Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 189019 keer)

ReneN

  • Gast
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #375 Gepost op: 14 mei 2020, 11:37:59 »
Tja alles is in die zin mogelijk, al probeer ik er niet teveel mee bezig te zijn. Het kan zijn dan de modelspoorder meer overgaat tot zelfbouw, de meesten van ons hebben nog heel wat op de plank liggen... of het wordt veel meer een echte, ouderwetse ruilbeurs. Indirect kan het helaas betekenen dat de stroom nieuwe modellen opdroogt door de wereldwijd inzakkende koopkracht.

In elk geval is het heel naïef om te denken dat er zoiets bestaat als gratis geld en we geen rekening voor de huidige maatregelen in de bus krijgen.

Wat betreft de maatregelen zal het incasseringsvermogen van veel mensen snel bereikt zijn als blijkt dat teveel groepen er onder lijden en in hun bestaan bedreigd worden. Nederlanders zijn nogal volgzaam of zelfs slaafs, dus hier kan het allemaal wat langer duren. In Duitsland wordt nu al dagelijks en steeds heviger geprotesteerd.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2020, 15:31:33 door Bert van Gelder »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #376 Gepost op: 14 mei 2020, 11:51:52 »
Dat klopt, alleen zijn alle maatregelen nodig geweest?
Dat kun je nooit met 100% zekerheid zeggen, niet vooraf en niet achteraf.
Covid-19 is een nieuw virus (het heet niet voor niets '-19' :-) ) waar in de beginfase niets van bekend was.
En dus heb je geen enkel houvast om je beleid op te sturen anders dan af te gaan op wetenschappers die op hun beurt weer afgaan op hun ervaringen met min of meer vergelijkbare situaties.
En die wisten het in het begin òòk niet en daar hebben ze ook nooit een geheim van gemaakt.

En dus heeft de politiek (OMT adviseert alleen maar, besluitvorming ligt bij Rutte cs) het zekere voor het onzekere genomen om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten en is men overgegaan tot een lockdown.
Met alle consequenties van dien . . . .

Inmiddels tonen de cijfers een verbetering van de situatie en dat is het belangrijkste, of het nu wel of niet door de maatregelen komt vind ik eerlijk gezegd niet relevant.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #377 Gepost op: 14 mei 2020, 12:09:15 »
Gerard (BrightonBelle) bedankt voor de link. Wetenschappelijk en fakten baseert.
Als je de informatie van de link op een modeltreinbeurs betrekt, dan zie ik eerder een openlucht beurs als een mogelijke eerste optie.

Marktkraampjes op een groot open terein, of eventueel in de toekomst ouderwetse markthallen die open zijn en goed gelucht.
Daarmee reduceer je de ophoping van virus deeltjes. Dus bijvoorbeeld Houten maar dan met alle zijwanden open.

Door de kraampjes ben je 1,5 m op afstand van koper/verkoper.
Genoeg ruimte en een IKEA concept voor een looproute (alles in een richtingsverkeer
alsmede een druppel concept voor de eentree (zoals bij musea voor belangrijke tentoonstellingen)

Kleinschalige beursen zodat niet gelijk het hele land komt behoort ook tot een mogelijkheid, misschien meer klein dan weinig groot.

Er zijn genoeg mogelijkheden als men kreatief denkt en ook deze tijd gaat voorbij.

Als je de basis message van het artikel volgt dan zijn de meeste maatregelen wel degelijk korrekt, en bij zo een komplex probleem gaat voorzicht en zekerheid voor. Better safe than sorry.

gr Joke



Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #378 Gepost op: 14 mei 2020, 12:22:34 »
en heb over het algemeen ook niet z'n hele hoge pet op voor wetenschappers in het algemeen
Alleen de naam al, wetenschappers. Wat weten/wisten ze nu echt van het virus toen ze met voorstellen kwamen?

Ze wisten weinig en dat is niet raar want covid-19 was een nieuw virus. Dus gaat de wetenschap doen wat wetenschap doet: onderzoek. En op basis van de eerste onderzoeken (en de ervaringen in China) werden de eerste voorstellen gedaan. En zo iets als een lock down heeft vermoedelijk in elk geval remmend gewerkt.

Het niet zo'n hoge dunk hebben van de wetenschap is een zorgelijke ontwikkeling, wetenschap is niet onfeilbaar maar in elk geval een stuk betrouwbaarder dan gesundes Folksempfinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #379 Gepost op: 14 mei 2020, 12:41:34 »
En een essentieel onderdeel van de wetenschap is het publiceren en delen van resultaten zodat anderen deze kunnen controleren, nagaan, kritisch beschouwen en eventueel op verder bouwen. Op die manier komt de wetenschap verder. Achterover leunen op basis van vergaarde kennis is in elk geval niet wetenschappelijk.
No dress rehearsel, this is our life.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #380 Gepost op: 14 mei 2020, 12:56:02 »
Het niet zo'n hoge dunk hebben van de wetenschap is een zorgelijke ontwikkeling, wetenschap is niet onfeilbaar maar in elk geval een stuk betrouwbaarder dan gesundes Folksempfinden.

