Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 189511 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #345 Gepost op: 13 mei 2020, 22:44:13 »
Niet door mij. .... Dat is niet de bijstand, want geen vermogenstoets en geen partnertoets. Prima wat mij betreft, maar het nuanceert de klaagzang wel.
....


Nee, ik bedoel het ook niet persoonlijk naar jou hoor  :)  En die toets is er wel hoor, alleen achteraf. Vooraf was te ingewikkeld en geen tijd voor, maar geloof me maar dat er straks nog heel wat geld teruggehaald gaat worden (of niet, omdat de kip inmiddels alweer kaal is ;D )

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #346 Gepost op: 13 mei 2020, 23:06:55 »
Wat Martin zegt is correct. Als je alleen arbeid verricht ben je Zelfstandige Zonder Personeel. Op zich hou je hier meer aan over als voor een baas werken, maar de risico's zijn ook groter. Het is maar net wat je wilt.

Zodra je goederen of producten verkoopt ben je een eenmanszaak. In feite maakt het niks uit, je bent in beide gevallen privé aansprakelijk. Toch is het een aparte rechtsvorm.

Wist ik ook nooit hoor, toevallig kwam ik daar laatst ook achter via mijn boekhouder. Ik zie mezelf als ondernemer en niet als ZZP-er als is dat wat ex-collega's me wel noemen. Maar in de installatiebranche ben je direct als bestempeld als je voor jezelf begint.


« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 23:12:40 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #347 Gepost op: 13 mei 2020, 23:15:21 »
Maar even terug op Corona, ik had laatst onderstaande kleine blogje gepost op sociale media. Nu ik bezig ben om mijn onderneming "Corona-Proof" te maken, aangezien we veel met de risicogroepen te maken hebben.

Wellicht is het wat:

Ik was van de week in gesprek met een adviseur om mijn werkplaats en workshops coronaproof te maken. En die man die maakte me bewust van een feitje waardoor alles goed te voorspellen wordt.

Hij zei: Er zijn in deze crisis 3 type mensen:
1. De normale, die gewoon doen, 1,5 meter afstand houden, handen wassen enzovoort.
2. De hypochonder en de risicogroepen. Die vermijden het liefst alles wat maar een kans op besmetting kan geven.
3. De groep mensen die totaal "scheit" heeft aan alles en gewoon doorgaat zoals het voorheen was, die zich ook vaak afzet tegen de maatregelen.

Nu heb ik te maken met alle 3 de groepen. Ik heb klanten die dierbaren zijn verloren zonder afscheid, maar ook klanten die het liefst bij je op schoot gaan zitten.

Nu kwam de opmerking die me het meest aangreep. Hij zei dat zijn preventie maatregelen niet zijn om besmetting van het virus te voorkomen, maar om de rest te beschermen tegen de derde groep.

En ergens heeft hij ook gelijk.

Kijken we naar de beurzen. De tweede groep gaat absoluut niet. De eerste groep twijfelt maar zal vanwege de drukte waarschijnlijk afhaken. Dan blijft dus de derde groep over, en daar worden wij aan bloot gesteld.

Ditzelfde geld ook voor de kroegen en terrassen. En ga zo maar door.

Kortom als de derde groep ook zou gaan inzien dat we hier niet omheen kunnen en zich als de "normale" groep gaan gedragen, dan zouden horeca en evenementen gewoon kunnen starten.

Is wel eens iets om bij stil te staan. Beetje hersenvoer, lekker filosofisch.

Ik zie mezelf tot de eerste groep, maar handel naar de tweede groep. Alleen vanwege de derde groep eigenlijk. Ik ben zelf gezond, maar een ander kan door mij besmet raken die weer wel risico loopt. Dus ik bewaar mijn afstand, het zal dus niet gauw gebeuren.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #348 Gepost op: 14 mei 2020, 04:27:02 »
@ Martin; ik vind dat een hele goede samenvatting van invloed van het menselijk gedrag het probleem.
Onderstaande link (sorry, in het Engels) is ook geen oplossing maar geeft op 'besmettingstechnisch' niveau een goede samenvatting van de stand van zaken: https://www.erinbromage.com/post/the-risks-know-them-avoid-them
Wordt nog wat de komende tijd....

Grtz Gerard

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #349 Gepost op: 14 mei 2020, 07:04:46 »
Maar besef wel, als je als "loonslaaf " gewoon je netto salaris uitgekeerd krijgt, dan is het heel makkelijk denken, gezondheid voor een ieder gaat voor.
Maar als dit op deze manier nog 6 maanden doorgaat , en het is waar wat ze voorspellen dat meer dan 50 % van alle bedrijven failliet is, duurt het daarna niet lang meer dat niemand zijn salaris meer gegarandeerd is, 45% van de beroeps bevolking gaat het niet  kunnen ophoesten voor de andere 55% en dan is het sneeuwbal effect ook lastig nog te stoppen.

En dus precies dat. De mensen die nu makkelijk roepen “Gezondheid gaat ALTIJD voor” zijn over het algemeen OF mensen die niet of nauwelijks geraakt worden (de loonslaaf, pensioengerechtigden of mensen die dat bijna zijn, mensen die sowieso een inkomen krijgen dat losstaat van de arbeid die geleverd wordt) OF mensen die dat sneeuwbal effect niet kunnen overzien. Want die uitkeringen moeten ergens van betaald worden. Dus gaan belastingen omhoog, gaan uitkeringen naar beneden en pensioenen ook.

Mooie analyse van Martin, ik hoop ook tot de eerste groep te horen. Hij kan trouwens wel uitgebreid worden.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #350 Gepost op: 14 mei 2020, 07:57:30 »
Martin, ik zit in dezelfde situatie. Ik probeer er voor te zorgen dat ik in mijn werksituatie (ondernemer in IT) mijn klanten bescherm tegen die risico's. En inderdaad, sommige klanten hebben er lak aan en doen alsof er niets aan de hand is (hoogstens een griepje). Moeilijk....

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


rvredebregt

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #351 Gepost op: 14 mei 2020, 08:08:33 »
Goedemorgen allen.
Martin ,goed genuanceerd verhaal.Vaak mensen geobserveerd op beurzen?
Ieder nogeen goede dag ,MvrG Rene.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #352 Gepost op: 14 mei 2020, 08:49:42 »
@Martin: Amen!

Groeten,

Marco (ook behorend tot groep 1)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #353 Gepost op: 14 mei 2020, 09:04:42 »
Dat is dan ook het probleem vaak, mensen die toch te dicht bij je in de buurt komen. Ook hier wordt geprobeerd de onderneming aan te passen naar het "nieuwe normaal", waarbij het probleem is hoe je dat dan gaat doen. Hoe met workshops en demonstraties? Pieker op dit moment aardig over het geven van demonstraties, had een aardig programma staan voor dit jaar maar daar is dan abrupt een streep door gegaan. Dus denken over kan dat bv digitaal, kunnen we live streamen? Is er een mogelijkheid de workshops op een andere digitale manier te gaan geven, maar hoe hou je dan het contact met de deelnemer. De meesten hebben wel een webcam in hun laptop of computer scherm zitten maar hoe tonen ze jou hun voortgang? Voor mij is het aardig eenvoudig, bezit 4 camera's die ik achter mijn blackmagic switcher kan hangen en uit 4 hoeken kan laten zien wat ik doe. Maar wat te doen met diegene die de workshop gaat volgen, vraag en antwoord is niet zo moeilijk, Skype, Zoom, Teams en noem maar op wat je daar tegenwoordig voor kunt gebruiken, maar om tips en adviezen op de persoon te gaan geven met een workshop op afstand zul je toch moeten zien wat iemand aan het doen is....vragen, vragen, vragen...

Uiteindelijk zal er wel weer een redelijke gang naar het oude normaal gaan, de maatregelen die nu van toepassing zijn werden gebruikt tijdens elke outbreak met wat voor een ziekte dan ook.
Maar in de tussenliggende tijd moet er naar oplossingen worden gezocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #354 Gepost op: 14 mei 2020, 09:15:25 »
Als je wil weten waar je centen blijven!

P&O Ferries, de veerdienst die onder meer de bootverbinding tussen Rotterdam en Hull verzorgt, wil 1100 banen schrappen en meer dan een kwart van de werknemers op straat zetten. Tegelijkertijd gaat de in Dubai gevestigde eigenaar 308 miljoen euro aan dividend aan zijn aandeelhouders uitkeren. Het bewuste bedrijf DP World is ook mede-eigenaar van de containerterminal Rotterdam World Gateway op de Tweede Maasvlakte en bezit tientallen andere havens en faciliteiten over de hele wereld.In het Verenigd Koninkrijk heeft DP World tegelijkertijd voor ruim 170 miljoen euro aan overheidssteun gevraagd vanwege de coronacrisis. Het bedrijf biedt de 1100 werknemers eerst de kans vrijwillig ontslag te nemen. De sanering is noodzakelijk zegt het bedrijf omdat het aantal veerboten dat vaart is teruggebracht in verband met de crisis. Eerder al werden 1400 medewerkers met verlof gestuurd. The Guardian meldt dat het bedrijf ook langs andere wegen overheidssteun heeft ontvangen maar onbekend is hoeveel. P&O Ferries zegt verantwoordelijk te zijn voor 15 procent van het goederentransport van en naar het VK. Het bedrijf vaart tussen Dover en Calais, op Zeebrugge en over de Ierse Zee. DP World dat voor 80 procent eigendom is van de staat Dubai en voor de rest in handen is van internationale investeerders, boekte vorig jaar meer dan een miljard winst. Een woordvoerder van het bedrijf verklaart dat de dividenduitkering al voor de coronacrisis is aangekondigd en het daarom verplicht is de winst uit te keren. Bron :Joop/bnn/vara
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #355 Gepost op: 14 mei 2020, 09:39:19 »
Is het ook eigenaar van de beurs in Houten? Of krijgen we nu problemen met de import van Peco? Ben van mening dat een bedrijf dat 1400 werknemers in huis heeft zitten omdat er door maatregelen geen werk voorhanden is wel genoodzaakt is om drastische maatregelen te nemen om het voortbestaan te garanderen. Wil niet veel zeggen maar dat gaat ook straks hier in de NL gebeuren. De overheid kan niet blijvend financieren. En in dit geval wordt er een investeringsmaatschappij bijgehaald die veel meer bezit dan alleen die rederij. Wees blij dat de mensen op de Maasvlakte nodig blijven..

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #356 Gepost op: 14 mei 2020, 09:43:25 »
Wat ik van mijn vader heb geleerd is het gezegde: Angst is een slechte raadgever.

Mvg aad

ReneN

  • Gast
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #357 Gepost op: 14 mei 2020, 09:49:44 »
Ja dat is de wurggreep van de globalisering - bedrijven die zo sterk groeien dat ze too big to fail zijn geworden waarbij de overheid wel steun moet geven die dan aan de andere kant weer bij de werknemer wordt weggehaald in de vorm van hogere lasten. Overigens is de modale nieuwbouwwijkbewoner die straks de portemonnee gaat trekken ook een sukkel: net doen alsof er niets aan de hand is en om de verveling te verdrijven massaal naar de bouwmarkt waarna uitgebreid klussen volgt. Zit dus al heel wat dagen in de herrie... een genot als thuiswerkende zzp'er die gelukkig voldoende werk heeft. Kennelijk weinig modelbouwers in de omgeving, die hoor je immers nauwelijks  ;D

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #358 Gepost op: 14 mei 2020, 09:53:09 »
De overheid kan niet blijvend financieren.

En vergeet niet dat die overheid dat doet van ons geld ( ons zijnde de mensen die in deze tijd toch nog iets weten te verdienen ) Misschien moeten de mensen/bedrijven die om overheid steun vragen daar ook eens aan denken. Is natuurlijk altijd makkelijk geld van een ander te vragen, maar we moeten het uiteindelijk toch echt weer met elkaar opbrengen. En dan denk ik toch dat het geld in veel gevallen terecht komt bij verkeerde bedrijven.

Want krijgen in dit geval grote bedrijven geen geld zodat ze toch nog een beetje winst kunnen maken, en zit de gewone man straks toch gewoon op de bank omdat hij ontslagen is, en komt hij dan vervolgens ook weer bij de overheid terecht voor geld. Misschien dan het geld maar direct naar de gewone man overmaken in plaats van ook naar grote bedrijven?

Misschien is het tijd dat de laten gewoon ook wat meer verdeeld word. Bedrijven die verplicht moeten sluiten, en dus geen inkomsten meer hebben, daarvan ook de uitkomsten bevriezen. Dus verhuurders mogen geen huur meer vragen van bedrijven die gedwongen moeten sluiten.
Verzekeraars mogen geen premie meer vragen van dat soort bedrijven, en zo met meer vaste lasten.  Dan is een gedwongen bedrijf zijn inkomsten kwijt, maar ook zijn uitgaven voor een groot deel. En in plaats van dat dat ene bedrijf veel verliest draait doordat het het geld wat niet binnen komt wel moet uitgeven zijn er meerdere bedrijven die een beperkt deel van de inkomsten kwijt zijn.

Roelco

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #359 Gepost op: 14 mei 2020, 10:09:07 »
@Martijn: zonder afbreuk te willen doen aan je argumenten; een belangrijk deel van die groep die nu niet financieel geraakt wordt, de gepensioneerden, valt wel in de groep met hoog risico .........En Nederland vergrijst nog steeds....

Grtz Gerard