Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:40:00
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
  

Auteur Topic: We zien wel waar het schip strandt  (gelezen 11739 keer)

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
We zien wel waar het schip strandt
« Gepost op: 26 april 2020, 18:17:24 »
Goedenavond dame(s) en heren,

Na best veel lurken in oa de draadjes van Wim Vink en Tulpendaal en Thai-Bundesbahn, mezelf ook maar eens aangemeld. Ik ben Paalsteek, wonend het zuidwesten van het land en zit in de zeevaart qua beroep. Via via heb ik de kolenmijn Herbede van Kibri gekregen incl. alle bijbehorende gebouwen (directie gebouw, administratietoren etc.). Een en ander was al deels opgebouwd en ik ga het verder naar eigen inzicht afmaken.

Ik doe zelf veel met houtbewerking en heb vroeger (15 jaar geleden) best veel plastic vliegtuigjes van oa Revell gebouwd. Heb op zich niet 'veel' met treintjes an sich, behalve dat ik altijd wel gefascineerd was door modelspoorbanen en de bouw ervan (incl scenery etc.). Dus vandaar ook de titel 'we zien wel waar het schip strandt'.

Goed. Foto's:


Het ketelhuisje. Leuke kit vind ik het wel tot nu toe. Alles past goed in elkaar. Het is weer even wennen met wat goede plekken zijn om (gedoseerd) lijm aan te brengen. Helaas hier en daar wat 'squeeze out' maar dat is even wennen aan nieuwe technieken en lijmen denk ik. Niks wat een beetje verf/weathering niet kan verbergen straks.

Nog een paar details etc. moeten toegevoegd worden. Wil eigenlijk de deurtjes open hebben met een interieurtje. Ook vind ik de afstand van het ketelgebouw tot aan de schachttoren vrij kort. slechts 35mm Dus ben er nog niet uit of ik dit zo ga maken, of dat ik het vakwerk verleng tot 'aan het maaiveld'  en het ketelhuis wat verder naar achter zal zetten.



De bovenbouw toren zelf was ook nog een aardige uitdaging. Sommige delen waren helaas een beetje verbogen uit de doos gekomen. Maar zo goed en zo kwaad als het gegaan is in elkaar gezet. Hier en daar nog wel met putty bijwerken en wellicht de stukken railing die nog steeds krom zijn losknippen en recht vastplakken.


Zo ver ben ik nu gekomen. Hier is ook de in mijn ogen 'krappe' afstand tussen ketelhuis en schachttoren te zien. Hoe denken jullie daarover?

Toekomst:
Uiteraard heb ik nog meer plannen met, met name, de kolenwasserij. Deze wil ik een beetje gaan kitbashen in de richting zoals ik deze op een zusterforum gevonden heb:


Echter wil ik dan graag een werkende laadinstallatie erin bouwen, zodat eventuele wagons daadwerkelijk geladen kunnen worden. Uitdaging hierbij is dat het in een ruimte van 10x10x10cm zal moeten passen qua schuiven en voorraadreservoir. Of het dan op 1 of op 2 sporen laden gaat worden weet ik nog niet, ook geen idee of dit gaat passen omdat ik geen referentie spoormaterieel heb.
Het ontwerp van de laadinstallatie zal ik me de komende tijd even op gaan focussen, ik moet ook weer even werken dus kan dan niet hobbyen. Maar de laptop gaat mee dus Fusion 360 gaat ook mee ;)

Verder hecht ik wel wat waarde aan details, dus ik wil ook redelijk wat interieurtjes e.d. gaan maken waar praktisch mogelijk.

Uiteindelijke doel, voor nu, zal zijn om hier een soort diorama van te maken, welke in de toekomst nog in een grotere baan ingevoegd zou kunnen worden. Daarbij zal ik in de toekomst ook nog een losinstallatie willen maken welke automatisch, uit het zicht, de kolen terugvoert naar de laadinstallatie.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 18:19:05 door Paalsteek »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2020, 18:23:25 »
Welkom,

Dat vind ik ook mooi, grote industrie.

Ik hoop er meer van te zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22365
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2020, 18:31:20 »
WELKOM Jan Klaas  (y)
Ik ga je bouwhandelingen op de voet volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2020, 18:48:29 »
Jan, je begint met je te verontschuldigen dat je geen treintjes hebt.
Dat is niet nodig. Ik heb er namelijk ook heel weinig.