Nah, het enige wat ik de wetenschap 'verwijt' zijn de volgende dingen:

- Ze leven in hun eigen wetenschappelijke wereld, met hun eigen regels. Dat geeft niet op het moment dat je dat weet (als zijnde onderdeel van hun wereld en als zijnde niet onderdeel van die wereld), maar het levert altijd een eigen waarheid op want geformuleerd op hun eigen referentiekader.
- Vervolgens wordt dat niet goed of onvolledig vertaald naar de niet-wetenschappelijke wereld en wordt er geen rekening gehouden met het feit dat er andere referentiekaders zouden kunnen zijn.

Waarom is dat gevaarlijk? Omdat wetenschappers altijd gelijk hebben. Tenminste, gezien vanuit het volk. Als wij iets niet weten, dan wordt er gekeken naar wetenschappers. En als zij iets bestempelen als 'gevaarlijk', dan is dat ook zo. Maar hun interpretatie van gevaarlijk kan heel anders zijn dan die van jou of mij.

Voorbeeld: Over 3 jaar komt uit wetenschappelijk onderzoek naar voren dat er een significant verband bestaat tussen overgewicht en de mate waarin je bevattelijk bent voor Corona. De gemiddelde lezer denkt: Als ik overgewicht heb, ga ik dood aan corona. Maar dat is niet wat de wetenschapper zegt. Wat hij zegt is dat er is aangetoond dat er een verband is, en dat kan varieren van 'mensen die geen overgewicht hebben krijgen geen corona en mensen met overgewicht wel" tot "De kans dat je corona krijgt zonder overgewicht is 3 % en met overgewicht 3,3 %." Nog steeds klein, maar in wetenschappelijke termen wel significant. Maar dat vertellen ze er vaak niet bij...........
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

rvredebregt

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #381 Gepost op: 14 mei 2020, 13:25:15 »
Ik krijg de indruk na het lezen van dit hele kringgesprek de hobby een vrijwillige lockdown kent.Een afspiegeling van de maatschappij.
MvrG Rene.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #382 Gepost op: 14 mei 2020, 13:36:53 »
Nah, het enige wat ik de wetenschap 'verwijt' zijn de volgende dingen:
- Ze leven in hun eigen wetenschappelijke wereld, met hun eigen regels. Dat geeft niet op het moment dat je dat weet (als zijnde onderdeel van hun wereld en als zijnde niet onderdeel van die wereld), maar het levert altijd een eigen waarheid op want geformuleerd op hun eigen referentiekader.
- Vervolgens wordt dat niet goed of onvolledig vertaald naar de niet-wetenschappelijke wereld en wordt er geen rekening gehouden met het feit dat er andere referentiekaders zouden kunnen zijn.
Artikel in mijn link gelezen?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #383 Gepost op: 14 mei 2020, 14:04:30 »
Citaat
In Duitsland wordt nu al dagelijks en steeds heviger geprotesteerd.

Waar praat je over, paar 1000 mensen op een bevolking van 80 miljoen..en de curve stijgt weer in DE, net als dat ie dat nog steeds doet in staten buiten NY. Tussen klakkeloos volgen en risicovol demonstreren zit een aardig gat. Ben FC Twente fan, zit in vak P met wedstrijden, das het harde kern vak maar dat maakt mij nog geen hooligan. Zo is het ook met de protesterenden die veel media aandacht krijgen en net als bij voetbal de hooligans maar een klein deel van de bevolking beslaat.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #384 Gepost op: 14 mei 2020, 14:05:36 »
Artikel in mijn link gelezen?

Yup, erg boeiend.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #385 Gepost op: 14 mei 2020, 14:10:26 »
Ik wel in ieder geval. Heel interessant, bedankt voor het delen.
Je krijgt er ook het gevoel van dat er veel en breed onderzoek gedaan wordt door een heleboel lui. En dat er veel info gedeeld wordt. Mooi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #386 Gepost op: 14 mei 2020, 14:12:27 »
Jazeker, ergens eerder deze week al. Maar wat zegt dat over mijn kritiek op de wetenschap? Dat ze niet allemaal zo zijn? Dat geef ik grif toe.

Wel mooi stuk trouwens, wat qua toon veel meer maakt dat ik geneigd ben anders door de wereld te lopen.

Edit: Dat gevoel van Reinout herken ik niet trouwens, maar misschien komt dat omdat ik geneigd ben vragen te stellen
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #387 Gepost op: 14 mei 2020, 14:21:46 »
Maar hun interpretatie van gevaarlijk kan heel anders zijn dan die van jou of mij.
Eens, meestal komt die van de wetenschap dichter in de buurt van het daadwerkelijke risico dan de interpretatie van de gemiddelde burger.
Het aantal rook- en verkeersdoden zegt wat dat betreft genoeg .....


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #388 Gepost op: 14 mei 2020, 14:24:53 »
maar misschien komt dat omdat ik geneigd ben vragen te stellen

Éen gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden… Prima om kritisch te blijven, maar sommigen stellen vragen alleen om het vragenstellen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #389 Gepost op: 14 mei 2020, 14:33:52 »
Vragen stellen is leuk, maar ben je ook bereid naar de antwoorden te luisteren?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl