Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 187699 keer)

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #855 Gepost op: 06 juli 2020, 21:07:47 »
Ik denk zeker dat een aanzienlijk deel van de standhouders 'voor de gezelligheid' (lees: moeder de vrouw een dagje ontvluchten  ;)) deelneemt. Maar ik doel meer op stands zoals die van MTE (heeft al afgehaakt), Kuijpers Hobbyhuis, Marnan, Hünerbein, Molekamp etc. Die staan daar echt om geld te verdienen. Als die in augustus geconfronteerd worden met weinig publiek moet ik nog zien dat er in oktober weer een beurs in Houten is.

Steijn

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #856 Gepost op: 06 juli 2020, 21:12:12 »

Nou ja als je niks probeert weet je ook niet of werkt. Alles zal wel niet verlopen zoals gepland maar daar kunen ze dan wel weer van leren voor de volgende beurs.

niet geschoten is altijd mis...

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #857 Gepost op: 06 juli 2020, 21:24:43 »
Het draadje is een beetje opgeschoond. De berichten over 70+'ers in het ziekenhuis waren meer persoonlijk van aard, dan dat het te maken had met dit draadje over beurzen.. ;)

Gr, Bert
Team moderatoren

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #858 Gepost op: 06 juli 2020, 22:07:54 »
Of het de moeite waard is voor de standhouders...

Bedenk wel dat de bedrijven die geen online of offline winkel erbij hebben al een half jaar droog staan qua beurs activiteiten, en dat er een reele kans is dat dit de laatste beurs gaat worden voor 2020.

Zijn er hier echt nog mensen die serieus de illusie hebben dat er na 1 september nog iets georganiseerd mag worden waar de kans bestaat dat er meer dan 30 man opaf komt?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #859 Gepost op: 06 juli 2020, 23:26:40 »
Ik heb het gevoel dat Houten nu echt weer kans bied een echte ruilbeurs te worden. Dus voor de tweedehands handel.

Ik kan me zeer goed voorstellen dat de commerciële deelnemers afhaken omdat de kosten, wat niet alleen bestaat uit standhuur, niet opwegen aan de geschatte bezoekers en de risico's.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken en wil best wel wat inzage geven in onze denkwijze, want ook wij gaan voorlopig niet meer naar de beurs.

Als we een dagje houten doen kost het naast de standhuur ook vergoedingen voor de vrijwilligers, (stel je voor als je ook echt personeel hebt op de loonlijst) en vergeet niet de brandstof, tijd die je uit de zaak bent en dus geen ander werk kunt verrichten. En zo kan je de kosten voor een beurs nog verder uitspecificeren in geld en tijd.

Voorheen beloonde deelname zich omdat er een omzet voortvloeit uit de inzet die belonend is voor de onderneming.

In de Corona tijd betekend dit dat de risicogroepen weg blijven (grootste groep modelspoorders die beurzen bezoekt is 50+), dus minder omzet.

Tuurlijk zal het dan nog steeds lonend zijn maar het rendement is erg laag.

Dan vergeten we ook nog het risico wat de ondernemer en zijn personeel/vrijwilligers lopen. Worden zij ziek en moeten ze in quarantaine kan dit voor de ondernemer een beste strop betekenen. In mijn geval betekend dit langere tijd niet op huisbezoeken, vervanging voor de winkel regelen.....

Op dat moment word de balans negatief voor deelname aan een beurs als ondernemer.

Gelukkig ben ik druk zat met het openen van een N-spoor winkel dat ik ook helemaal geen tijd ga hebben. Maar wel leuk om straks weer als vroeger een bezoeker te mogen zijn!!!

My 2 cents of vision

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2020, 23:28:55 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #860 Gepost op: 07 juli 2020, 01:00:56 »

Zijn er hier echt nog mensen die serieus de illusie hebben dat er na 1 september nog iets georganiseerd mag worden waar de kans bestaat dat er meer dan 30 man opaf komt?

Is dat jouw mening of een feit??
Mvg Marty,

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #861 Gepost op: 07 juli 2020, 01:03:09 »
Meningen en feiten worden hier voortdurend door elkaar gehaald... ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #862 Gepost op: 07 juli 2020, 01:27:03 »
Mijn meningen zijn wel op feiten gebaseerd ... of was het nou juist andersom?  ???   ;D

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #863 Gepost op: 07 juli 2020, 07:48:16 »
Meningen of feiten ,wat je rondom ons heen ziet is dat het virus regelmatig weer om zich heen grijpt na een (te vroege!) verruiming. Dus hoe we er voor staan op 1-9 is een blik in de glazen bol. Wat heeft de vakantieganger meegenomen uit de reizen buiten dit land en wat heeft de toerist van buiten achtergelaten . Je mag je rijk rekenen en roepen dat 1-9 alles weer mag of we gaan de 2e golf in omdat we weer lekker dicht op elkaar staan in hallen en stadions. Ik ben blij dat ik niet in de regeringsschoenen sta want je doet het in deze nooit goed volgens de twee uitersten in dit debat.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #864 Gepost op: 07 juli 2020, 10:19:10 »
Maar wel leuk om straks weer als vroeger een bezoeker te mogen zijn!!!


Loop je als bezoeker niet net zo veel risico om ziek te worden of in quarantaine te moeten waardoor je niet meer je werk kunt doen, en dan als nog voor de ondernemer een beste strop betekenen? Of werkt dat anders als je als bezoeker of als ondernemer gaat?

Roelco

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #865 Gepost op: 07 juli 2020, 10:52:15 »
als standhouder zie je iedereen passeren met ws de tafel diepte als afstand naar de bezoekers
voor en na en mischien tijdens de beurs interactie met andere standhouders.
je kan met een gezichts beschermer en of mask het ook beperken .
als bezoeker heb je veel meer interactie met andere bezoekers tijdens de beurs
Een ander probleem kan zijn dat een ziektekosten verzekering en werkgever van mening kan zijn dat je een vermijdbaar risico heb genomen
met vriendelijke groet
kees

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #866 Gepost op: 07 juli 2020, 10:52:53 »
Voor mij althans, ik sta er niet met handel maar met een adviserende rol, dat gaat lastig achter een tafel. Wij doen ons werk voor de tafel.

Als bezoeker heb je zelf nog redelijk de controle over het aantal mensen met wie je contact legt, de ruimte die je bewaard en als het te druk word kan je gewoon weg. Ik heb dus de keuze het contact te minimaliseren.

Als ondernemer heb je die keuze natuurlijk ook, maar moreel gezien ook weer niet. Er word van je verwacht dat je met vele mensen contact hebt. En als het druk word gaat geen ondernemer zijn handel achterlaten. Het risico is als standhouder dus groter als bezoeker. Want je staat er de hele dag en hebt contact met honderden mensen. En niet iedereen heeft anderhalve meter afstand.


Dus ja, lijkt mij best logisch dat je als standhouder meer risico loopt als wanneer je bezoeker bent. Maar dat is mijn visie hierop, dat wil niet zeggen dat het kloppend is.

Ik snap ook dat er mensen zijn die al het gedoe maar onzin vinden. Echter als ondernemer wil ik neutraal blijven en het risico verminderen. We hebben nu eenmaal wel hiermee te dealen op dit moment. Of we het willen of niet.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2020, 10:55:25 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #867 Gepost op: 07 juli 2020, 11:40:33 »
Waar het mij om ging is, dat als ik niet denk dat alles weer in lockdown gaat ,alles weer terug gedraaid gaat worden ben ik eigenlijk maar een heel dom persoon en kan ik niet zelf nadenken
zo kwam mij die opmerking over
Het klopt dat er hier en daar weer uitbraken zijn, maar wat mij daarbij opvalt, zowel in NL als in Spanje e.d. is dat het bijna altijd gebeurt waar loonwerkers opgehokt worden in kleine busjes en huisjes.
Nu in Spanje zijn het weer "gast"arbeiders ( mag ik dat nog zeggen zo ??) die op het land werkte en met 30 man in 4 persoons huisjes worden gestopt
mijn mening is, probeer Houten gewoon een keer, er komen minder bezoekers en minder standhouders, dus er is minder van hetzelfde, dus minder concurrentie
Vraag en aanbod zal misschien ongeveer hetzelfde blijven schat ik zo. Heb je je bedenkingen blijf thuis, val je onder het minder angstige volk , kom je wel, eigen keuze
Ik mag toch aannemen dat de ventilatie van Euretco ook wel in orde is, ze zullen toch niet zelf het risico willen lopen als blijkt dat er een uitbraak komt door hun systeem.
Als je bij mensen thuis komt loop je ook een risico, als degene die je bezoekt niet eerlijk is over zijn gezondheid, dat je daarna 2 weken thuis moet blijven.
ik kom ook bij klanten over de vloer, ik zal wel moeten, wil ik nog wat verdienen, ik neem dat risico, net zo als ik het risico neem om een auto ongeluk te krijgen als ik de weg op ga.
Mvg Marty,

VvKan

  • Gast
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #868 Gepost op: 07 juli 2020, 11:45:18 »
het oppervlak is 10.000 m2
 Daar gaat nog af alle tafel en standoppervlak. Wat je over houdt mag je delen door 10
 Dat zal rond de 700 - 800 liggen maar misschien wel veel minder.
Ik ben geen reguliere Houten bezoeker, maar reken even mee:
tafel  0,8  persoon op stoel 1,0m ruimte naar achterdoorlopende andere standhouder 1,5m, ruimte naar andere standhouder erachter 1,5m, persoon op stoel 1,0m  tafel 0,8m  totaal 6,6 meter voor 2 rijen tafels.  Bij mijn bezoeken aan Houten heb ik diverse rijen gezien waar zelfs standhouders hun kont niet konden keren.  0,8 plus 2 plus 0,8 is 3,6 meter.  Dus voor deze rijen 3 meter erbij.

Het wordt nog veel erger, als standhouders niet alleen aan de publiekskant de tafels uitbreiden, maar ook aan de binnenkant, dus tussen de tafels in. Als er toezicht wordt gehouden, kunnen die meteen vertrekken, of nog beter: niet komen.

Dan de loopruimtes:   1 meter voor een persoon voor een stand, 1,5 meter naar een tussendoorlopende persoon,  1,5 meter naar de persoon aan de andere kant, 1 meter voor de persoon aan de tegenoverliggende stand.  Totaal minimaal 5 meter tussen de tafels. Voor het uitbreiden van tafels geldt de voorafgaande opmerking.

Vraag 1:  hoeveel standhouders (oppervlak) passen er dan nog in ?
Vraag 2:  hoeveel bezoekers mogen er dan nog tegelijkertijd aanwezig zijn ?

Mijn gedachte als antwoord:  op 1   veel te weinig om het rendabel te maken voor de beursorganisatie     op 2  300 a 400   veel te weinig om het rendabel te maken voor de beursorganisatie en voor de standhouders.
En dan moet alles ook nog eens georganiseerd kunnen worden (binnenkomen in tijdschema, vertrek in tijdschema) en moet iedereen zich aan de regels houden.  Uit mijn werk weet ik, dat dat niet gaat lukken, maar daar mag iedereen zelf iets bij bedenken.

Voorstel: toegangskaartjes verkopen met verplichte storting van 1000 euro vooraf ter besteding op de beurs.  Iedereen blij  ;D
Ik kom sowieso niet.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #869 Gepost op: 07 juli 2020, 12:07:24 »
Hoi, bezoekers aantallen en rendementen. Even een opsteker.

Als ondernemer bezoek ik ook netwerkbijeenkomsten / buzinessborreltjes  ;). Ook die dingen zijn gesloten (geweest). Een van deze netwerkbijeenkomsten (regio-business) gaat komende week weer van start en uiteraard wordt dit ingericht met corona dingen.
De a.s. zomerborrel, een jaarlijks terugkerend evenement is voor nu opgesplitst in 2 blokken met een max van 250 bezoekers.

Heren, het is weer gewoon ouderwets volle bak. Meer dan 400 inschrijvingen en een breed gesorteerde pluimage van ondernemende typetjes.  ;D

Dus denk dat er zeker toekomst is, overigens er zijn ook steeds meer geluiden dat bedrijven weer naar het oude peil gaan, uiteraard zijn er ook andere geluiden. Voor mij is het glas toch halfvol.

Groeten Ad (y) (y)