Ook ik vind het leuk om te bouwen en te ontwerpen.
Vragen staat vrij uiteraard, maar weet dat er in de encyclopedie en juist ook in het forum, al heel wat vragen gesteld zijn en antwoorden op gegeven.

Succes met je bouw.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2020, 18:56:14 »
Mooi werk!  (y)

Wat zijn die rode (aluminium?) hoeken die je gebruikt om gebouwen haaks te lijmen?
Zeer interessant gereedschap  ;)
gr. Ed

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2020, 18:57:01 »
Welkom op het forum  (y)
Vr. groeten,
Bob

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2020, 19:01:56 »
Hartelijk dank allen!

Mooi werk!  (y)

Wat zijn die rode (aluminium?) hoeken die je gebruikt om gebouwen haaks te lijmen?
Zeer interessant gereedschap  ;)

Dat zijn haakse (lijm)klemmen, gebruik ik normaal met de houtbewerking om twee delen haaks tegen elkaar uit te lijnen. Vervolgens zet ik dan lijmklemmen op het werkstuk en op deze 'haken'.

Heb ze ooit bij de vrienden van Banggood gehaald voor niet veel. Zijn nagenoeg net zo haaks als mijn Woodpeckers haken, er zijn veel 'westerse' haken te krijgen met hoge precisie. Maar die kunnen qua prijs niet op tegen die van de Aziatische vrienden.

https://www.banggood.com/Upgrade-Aluminium-Alloy-90-Degree-120x120mm-Precision-Clamping-Square-Woodworking-Machinist-Square-Positioning-Right-Angle-Clamping-Measure-p-1424438.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2020, 19:09:27 »
Nou das wel een aardige binnenkomer (y)
Welkom hier.

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
    • Station Lemmer
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2020, 10:27:47 »
Welkom!

Citaat
Heb op zich niet 'veel' met treintjes an sich, behalve dat ik altijd wel gefascineerd was door modelspoorbanen en de bouw ervan (incl scenery etc.).

je bent niet de enige. Als er eens bezoek komt laat ik eens een treintje rijden. Houd mij voornamelijk bezig met bouwen van gebouwen, bootjes en haven gerelateerd spul.
De scenery er omheen moet altijd nog gebeuren.

die haken zijn wel handig. heb ze volgens mij ook wel eens voor de modelbouw gezien met magneten.
sommigen gebruiken ook wel lego.

succes met de bouw!

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2020, 11:31:11 »
Klopt ze zijn er ook met magneten van Proses. Deze zijn wat kleiner volgens mij.

En ach, er zullen wel wat locjes en wagonnetjes komen.  Tzt eens op zoek naar werkende zelflossers (als iemand tips heeft ;) ), als ik die niet kan vinden zal er een 'rotary dumper' komen.

Doel is om uit het zicht de lading van de losinstallatie naar de laadinstallatie te transporteren. Oa middels een schroef van Archimedes / vijzel, heb niet de illusie dat de laadinstallatie veel voorraad kan houden. Daarom een groter reservoir 'onder het maaiveld'.

Vanmiddag kies ik weer even het ruime sop tot in juli, dus tot die tijd zal ik af en toe alleen wat ontwerpen van de laadinstallatie uit fusion 360 delen ;) Ben daar nog een beginner in. Dus gelijk wat te hobbyen :+

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2020, 15:22:05 »
Behouden vaart, zal ik maar zeggen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2020, 23:27:49 »

Tnx! Inmiddels veilig aan boord ;)
« Laatst bewerkt op: 28 april 2020, 10:08:07 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2020, 09:52:41 »
Paalsteek ligt verkeer! Loze eind moet buiten op zitten! (niet dat dat mij altijd lukt, maar toch)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2020, 11:05:27 »

Helaas, bij een echte ligt het eind toch echt binnen ;)

Met het losse eind buiten heet ie een cowboy bowline of marine bowline of dutch navy bowline :) de Nederlandse vertaling een linkse paalsteek.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2020, 12:19:21 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: We zien wel waar het schip strandt
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2020, 13:34:35 »
In die 50 jaar nog nooit van gehoord. Met het loze eind naar buiten kan je hem altijd nog uitelkaar halen als dat nodig mocht zijn. Gaat dus niet als je het eind aan de binnenkant afknijpt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.