • Modelspoor is emotie...
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #6 Gepost op: 05 May 2020, 15:03:26 »
Dat doe je mooi (y) (y)

Rob
Tbinnebarretije…

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #7 Gepost op: 05 May 2020, 19:02:24 »
 (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2020, 21:59:11 »
Allen dank.
Vandaag weer wat verder gegaan maar nog geen plaatjes.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4271
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2020, 12:10:04 »
Even een vraagje tussendoor

Welk gereedschap gebruiken jullie voor de krukasjes (tenminste als ze zo heten, de asjes waarmee de drijfstangen aan de wielen bevestigd zijn).  Ik kan niets vinden wat klein genoeg is...

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2020, 16:43:23 »
Schroevendraaier?
De borstboutjes waarmee de drijfstangen op de wielen zijn gemonteerd hebben gewoon een zaaggleuf voor een kleine schroevendraaier. Althans, bij mijn 6300.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6733
  • Spaar ze allemaal.
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2020, 17:57:27 »
Even een vraagje tussendoor

Welk gereedschap gebruiken jullie voor de krukasjes (tenminste als ze zo heten, de asjes waarmee de drijfstangen aan de wielen bevestigd zijn).  Ik kan niets vinden wat klein genoeg is...

Martijn

Misschien een foto hoe ze eruit zien?

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2020, 18:09:31 »
Horlogemakers schroevendraaiertje , en dan precies in het midden met een sleutelvijltje invijlen zodat je voorbij de as kan draaien .
Is volgens mij ook kant en klaar te koop bij GM&S .

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2020, 18:11:26 »
Als het nog een oudere kit is, waarbij gesoldeerd moet worden om de drijfstangen vast te zetten, dan gebruik je dezelfde Romford "schroevendraaier" waarmee je de wielen op de as vastzet.

Groet Meino

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3833
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: De zoveelste NS 6300
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2020, 19:21:03 »
De wielen zitten op de as vast met een gleufmoertje;

Die zet je vast met een gleufmoerschroevendraaier, hoe kleiner de moer, hoe kleiner de schroevendraaier.


De bouten waarmee de drijf- en koppelstangen aan de wielen vast zitten bij mijn 6300 zijn gewone zaagsleufboutjes met borst waaromheen de stangen draaien.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2020, 19:24:23 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde