Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 187690 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #645 Gepost op: 17 juni 2020, 14:27:30 »
Ben een beetje flauw van die 17,2 miljoen virologen in Nederland.
Heb een half dozijn patiënten op mijn afdeling naar het bittere einde zien rochelen door corona.

Ik wil niet de broeder zijn die corona op mijn afdeling herintroduceert.
En daar hebben ik en al mijn collega broeders, zusters, artsen en schoonmakers uw aller hulp bij nodig.

Alvast bedankt dus, voor het inachtnemen van de 1,5m.
Namens mij en de mensen (en hun familie) voor wie ik mag zorgen.

groeten
Hendrik Jan

Niets ten nadele van jouw, of je werk, ik snap dat het zwaar is. En dat je mensen liever gezond ziet vertrekken. Echter, het zijn geen 17.2 virologen, het zijn juiste ook andere artsen die om aandacht vragen over meer dan alleen corona.
Heb je deze gelezen:
https://www.ad.nl/binnenland/twentse-artsen-1-5-metersamenleving-tast-onze-weerstand-juist-aan~a06a5e30/

Is natuurlijk helemaal prima als die 1.5 meter maatschappij ons de afgelopen tijd heeft geholpen om het aantal slachtoffers laag te houden. Zeker toen we nog weinig wisten.
Maar als die 1.5 meter maatschappij er op de langere termijn voor gaat zorgen dat we meer andere slachtoffers krijgen, wat weegt dan zwaarder? En is het dan niet gezond om de maatregelen die we tot dus ver hebben ook kritisch te blijven bekijken, en als dat nodig is aan te passen? Ook als dat voor de corona slachtoffers misschien wat slechter wordt, maar voor veel anderen beter van wordt?
Wanneer zou je anders weer van die 1.5 meter maatregel af willen?
En misschien nog wel belangrijker, hoe krijg je weer een maatschappij waarbij mensen niet meer bang zijn voor elkaar?

Ik ben het wat dat betreft volledig met Maarten eens:
Citaat
Het lijkt of er tegenwoordig steeds minder andere meningen getolereerd worden. Met name in de Coronatijd worden mensen die kritisch zijn op de maatregelen vaak heftig bejegend…
Zonder mezelf viroloog te noemen, of ook maar een beetje te willen zijn.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #646 Gepost op: 17 juni 2020, 14:33:05 »
@ Ronald Nou ik was eerst bezig met een reactie op RIVM en vliegtickets en dacht "dat kan er ook nog wel bij".
Het meeste was al min of meer al eerder geschreven.
Sommige doen hun understatement in 20 berichtjes, ik doe het gewoon in 1x  ;D

@ Marty, Een samenvatting? Dat is een beetje lastig.
Maar met bronvermelding maak ik duidelijk dat het niet uit de lucht gegrepen teksten zijn.

@Ben was niet helemaal niet vervelend bedoeld hoor  ;D Maar ik bedoelde te zeggen dat je uiteindelijk toch pragmatisch ermee moet omgegaan. Sommige mensen willen absoluut niet vliegen, want er storten wel eens vliegtuigen neer.
Maar als je het statistisch bekijkt kan je beter vliegen als autorijden. En is het risico dus aanvaardbaar.
Risico's zijn niet uit te sluiten. De ene is bereid meer risico te nemen dan de ander. Tsja, dat leid wel eens tot discussie  ;)
Er wordt echt heel verschillend over gedacht. Soms zie je op internet discussies voorbij komen: "als je zelf tot de risicogroep behoorde, praatte je wel anders" Echter zie en spreek ik genoeg mensen (en klanten) uit die categorie, die de maatregelen (gigantisch) overtrokken vinden...
Zoveel mensen, zoveel meningen. We moeten niet uit het oog verliezen dat voor overheden het heel moeilijk is juiste beslissingen te nemen. De ene wil veel strenger en de andere vind het allemaal overdreven.

Voor wie nog niet uitgelezen is, dit vond ik ook nog wel lezenswaardig: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/te-weinig-aandacht-voor-ouderen-tijdens-coronacrisis-nijmeegse-hoogleraar-uit-forse-kritiek-op-aanpak~a44b063b/
En bij sommige artikelen wrijf je je ogen nog eens uit: https://www.bndestem.nl/columns/boa-s-tegen-ijscoman-de-milkshake-is-niet-verpakt-br~a13a252d/?referrer=https://www.google.com/
Dit laatste een voorbeeld van doorgeslagen maatregelen.

Het ontbreken van modeltreinenbeurzen heeft voor mijn vrouw wel een groot voordeel: ik ben nu vrijwel elke zaterdag thuis of we kunnen iets leuks met het gezin gaan doen  (y)

@Kees Ik had ook een link naar weet-magazine geplaats. Daarin worden ook de cijfers van Zweden genoemd.
In vergelijking met andere Scandinavische landen doet Zweden het slecht, maar in vergelijking met zuidelijke landen helemaal niet. We zullen er nooit achter komen wat de cijfers waren geweest bij een strikte lockdown. Die zullen ongetwijfeld op korte termijn lager geweest zijn, maar het Zweedse beleid is gericht op lange termijn.
En in Nederland is er op dit moment een diepterecord volgens het CBS https://weet-magazine.nl/sterftecijfer-bereikt-diepterecord/ 

@Hendrik Jan. Dus ook in de medische wereld wordt er geheel verschillend over gedacht.
Opmerking 17,2 miljoen virologen is in dit geval een dooddoener, want ik citeerde en plaatste links naar allemaal Medici.
Het is niet zo dat ik dat zeg als een soort pseudoviroloog. Maar wat gewoon te lezen is in de reguliere media.
Maar ik verwees o.a. naar:
Hoogleraar en hartchirurg Jan Grandjean.
Anesthesioloog Alaattin Ozdemir
Lothar H. Wieler hoofd van het Robert Koch Instituut
Marc Ranst uit België werd niet met name genoemd, maar betreft bron artikel bron Nieuwsblad.be 20/04/2020 over het meetellen van alle bejaarden in de cijfers.
Italiaanse gezondheidsinstituut ISS
Jaap van Dissel van het RIVM
Gezondheidsraad
Viroloog Prof. Dr. Alexander S. Kekulé
Viroloog Anders Tegnell
Viroloog Ron Fouchier (n.a.v. Artikel AD van 05-04-20)
Overigens is het niet zo dat alle bovenstaande personen geen 1,5 meter meer willen, integendeel. Maar ik bestrijd hiermee uitspraken te doen als hobbyviroloog, maar gebruik gewoon de bronnen.
Maar uiteindelijk zal de 1,5 meter toch verdwijnen. Ik noem hierbij klinisch psycholoog Jan Derksen: https://www.lc.nl/binnenland/15-meter-afstand-houden-Dat-werkt-nergens-volgens-wetenschapper-Jan-Derksen-Het-blijft-abnormaal-25743379.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Bij een diersoort als ijsberen kan dat maar menselijk gedrag is anders.
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2020, 15:42:15 door Maartenw. Reden: bronvermelding toegevoegd »
Met vriendelijke groet, Maarten

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #647 Gepost op: 17 juni 2020, 14:35:58 »
uh jongens maak even onderscheid tussen "ik vind zus en zo maar hou me op zich wel aan de huidige regels al heb ik er een mening over" en het kutjong in de trein laatst dat bij een of andere ouwe kerel zowat in zn nek sprong en toen die kerel m daarop aansprak vond dat ie z'n "k*****bek moest houden", want das nogal een wezenlijk verschil, geloof dat t chagrijn over de tweede groep nu over de eerste wordt uitgestort.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #648 Gepost op: 17 juni 2020, 14:38:10 »
wat een discussie....
Lastig hoor, om gewoon eens de kennis en maatregelen over te laten aan de mensen die er verstand van hebben. En daarom hun adviezen te volgen. Het kost niet zoveel moeite, maar liever zijn we eigenwijs en weten we het zelf wel beter....

En misschien nog wel belangrijker, hoe krijg je weer een maatschappij waarbij mensen niet meer bang zijn voor elkaar?
Is dit nu een maatschappelijk probleem? ik ervaar dit totaal niet binnen mijn sociale omgeving. We houden afstand, maar zijn niet bang voor elkaar. Noch in de supermarkt of andere ontmoetingsplekken overigens.

Groet,
Michel

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #649 Gepost op: 17 juni 2020, 14:41:20 »
Ik ben sowieso voor niemand bang.

Maar ik heb er geen behoefte aan om door andermans stompzinnige onvoorzichtigheid corona over te brengen op mijn werk.
En dat geldt ook voor al die andere "helden" in de zorg, denk ik.
(we deden trouwens gewoon ons werk hoor.
Niks te danken, geef maar een tientje)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wadloper87

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #650 Gepost op: 17 juni 2020, 14:43:13 »
wat een discussie....
Lastig hoor, om gewoon eens de kennis en maatregelen over te laten aan de mensen die er verstand van hebben. En daarom hun adviezen te volgen. Het kost niet zoveel moeite, maar liever zijn we eigenwijs en weten we het zelf wel beter....
Is dit nu een maatschappelijk probleem? ik ervaar dit totaal niet binnen mijn sociale omgeving. We houden afstand, maar zijn niet bang voor elkaar. Noch in de supermarkt of andere ontmoetingsplekken overigens.

Groet,
Michel

Wat mij vooral dwars zit is het meten met twee maten. Evenementen mogen niet (in de buitenlucht), maar met z'n alleen als sardientjes in een vliegtuig zitten wel. De reden? GELD. Schiphol is de grote motor van de Nederlandse economie. Evenementen brengen maar 1% van de nationale omzet binnen. De kunsten zijn ondergeschikt aan de kerosineboeren. Ondertussen heeft KLM al 2 of 3 zakken met geld gekregen onder het mom van noodsteun, maar al mijn collega's die thuis op de bank hun reserves op zitten te teren laat dit neoliberale kötkabinet lekker verrekken.

En daarnaast houden mensen gewoon te veel van geld. Als ze wisten hoe het geldsysteem echt in elkaar stak zouden ze inzien dat ze een wortel voor de neus wordt gehouden, en het de extra zieken en doden niet waard is om al die non-essentiele activiteiten weer te hervatten.

maarja..  ::)
Youtube: Eemsland H0. na 20 jaar weer bezig met de hobby.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #651 Gepost op: 17 juni 2020, 14:45:44 »
Het verhaal over Zweden kan je pas fatsoenlijk beoordelen na tenminste een jaar. Een aantal maanden is gewoon tekort om statistiek te bedrijven. Dat geldt ook voor het testen met de daaruit komende conclusies. Pas bij een significant aantal testen, niet een of twee procent maar beduidend meer, ja je wat zinnigs zeggen. Juist vanwege de variatie van de gevallen.

Het overlijden gekoppeld aan Corona is inderdaad pas betrouwbaar indien Corona echt als enige oorzaak kan worden vastgesteld. Er zijn genoeg mensen overleden die al wat hadden en Corona de versnelde druppel was.

Vlak ook de nevenschade niet uit van de gevolgen van het geheel. Uitgestelde behandelingen die alsnog fataal kunnen worden, financiële problemen, familie problemen zoals echtscheidingen en daaruit alles volgende de keuze om de voorzijde van een trein op te zoeken
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2020, 14:47:52 door Olav »
Groeten

Olav

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #652 Gepost op: 17 juni 2020, 14:48:08 »
Mijn vorige bericht was enigszins sarcastisch bedoeld. Volgens mij gaat er er allemaal om om de besmetting in de hand te houden en daarmee de zorg niet te ontwrichten. Het draait dus even niet om wat ik zou willen. Daarnaast mag en kan je nog zoveel, dat je je niet beperkt hoeft te voelen.

@Wadloper, dat stoort mij ook. wel in het vliegtuig, maar niet in de trein. Schiphol/KLM als noodzakelijk voor onze economie, maar geen extra geld voor de zorg. Maar dat betekent nog niet dat wij als bevolking de afspraken aan onze laars hoeven te lappen.

Groet,
Michel

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #653 Gepost op: 17 juni 2020, 14:50:42 »
Gek genoeg is een vliegtuig toch ‘lek’, zowel bewust (via Outflow Valves) als onbewust (een deur is toch echt niet volledig dicht...

Daarom wordt er toch lucht van de motoren afgetapt, afgekoeld en de cabine is ‘geperst’, dus is er een redelijke hoeveelheid verversing.

Toch ruikt het niet helemaal fris aan boord na een lange vlucht..

Gr, Bert

Dat is als je van buiten komt na de landing. Zit je erin, merk je dat nauwelijks. Voor ventilatie wordt een stankfactor toegepast. Dus precies genoeg ventileren zonder dat je de toename van stank werkt.

Maar gezien de huidige situatie is de ventilatie nu wel anders  ;)
Groeten

Olav

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #654 Gepost op: 17 juni 2020, 14:50:51 »
 Neem de trein. Veilig, vlug en zeker voordelig :-\

Om in te haken op enkele berichten terug.
Deze advertentie kreeg ik net binnen
Weer vrij om te gaan vliegen
!
Vind hier het complete overzicht van alle vliegbestemmingen waar je weer naartoe op vakantie mag. #letsmakeitflyagain

Lissabon   
v.a. € 61

Praag 
v.a. € 49

Budapest   
v.a. € 37

Milaan   
v.a. € 37

Faro   
v.a. € 76

Rome   
v.a. € 38


 

 

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #655 Gepost op: 17 juni 2020, 14:52:49 »
mijn ervaring is  met vliegen dat wanneer iedereen instapt/uitstapt er geen ventilatie /circulatie is .Regelmatig duurt het even voordat de motoren gestart worden en er daadwerkelijk sprake is van circulatie.
de flow modellen gaan er van uit dat de ventilatieopeningen boven je hoofd van iedereen Open zijn en naar Beneden gericht
praktijk is dat dit niet het geval is
Idem mondkapjes regime !
In de komende maanden zal er meer duidelijkheid komen
met vriendelijke groet
kees

Dat is als de apu of externe ventilatie niet ingeschakeld is. Maar in ieder geval bij hoge temperaturen wordt de apu voor het boarden aangezet en dan heb je gewoon dezelfde ventilatie maar zonder druk opbouw
Groeten

Olav

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #656 Gepost op: 17 juni 2020, 14:55:21 »
Als je de tekst van Maarten doorleest zitten beurzen er eigenlijk dit jaar niet meer in. Al zullen organisatoren en ruimte verstrekkers toch echt wel gaan kijken of er nog wat ruimte is. Ruimte tegen welke prijs, De Jaarbeurs zal geen best jaar draaien en ook zij zullen kijken wat de m2 prijs kan zakken ten opzichte van leegstand. Iets als €urospoor op een dubbele ruimte met gelijkblijvende exposanten? Zal de halve huur meer opleveren dan leegstand? Blijft wel dat er ook dan nog steeds een stringent toegangsbeleid zal komen met een max per uur en vol is vol. En een soort IKEA route met wat afsnijdingen. Blijft dat niemand blij oudjaar zal gaan vieren.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #657 Gepost op: 17 juni 2020, 14:55:37 »
Neem de trein. Veilig, vlug en zeker voordelig :-\

Om in te haken op enkele berichten terug.
Deze advertentie kreeg ik net binnen
Weer vrij om te gaan vliegen
!
Vind hier het complete overzicht van alle vliegbestemmingen waar je weer naartoe op vakantie mag. #letsmakeitflyagain

Lissabon   
v.a. € 61

Praag 
v.a. € 49

Budapest   
v.a. € 37

Milaan   
v.a. € 37

Faro   
v.a. € 76

Rome   
v.a. € 38

Vlug? Denk het niet. Zeker omdat er geen rechtstreekse treinen zijn.

Zelfs Salzburg vanaf Rotterdam, waar ik in de buurt woon, gaat veel sneller. Van deur tot deur in minder dan vijf uur
Groeten

Olav

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #658 Gepost op: 17 juni 2020, 14:58:20 »
Maar dat betekent nog niet dat wij als bevolking de afspraken aan onze laars hoeven te lappen.

Dat zegt volgens mij ook niemand hier, enkel wat kritieke vragen of we de afspraken zoals we die hebben wel moeten houden, of dat het tijd is voor verandering, niet omdat wij als hobbyist het willen, maar omdat er meer mensen zijn die er voor gestudeerd hebben, en toch een andere mening hebben. Dat zal ook ergens op gebaseerd zijn?

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #659 Gepost op: 17 juni 2020, 14:58:55 »
Gek genoeg is een vliegtuig toch ‘lek’, zowel bewust (via Outflow Valves) als onbewust (een deur is toch echt niet volledig dicht)
Gr, Bert

De deuren zijn echt wel dicht. De doorseals sluiten af zodra er druk van binnenuit op komt. Als ze niet goed sluiten hoor je dit en wordt er een klacht geschreven.
Groeten

Olav