Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Montanbahn
Vandaag om 13:44:26
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?  (gelezen 1832 keer)

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Gepost op: 25 April 2020, 21:31:23 »
Beste forum leden,

Vraagje ik ben bezig met de bouw van mijn schaduwstation; maar mijn vraag is voor het aansluiten/maken van de blokken wat is de beste keuze en simpelste uit dit plaatje ?

« Laatst bewerkt op: 25 April 2020, 21:39:18 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2020, 21:44:14 »
Ik ben zelf gegaan voor optie 1, maar dan wel de inrijsectie groter, en de stopsectie klein aan het eind.
Dus zeg maar meer optie 2 waarbij het ongedetecteerde deel bij de inrijsectie is gevoegd.
De andere zijn niet fout, maar wilde zelf het aantal onderbrekingen in de sporen beperkt houden.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2020, 21:59:53 »
Bij een vaste rijrichting is het inderdaad niet nodig om een ongedetecteerd deel te hebben. Je kan de inrijsectie laten doorlopen tot de stopsectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2020, 22:00:21 »
Tsja, dat kan, afhankelijk van je software, zelfs met 1 melder...Met koploper kan het sowieso.

grtz Rob

Oh ja, met meerdere sporen...

« Laatst bewerkt op: 25 April 2020, 23:06:20 door Bert van Gelder. Reden: Berichten samengevoegd... »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6723
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2020, 08:02:52 »
Ik heb maar één korte melder per blok. Er wordt langzaam gereden en op de stopmelder direct gestopt. Netjes remmen hoeft ook niet want ik zie er niks van.

Gr, Ben.

Bert2011

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Gotthard SBB
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2020, 11:57:43 »
Ok hartelijk dank voor het advies !
Met vriendelijke groet,

Bert Ruedisueli

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2020, 12:11:35 »
Ik werk zelf met een volledig blok en de stop locatie met IR sensoren, zo komt de trein altijd op de juist plek te staan.
Het moment van afremmen wordt in Traincontroller ingesteld, maar de snelheid is niet hoog bij inrijden.
Het is ook net wat je voorkeur heeft natuurlijk, maar dit was voor mij ook het goedkoopste om te bouwen.

IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2020, 20:56:21 »
Zelf gebruik ik ook optie 1 voor mijn schaduwstation.
Waarbij de inrij en stop sectie bij mij ook even groot zijn. Ik stuur dit aan met ArCoMoRa icm RocRail en alles werkt naar behoren.

In mijn zichtbare station werk ik echter met optie 2, om de treinen wat netter te laten afremmen en op de juiste plek te laten stoppen.

Groeten Marco

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re: Schaduwstation met blokken, waar en hoeveel melders toepassen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2020, 21:38:11 »
    Rij je met koploper, dan kun je kiezen voor "dynamisch schaduwstation". 1x lichtsluis over alle sporen bij de ingang, 1x lichtsluis over alle sporen bij de uitgang.
    Mogelijkheden:
    • max 2 treinen per spoor
    • koploper bepaald zelf waar ze komen te staan doordat de lengte van elk spoor en elke trein bekend is.
    • Koploper bepaald ook hoeveel treinen er minimaal in moeten voor de eerste er weer uit rijdt.
    • Koploper bepaald welke er uit rijdt afhankelijk van het treintype
    Werking: Koploper bepaald de wisselstanden afhankelijk van de binnenkomende trein. Deze passeert de in-lichtsluis en geeft de melding door. De trein rijdt zover door tot deze de uit-lichtsluis passeert, deze geeft de melding door. De trein stopt en rijdt zo ver achteruit tot de uit-lichtsluis weer vrij is. De trein staat nu geparkeerd. Koploper weet welke trein het is en hoe lang deze is en kiest vervolgens of dit spoor lang genoeg is voor een tweede trein, als dat zo is rijdt deze het zelfde spoor op en door tot de in-lichtsluis vrij is en stopt. Is dit niet zo dan wordt voor de komende trein een andere parkeerplek gezocht en daarvoor de wissels in de juiste stand gezet.
    Voor de lichtsluisjes kun je de
Floodland lichtsluis nemen. Afhankelijk van de IR-led gaat deze tot ca 80cm. (Het foto-ic IS471F kan je ook op de kopse kant van de print solderen, dan kun je een sleufje in je rijtafel maken waar deze print ingedrukt wordt zodat het foto-ic ca 1cm boven het spoor uit kijkt richting IR-led en zo de onzichtbare detectie lichtstraal vormt. Over het vrije relaiscontact kun je dan een rood/groene led zetten zodat je ook ziet wat de melder doet).[/list]
« Laatst bewerkt op: 27 April 2020, 21:42:52 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).